'knorrend' veulen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lady62

Re: 'knorrend' veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:13

Misschien is het veulen wel benauwd omdat het een afwijking heeft aan de luchtpijp of in de neus goed ziet het er in ieder geval niet uit.
Ik zal duimen voor een goede afloop maar het kan natuurlijk twee kanten op.
Ik hoop op het beste en dat het mee zal vallen.
Ik heb er bewondering voor dat ze het veulen een kans geeft.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:28

Een stille meelezer die erg benieuwd is hoe het op de kliniek is gegaan. Toppie dat jullie de kleine zo opvangen. Voor de fokker......SHAME ON YOU! !!!!!!!

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:32

Hoe is het met het hummeltje gegaan?

medlam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:41

Wat een naar verhaal joh... ik hoop echt heel erg dat je goed nieuws krijgt vandaag en ik wil nog even zeggen dat ik het goed vind wat je allemaal voor het veulen doet

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:47

Ik hou met spanning dit toppic in de gaten! Veel sterkte vandaag!

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:51

ik vind het echt knap dat jullie dit voor t beestje doen!
sterkte !

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:25

net je hele topic mee gelezen, heel veel sterkte... Ze ziet er zo schattig uit, hoop dat ze het aan kan

zivazoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:16

Net het hele topic gelezen. Top dat je het veulen een kans wil geven. Ik ben benieuwd hoe het is gegaan vandaag

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 20:46

We zijn geweest..
Het was best wel schokkend voor ons.
De dierenarts vond haar erg mager, bijna geen spierweefsel.

Hart geluisterd en hier geen afwijkingen aan gehoord.
Daarna de endoscopie, Fay haar rechterneusgat, bij de overgang naar de luchtpijp zit een extra schot in, hier kan ze dus eigenlijk maar half door ademen, en elke keer dat ze ademt geeft het een trilling(de knor die je hoort) zodat het even een momentje volledig dichtklapt.
Dan te beseffen dat dit haar goede kant was...
Toen naar haar linkerneusgat, hier zit totaal geen doorgang naar de luchtpijp, het is volledig dicht.
Dus eigenlijk ademt ze met 1 half neusgat, ze krijgt dus serieus zuurstoftekort altijd.
Ook zaten er voedselresten in de neus.

Nu de opties, Fay is een zeer zeldzaam geval, Dr. Picavet had dit enkel in de literatuur gelezen en zelf nog niet tegengekomen.
Ze kan een operatie beginnen, maar deze is zeer heftig, plus dwangvoederen, infuus en een erg lang herstel, en daarbij, zegt ze zelf garantie heb ik niet, totaal niet, of ze het aankan is al de vraag.
Ze zou sowieso door een volledige screen van alle organen moeten, omdat ze symptonen heeft van zwakkere organen nu al.
En mocht dit allemaal lukken, dan is het nog de vraag hoe ze er psychisch doorkomt, omdat ze nu al flink zuur gedrag vertoond.

Dan kunnen ze ook nog een gat in haar luchtpijp maken, dan ademt ze in feite zo, nadeel is, dit is voor altijd, en is altijd een gat, dus vergt veel verzorging en altijd oppassen, mogen geen vliegen op komen, niet wild mee spelen enz enz.

De optie inslapen...ze was er zeker van dat Fay in zekere zin het zwaar heeft, natuurlijk is ze niet beter gewend, en maakt ze er het beste van, maar zwaar is het zeker.
Inslapen zou ze zeker niet afraden.

Fay woog overigens 125 kg , ze is nu 5 maanden.

we hebben gevraagd of we foto's van de endoscopie mogen krijgen, die gaan ze ons dus nog doorsturen.
Zo gauw ik die heb zal ik ze plaatsen.

Het is zo dubbel, ze was zo blij om terug thuis te zijn, gelijk terug heerlijk aan het grazen met de oortjes naar voren.
Ze is zo sterk, wetende dat ze zo weinig lucht krijgt.
Operatie zien wij niet zitten, we denken dat dit teveel is, het is een hele lijdensweg en dan de vraag of alles goed komt.

Inslapen is het meest eerlijke, maar het minst leuke ...

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:49

Jeetje wat een naar bericht. Als je de financiële middelen hebt zou de operatie toch mijn voorkeur hebben, maar jij kent je paardje het beste. Kies vooral wat jou gevoel is.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:50

Maar de doorgang van het linker neusgat kunnen ze geen gat in maken zodat ze daar kan ademen?
Als ze een gat maken is dat naar de hals ofzo of begrijp ik je verkeerd?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:53

Ach zo sneu. Ik ben bang dat je gelijk hebt. Hoe moeilijk ook, érgens moet je een grens trekken.
Sterkte...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:54

Zoals ze er nu bij staat is een operatie volgens mij niet echt een optie, ook als ze steeds maar zo ziek is, ze heeft totaal geen reserves.

Dit is niet wat je wilde horen maar je weet nu wel waar je aan toe bent...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:55

Phoe... ik lees al een tijdje mee, maar dit is wel heel bizar nieuws.. :(:)
Ik wens je veel sterkte toe met het maken van je beslissing.. het zal hoe dan ook zwaar worden..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:56

Wat een rotnieuws... Maar jullie weten nu wel precies waaraf en waaraan. Sterkte met deze moeilijke keuze, ik had haar zo veel anders gegund...

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 20:57

Het was erg veel om te volgen , maar ze kunnen enkel een doorgang maken dmv een operatie, dus langs de onderkant van haar hoofd.

Een gat in de hals is een andere optie, maar dit is zo zorgelijk dat het niet aan te raden valt.

Kijk als de dierenarts positiever was geweest hadden wij er ook positiever in gestaan.
Maar zij ziet het erg somber in, zowel de operatie als het herstel als de toekomst.

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:02

Het is misschien wel heel hard, maar ergens is zo'n diagnose misschien ook het beste. Ondanks dat de beslissing nogsteeds zwaar is, is het nu duidelijk dat het tegenover het veulen gewoon het eerlijkst is om haar in te laten slapen. 't beestje heeft nu eenmaal geen reserves en zal waarschijnlijk al heel veel moeite hebben om de operatie überhaupt levend door te komen.
Jullie hebben al zo veel meer gedaan voor "andermans" paard, dan menig ander zou doen +:)+

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:03

Bij dit dier had ik geen operatie meer gestart als ik als buitenstaander het bekijk :n
Mijn merrie was gezond en in goede conditie voor haar operatie een paar weken terug (aan haar achterbeen) en heeft een giga klap gekregen van de operatie. Ze is rustig 50 kilo afgevallen, was er echt mager door en heeft lang last gehad van de nacose. Dit kwam vooral omdat de operatie bijna 3 keer zo lang duurde als geplant maar met een veulen dat al zo verzwakt is zou ik dat niet aangaan..

Succes met de beslissing! al denk ik dat jullie er wel al uit zijn :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:09

Ach jee, ik had zo op goed nieuws gehoopt. Heel veel sterkte met je besluit. Hebben ze je een prognose gegeven als je niets doet? Takelt ze dan erg rap af?
Je ziet bij mensen ook wel een gat in de luchtpijp. Er zit dan een kapje op/ in. Dat is geen mogelijkheid. Ik ken ook iemand die deed als hij niet hoefde te praten het kapje er zelf uit en liet het gat dan open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:10

He wat waardeloos nu...

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:11

Jeetje wat een rotnieuws! Zoals anderen zeggen, misschien het beste maar niet het leukste.. Ik snap wel dat het ingewikkeld was om te volgen, maar het komt er in ieder geval op neer dat arme Fay het erg zwaar heeft.. Als ik jou was en ik had de financiële middelen etc, zou ik een operatie toch overwegen. Maar jij kent haar het allerbeste & ik heb erg veel respect dat je haar de kans geboden hebt die ze verdiende :) Heel veel succes nu met je beslissing, al denk ik dat het al vrij duidelijk is..

Jaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:13

Wat een lastige keuze!! Heel veel sterkte

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:18

Ontzettend veel sterkte met het maken van een keuze!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:19

Wat een naar nieuws, maar ook te verwachten als je haar zo hoort ademen.

Alle operatiemogelijkheden klinken me erg zwaar. Bovendien kan ze dan nog steeds niet leven als een jong veulen en spelen en gek doen ....

Benauwdheid is echt heel erg, stel jezelf maar eens voor dat je alleen maar een beetje kunt ademen door 1 neusgat en verder niet (wij kunnen dan nog door onze mond ademen, een paard niet). Dat is toch verschrikkelijk ....?,
Inslapen is heel verdrietig maar voor haar de beste keuze lijkt me.

JamieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:52

Verdorie, wat jammer! Ik heb zo geduimd...

Ik denk dat het zo wel duidelijk is voor jullie. Een jong leven in laten slapen is het meest vreselijke wat er is, maar in dit geval denk ik het enige redelijke... Het verklaart ook meteen waarom ze zo weinig energie had en zo weinig aan kwam, haar energie gaat gewoon op aan ademen.

Mochten jullie toch de operatie overwegen, ben ik heel benieuwd hoe dat verloopt. Het verwijderen van die kleppen lijkt mij geen heel zware operatie, maar ik weet niet hoe ver ze weggestopt zitten...
Over dat psychische gedeelte, ik weet dat ze bij mensen graag jong opereren (als ze de keus hebben) zodat ze er gemakkelijk over heen komen. Hoe jonger je bent, hoe minder je je ervan herinnert.
En ik vraag me af, na die operatie zal ze ook weinig bewegen, ze beweegt nu al niet zoals een gezond veulen, hoe groot is de kans dat ze straks ook nog aan ocd geopereerd moet worden?

Moeilijke keuze, veel sterkte...