Rhino weer terug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 07:09

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 08:08

Gini schreef:
Nogmaals, ik had het alleen over de paarden die aan de neurologische variant leiden. Maar dat had ik in een voorgaand bericht al gezegd.

Oke. Ik geef het op. Want je maakt een meer dan gemiddelde denkfout.
Paarden lijden niet 'aan de neurologische variant'. Ze lijden aan EHV1 virus dat rhino veroorzaakt en in een heel klein aantal gevallen in het zieke paard neurologisch verschijnselen vertoont omdat het het ruggemerg intrekt, maar nog steeds hetzelfde virus is: EHV1.

En als je ondanks mijn uitleg nog steeds met bovenstaande kul-opmerking komt dan is het echt tijd voor een les statistiek en een les begrijpend lezen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:54

Jeetje zeg, anya, je gaat niet dood van vriendelijk blijven. Er zijn drie vormen van rhinopneumonie, ik haal 1 variant daarvan aan. Wat is in godsnaam jouw probleem?
Ik word dus niet graag op mijn vingers getikt over mijn kennis statistiek en begrijpend lezen. Je weet niet wie ik ben en waar ik mee bezig ben. Die kennis waar jij het over hebt zou dus misschien bij mij wel eens uitgebreider kunnen zijn dan bij jou.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:42

Als je die kennis hebt, dan breng je ze hier in ieder geval niet in de praktijk.
Ik wacht in spanning af.

Want nogmaals er zijn 2 rhino virussen die in drie vormen kunnen verschijnen.

verkoudheid/luchtwegsymptomen (veroorzaakt door EHV1 en EHV4)
abortus (vrijwel altijd EHV1)
neurologisch (altijd EHV1)

EHV1 levert dus of verkoudheid/luchtwegproblemen op, of abortus, of neurologische verschijnselen. MAAR HET IS HETZELFDE VIRUS.

Zoals griep van dezelfde stam bij de één persoon andere symptomen kan veroorzaken dan bij de andere persoon maar het dezelfde griep is.
Zoals ziekte van Lyme (bacterie Borrelia) een neurologische vorm, een hartvorm en een artritisvorm kent.. zelfde bacterie nestelt in andere delen van het lichaam en veroorzaakt andere klachten.....

Dus is het niet zo dat paarden relatief vaak dood gaan aan EHV1, immers 30-40% is drager van EHV1 en hebben de ziekte dus al doorgemaakt. Die paarden LEVEN DUS ALLEMAAL NOG :)
Een klein aantal paarden dat EHV1 krijgt ontwikkelt de neurologische variant en daarvan overlijdt een deel.

En verder heb ik niet zoveel zin om vriendelijk te blijven. Ik tik mijn vingers uit mijn lijf (en geloof me dat is zeer pijnlijk als je chronische ziekte van lyme hebt) en jij blijft in je eigen straatje herhalen wat je herhaalt. Nu is dat geen probleem als het tenminste gestoeld zou zijn om een statische berekening o.i.d. Maar dat is niet aan de orde. Het is gestoeld op 'je roept maar wat, omdat je dat goed uitkomt om dat te geloven".

En daar kan ik inderdaad slecht tegen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:00

smurffie schreef:
Renate dan is jou da niet zo best op de hoogte.
Paardendokters zwaanshoek heeft dit bericht gedeeld, het gaat over 3 door hun behandelde paarden in aerdenhout (1 dood 2 onder behandeling).
Heel raar dat je da het niet weet eigenlijk ;) .

Met 39 graden had ik zeker wel gebeld, zeker in deze tijd van het jaar. En regelmatig checken, ook s'nachts.

ik wil even op de opmerking reageren over de 2 in behandeling staande paarden... dit klopt niet , de paarden worden in de gaten gehouden maar zijn niet ziek.

smurffie

Re: Rhino weer terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:14

Paarden staan geïsoleerd en zijn nagekeken. Das imo behandeling van de rhino die op stal was/is.
t is maar net hoe je het opvat ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:04

Anya schreef:
EHV1 levert dus of verkoudheid/luchtwegproblemen op, of abortus, of neurologische verschijnselen. MAAR HET IS HETZELFDE VIRUS.

Maar ik heb toch nooit iets anders beweerd? Ik kan echt niet meer volgen. Je doelt toch echt op mij he, en niet op een andere bokker?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:13

Anya schreef:
En verder heb ik niet zoveel zin om vriendelijk te blijven. Ik tik mijn vingers uit mijn lijf (en geloof me dat is zeer pijnlijk als je chronische ziekte van lyme hebt) en jij blijft in je eigen straatje herhalen wat je herhaalt. Nu is dat geen probleem als het tenminste gestoeld zou zijn om een statische berekening o.i.d. Maar dat is niet aan de orde. Het is gestoeld op 'je roept maar wat, omdat je dat goed uitkomt om dat te geloven".

Ik vind het zeer erg dat je die akelige ziekte hebt. Dat is echter geen reden om onvriendelijk te zijn. Dan heb ik liever dat je mij in mijn zogezegde onwetendheid laat.
Verder vind ik dit wel frappant. Ik vraag jou uit interesse om statistische gegevens, omdat ik die informatie inderdaad niet tot mijn beschikking had. Jij zegt mij heel botweg dat ik die zelf maar moet gaan zoeken. Ik doe dat en kom blijkbaar op andere bronnen dan jij uit, en trek daaruit mijn conclusies. Dan krijg ik door jou op mijn kop dat ik geloof wat ik wil geloven. He wat? Waar haal je je het in je hoofd dat je dit naar mijn hoofd geslingerd krijg en dit terwijl mijn berichten in dit topic overlopen van nuance en begrip voor beide kanten.

Ik verafschuw jouw belerende toontje. Best dat we deze discussie stoppen. Ik vind het niet leuk meer en jouw gezondheid lijdt eronder.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:26

smurffie schreef:
Paardendokters zwaanshoek heeft dit bericht gedeeld, het gaat over 3 door hun behandelde paarden in aerdenhout (1 dood 2 onder behandeling).

Met 39 graden had ik zeker wel gebeld, zeker in deze tijd van het jaar. En regelmatig checken, ook s'nachts.

Paardendokters heeft dit gedeelt omdat het in hun behandel gebied is en deze paarden in aerdenhout ook in behandeling heeft. Een dierenarts uit een andere regio heeft hier echt geen boodschap aan..

Altijd die paniek om rhino.. Hou je lekker met je eigen dieren bezig en als je in contact ben geweest met andere paarden, doe dan ff je handen wassen en desnoods je kleren wassen. Ieder paard draagt rhino met zich mee hoe goed je er ook voor zorgt, als de weestand even wat minder is door bijvoorbeeld dit wisselende weer kan bij ieder paard en iedere stal rhino uitbreken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:55

Ik heb de gegevens waarop jij je 'statistische conclusies baseert nog niet gezien. Ik heb alleen maar gezien dat jij het begrip relatief op zeer interessante wijze uitlegt door de hele populatie met rhino ehv1 terug te brengen tot de populatie die neurologische symptomen ontwikkelt. En dat is een verkeerde aanname.

Ik doe ook mijn best niet onvriendelijk te zijn en het steeds weer uit te leggen. Maar ik verwacht eerlijk gezegd dat je het toch niet wilt lezen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:02

Nee, dat doe ik niet, ik ging bij voorbaat al uit van de paarden die aan de neurologische variant/vorm/verderzetting, weet ik veel hoe je het wilt noemen, lijden. Over de abortus en verkoudheids variant/vorm/verderzetting, heb ik nooit iets gezegd/willen zeggen.

Ik zou meer geneigd zijn naar jouw uitleg te luisteren als je me niet zou behandelen als een kind dat nodig wat lesjes statistiek nodig heeft. Die persoonlijke sneren zorgen er uiteraard voor dat ik minder geneigd ben open te staan voor wat jij zegt. Lijkt mij een hele normale reactie van mijn kant uit.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:46

Vitaquilla schreef:
smurffie schreef:

Paardendokters heeft dit gedeelt omdat het in hun behandel gebied is en deze paarden in aerdenhout ook in behandeling heeft. Een dierenarts uit een andere regio heeft hier echt geen boodschap aan..

Altijd die paniek om rhino.. Hou je lekker met je eigen dieren bezig en als je in contact ben geweest met andere paarden, doe dan ff je handen wassen en desnoods je kleren wassen. Ieder paard draagt rhino met zich mee hoe goed je er ook voor zorgt, als de weestand even wat minder is door bijvoorbeeld dit wisselende weer kan bij ieder paard en iedere stal rhino uitbreken.

waarom precies niet? als het actief is en uitbreekt horen ze dat te weten. Maakt niet uit in welke regio.
Elke uitbraak zou ze bekent moeten zijn, anders zijn degene dichtbij ze wellicht ook niet bekent.

Daarnaast draagt volgens mij slechts 30/40% van de paarden rhino met zich mee niet ieder paard? maar dat kan ik verkeerd begrepen hebben?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:55

Sientje schreef:
renate85 schreef:
had het idd voorbij zien komen op Facebook... maarja dat is Facebook dus hoeveel is daarvan waar ;)

Maar 1 geval dus.. deze 3 paarden.
Gaat dit om de paarden die op de weide staan? Facebook ;)

Het verspreide bericht is door de behandelende kliniek zelf op facebook gezet, dus je kunt ervan uitgaan dat alle info die daar in staat klopt. Het gaat inderdaad om een groepje van 3 paarden dat op een afgelegen weide (met schuilstal) in Aerdenhout staat, waarvan er 1 is overleden.

@wortelsussie: Doel je met Haarlem op de bovenstaande situatie? Zo ja, check dan de volgende keer de feiten. ;)

Ik hoef geen feiten te checken aangezien ik het gehoord heb van mijn baas die in de omgeving een manege heeft. Zelfde dag dat ik t hoorde zag ik dit topic dus melde ik het alleen even. Ik weet dus niet welke paarden of hoeveel paarden besmet zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:09

@Gini: ik vind het goed hoor ;)

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:55

smurffie schreef:
waarom precies niet? als het actief is en uitbreekt horen ze dat te weten. Maakt niet uit in welke regio.
Elke uitbraak zou ze bekent moeten zijn, anders zijn degene dichtbij ze wellicht ook niet bekent.

Daarnaast draagt volgens mij slechts 30/40% van de paarden rhino met zich mee niet ieder paard? maar dat kan ik verkeerd begrepen hebben?

Zowiezo in dit geval betreft het een prive stal met paarden die nooit van het erf af komen en is hier direct actie ondernomen. dus de verspeidingskans in dit geval is minimaal. De artsen hier in de regio zijn op de hoogte. een arts 100km verderop zal dus ook niet met een besmetting via dit geval van doen hebben. En elke dierenarts is bekend met het feit dat rhino in deze periode vaker uitbreekt dan de rest van t jaar.

Als er rhino word geconstateerd bij een paard dat net op een grote wedstrijd oid geweest is vind ik het ook belangrijk dat het in een bredere omgeving bekend gemaakt moet worden. Maar op zo een geissoleerde stal is een besmetting naar buiten toe echt minimaal. Deze betreffende dierenarts die ik dan ook persoonlijk ken heeft alle grotere stallen, maneges en artsen in de regio direct ingelicht.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:02

smurffie schreef:
Paarden staan geïsoleerd en zijn nagekeken. Das imo behandeling van de rhino die op stal was/is.
t is maar net hoe je het opvat ;)

Behandeling is pas nodig als er daadwerkelijk iets met de paarden aan de hand is.
Paarden dagelijks temperaturen en observeren vind ik wat anders. Jouw zinsopbouw zou op mensen over kunnen komen als dat er 3 paarden met Rhino geïnfecteerd zijn. Dat is hier niet het geval.
Het lijkt me belangrijk dat er in dit soort meldingen wel duidelijk geschreven dient te worden

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:03

Knollentuin heeft gelijk ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:04

Sientje schreef:
renate85 schreef:
had het idd voorbij zien komen op Facebook... maarja dat is Facebook dus hoeveel is daarvan waar ;)

Maar 1 geval dus.. deze 3 paarden.
Gaat dit om de paarden die op de weide staan? Facebook ;)

Het verspreide bericht is door de behandelende kliniek zelf op facebook gezet, dus je kunt ervan uitgaan dat alle info die daar in staat klopt. Het gaat inderdaad om een groepje van 3 paarden dat op een afgelegen weide (met schuilstal) in Aerdenhout staat, waarvan er 1 is overleden.

@wortelsussie: Doel je met Haarlem op de bovenstaande situatie? Zo ja, check dan de volgende keer de feiten. ;)

Ik hoef geen feiten te checken aangezien ik het gehoord heb van mijn baas die in de omgeving een manege heeft. Zelfde dag dat ik t hoorde zag ik dit topic dus melde ik het alleen even. Ik weet dus niet welke paarden of hoeveel paarden besmet zijn.[/quote]

Ook hier: er is 1 paard ziek geweest en overleden, de andere paarden zijn vooralsnog symptoomvrij.....

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:08

wortelsussie schreef:
Ik hoef geen feiten te checken aangezien ik het gehoord heb van mijn baas die in de omgeving een manege heeft. Zelfde dag dat ik t hoorde zag ik dit topic dus melde ik het alleen even. Ik weet dus niet welke paarden of hoeveel paarden besmet zijn.

Wie is die baas dan? Mag ook per pb. ;) Verder: Inderdaad, in de omgeving. Want Haarlem is niet hetzelfde als Aerdenhout. Voor diezelfde omgeving maakt het wel uit of het gaat om het allang bekende Aerdenhout-verhaal, of er misschien ook iets in Haarlem zou zijn. Kan zomaar een km of wat tussen zitten. ;)
En beter dus de volgende keer maar wel de feiten checken, of de behandelend dierenarts bellen. En leuk dat je baas in die omgeving een manege heeft, maar nogmaals, je roept nogal wat... Om te beginnen is het niet ín Haarlem...
Juist op deze manier van onruststokerij, zit niemand te wachten, zeker niet uit de pen van iemand die niet checkt wat 'ie post maar het van horen zeggen heeft.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:31

wortelsussie schreef:

Nee, dat zegt lekker wat, dat "je baas in de omgeving een manege heeft". In aanmerking nemende welke dat is, is die nogal serieus te nemen... NOT.

En gezien de zachtjes gezegd tamelijk ondoordachte manier, waarop je hier met een hoop poeha het topic komt binnenvallen (terwijl je er niets meer aan hebt bij te dragen dan een roddel, die naar het zich inmiddels laat aanzien nog niet eens klopt ook) en vervolgens je reactie als je daarop wordt aangesproken, permitteer ik me maar even de vrijheid met jouw posts hetzelfde te doen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:32

Anya, mijn complimenten voor je posts. Goed onderbouwd en duidelijk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:15

Thanks Anne!
:D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:50

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:59

Nee geen paniek voetbal, je gezond verstand gebruiken

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:09

Ik zou op dit moment in die omgeving niet op wedstrijd gaan, teveel paarden, teveel kans dat je er niet bij bent er en toch even contact is. Ik zou aan de andere kant wel weer rustig een buitenritje om de besmette stallen rijden. Omdat het virus zich niet zo verspreid. Dus ik denk idd dat ze haar gezonde verstand gebruikt ;)