Maanblind of niet?!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

myxlea

Re: Maanblind of niet?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:43

Thanks Minimelona, ik hoopte dat de aanval mee zou vallen, maar we zijn ondertussen een aantal dagen verder en hij knijpt nog steeds, dus het is niet minder geworden en eigenlijk alleen maar erger. Helaas, ik hoopte dat we er echt optijd bij waren..

Oh brr niet fijn van Lona om dat te zien, maar gelukkig viel het mee en gaat het verder goed met haar! Wat voor soort kap heb je haar nu op?

@Ilsse ik heb je gepbt. Is het bij jullie snel gegaan eigenlijk, en is er gelijk na de diagnose een behandeling gestart of liep ze er al veel langer mee rond zonder dat jullie het wisten? (gezien haar leeftijd)

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:51

Sorry, ik ga proberen vanavond een foto te maken. Het is bij ons heel snel gegaan, in een jaar tijd is ze van een "goed" oog naar wat ze nu heeft. de behandeling is toen direct gestart. nu behandelen we haar niet meer en is het stabiel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:57

He Potdomme Myxlea, ik voel echt met jullie mee!!! |o moet jij je nu toch voelen zeg...
Ik heb nu nog gewoon die zwarte van Harry's Horse op die met dat stevige gaas (ik wilde daar als dat nodig was van die guardian mask oogkap op gaan bevestigen) deze is dus niet uv werend maar merk gewoon dat ze extra gevoelig is op haar ogen, zelfs sneeuwvlok was al irritant voor haar, dus voorkom hier gewoon mee dat er al te gemakkelijk wat in waait en ook met zon geeft het haar toch meer rust, over het algemeen kunnen we hem ook gemakkelijk bij haar omkrijgen hoor, zelfs ik want ze moet niets van me hebben op moment, ik ben zo vreselijk statisch (met rubber zolen dus kan je nagaan) arme beest heeft al gemene schokken van mij gehad in haar gezicht, maar toch kan ik kap om doen, zegt toch wel wat denk ik...

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:08

Die kappen werken inderdaad erg fijn, zo hebben ze minder last van prikkels en dus ook minder last van hun oog.

Hierbij een foto van Emy, bijna 23 jaar. Ze heeft nu ongeveer ca. 3 a 4 jaar last van maanblindheid. Waarvan zeker al bijna 3 jaar stabiel en ziet het er uit als het nu is. In het begin is het erg snel gegaan. Ze ziet dus ook niks meer met dit oog en is het flink geslonken. Wij hebben behandelend met de corticosteroiden. Dit hielp erg goed en is het stabiel, gelukkig.

http://6.media.hyves-static.net/1533808517/6/PpGd/1/img1533808517.jpeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:16

Fijn om te horen dat Emy er zo geweldig goed mee omgaat, lijkt me toch een grote geruststelling voor jouzelf Ilsse, heeft ze ook geen pijn meer dan? Want ik had begrepen dat ook al is het oog volkomen blind het toch nog vreselijk pijn kan doen?

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:19

Ja dat klopt hoor, maar de veearts heeft geconstateerd dat het stabiel is en ze hier geen pijn aan heeft. Je mag er ook gewoon aanzitten hoor, dat mocht echt niet toen ze die aanvallen kreeg..... zo verschrikkelijk zielig.... Maar zoals ik al eerder zei in mijn berichten. Het verwijderen van het oog baat niet, althans voor Emy niet. Het is maar de vraag of ze weer uit de narcose komt door haar leeftijd. Mocht ik wel denken dat ze hier veel pijn aan krijgt dan zal ik zeker het juiste beslissen. Maar tot die tijd......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:30

Nee dat zou ik ook niet aan durven denken hoor Ilsse, met haar leeftijd, gewoon blij zijn dat het zo goed gaat , ja toch?

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:37

Jahoor dat zijn we ook. Het is gewoon heel lastig in deze situatie. Maar heb me vanaf het begin voorgenomen dat mocht de behandeling niet helpen of ze krijgt weer veel pijn.... dan zal ik voor haar de juiste keuze maken. Tot die tijd mag ze lekker genieten van haar oude dag. Ik heb vooraf besproken met de veearts wat het beste zou zijn en ben erg blij dat ik die keuze nog niet heb moeten maken.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:06

Thanks Minimelona.. je weet waar ik door heen ga.. Gelukkig gaat Lona nu goed en helpt de vliegenkap haar goed! Ik moet zeggen dat ik ook echt gezegend ben met mijn uv-werende kap, hartstikke stevig en hoef niet bang te zijn dat zijn oog zal beschadigen hierdoor.,

@Ilsse, ik had het al gezegd maar brr, kan er nog niet aan wennen dat het oog van mijn paard er zo uit zal gaan zien.. Nu is jullie pony/paard natuurlijk ook al aardig op leeftijd, maar gelukkig kan ze nu nog pijnvrij van haar pensioen genieten!

Afbeelding

Afbeelding

Easy's goede en zijn slechte oog. Je kunt het niet zo goed zijn, maar zijn slechte oog is echt blauw/grijs en daar zie je geen bruin/zwart/pupil meer in.. Althans, bijna niet. Ik ben nu bezig me meer te verdiepen in vitrectomie, als de frequentie nu al zo hoog ligt.. Maar eerst dinsdag maar eens afwachten.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:12

volgens mij is het slechte oog ook al wat geslonken, dit was bij emy ook zo. Althans wat ik zo op de foto zie. Ja het is inderdaad ook erg om te zien.. gelukkig heeft emy een mega voorpluk tot het einde van haar neus die dit verbergd.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:19

Mijn paard is helaas niet gezegend met zo'n voorpluk haha. Op de foto lijkt het inderdaad wat geslonken, en misschien is het ook wel zo, maar als ik zijn ogen druppel of als hij even een goed moment heeft lijkt het wel weer normaal. Hier knijpt hij heel erg en zo staat hij dan de hele dag te knijpen van de pijn :(:).

Het druppelen gaat gelukkig heel goed nu, ik merk dat ik er zelf nu ook echt handigheid in krijg en precies weet hoe ik de oogleden zo open kan houden dat de druppel er precies in kan. (Meneer knijpt zijn ogen al dicht nog voor ik iets probeer :+)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:15

Het lijkt misschien wel zo, dat het oog kleiner is, maar ik denk toch dat dit nog mee valt, want het ooglid is opgezwollen boven het oog en hangt ook wat meer over het oog heen, dus zou nog alles kunnen mee vallen hoor...
Ben ook erg benieuwd naar Dinsdag! Laat je het ons weten Myxlea? Ik draai ondertussen mijn duimen blauw voor jullie!! Sterkte!

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:19

Sorry dat ik weer even binnenkom vallen, maar ik maak me weer zorgen..
Het ging de laatste tijd goed, de ontsteking leek iets te verschuiven
maar vandaag zag ik dat er soort van luchtbelletjes in zijn oog zitten..
Is lastig te omschrijven maar ben bang dat zijn lens los aan het laten is
oog lijkt iets kleiner te zijn geworden en het zonnetje was weer te fel aan zijn ogen
dus heeft die zijn zebra vliegenkap weer op.
Iemand van jullie die die soort van belletjes al in het oog heeft gezien bij een van jullie paarden?
Ik ga morgen de Da maar weer even bellen..
Ben blij dat ik een beetje geld op zij het gezet.. Heb het alleen misschien wat eerder nodig dan dat ik dacht
Hmmpff

Hoe gaat het verder bij jullie?

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:39

he bah wat vervelend zeg!!!! Ik heb dat nooit gezien.... misschien inderdaad verstandig de veearts te bellen. Bij Emy slonk het oog ook vrij snel. Kun je er ook een foto van maken?

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:44

Kan geen goede foto krijgen omdat die hem niet open wil doen zodra ik er met de mobiel bij sta haha
soms lukt het en soms niet. Nu heeft hij er door het felle zonlicht wat meer last van dus nu lukt dat niet.
Ik ga morgen sowieso even de Da bellen en dan ook Cristianne even, tenzij ze de Da me het al kan vertellen.

Probeer te googlen erop maar is zo lastig he.. Er is zo weinig te vinden wat er dieper op in gaat..
Ik heb pagina of paar paginas terug fotos staan van zijn oog hoe het er nu dus uitziet.
Alleen nu aan de onderkant wat bruine slierten te zien en de luchtbelletjes/onregelmatigheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 23:05

fotos maken zonder flits iig, dat doet ook al zeer weet ik nog wel van lona toendertijd, was ook stom van mij want zonlicht doet natuurlijk ook al pijn... ik heb geen idee eigenlijk, ik weet wel dat lona een soort van deukje in dat ene oog heeft maar die zit er al bijna 2 jaar, sterkte meiss, ik ga morgen lona toch nog maar weer eens goed bekijken, want vind het opvallend dat jullie allebei nu zo vlak achter elkaar komen dat het niet goed gaat, sterkte meiden en laat even weten wat de experts zeggen aub?

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 06:55

Jaa zonder flits sowieso alleen hij hoeft mobiel maar te zien en hij denk
Echt van ja nee dus echt niet! Haha
Ik was er op voorbereid dat het weer erger kon worden van de zomer
Maar dit is wel heel erg snel, misschien is er wel niks..
Maar ga liever vant ergste uit dan valt het altijd mee :)
Ik bel straks als ik op stal ben de Da , eerst hem maar weer even bekijken
Samen met moeders, als je je paard elke dag ziet kijk je er toch anders tegen aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:44

hihi heel slim zeg, ik heb daar ook altijd last van, dat je het niet meer ziet of juist spoken gaat zien ...
goodluck!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:09

En dames? Hoe is het bij jullie allebei gegaan? ik hoop zo op goed nieuws voor jullie...

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:19

Ik had vanochtend een heel verhaal getypt op mijn mobiel maar met versturen ging wat mis.

@suzanlarissa, hoe gaat het met het oog?

Hier is het niet zo goed. Gisteren bij de kliniek geweest en mijn DA had gezegd geen athropine druppelen dag ervoor en dag zelf. Had wel gemoeten dus druppels erin en peerd op stal. Daarna weer gekeken, hij heeft een ontsteking zowel in het voorste gedeelte van zijn oog als in het achterste gedeelte. Zijn oogreactie was er eerst niet, daarna minimaal. Gezien zijn leeftijd en de frequentie van zijn aanvallen vrees ik ervoor.. we gaan hem nu een maand intensief behandelen en dan terug naar de kliniek. Hij is gisteren vanuit de kliniek gelijk door naar een andere stal gegaan, omdat wij qua werk/school hem niet vaak genoeg alle medicijnen kunnen geven. Hij heeft een waslijst met druppels, zalfjes en poeders nu. Ze vertelde ons ook, dat (volgens mij uit amerikaans onderzoek oid) 80% van de paarden het ook aan het andere oog krijgt..

We gaan hem nu dus een maand intensief behandelen en doen alles wat we kunnen, op 23 mei moeten we weer naar de kliniek..

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:20

Sorry voor het onsamenhangende verhaal maar zit op mijn mobiel haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:16

Jezus... Dat is triest nieuws, Myxlea, ik wil je iig heel veel sterkte wensen met aankomende loodzware maand.
En ik zou er goed voor zorgen dat zijn oogkap/masker niet meer afgaat, behalve als er medicijnen in moeten, ook niet op stal want een felle lamp in zijn buurt doet ook al zeer en dat verdient die niet...
Vind die 80% echt killing zeg...

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:26

Thanks.. ik ben vandaag weer langsgeweest en de medicijnen lijken wel wat aan te slaan, heb wel foto's waarop duidelijk de voorste ontsteking te zien is. Het is niet heel goed op de foto te krijgen, omdat meneer heel ongedurig is met zijn hoofd en mijn camera niet zo scherp foto's maakt. In het 'echt' is het echt een grote, witte duidelijke waas. Ik heb even met rood aangegeven zodat je het kan zien.

Hij heeft inderdaad de hele dag een kap op, alleen 's nachts niet dan zijn de lampen namelijk uit en meneer vind zijn kap niet reuze fijn. Dus zodra het licht wordt gaat de kap weer op, maar 's nachts mag hij lekker van mij af want het is niet fijn de hele dag met zo'n ding op.

Zal de foto's zo even uploaden als jullie ze willen zien? :)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:46

Die 80% klopt inderdaad, mijn paard heeft het ook aan beide ogen

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:10

@Douraque edit heb alles verwijderd, heb je verhaal net gelezen in het topic, heftig!

Hoe functioneert jouw paard nu? En weet je toevallig ook hoe oud hij ongeveer was toen hij aan beide ogen blind is geraakt?

Ik weet namelijk niet wat ik ga doen wanneer de kans heel erg groot is dat hij aan beide ogen blind raakt, mijn paard is nog maar 3,5 en kan heel erg onstuimig zijn. Een paard wat blind is aan twee ogen en nog maar zo jong, dus nog weinig ervaring met álles.. ik weet niet of ik dat wel aandurf.. Rijden sowiesow niet, maar ook qua afrastering en alles niet.. Hoe weet jouw paard waar de afrastering etc. ophoudt? :)