Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:50

Bij mij waren ze ook wel heel eerlijk hoor. En ik zie ook duidelijk verbetering en ook achteruitgang als ik er te veel tijd tussen de behandelingen zit.

BETUWE schreef:
ik heb er ook een met ks (zie eerdere reactie) mij is vertelt dat de behandel methodes over de rug rijden en in spuiten is. ik ben benieuwd over wat voor behandel methodes jullie het hebben.

Mijn paard wordt op advies van de dierenarts behandeld door een fysiotherapeut/chiropractor. Zij gaat mijn hele paard bij langs en behandeld het bewegingsstelsel en zenuwstelsel van het paard. Dit doet ze door met de hand te manipuleren, voornamelijk gericht op de wervelkolom. Eigenlijk heb ik begrepen dat ze de wervelkolom beweeglijker/losser maakt, waardoor het zenuwstelsel niet in de knel komt en de klachten afnemen. Verder komt de bloedsomloop hierdoor beter op gang.

Sinds kort kan ze ook behandelen door middel van dry needling, tegen een te hoge spierspanning. Ze plaatst dan naalden in de spieren en zoekt knopen op om te verwijderen. Deze reageren dan door samen te trekken en uiteindelijk ontspannen ze volledig. Dit is een mooie aanvulling bij mijn paard, omdat ze door stress vaak een te hoge spierspanning opbouwt. Daardoor spant ze haar rug weer te veel aan en krijgt ze eerder klachten.

Verder moet ik in het rijden en longeren echt ervoor zorgen dat ze haar rug loslaat. In de basis is dit het goed rondrijden, waardoor ze haar spieren sterker maakt. Dit is niet echt laag en lang, maar vooral rond en laag en met de neus richting de knieën. Dan bolt ze de rug pas op en traint ze de rugspieren. Dit moet dan in combinatie met actief vanuit de achterhand rijden. Dus veel overgangen. Ik moet zeggen, ik heb nog nooit zo'n ontspannen paard gehad en zo veel controle gehad over het tempo e.d.

@ Kirian, fijn dat je weer terugkomt! Ik had gehoopt dat je anders nieuws zou krijgen, maar ik herkende toen al veel in je verhaal. Het is voor onze paarden extra goed om een mooie ruime stal te hebben met een rugprobleem. Daarom ben ik ook naar deze stal gegaan. Wie heeft 'm behandeld en wie komt er zaterdag om te kijken? Wel fijn dat je er nog mee aan de slag gaat! Het is inderdaad een hele puzzel. Misschien kunnen we elkaar hier en daar wat helpen! Ik voer inderdaad ook magnesium bij en ook de deken gaat bij mij op tijd op. (Vandaag regent het en dan twijfel ik alweer, maar vind de temperatuur nog wel prima.) Die van jou is ook zo'n gaaf paard, die had ik ook nog niet opgegeven! Ik ben trouwens benieuwd naar de resultaten van je rugwarmer!

danoesje

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:54

Gelukkig zijn er nog veel meer gekken die het nog best even willen proberen :P
Drie needling zou voor mij ook nog een optie zijn. Iemand ervaring met Meso-therapie? Arts waar hij nu staat wil niet teveel dingen tegelijk doen, maar ik zou het toch graag willen doen over een maandje ofzo, om zeker te weten dat hij zo min mogelijk pijn heeft..

kirian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:07

Haha, ik twijfel al de hele dag of ik de deken op zou doen, ook omdat hij 's nachts nog buiten staat.
Annemyke Kingma behandelt hem. Zaterdag komt Monique de Rijk.
En het lijkt me leuk om wat ervaringen uit te wisselen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:34

Yelly schreef:
Heeft het paard blessures aan de pezen of collaterale bandjes, Suzanne? Dat hoor je volgens mij best vaak in combinatie met KS :(

Collaterale banden hoefgewricht en de beide voorknieen, aanhechtingen gewrichtskapsel.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:51

Bijzonder om alle verhalen te lezen. En ik denk dat artsen ook soms eerlijk moeten zijn.
Al is het zeker als er geen schade te zien is (alleen wervels dichter op elkaar) volgens mij nog wel een goede kans met juiste training.

Als ik die beenblessures lees heb ik ook wel beetje schrik.. We begonnen met problemen in de hoefgewrichten vermoedelijk. (Omdat ze sober is was de echo niet helemaal duidelijk). En nu problemen in de tussenpees en de knie voor..
Dus eigenlijk denk ik dat ik ondanks dat de dierenarts geen problemen verwacht op klinische beeld nu wel geld opzij ga leggen om de rug op de foto te zetten.. Ik herken iets teveel... En naar mijn idee moet er gewoon een oorzaak zijn aan de blessures die nu continu optreden. Vraag is alleen of het de rug is of toch nog iets anders.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 08:26

Dyonne, eng hoor! Mijn paard was qua aanraking nooit bijzonder gevoelig. Hij is een aantal keren bij de osteo geweest (een goeie ook trouwens) en die heeft er niks over opgemerkt, behalve dat hij strak in zijn spieren stond. Het blijft een lastig verhaal, zeker als er secundaire problemen bij komen, waar ik overigens nog geen last van heb, waarschijnlijk ook door zijn leeftijd. Knieen voor zaten wel steeds vast trouwens, en een aantal ribben waardoor hij reageerde op de singel.

Inmiddels ben ik door mijn hele avontuur een behoorlijk bange poeperd geworden, maar ik heb mijn eigen therapie bedacht: ik ga af en toe strandritten begeleiden :) Dus gewoon weer lekker op een paard zitten en genieten en er dan nog (een beetje) voor betaald krijgen ook *\o/* *\o/*

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:03

Maar als een paard strak in de spieren staat, moeten er toch al alarmbellen gaan rinkelen? :)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:19

Klopt,daarom is hij toen helemaal door de molen gehaald, bloed afgenomen etc. Hij was natuurlijk jong, werd in korte tijd verhuisd, gecastreerd, nieuwe ruiter, ander voer, andere manier van bewegen. Uit bloedonderzoek is toen gebleken dat hij verzuurd was maar gezien wat er allemaal in korte tijd is gebeurd zijn we in eerste instantie uitgegaan van stress omdat de foto's toen 4 maanden oud waren en hij klinisch goed was...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:20

Ja, als je dan achteraf kijkt zei dat verzuren wel wat. Maar kan mij voorstellen dat jullie op dat moment het ergens anders aan verweten omdat er verder geen klachten waren.
Dat heeft mijne trouwens ook, erg strak in de spieren, verzuurd en wel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:37

Ik zou er gewoon weer moeite mee hebben om erop te gaan zitten nu ik dit weet. Ik wil er eigenlijk niet eens meer op nu ik dit weet. Ik vind het niet eerlijk eigenlijk. Waarom moet het zo nodig? Omdat ik wil gaan rijden? Omdat ik een doel voor ogen heb wat niet meer haalbaar is? Hoeveel offers moeten daar voor worden gebracht? Misschien heeft ze wel pijn als ik er weer op ga, maar doet ze niks omdat ze zo lief is.... Ik vind het gewoon niet fair, dat dier vraagt er sowieso al niet om dat we erop gaan zitten. En als we dan toch gaan zitten, dan wil ik zeker weten dat dit haar geen pijn doet of dat ze hinder van ondervindt.
Moeilijk... -O-

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:15

Heel moeilijk. Maar ik weet van mijn paard vrij zeker dat hij me er niet met pijn op laat, dan vlieg ik er gewoon weer af. Voor mij is het geen optie om nog 20 jaar stalling te betalen voor een paard waar ik niet op kan. Stond hij bij huis, a la, maar voor nu gaat het niet...

sophia69

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:25

:(
Laatst bijgewerkt door sophia69 op 08-08-13 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

sophia69

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:35

Mindfields schreef:
Mister01 schreef:
Tja, ik moet eerlijk zeggen dat ik erg slechte gevoelens heb bij KS en er voor mijzelf eigenlijk wel van overtuigd ben dat het niet te verhelpen is, tenzij het paard wordt geopereerd.
Er zijn paarden die je kan leren om minder te reageren, of eventueel de pijn tijdelijk te verminderen. Maar over gaat het nooit en beter wordt het vaak niet.

Dat ben ik uit ervaring niet met je eens. Wij hebben meerdere paarden met Kissing Spines gerevalideerd waarvan eentje die het op 8 wervels had en die helemaal was afgekeurd met prognose : Inslapen daar kan nooit meer op gereden worden. Zonder enige medische behandeling hebben we dat paard met gerichte training in 3 maanden gerevalideerd van een zielig zeer pijnlijk paard wat amper meer wilde lopen zelfs aan de hand of in de wei, naar een onwijs vrolijk fit paard die ook tijdens het rijden weer enorm voorwaarts was en niet eens meer een staartzwiepje gaf, terwijl hij drie maanden daarvoor helemaal niet meer wilde lopen en alleen nog maar staakte tijdens het rijden.
http://www.youtube.com/watch?v=-3BgQA02KEU eerste keer rijden na 6 weken training.

Mindfields wel eerlijk blijven he?, dit paard (ons paard) is al een half jaar geleden ingeslapen omdat de pijn toenam en hij van ellende de hele dag stond te weven. Je mag mensen geen valse hoop geven. HEb ook liever niet dat je dit filmpje gebruikt voor promotie doeleinden

kirian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:54

Ik ben wel benieuwd of er meer succesverhalen zijn die achteraf toch minder succesvol blijken te zijn. Iemand?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:33

Sophia, wat erg om te horen. Uiteindelijk heeft hij er enkele maanden baat bij gehad en daarna helaas niet meer? Wat was er te zien op foto's, al echt vergroeiing of oplossing?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:39

Ik kan me voorstellen dat dat ook erg bepalend is voor het vervolg....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:44

Ja de mate lijkt me inderdaad erg belangrijk. Ik zag laatst een foto op bokt voorbij komen van een rug waarvan je op 2 plekken de wervels dichter bij elkaar zag dus met weinig tussenruimte. Verder niet echt veel aan de hand. Daar kan je denk ik nog veel mee indien goed gemanaged. Correct trainen, goed beslag etc en je kan een heel eind komen.
Maar wat als er echt wervels elkaar overlappen? En er botoplossing te zien is op andere plekken waar de wervels elkaar echt raken? Dan zijn het merendeel van de wervels niet goed, hetzij overlappend, hetzij tegen elkaar aan.
Dan lijkt het me toch dat correct trainen en goed beslag het niet meer beter gaat maken.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:51

Suzanne, dat denk ik ook. En uit wat ik inmiddels heb begrepen zijn de meningen erg verdeeld of kissing spines nu een primair of een secundair probleem is. Als het secundair is, zou je, gezien mijn situatie, er vanuit kunnen gaan dat je met juist management een boel kunt verbeteren. Maar wat als de ontstekingen en de botoplossingen/woekeringen pas zijn begonnen omdat het primair het probleem is en het nu steeds erger wordt? Dan kan ik natuurlijjk trainen tot ik een ons weeg maar is het einde zoek...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:56

danoesje schreef:
Suzanne, dat denk ik ook. En uit wat ik inmiddels heb begrepen zijn de meningen erg verdeeld of kissing spines nu een primair of een secundair probleem is. Als het secundair is, zou je, gezien mijn situatie, er vanuit kunnen gaan dat je met juist management een boel kunt verbeteren. Maar wat als de ontstekingen en de botoplossingen/woekeringen pas zijn begonnen omdat het primair het probleem is en het nu steeds erger wordt? Dan kan ik natuurlijjk trainen tot ik een ons weeg maar is het einde zoek...

Ja er is nog te weinig over bekend. Ik zou weleens willen weten of er ook echt veulens en jaarlingen met KS zijn. Dus of het een aangeboren factor kan hebben. Dan is het nog veel kraakbeen natuurlijk maar zou wel benieuwd zijn naar de ontwikkeling ervan. Wanneer gaat het mis etc?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:01

Ja ben ik ook benieuwd naar. Al kan ik me voorstellen dat er weinig aan de hand is zolang je er niet op gaat zitten. En er zullen ook wel heel verschillende omstandigheden zijn. En tja, waar gaat nu een veulen op de foto...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:06

danoesje schreef:
Ja ben ik ook benieuwd naar. Al kan ik me voorstellen dat er weinig aan de hand is zolang je er niet op gaat zitten. En er zullen ook wel heel verschillende omstandigheden zijn. En tja, waar gaat nu een veulen op de foto...

Nou een paard kan al wel KS hebben voordat je er op gaat zitten. Achteraf gezien klopt het in mijn geval wel. Er waren al aanwijzingen voor voordat ik ging zadelmak maken. Maar je hebt geen vergelijkingsmateriaal van voor het zadelmak maken en na een jaar.
Ik wou dat er meer over bekend was eigenlijk.
Ik dacht altijd dat het een kwaal was van slecht gereden paarden, dieren die met de hoofden omhoog en met weggedrukte ruggen gereden werden door bonkende amazones.... Maar het is veel ingewikkelder, nooit gedacht dat het bij jonge ongetrainde dieren ook voor kon komen.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:09

Bedoel meer dat je het niet zozeer MERKT als je er niet op gaat zitten...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:15

danoesje schreef:
Bedoel meer dat je het niet zozeer MERKT als je er niet op gaat zitten...

Oke ik snap het. Nou ja, nu ik terug kijk is het wel herkenbaar maar ik moet eerlijk zeggen dat ik geen echt duidelijke dingen heb gemerkt. Ja dat ze kreupel werd maar verder in het rijden niks heel schokkends.
Nu vallen er wel wat dingen op zijn plaats maar het was niet onoverkomelijk zeg maar.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:19

Achteraf vallen er bij mij ook wel wat dingen op zijn plek, al was ik er uiteindelijk nog vrij snel achter en was hij bijvoorbeeld niet kreupel. Misschien ook omdat hij nog zo jong was en het vroeg heeft aangegeven. Omrollen deed hij bijvoorbeeld nooit. Mja, of dat ook echt een kenmerk is weet ik niet, feit is dat ie het nu wel doet en hij er echt van geniet, zo grappig! :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:42

mijn merrie heeft altijd om kunnen rollen en deed/doet dat ook dagelijks, dus ik denk niet dat dat dan echt weer een kenmerk is, al zal het misschien wel iets zeggen als je paard nooit omrolt...