Van wratje naar sarcoïde naar genezing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zunzuncito

Re: Van wratje naar sarcoïde naar genezing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:58

Jeetje, Fransje_70 is dat ook niet een moeilijke plek om te snijden? Met van die grote beenaders in de buurt. Succes met de komende weken!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 08:46

Interessant om die foto's te zien :j Ziet er netjes uit! Maar ook wel een rotplek.

Die van Furia zit dus op zijn hoofd, bijna direct op het bot. Volgens mij is dat echt een onmogelijke plek om het te laten wegsnijden: je kan het niet ruim uitnemen en hechten zal daar ook niet makkelijk zijn.

Ik moet nu wel snel actie ondernemen, na mijn vakantie viel me het op dat zijn sarcoid iets groter is geworden. Rotding :(

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:01

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:06

Fransje_70 schreef:
Nee niks mee gekregen. DA zei dat het zo droog mogelijk moet blijven. Zal die gel eens even googelen.
Als het openspringt moet ik meteen aan de slag met Betadine verdunning en dan schoonspoelen...worden een spannende 2 weken....

Fransje_70, Dat hebben ze netjes gedaan. Wat betreft de hechtingen, ik kreeg ook het advies om er niets op te smeren. Na een aantal dagen zijn bij mijn paard alle hechtingen eruit geknapt, met als gevolg een gapende wond. De eerste drie dagen heb ik haar op stal gehouden. Omdat ze daar de tent afbrak, is ze daarna op de wei gegaan. De wond ging er veel beter uitzien toen ze buiten stond. Ik heb haar niet gesmeerd of gespoeld, want dat liet ze niet toe. Na een paar weken is het uiteindelijk dicht gegroeid. Toen begin de sarcoid meteen weer aan te groeien.

Madelief88, mijn paard heeft er hoogstwaarschijnlijk ook 1 op haar hoofd. Deze is nog in zeer prille fase. Het wordt nu onderzocht in Utrecht. Als dit ook sarcoid is, kan ze ook daar een BCG injectie krijgen. Ik las in de folder hierover dat BCG op het hoofd een erg goed resultaat geeft. Maar misschien kun je dit ook behandelen met Liverpoolcreme. Eerder in het topic werd hier ook over geschreven.

Een update over de BCG injecties: het gezwel in de lies is al veel kleiner. Er moet een stuk afgevallen zijn. De wond is mooi schoon. Ze heeft er verder weinig last van. Donderdag hebben we de 2e injectie voor de boeg.

ginn2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 23:22

Dankzij de tandpasta is mij gehele fibroplastische sarcoid van 10 cm geheel weg! Hiep hoi! Lang leve de natriumfluoride.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:02

ginn2, wauw, wat een super resultaat, gefeliciteerd. Benieuwd of ie wegblijft, zou top zijn!
ChevalNoir, over die BCG injecties weet ik eigenlijk nog niet zo veel. Is dit alleen mogelijk op utrecht of kan het ook door je eigen DA worden gedaan? En kan je mij wat meer vertellen over de kosten/tijdsduur?

Iemand hier in het topic die mij kan vertellen over het verloop met liverpoolcreme, aan wat voor periode moet ik denken en hoe vaak en met welke tijdsperiodes er tussen wordt het opgesmeerd?

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:19

Madelief88, Dit kan alleen in Utrecht omdat het vaccin de kliniek niet uit mag. 75-80% van de sarcoids verdwijnt na 3 of 4 behandelingen met een tussenpoos van 3 weken. De kosten variëren van 700-900 euro.

Op http://www.liv.ac.uk/sarcoids/ staat veel info over sarcoids en liverpoolcreme.

Mijn paardje vertoonde gister wel vreemd gedrag. Ze had verschrikkelijke jeuk, of pijn in haar buik. Ik vermoed dat het geen koliekklachten waren, want ze poepte en at normaal. Ook zag ik geen tekenen van kramp...
Ik zou haar gaan zadelen in haar box, waar ze na heftig jeuken ging liggen in haar box. Ik ben direct met haar gaan lopen in de wei. Na een half uurtje leek ze weer de oude. Ook vanochtend was er niks geks te zien. Morgen moet ze weer naar Utrecht, daar kijk ik nu wel tegenop. Hopelijk wordt ze niet ziek van de 2e injectie.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:26

Oke, ja ik ken de website, al vaak doorgelezen. Maar zie nu inderdaad ook meer info per behandeling staan (staat zoveel info op). Is de liverpoolcreme Topical cytotoxic therapy / AW4-Ludes?

Zo he, 700-900 euro, dat is dan heel prijzig volgens mij? Waarom heb je daarvoor gekozen als ik vragen mag?

Edit: Misschien dat ik die professor eens een mail ga sturen met foto's. Ik heb begrepen dat hij mails gewoon echt persoonlijk behandeld etc? Hebben jullie naar zijn persoonlijke mail gestuurd of naar de algemene? En zitten er kosten aan zijn advies verbonden?

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:59

Je eerste vraag kan ik niet beantwoorden. Ja, de BCG is behoorlijk duur. Mijn merrie heeft de sarcoid erg hoog in de lies zitten. Het begon als snelgroeiend nodulair sarcoid. In december is het chirurgisch verwijderd (op advies van DA), waarna het agressiever terug kwam. Een creme is op die plek geen optie, omdat het regelmatig tegen het goede been aan 'schuurt'. Tandpasta heb ik (nog) niet geprobeerd.

Ik heb voor BCG gekozen omdat mijn merrie haar achterhand erg gevoelig is. (Zegmaar 'losse' achterbeentjes ;) Zonder sedatie is het gevaarlijk te behandelen. Vier keer een prik er in is dan beter te doen dan iedere dag smeren.
Eerst vond ik het feit dat het 'door het hele lichaam gaat' erg negatief, want dan kunnen ze erg ziek worden, enz. Aan de andere kant, als ze het virus goed te boven komt, is de kans dat ze het op andere plekken krijgt ook veel kleiner. En toen ze ook een plek op haar hoofd kreeg dacht ik: Stel dat ze straks overal bulten krijgt!?!
Dan is het positief als haar hele afweersysteem er tegen bestand is.

Ik heb rechtstreeks contact gehad met dhr Knottenbelt. Hij mailde me meteen die dag terug. Een paar maanden ervoor had ik het al eens voorgelegd bij het algemene emailadres, maar dan moet je eigen DA contact opnemen. Toen heb ik hem zelf gemaild, en hij reageerde echt zo aardig! Hij verwees me door naar Utrecht, omdat hij vind dat ze daar de meeste ervaring hebben hiermee. Er waren geen kosten aan verbonden.

Ik heb trouwens meerdere klinieken aangeschreven met foto's en het verhaal. Allemaal gaven ze een ander antwoord, van bestraling, chemo tot aan chirurgisch verwijderen dmv lasertechniek. Geen van allen noemde de Liverpoolcreme, en ook geen BCG. Ik begrijp dat Utrecht BCG aanraad, omdat zij de enige zijn die dit doen. Maar als je leest hoe veel gezwellen er terug komen, ook op andere plekken, hoop ik heel erg dat dit aanslaat :)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 00:10

geerke schreef:
Fransje_70 schreef:
Nee niks mee gekregen. DA zei dat het zo droog mogelijk moet blijven. Zal die gel eens even googelen.
Als het openspringt moet ik meteen aan de slag met Betadine verdunning en dan schoonspoelen...worden een spannende 2 weken....

moet hij op stal?
Netjes gedaan hoor!
Kijk maar uit,zelfs na twee weken kan het nog openscheuren.Na een maand is het safe.
Bij mijn paard is het gelukkig niet gescheurt,daar heb ik wel heel erg veel moeite voor gedaan.Dat kon ook....paard aan huis en ik ben er gewoon de hele dag :)

Mag ik vragen wat je er aan hebt gedaan om het niet open te laten springen? DA zei tegen mij dat het 9 van de 10 x open springt.... nu is de 2e dag achter de rug en het ziet er erg goed uit.... maar ik hou in mijn hoofd dat het niets zegt....
Ze staat nog steeds op stal, morgen ook nog en ik heb geen stap met haar gewandeld. Wissel telkens oppaspaarden af zodat ze niet alleen staat en onrustig wordt. Ze doet het heel goed!
Ik dacht erover haar vrijdag met haar beste vriend op een kleine paddock te zetten. Van mijn DA mocht ze daar nu al op maar ik wil het toch rustig aan doen. Duimen duimen dat het goed gaat......om haar nu 2 weken op stal te zetten!?!?!? Zie ik ook niet zo zitten eigenlijk.....Kan haar wel eindeloos op de paddock houden de komende weken met haar vriendje, dus dat is geen probleem...als ze daar dan rustig blijft.

Dag 1 (gisteren)
Afbeelding
Dag 2 (vandaag dus) vind het alweer rustiger beeld:
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:34

ik heb hem op stal gehouden en iedere twee uur een kwartier met hem gelopen,en wat laten grazen.
Dat ging heel goed,hij is 2x weggesprongen,maar het is niet opengegaan.
Na die twee weken heb ik de achterdeur van zijn stal opengezet en een piepkleine paddock gemaakt van 10 bij 10.Dat heb ik iedere dag iets vergroot met prikpaaltjes.
Na totaal vier weken staat hij weer in zijn 'wei' met de shet :D
Maar ja....mijn paarden staan thuis en ik ben gewoon thuis,ik kan mij voorstellen dat niet iedereen in die situatie zit ;)

Ik hoop voor je dat het houdt,een open wond is geen pretje met vliegen :7

zo ziet het er nu uit

Afbeelding

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:21

Dat ziet er keurig uit!!

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:46

3 weken na de operatie, het is mooi aan het genezen en ik heb vandaag weer voor het eerst met Zara gelongeerd!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 14-07-13 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:51

Dat ziet er ook mooi rustig uit.
Een fijn verjaardagskadootje!

Van harte!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:19

fijn Fransje@!Het ziet er prima uit!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:42

Ik ben vandaag met mijn oudere ruin naar de kliniek geweest. Hij had een gezwel en de dierenarts durfde het niet aan om zelf een biopt te nemen. In de kliniek dachten ze ook aan een sarcoid. Iemand ervaring met zo een sarcoid op die plaats ( ze dachten aan een nodulair fibroplastisch sarcoid). Hij is best groot en er is nu een biopt van genomen om uit te zoeken wat het is.
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:06

Tempus@het lijkt op de plek van de navel te zitten?Ik betwijfel of dit een sarcoid is.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:46

In de kliniek dachten ze aan een sarcoid. Er waren nog opties, maar dit leek hun wel waarschijnlijk. Enkel zat het op een niet zo vaak voorkomende plek. Een paar jaar terug is er eens een wratachtig iets van zijn buik afgevallen. Het bloeide best hard en volgens de dierenarts vd kliniek kon dat wel eens een voorbode geweest zijn.
Er is een bioptie van dit gezwel genomen, dus normaal weet ik binnenkort wat het juist is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:11

Het is een stevige maat, maar ze zijn er wel groter hoor! Ik ben benieuwd of het idd een sarcoid is.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:27

Anya schreef:
Het is een stevige maat, maar ze zijn er wel groter hoor! Ik ben benieuwd of het idd een sarcoid is.

Hij zou sowieso onder volledige narcose moeten voor de operatie en weet niet of ik dat aandurf.
Maarja eerst wachten tot we weten wat het is en dan kijken we wel verder

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:34

Interresant topic. Mijn paard is vorige week woensdag aan een sarcoied geopereerd. Omdat het bultje onder haar kaak (precies onder de neusriem) zat moest ze onder volledige narcose. Ze hebben het heel ruim weggesneden om de kans op terugkeren zo klein mogelijk te maken. Paard is nog steeds een beetje duf van de narcose. Op de zijkant van haar hoofd zit nog een kleine sarcoied, maar die laat de da voorlopig zitten. Nu maar hopen dat er niets terug groeit. Vrijdag komt de da om de hechtingen eruit te halen.

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:04

Vorige eigenaars hebben bij mijn paard sarcoid laten wegsnijden, is dus in agressieve vorm teruggekomen.
Ik smeer nu die aldara creme en dat ziet er erg goed uit. Tumor is bijna helemaal weg. Moet nog een tijdje smeren, dus ik hoop dat het helemaal goed komt, dat het binnenin ook kapot is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:07

Nargorny schreef:
Vorige eigenaars hebben bij mijn paard sarcoid laten wegsnijden, is dus in agressieve vorm teruggekomen.
Ik smeer nu die aldara creme en dat ziet er erg goed uit. Tumor is bijna helemaal weg. Moet nog een tijdje smeren, dus ik hoop dat het helemaal goed komt, dat het binnenin ook kapot is.

Hoelang na de operatie kwam het terug?
Mijn paard is 22 mei geopereerd en ik zie nog niets terugkomen.Ik ben benieuwd wanneer ik iets kan verwachten :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:13

Bij Lan kwam het terug tijdens de genezing van het wegsnijden/branden. Er kwam een agressief ogende roze/rode plek terug. Eerst dachten we nog dat het wild vlees was, maar dat bleek het echt niet te zijn. Dus het lijkt wel goed te zijn gegaan bij jouw paard Geerke.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:17

ik hoop het maar!