Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

dees21

Re: Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:08

Is het geen wobler?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:14

dees21 schreef:
Is het geen wobler?

volgens mij zijn de coordinatie testen voor wobbler en ataxie een beetje hetzelfde.

dees21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:21

Maar het komt vaak voor bij veulens. Meen dat ze er overheen kunnen groeien dat ik ooit eens heb horen zeggen.

Het filmpje ziet er niet goed uit. Wens je veel sterkte! Fjjn dat het in elk geval een kans krijgt maar blijf wel denken vanuit een paardwaardig bestaan! :-)

Sterkte en veel ducces!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:42

Ai wat een tegenvaller, het gaat dus toch minder?
Ik hoopte nog dat het meeviel.
Een staarttrek-proef bij een nog zo jong veulen is ook niet altijd steekhoudend: die hebben nog niet zo veel kracht, maar ik moet eerlijk zeggen: als hij "bijna omviel" is er iets mis.
Juist een jong dier moet weten hoe zich "overeind te houdenb", jammeer dat je DAAR geen filmpje van hebt.

Of een bloedproef veel gaat uitwijzen, heb ik zo mijn bedenkingen over... (waar zoekt men naar) wat moet het uitwijzen, wat er mis is, is al in het uiterlijke bewegingspatroon waarneembaar.
Maar alla...kwaad kan het ook niet.

Zou graag een zeer recent filmpje willen zien van Muis... hou voor ogen: hij is nog piepjong, Dus niet meteen wanhopen....
Ik blijf dit volgen!

Overigens zou ik hem gewoon (laten) drogeren als hij niet niet op te laden is, IEDER paard, ook al willen ze niet, zeg ik maar even keihard, ook paarden die naar de slacht moeten en nog nooit een trailer hebben gezien en niet willen, gaan er TOCH heen.

Overigens heb ik er nog nooit van gehoord dat men van UV Kliniek Utrecht je paard met een vrachtwagen zelf komt ophalen, (iemand hier wel?), en dat je dan ook om een vrachtwagen ipv een trailer kan vragen ook nog. Heel apart. En wat moet dat niet kosten dan, want ze zijn dan onverrichterrzake weer teruggereden, hebben ze niet van te voren gevraagd of dat veulen verlaadbaar was?
Ik neem aan dat jij die rekening voor de loze rit dan nu krijgt.... ik vind dat minstens heel erg merkwaardig.
Je kunt hier nog geen (dood) huisdier laten ophalen of de Dierenambulance wil contant a la minute betaald worden, anders gebeurt er niks.
Wat mij betreft dus een heel erg vreemd verhaal.

Hoe dan ook: het is nog maar een jonge GUP, je wil weten wat er aan de hand is, thuis kom je er niet achter. In de kliniek wel! Ik weet het kost weer een hoop geld, maar hoe veel gaat 't kosten als je zo door blijft modderen? Als hij structurele problemen heeft in bouw of bewegingsapparaat weet je ook waar je staat, en of je er doelgericht iets mee kan (trainen op termijn) of niet.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 22:22

De dierverzorgers van landbouwhuisdieren kwamen hem halen, kost ongeveer 20 euro. Wel alleen binnen een bepaalde afstand geloof ik maar mijn stal is ongeveer 14 km dus dat is geen probleem. Ik studeer er dus heb het zo geregeld maar volgens mij is het gewoon voor iedereen! Ze hebben een trailer en dus die vrachtwagen, halen ze geloof ik ook de paarden voor sectie mee op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:31

Barvrouwke schreef:
Wat ik op de filmpjes zie muv de jongste is dat hij het rechter achterbeen onder de massa slingert
en daardoor rechtsom soms kruislings gaat om weer weg te kunnen komen. Linksom zie je dit niet.
Nu is inderdaad de vraag waarom hij dat doet.

Zou het geen spat kunnen zijn?
www.hoofcare.nl/map_voor_hoefproblemen/ ... /spat.html

Overigens heeft mijn paard (14) vergroeide spat. Dit kwam naar boven toen de vorige eigenaresse haar liet keuren bij aankoop. Veearts heeft gewoon een positief aankoopadvies gegeven. Paard heeft (in elk geval de laatste 6 jaar) nooit een stap kreupel gelopen en is zelf in de springsport gekomen tot de M. Ze loopt niet stijf of kort, je ziet er helemaal niets van.

Het zou dus best kunnen dat dit bij jouw veulen ook gaande is en dat hij daarom toch steeds beter gaat lopen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:08

TS: dan was het- althans werd hij beschouwd als- een "study-case", waar men hem op kwam halen omdat het een interessant bestuderingsgeval was. Voor de studenten/stage lopers daar.
Gebeurt vaker, Utrecht is een onderzoeksinstituut, niks mis mee.
Echt jammer dat hij niet te verladen viel, want nu weet je nog niets.

Hoe wil je nu verder met hem?

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 00:02

terpentijn schreef:
Juist een jong dier moet weten hoe zich "overeind te houdenb", jammeer dat je DAAR geen filmpje van hebt. Zou graag een zeer recent filmpje willen zien van Muis... hou voor ogen: hij is nog piepjong, Dus niet meteen wanhopen....
Ik blijf dit volgen!

Kan ik wel voor zorgen! Als er morgen iemand op stal is zal ik vragen of ze het filmt

terpentijn schreef:
Overigens zou ik hem gewoon (laten) drogeren als hij niet niet op te laden is, IEDER paard, ook al willen ze niet, zeg ik maar even keihard, ook paarden die naar de slacht moeten en nog nooit een trailer hebben gezien en niet willen, gaan er TOCH heen.

Ik heb dit eigenlijk liever niet, hij heeft onderweg wel zn balans nodig.. Ik begrijp dat IEDER paard de trailer in te krijgen is maar dit gaat dan vaak op manieren waar ik geen fan van ben. Hopelijk moet hij nog wel vaker op de trailer dus wil hem er niet in jagen oid. Ik heb een soort van trailer te leen gekregen vandaag dus daar ga ik nu smorgens en smiddags even mee oefenen. Hij is vanmiddag al helemaal op de klep gaan staan, uitgebreid beloont en toen gestopt. Morgen weer een dag... Het is geen paardentrailer maar een trailer voor dierentuindieren (zebra's etc) dus ik weet niet zeker of hij er ook echt inpast (ze moeten er dwars op en zebra's zijn kennelijk niet zo groot) maar om zo te oefenen is het perfect!

terpentijn schreef:
Overigens heb ik er nog nooit van gehoord dat men van UV Kliniek Utrecht je paard met een vrachtwagen zelf komt ophalen, (iemand hier wel?), en dat je dan ook om een vrachtwagen ipv een trailer kan vragen ook nog. Heel apart. En wat moet dat niet kosten dan, want ze zijn dan onverrichterrzake weer teruggereden, hebben ze niet van te voren gevraagd of dat veulen verlaadbaar was?
Ik neem aan dat jij die rekening voor de loze rit dan nu krijgt.... ik vind dat minstens heel erg merkwaardig.

Ik had heel duidelijk gezegd dat hij er nog nooit op had gestaan en dat het om een veulen ging. Helaas kwam hij toch maar in zn eentje, met een man meer was het misschien wel gelukt. De rekening gaat helaas inderdaad gewoon naar mij maar de rekening van de geminste afspraak (gelukkig!!) niet.

terpentijn schreef:
Hoe dan ook: het is nog maar een jonge GUP, je wil weten wat er aan de hand is, thuis kom je er niet achter. In de kliniek wel! Ik weet het kost weer een hoop geld, maar hoe veel gaat 't kosten als je zo door blijft modderen? Als hij structurele problemen heeft in bouw of bewegingsapparaat weet je ook waar je staat, en of je er doelgericht iets mee kan (trainen op termijn) of niet.

Ik weet dat het veel gaat kosten maar als ik hem op ga fokken kost dat ook heel veel. Wil daarom ook gewoon uitgezocht hebben wat er aan de hand is! Als je aan een paard begint weet je dat hij geld kan gaan kosten, vind die kosten ook nog het minst erg. Gisteren wist ik nog niet dat ik een trailer kon lenen om te oefenen en toen zag ik echt niet hoe hij er ooit in zou gaan maar nu ben ik wel positiever. Aangezien hij vandaag al helemaal op de klep heb gestaan denk ik dat ik hem er binnen een paar dagen helemaal in heb :) Hij is ook niet hysterisch of gestresst, hij staat gewoon stil en wil niet verder.

dees21 schreef:
Maar het komt vaak voor bij veulens. Meen dat ze er overheen kunnen groeien dat ik ooit eens heb horen zeggen.

Het filmpje ziet er niet goed uit. Wens je veel sterkte! Fjjn dat het in elk geval een kans krijgt maar blijf wel denken vanuit een paardwaardig bestaan! :-)

Sterkte en veel ducces!

Dankjewel! Volgens mij is wobbler gewoon een oorzaak van ataxie? Of ze erover heen kunnen groeien hangt enorm van de oorzaak af..

scooby14 schreef:

Hij is pas net 8 maanden he, kunnen ze dan al spat hebben? Spat is toch gewoon artrose? Bedankt iig voor het meedenken!

terpentijn schreef:
TS: dan was het- althans werd hij beschouwd als- een "study-case", waar men hem op kwam halen omdat het een interessant bestuderingsgeval was. Voor de studenten/stage lopers daar.
Gebeurt vaker, Utrecht is een onderzoeksinstituut, niks mis mee.
Echt jammer dat hij niet te verladen viel, want nu weet je nog niets.

Hoe wil je nu verder met hem?

Pff ja heel jammer van het laden... Ik was zo zenuwachtig voor het onderzoek, had letterlijk geen oog dichtgedaan maandagnacht. Was wel een teleurstelling dat het niet lukte! Ik baalde enorm maar ik kon het Muis ook niet kwalijk nemen, het is tenslotte ook allemaal vreemd voor hem. Het is trouwens echt gewoon een dienst van de kliniek. Er zijn bij mij op stal wel vaker paarden opgehaald door de faculteit, mijn vorige merrie ook een keer. Toen die werd onderzocht heb ik geen student gezien dus dat was ook geen "study-case". Heb de rekening van die keer even opgezocht en het kost inderdaad 20 euro per keer (dus 40 voor heen en terug). Het wordt wel geregeld door de mensen van landbouwhuisdieren geloof ik maar als je een afspraak maakt op de kliniek kun je het gewoon vragen. Weet ik echt 100% zeker! Ik wil hem op een rustige manier op de trailer zien te krijgen binnen een paar dagen en zodra hij staat naar Utrecht brengen (als hij past ...). Ik heb afgesproken dat ik hem mag brengen zodra het lukt, als ze dan niet meteen tijd voor hem hebben blijft hij daar desnoods een paar nachtjes. Heb liever dat, dan geen onderzoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 08:13

Hij is pas net 8 maanden he, kunnen ze dan al spat hebben? Spat is toch gewoon artrose? Bedankt iig voor het meedenken!

Dat denk ik wel. Die van mij moet het ook al op jonge leeftijd gehad hebben, want vanaf dat ze onder het zadel is gegaan heeft ze nooit klachten gehad en is ze volop in de sport geweest. Ik weet ook dat wij vroeger een twenter op stal hadden staan met spat.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:04

scooby14 schreef:

Dat denk ik wel. Die van mij moet het ook al op jonge leeftijd gehad hebben, want vanaf dat ze onder het zadel is gegaan heeft ze nooit klachten gehad en is ze volop in de sport geweest. Ik weet ook dat wij vroeger een twenter op stal hadden staan met spat.

Mijn DA beweert dat het niet kan. Dan is vreemd lopen door een pijnlijk OCDtje aanneemlijker?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:18

spat met 8 maanden lijkt mij ook niet waarschijnlijk.Is hij pas 8 maanden?En hoe groot is hij nu?

Goed wat je doet betreft het trailer laden!Een stapje op de klep,stoppen.Als dat twee dagen goed gaat nog een stapje,weer stoppen.
Dan twee x een stapje,rondje lopen en weer op de klep.
Natuurlijk kost dit tijd,maar als je de tijd neemt heb je de rest van zijn leven een paard wat er netjes oploopt.Niet te snel gaan.
Ik heb daar een keer drie weken voor uitgetrokken.Om de dag oefenen.Tot er even in laten staan met de klep dicht.Dat was een anglo arabier een echte riller :D

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:56

* komt even uit het meelezershoekje *

Ik lees hier al vanaf het begin mee... En ik vind dat het volgende wel even gezegd mag worden:

Ik vind het onwijs sterk van je en heb heel veel respect voor het feit dat je hem toch hebt gehouden en niet hebt terug gebracht of iets. Daarnaast vind ik ook hoe je nu met het trailerladen omgaat echt fantastisch. Heb heel veel respect voor hoe je het aanpakt, echt top!

Heel veel sterkte, en hopen dat hij met een weekje (of meer) gewoon met het volle vertrouwen de trailer op stapt. Dat gaat op deze manier vast goed komen!

Toch zou ik trouwens wel een uitgebreid bloedonderzoek af gaan dwingen...

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 10:12

Dankjewel argievai. Vind het zelf niet meer dan normaal eigenlijk, het is geen seconde in mn hoofd opgekomen om hem terug te brengen.

Ja geerke, hij is 1 januari 8 maanden geworden... Zn schoft is nu 143 maar zn komt wat hoger.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 20:08

*\o/* :D *\o/*
Afbeelding

Oke, nog niet echt op z'n gemak maar hij staat erin! :) Heb los met hem geoefend, was zelf erin gaan zitten met voer en riep hem steeds. Hij kwam er dan in, nam een paar hapjes en ging er weer uit om er vervolgens toch maar weer uit zichzelf in te lopen. Toen hij erin kwam en even rustig bleef staan heb ik hem er zelf uit geleid, morgen weer verder oefenen...

Maar het is een trailer die gemaakt is voor dierentuindieren (gazelles, zebra's, etc). Die worden er dwars en vervoert, er kunnen er dan een stuk of vier in. Nu is Muis al te groot om dwars te vervoeren... Er zitten 3 ijzeren schotten in de trailer die je overal neer kunt zetten waar je wilt (ik heb er nu al 2 uitgehaald). Ik dacht, misschien kan ik dan dat schot zo zetten dat ik hem "recht" kan vervoeren. Probleem is alleen dat hij dan links en rechts veel ruimte naast zich heeft.. Hoe erg is dat? Dan kan hij nergens tegenaan steunen voor evenwicht. Strobalen kan ik nergens aan vast maken dus die vliegen dan de hele trailer door. Hebben jullie een idee? Hier nog wat foto's van de trailer voor een beter beeld bij mn verhaal.

http://staldevlierhof.weebly.com/upload ... 9_orig.jpg
http://staldevlierhof.weebly.com/upload ... 5_orig.jpg

Hij is helemaal van ijzer en maakt daarom heel veel herrie als hij erin stapt. Heb er daarom heel veel zand in geschept met een laag stro erover, dat leek me ook iets veiliger. Ik ben in elk super blij dat ik met deze trailer mag oefenen :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:14

*\o/* Wat goed!!!
Dat heb je toch snel voor elkaar hoor!
Kijk je uit dat hij zich niet omdraait?Ook als je hem in een echte 1.5 paards zet.Sommige paarden....zoals mijn fries....denken dat het makkelijker is om je gewoon om te draaien :7
En dan zie je de trailer breder en breder worden :7

Een paard kan ook goed zijn evenwicht bewaren als hij zijn benen iets uit elkaar kan zetten.Wat in deze trailer makkelijk kan.
Ik denk dat je heel voorzichtig bochten moet nemen,dat zal zeker schelen.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 20:23

geerke schreef:
Een paard kan ook goed zijn evenwicht bewaren als hij zijn benen iets uit elkaar kan zetten.Wat in deze trailer makkelijk kan.
Ik denk dat je heel voorzichtig bochten moet nemen,dat zal zeker schelen.

Denk jij dat ik hem hierin kan vervoeren? In principe kan hij zich hierin ook gewoon omdraaien, hij is 2m breed dus als hij zn hals draait kan hij die draai makkelijk maken. Vooralsnog gaat hij gewoon heel snel achteruit :Y) Alleen die voer/water bakken erin kan ik niet draaien (in theorie kan dat wel maar lukt mij niet), die lijken me ook een beetje gevaarlijk?

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 02:10

weet je al iets meer?

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 18:22

Nee, maar hij loopt inmiddels wel zo de trailer op... Wil hem niet in bovenstaande trailer vervoeren dus moet even verzinnen hoe ik dat dan wel ga doen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:30

Ik wil je even mijn compimenten geven voor jouw manier van werken! Echt toppie wat je voor deze scheet over hebt! Blijf je topic natuurlijk volgen.

Lovelincoln

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:32

Trailer huren?

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 19:08

Lovelincoln schreef:
Trailer huren?

Ik heb geen e en ken eigenlijk ook niemand die dat wel heeft, ik ben op stal de enige pensionklant dus ook geen stalgenoten die er een hebben. ( mn vader heeft wel een e en die wilde met deze trailer wel even naar de kliniek rijden maar er eentje ergens ophalen etc. wil hij helaas niet :() kan ook nog een keer vragen of ze hem op kunnen halen maar liever niet, die hebben ook niet de hele dag de tijd en die tijd wil ik hem wel geven als hij niet durft.

Zammie schreef:
Ik wil je even mijn compimenten geven voor jouw manier van werken! Echt toppie wat je voor deze scheet over hebt! Blijf je topic natuurlijk volgen.

Dankje:)

Lovelincoln

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:22

Ik wil je btw ook de complimenten geven hoor!

Hoever is het rijden? Je hebt ook paardenwinkels die trailers verhuren

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 19:34

Lovelincoln schreef:

Hoever is het rijden? Je hebt ook paardenwinkels die trailers verhuren

Van stal naar de kliniek 15 minuten...

Lovelincoln

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:41

En over de snelweg? kan je er niet naartoe fietsen/lopen? Klinkt heel vaag maar opzich zou het wel kunnen..

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 22:02

Lovelincoln schreef:
En over de snelweg? kan je er niet naartoe fietsen/lopen? Klinkt heel vaag maar opzich zou het wel kunnen..

Heb ik ook eventjes over gedacht maar wat als hij halverwege niet verder wil of iets zo eng vindt dat hij er niet langs durft? Sta ik daar midden in een woonwijk met een veulen dat niets meer wil :Y) Opzich is hij goed verkeersmak hoor, ik wandel ook geregeld met hem omdat ik denk dat beweging goed is voor hem maar een wandeling van 2,5 uur lijkt me iets teveel van het goede.

Ieman vroeg laatst om een recent filmpje. Ik heb gisteren een stukje draf en stap gefilmt, helaas niet van achter.
http://www.youtube.com/watch?v=ivaZuhif ... e=youtu.be

Lovelincoln schreef:

Dankje maar ik vind het niet meer dan normaal. En ik vind het een heerlijk beest, hij is het waard <3
Afbeelding