BETUWE schreef:ik heb er ook een met ks (zie eerdere reactie) mij is vertelt dat de behandel methodes over de rug rijden en in spuiten is. ik ben benieuwd over wat voor behandel methodes jullie het hebben.
Mijn paard wordt op advies van de dierenarts behandeld door een fysiotherapeut/chiropractor. Zij gaat mijn hele paard bij langs en behandeld het bewegingsstelsel en zenuwstelsel van het paard. Dit doet ze door met de hand te manipuleren, voornamelijk gericht op de wervelkolom. Eigenlijk heb ik begrepen dat ze de wervelkolom beweeglijker/losser maakt, waardoor het zenuwstelsel niet in de knel komt en de klachten afnemen. Verder komt de bloedsomloop hierdoor beter op gang.
Sinds kort kan ze ook behandelen door middel van dry needling, tegen een te hoge spierspanning. Ze plaatst dan naalden in de spieren en zoekt knopen op om te verwijderen. Deze reageren dan door samen te trekken en uiteindelijk ontspannen ze volledig. Dit is een mooie aanvulling bij mijn paard, omdat ze door stress vaak een te hoge spierspanning opbouwt. Daardoor spant ze haar rug weer te veel aan en krijgt ze eerder klachten.
Verder moet ik in het rijden en longeren echt ervoor zorgen dat ze haar rug loslaat. In de basis is dit het goed rondrijden, waardoor ze haar spieren sterker maakt. Dit is niet echt laag en lang, maar vooral rond en laag en met de neus richting de knieën. Dan bolt ze de rug pas op en traint ze de rugspieren. Dit moet dan in combinatie met actief vanuit de achterhand rijden. Dus veel overgangen. Ik moet zeggen, ik heb nog nooit zo'n ontspannen paard gehad en zo veel controle gehad over het tempo e.d.
@ Kirian, fijn dat je weer terugkomt! Ik had gehoopt dat je anders nieuws zou krijgen, maar ik herkende toen al veel in je verhaal. Het is voor onze paarden extra goed om een mooie ruime stal te hebben met een rugprobleem. Daarom ben ik ook naar deze stal gegaan. Wie heeft 'm behandeld en wie komt er zaterdag om te kijken? Wel fijn dat je er nog mee aan de slag gaat! Het is inderdaad een hele puzzel. Misschien kunnen we elkaar hier en daar wat helpen! Ik voer inderdaad ook magnesium bij en ook de deken gaat bij mij op tijd op. (Vandaag regent het en dan twijfel ik alweer, maar vind de temperatuur nog wel prima.) Die van jou is ook zo'n gaaf paard, die had ik ook nog niet opgegeven! Ik ben trouwens benieuwd naar de resultaten van je rugwarmer!