Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Nelleke_ schreef:Wat ik mij afvraag:
Een paard eet in de natuur ook wortels en kort gras waar behoorlijk wat zand bij meekomt. Een dierenarts vertelde eens dat al die middeltjes tegen zand in de darmen helemaal niet nodig zijn voor gewone gezonde paarden omdat een paard in principe gewoon tegen zand moet kunnen.
Die mestbaltest in een zakje: ik zou me meer zorgen maken bij weinig zand in het zakje dan veel zand in het zakje, dat betekend dus dat je paard z'n zand niet kwijt kan. Wel zand in het zakje = zand kan gewoon door de darmen worden afgevoerd.
En wat ik me dan op de 2e plaats afvraag: als je je paard met lijnzaad/sand clear etc. gaat voeren, maak je de darmen dan juist niet 'lui'? Zodat ze misschien in volgende jaren hun zand juist minder goed kwijt kunnen?
Ik zeg niet dat het zo is, ik vraag het me alleen oprecht af.
missRosanne schreef:Ik doe zelf 2 eetlepels psylliumvezels door de slobber heen. Dit voer ik 1 week in de maand preventief.
Blijheid schreef:missRosanne schreef:Ik doe zelf 2 eetlepels psylliumvezels door de slobber heen. Dit voer ik 1 week in de maand preventief.
De dierenarts waarschuwde mij hier onlangs voor! Als je psyllium elke maand een week preventief voert gaan de darmen er aan wennen, en neem het effect flink af!
Je kunt beter geregeld testen of het nodig is (poep in een lange handschoen) en dan alleen voeren als het nodig is, dan blijft de psyllium het best werken.