Peesblessure... en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liedjuh2

Re: Peesblessure... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:14

Mijn dierenarts was er ook niet tegen, zeker gezien de omstandigheden. Hij was mee naar school en moest eigenlijk maar wachten tot ik tijd had om .s morgens na het ontbijt en 's avonds na het eten maar snel een rondje te stappen en koelen om weer gauw verder te gaan en hij zag mij continu met andere paarden voorbij komen. Dus hij at zijn hooi en brok niet meer en lag alleen nog in stal.
Hoewel ze het niet direct aanprees, vond ze het wel voor mijn paard een verstandig plan om het wel te doen. In de hoop dat hij zou opknappen. Voor mijn paard, die eigenlijk zijn eigen stalletje wel heerlijk veilig vind en de wei niet zo heel geweldig. Heeft het hem die 4 maanden ontzettend goed gedaan. Hij heeft genoten en tegen de tijd dat hij weer goed genoeg was om mee aan het werk te gaan, was hij de wei ook weer zat. Kwam hij aan zodra ik er was en ging niet meer weg bij het hek. Nu mag hij weer na het werken nog even "los" maar dan rolt hij en komt weer bij het hek staan voor aandacht.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 13:38

Het gaat vandaag helemaal niet goed met Mara. Haar been is weer dikker als gisteren (terwijl het been gisteren beter was). Ik heb dus besloten vanavond (ze hebben eerder geen tijd) langs bij de kliniek.

Pfff... Ik loop mijn ogen uit mijn kop te janken. Ze heeft zo veel pijn aan haar been, ze staat op 3 benen. Koelen werkt niet, het been blijft warm.

Ik weet gewoon even niet meer wat ik moet. We gaan in de kliniek kijken vandaag...

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:44

Jeetje ontzettend balen!
Het enige wat helpt is rustig blijven nu. Afwachten wat het gaat worden. Misschien een idee om alsnog de arts te vragen het steunverband weer aan te leggen. Ze heeft er schijnbaar erg baat bij en als het voorkomt dat ze er last van heeft, waarom niet. Tuurlijk moet ze uiteindelijk zonder kunnen. Maar als ze er op dit moment erg pijn aan heeft, help haar er dan mee door het om te doen. Zo een steunverband van de arts is altijd steviger dan een bandage die je zelf aanlegt.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:45

Peelie: Dat is minder. Ik duim voor je dat het niet verergert is.

Ik had trouwens in eerste instantie verband van hun mee gekregen. En uitleg hoe ik hem om moest doen (en het geluk met een stal genoot die er ervaring mee had)
En later met afbouwen heb ik bandages gedaan.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:49

Ik heb zelf ook de spullen en ben bekent met de manier om zo een verband aan te leggen, maar denk dat een arts die het "dagelijks" doet, het toch altijd mooier en beter aanlegt dan ik.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 14:13

Ja, ik moest het met onderlappen en bandages doen. Dat heb ik dus ook gedaan.

Ik heb nu alleen de tendongrip van kentucky, een drukverband en een bandage om. Ik heb de onderlap er onderuit gehaald, omdat ik het idee heb dat het been zijn warmte ook niet kwijt kan met onderlap.

Vanavond zitten we bij de kliniek en wil ik idd een nieuw verband laten aanleggen, maar dat ik het aan leg en hij mij leerd hoe het met die materialen moet. Ik heb het zelfde spul al bij ruitersportzaken zien liggen, dus dat is geen probleem.

Ik wil gewoon dat de DA het mij op de juiste manier leert met zijn materialen. Of hij dat nou wil of niet, intereseerd me eigenlijk niet meer. Bandageren kan ik, maar blijkbaar geeft het nu nog te weinig steun...

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:40

@ peelie, sterkte! ik duim voor je!

Wat mijn DA adviseerde in het begin stadium is idd in bandageren met een natte koude handdoek eronder.
Schijnbaar een scheikundig proces wat ik nog niet 100% snap hoe het werkt, maar bij ons werkte het super.
( heeft te maken geloof ik met warmte onttrekken)

Morgenmiddag staat er weer een scan op de planning. Mijn pony staat nu 9,5 week op boxrust waarvan we in de laatste 1,5 week de weidegang zowel in ruimte als in tijd uit aan het breiden zijn.
Ik ben zo benieuwd.... Ben er zenuwachtig van...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 16:38

Een koude lap had ik ook aan zitten denken. Ik had na het spoelen coolinggel op het been gedaan en gebandageerd.

De bandage zit nu strakker als ik hem om heb gedaan. Het been word dus weer dikker. Ik had het drukverband los om het been gelegd. Gewoon met licht contact, nieteens licht aangetrokken oid.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:51

Jeetje Peelie wat schrikken zeg! Arme Mara! Ik hoop dat ze je vanavond uitsluitsel kunnen geven op de kliniek! Ik duim voor jullie!

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:30

Sterkte Peelie! Houd ons op de hoogte :(:)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 17:37

Nou, we zijn weer terug.

We zijn voor 5 dagen metacam rijker en een speciale ontstekingsremmende coolinggel rijker. Ook een spuit ontstekingsremmers en pijnstillers.

Er is oedeem gaan vormen onder de bandage, dat zorgt er voor dat ze kreupel loopt.

Ze staat nu even zonder verband zodat de oedeem met iedere 2 uur koelen kan afnemen.

Ze is voor de zekerheid ook even gescand waarbij ze bijna op de grond ging liggen, maar gelukkig was de pees wel weer beter dan vrijdag. Dus dat is positief.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:04

Gelukkig dat de pees wel vooruit gaat. Wel heel vervelend van het oedeem. Hoop dat het snel weer beter gaat.

Krijgt ze wel weer verband om of niet meer?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 19:58

Ze krijgt, wanneer de oedeem weer weg getrokken in nieuw verband.

Ii heb nu alvast bij de ruitersportzaak ze zelfde onderlappen van de DA gehaald en de stickytape. Alleen de drukverband hadden ze niet.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:03

Pfoee.. gelukkig dat de pees zelf wel in orde is!
Nu hopen dat ze gauw van dat oedeem af is. Heb je geen bloedverdunners o.i.d. gekregen?
Ik had 1 of ander goedje wat ik moest smeren..

Enne..sorry dat mijn updates in jou topic staan!

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:04

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 20:28

Ik jeb van gamgee (spel ik dat goed?) Vetwrap gehaald.

Ik moet idd even op internet gaan zoeken wat het goedkoopste is. Maar dat komt wel goed :)

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:45

Maar is dat van gamgee geen onderlap? Veterinary linement? Het verband wat je zoekt is dat van dat zelfklevend spul? Zo te zien wel.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 21:12

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:28

Jeetje wat een pech zeg! Ik hoop voor je dat het goed komt!!

Beetje blonde vraag misschien, maar een pees die 'weg' is, kan dat weer terugkomen?

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:33

Das balen meid, het ging zo goed. Gelukkig dat het " slechts" oedeem is en geen verslechtering van de pees.

Ik las even de wanhoop in je update, dus ik wilde je toch even een hart onder de riem steken.
Niet opgeven, dipjes zullen er best nog eens zijn.
En natuurlijk is het op z'n zachtst gezegd niet prettig je paardje op 3 benen te zien, zichtbaar pijn te hebben.

Maar je bent goed bezig hoor en Mara doet ook haar best (je zal zo'n opgefokt springding hebben waar geen land meer mee te bezeilen is), dus alles aanwezig voor het slagen van de genezing van die pees.
Y;(

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:43

Mijn 8 jarige merrie die op ZZ licht niveau loopt/liep heeft in december 2012 een peesblessure opgelopen. Ik ben na de eerste scan meteen begonnen met de Ice vibe en msm zwavel door het voer. Prognose was 6 tot 8 maanden staprust! In mei was pees goed genoeg voor weidegang, inmiddels rijden we haar 3 à 4x per week 35 min, nog wel opbouwend en gewoon recht toe rechtaan maar mijn veearts had dit nooit durven hopen. Ik ben overtuigd dat de trillingen wat doen, ik deed het 2x daags op stand 1. Nu nog steeds 1x daags op stand 2 of 3 zonder coolpacks.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:50

Ik doe nu hetzelfde jollyjoker. Waarom op stand 1 als ik vragen mag? Ik doe namelijk 1x daags op stand 2 en soms op 3. Pezen lijken bij mijn paard dunner te worden. Zit geen vocht meer in het been.

Neelie: balen van vandaag zeg :(:) wel fijn dat de pees verbeterd! Ga zo door met je paardje en jullie komen er +:)+

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 21:51

Mara stond afgelopen zondag anders als een kip zonder kop te stijgeren. Ook niet echt praktisch dus.

Ik was ook wel echt wanhopig. Gelukkig ziet de DA het nog steeds positief in ondanks nu even de oedeem.

Ik heb aan mijn DA gevraagd over de Ice Vibe, hij acht het niet beter dan alleen koelen met coldpaks. Dit nadat een collega veearts hier onderzoek naar heeft gedaan en de IVB er niet beter uit kwamen dan gewoon coldpaks.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:53

Hier ook 2 maal daags, inmiddels op stand 3. Het echte letsel zit wel in de kootholte, dus daar bevestig ik nog een extra "mensen"coolpack.

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:55

Balen!
Hier staat er ook een.. Eerst ook complete boxrust gehad..
Daarna 2x per dag 30 min stappen bijna n half jaar..
Daarna onder het zadel, op het harde 1x per dag 30 min stappen en 5 min draven, dat draven ook op ouwen naar 30 min..
En toen weer een echo gehad en mocht die weer in de bak!
Meneer mag alleen nooit meer op de wei, en nooit meer op een ongelijke/zware bodem lopen...

Maar het gaat nu super!
Hoop voor je dat het bij jullie ook goed komt met veel rust tijd en aandacht!

Groetjes