Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 10:34

anneve schreef:
Oeps, deze reactie getuigd niet van enige kennis op dit gebied. Die 32 paarden b.v. zijn allemaal geeuthanaseerd (tbv TAS studie) om het voor jullie paarden mogelijk te maken het middel veilig te gebruiken. En dit betreft alleen het onderzoek in de US. Als je bij de FDA aangeeft dat je iets wil gaan registreren voor dieren moet je per jaar b.v. al € 67.000 dokken. Dan heb je nog niks. 122 paarden 180 dagen, dit onderzoek heeft heel wat jaartjes geduurd. Heel vaak €67.000 voor niks. Los van het onderzoek. Nogmaals dit red je niet met een miljoentje.

Het ontwikkelen van een generiek heeft niks met patenten te maken trouwens. Deze zaken staan los van elkaar. Volgens de diergeneesmiddelenwet mag je pas op zijn vroegst na 10 jaar een generiek maken. Patenten gelden altijd 20 jaar.

Anneveve: ik denk dat iedereen hier op deze site begrijpt dat onderzoek naar NIEUWE behandelmethoden veel geld kosten. En ook dat de registratie van een nieuw medicijn geld kost. Echter: we spreken hier over een medicijn waarnaar al 26 jaar lang wereldwijd onderzoek is gedaan. En dat voor de Nederlandse wetgeving nu geregistreerd is. Daarvoor heeft BI Nederland zeer waarschijnlijk ook opnieuw iets moeten "bewijzen" over de werkzaamheid etc. maar deze kosten kunnen nog steeds niet de exorbitante prijsverhoging van het middel verklaren. Zij konden immers putten uit de reeds voorhanden zijnde onderzoeken en uitslagen.

Wij allemaal moeten een diepe buiging maken voor diegene die hebben meegewerkt aan het onderzoek naar Pergolide en onze dankbaarheid zal altijd te kort schieten naar de paarden toe die hiervoor hun leven lieten.
Maar de onderzoeken zijn allemaal al gedaan en de tol is al betaald in de afgelopen 26 jaar.
Laten we de reactie van B.I. international en B.I. Nederland afwachten om te zien hoe ver we er naast zitten in onze bewering dat Prascend onevenredig duur is t.o.v. van de nu verkrijgbare Pergolide voor humaan gebruik.

anneve

Re: Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:43

BI heeft dit onderzoek echt zelf opnieuw moeten doen en gedaan. Los van het onderzoek moeten ze in elk land fees betalen (anders doen ze het dossier niet eens open). Lees de publicatie van de FDA (en dit is maar één land). Registreren is heel duur. BI heeft nog 10 jaar om de gemaakte kosten terug te verdienen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:12

Altijd goed om een kritikaster in huis te hebben!
Maar Anneve, kennelijk ben je op de hoogte van de procedures: het zou ons helpen als je zou willen aangeven waar de 'regelgeving' te vinden is en dan meer specifiek hoe e.e.a. mbt dit medicijn ( van humaan gebruik naar veterinair gebruik) verlopen is. Is er een patent aangevraagd of verstrekt? Dat een nieuw ontwikkeld medicijn veel geld kost dat is begrepen, maar in feite gaat het hier om een bestaand middel waar nu een ander stickertje op geplakt is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:31

anneve schreef:
BI heeft dit onderzoek echt zelf opnieuw moeten doen en gedaan. Los van het onderzoek moeten ze in elk land fees betalen (anders doen ze het dossier niet eens open). Lees de publicatie van de FDA (en dit is maar één land). Registreren is heel duur. BI heeft nog 10 jaar om de gemaakte kosten terug te verdienen.

Het jammere is alleen dat het ons "terug in de tijd brengt". Toen wij zo'n 6 jaar geleden ons paard op pergolide zouden zetten, werd er nog overal verteld dat dit zo duur was en dat het bovendien toch niet hielp. Gelukkig bleek dat pergolide "maar" 1 euro per pil was en na enig navragen omdat het bij de groothandel van de DA te lang duurde bleek het zelfs na enige tijd bij de apotheek 50 cent en later 30 cent per pil te gaan kosten. Zo kun je een paard dus op een goede manier zijn medicijnen geven en in leven houden.
Helaas wordt het nu minimaal 1,60 eur per pil, de mijne kreeg 2 pillen aan het einde van zijn leven, dat is een boel geld per dag en per maand, laat staan per jaar. Dit zou mij dus standaard 1168 eur per jaar gaan kosten als hij er nog was geweest.. Terwijl het daarvoor 219 eur was.

Dit zal dus voor een aantal eigenaren en paarden betekenen dat we terug zijn in de tijd, er is wel een goed werkend medicijn, maar het blijkt in de praktijk onbetaalbaar ..
Laatst bijgewerkt door fargo op 14-11-12 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:31

Los van wat er in de VS allemaal is gedaan, hadden ze het ook kunnen nalaten om het Prascend in NL of in Europees verband te registreren. Bovendien, laten we niet vergeten dat een groot deel van de kosten die een paardeneigenaar betaalt ook voor de marketing van het product worden gebruikt. En daar zijn ze volop mee bezig. Overal worden lezingen gehouden, en dierenartsenpraktijken krijgen gratis ACTH bepalingen aangeboden.
Ondanks het feit dat het middel dan nu eerste keurs zou moeten zijn, denk ik dat de paarden die het op de huidige generieke humane medicatie goed doen daar beter op kunnen blijven. Een tablet bestaat uit meer dan alleen de werkzame stof. Die additieven of vulstoffen kunnen invloed hebben op de opname. Zo kan het zijn dat de samenstelling van Prascend ervoor zorgt dat het beter of juist slechter wordt opgenomen in het lichaam. Dan kan het nodig zijn om de dosering daar op aan te passen. Makkelijker nog is het om het oude middel door te blijven geven, waarvan bij dat dier bewezen is dat het goed werkt. Deze redenering gebruiken de farmaceuten ook andersom, om patiënten die eerder op een merkmedicijn staan te bewegen om niet over te stappen op goedkopere generieken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:57

Ben net gebeld door BI maar heb ze gemist, voice mail achter gelaten of ik ze even terug wil bellen zo.

De zenuwen gieren nu wel door m'n lijf :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:59

Focussed schreef:
Ben net gebeld door BI maar heb ze gemist, voice mail achter gelaten of ik ze even terug wil bellen zo.

De zenuwen gieren nu wel door m'n lijf :D

Spannend!! Rustig blijven! Gewoon vertellen wat de invoer van Prascend voor jou en de andere paardenbezitters betekent... Succes!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:08

Zet 'm op!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:10

Ben nog even snel wat dingen in een Word bestandje aan het opschrijven die ik wil zeggen :):) :):)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:10

Focussed schreef:
Ben nog even snel wat dingen in een Word bestandje aan het opschrijven die ik wil zeggen :):) :):)

Dat is inderdaad handig, een lijstje met punten die je makkelijk na kan lopen. Go for it!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:17

Hang nu met Lilly aan de telefoon over de productie van Permax, dan heb ik dat argument eventueel al in de pocket...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:18

:( :( Permax wordt niet meer geproduceerd

Snel ff Mylan bellen!!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:21

Pergolide Mylan gaat NIET uit productie en blijft gewoon gemaakt worden ka-ching. Nu BI bellen...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:24

Meneer zat in de auto dus belde net te laat. Hij heeft een bespreking vanaf half 1 maar kon wel even om 1 uur een pauze in lassen om mij te woord te staan, hij vond het belangrijk om dit goed met mij te bespreken. Ben benieuwd.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:36

Lang leve de macht van negatieve publiciteit.....

Vraag ook eens even wat hun marketingbudget is voor NL voor Prascend.... kunnen we erachter komen waar het geld voornamelijk naar toe gaat.
Laatst bijgewerkt door Knavia op 14-11-12 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

pas83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:38

Ik heb net ook gemaild naar Boehringer-Ingelheim of zij mij de enorme prijsverhoging uit kunnen leggen...
Als meer mensen dit nu doen dan is er een begin!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:40

Op mijn mail aan BI is nog geen antwoord gekomen..

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:45

Knavia schreef:
Los van wat er in de VS allemaal is gedaan, hadden ze het ook kunnen nalaten om het Prascend in NL of in Europees verband te registreren. Bovendien, laten we niet vergeten dat een groot deel van de kosten die een paardeneigenaar betaalt ook voor de marketing van het product worden gebruikt. En daar zijn ze volop mee bezig. Overal worden lezingen gehouden, en dierenartsenpraktijken krijgen gratis ACTH bepalingen aangeboden.
Ondanks het feit dat het middel dan nu eerste keurs zou moeten zijn, denk ik dat de paarden die het op de huidige generieke humane medicatie goed doen daar beter op kunnen blijven. Een tablet bestaat uit meer dan alleen de werkzame stof. Die additieven of vulstoffen kunnen invloed hebben op de opname. Zo kan het zijn dat de samenstelling van Prascend ervoor zorgt dat het beter of juist slechter wordt opgenomen in het lichaam. Dan kan het nodig zijn om de dosering daar op aan te passen. Makkelijker nog is het om het oude middel door te blijven geven, waarvan bij dat dier bewezen is dat het goed werkt. Deze redenering gebruiken de farmaceuten ook andersom, om patiënten die eerder op een merkmedicijn staan te bewegen om niet over te stappen op goedkopere generieken.

Helaas mag dat dus wettelijk gezien niet. DA's zijn VERPLICHT om het nieuwe middel dat is geregistreerd voor paarden te gebruiken. Als je je niet aan de diergeneesmiddelenwet houdt en je word als DA gepakt, heb je een groot probleem. Ik denk dat de mensen die het jammer vinden dat hun DA de regeltjes niet wil buigen door toch het humane middel voor te schijven juist heel blij moeten zijn met hun DA. De regels zijn er uiteindelijk niet voor niets! Een DA die zich aan de regels houd kost misschien dan iets meer geld in dit geval, maar voor gezondheid van je dier, en ook de volksgezondheid (melden van ziektes, gebruik van antibiotica enzo) lijkt me dat toch de moeite waard...

Dat er per diersoort onderzoek moet worden gedaan is trouwens maar goed ook. Er zijn vrij grote verschillen in het metabolisme en reactie op medicatie tussen diersoorten. Denk alleen al aan ivermectine bij bordercollies of asparine bij katten. Dat zijn dan vrij voor de hand liggende voorbeelden, maar ik zou er niet aan moeten denken als blijkt dat een humaan middel, wat op korte termijn super lijkt te werken, op lange termijn bijwerkingen zou geven als dat bv softanon (geen idee hoe je het schrijft, sorry) jaren geleden bleek te hebben bij zwangere vrouwen. Overigens is dat ook 1 van de redenen (softanon dan) dat er zo grondig en langdurig onderzoek moet worden gedaan. Zowel voor de gezondheid van de dieren zelf, als voor mogelijke volksgezondheids risico's. De manier waarop medicatie weer uit het lichaam word uitgescheiden verschilt per medicijn én per diersoort. Het kan dus zijn dat een medicijn wat bij het ene dier als onschuldig metabool word uitgeplast, bij een andere diersoort in actieve vorm bv via de feces word uitgescheden. Daar kun je qua milieu etc grote problemen mee krijgen... En dat soort problemen blijkt meestal niet uit ervaringsverhalen, ook niet als het medicijn al jaren lang word gebruikt. Gewoon omdat de link tussen oorzaak en gevolg vaak niet word gelegd.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:52

Airborn het is goed dat er regels zijn inderdaad, maar als een middel zich al bewezen heeft, is het bijzonder zuur om ineens naar de duurdere dierenvariant te worden verwezen.. zeker als dit betekent dat er eigenaren zullen zijn die zich deze nieuwe prijzen niet kunnen veroorloven. En helaas zijn we op de hoogte dat de DA's daartoe verplicht zijn, dat is nu juist de aanleiding van alle actie ...

De pergolide die de laatste jaren gegeven wordt in NL - en dus bewezen is - is gewoon de humane pergolide die ofwel via de groothandel en de DA wordt besteld dan wel via recept van DA en de humane apotheek.
Dat middel is dus al bewezen zowel in VS als in NL.. Die rare bijwerkingen zijn er niet, dus wat dat betreft is er geen reden om dat middel niet meer te mogen geven.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:29

In hoeverre zijn da's hier al van op de hoogte?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:30

Sammie schreef:
In hoeverre zijn da's hier al van op de hoogte?

Die van mij kende het middel pergolide niet eens voor ik erover begon, die dacht dat Boeringher Ingelheim met een nieuw middel op de markt kwam in september.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 13:53

De kliniek in Emmeloord, waar mijn paard 2 jaar geleden gediagnostiseerd werd, stuurde ons met een recept weg: ga maar kijken of je het via je apotheek kunt krijgen want wij leveren het niet. We weten niet wat het kost. Nu (sept. 2012) konden ze me geen herhalingsrecept meer geven, omdat ze ook wisten dat de Prascend er aan zat te komen. Mijn D.A. wilde dat nog wel doen, vlak voor de officiële berichtgeving over de registratie. Nu is dus bij veel d.a. wel bekend dat er Prascend bestaat (zeer waarschijnlijk door de intensieve en dus kostbare (!) reclamecampagne voor dit middel) maar niet bij iedere D.A. en ook niet iedere D.A. legt de regels op dezelfde manier uit, dat blijkt wel uit dit topic.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:56

Mijn Da heeft nl. alleen wat over pergolide verteld, maar geen woord over Prascend. Het is een echte paardenarts met meer meer verstand dan de andere kliniek hier in de buurt. Mbt tot andere middelen weet hij soms nog wel een omweggetje (dolobene gel bijv.) maar hij heeft over prascend e.d. dus geen woord gerept.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 14:02

Citaat:
Helaas mag dat dus wettelijk gezien niet. DA's zijn VERPLICHT om het nieuwe middel dat is geregistreerd voor paarden te gebruiken. Als je je niet aan de diergeneesmiddelenwet houdt en je word als DA gepakt, heb je een groot probleem. Ik denk dat de mensen die het jammer vinden dat hun DA de regeltjes niet wil buigen door toch het humane middel voor te schijven juist heel blij moeten zijn met hun DA. De regels zijn er uiteindelijk niet voor niets! Een DA die zich aan de regels houd kost misschien dan iets meer geld in dit geval, maar voor gezondheid van je dier, en ook de volksgezondheid (melden van ziektes, gebruik van antibiotica enzo) lijkt me dat toch de moeite waard...

@Airborn: Deze actie is NIET ontstaan omdat we D.A. verwijten dat zij een geregistreerd middel voorschrijven. Integendeel, wij, als initiatiefnemers vinden dat wij mensen niet moeten stimuleren om diergeneesmiddelen aan te schaffen "via de mazen in de wetgeving".
Echter, zoals Fargo ook al zegt: het gaat ons om de exorbitante prijsverhoging van het middel, dat al jarenlang via de officiële diergeneeskundige kanalen werd voorgeschreven en dat nu (ik citeer jouw woorden) "iets meer geld" gaat kosten. Helaas is dat "iets" 400 % t.o.v. de huidige prijs en dat is, voor een middel dat jarenlang dagelijks gegeven moet worden, een (te) grote opgave voor vele eigenaren van Cushingpaarden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:08

Sammie schreef:
Mijn Da heeft nl. alleen wat over pergolide verteld, maar geen woord over Prascend. Het is een echte paardenarts met meer meer verstand dan de andere kliniek hier in de buurt. Mbt tot andere middelen weet hij soms nog wel een omweggetje (dolobene gel bijv.) maar hij heeft over prascend e.d. dus geen woord gerept.

Omdat Prascend gewoon pergolide is, alleen het is de merknaam van de nieuwe producent B-Ingelsheim