Citaat:Mocht mijn merrie iid niet tegen fructaan te kunnen dan is 3 kilo biks wel heel slecht advies.
Dan neem je een voer dat laag in suikers zit maar wel voldoende eiwitten vit/mineralen biedt. Dat is er.
Volgens mij werd deels het voer door een olie als zonnebloemolie vervangen werd al genoemd in dit topic, dat schijnt best te werken bij paarden die snel verzuren en bij snel drukke paarden. Maar is even uitproberen.
Onze ervaring is dat paarden die prima in hun vel zitten en werk doen dat ze gewend zijn, helemaal niet zoveel krachtvoer nodig hebben.
Jonge paarden die nog groeien en ook steeds meer in het werk komen, hebben vaak veel meer nodig. Ik denk dat je nu ook niet als een gek allerlei dingen moet uitproberen, gewoon een goed basisvoer voldoet eigenlijk voor haast ieder paard.
En zeker omdat de bloedworm is vastgesteld zou ik gekookte lijnzaad bijgeven voorlopig, dat smeert de darmen (die een knauw krijgen als ingekapselde larven na het ontwormen uit de darmwand gaan kruipen) en geeft gelijk weer glans op je paard.

Verder is een kale wei natuurlijk gevaarlijker qua fructaan dan een goed bemeste wei met meer gras erop.... Maar dat probleem is deels te ondervangen door paardje op te stallen snachts en flink goed hooi te voeren.

Een worminfectie kan je idd makkelijk missen om redenen die ikke al geeft, wormen scheiden niet doorlopend eitjes uit.
Zie verhaal Fransje123, een paard moet ook weerstand opbouwen en juist jonge paarden zijn daar volop mee bezig. Persoonlijk geloof ik tot ze een jaar of 5 zijn, helemaal niet in wormeitellingen, zeker niet bij weidegang op kleinere percelen met veel (jonge!) paarden.
Ontwormen kan een paard nooit helemaal 'schoon' maken ook al door herbesmetting op de weide, maar wel de boel onder controle houden....
Als ik jou was, zou ik dit paard vanaf nu zeker de komende paar jaar gewoon preventief ontwormen, waarbij je als ze helemaal volwassen is, je weer eens kunt gaan nadenken over wormeitellingen.
Maar das mijn mening maar heh.

Verder vind ik wel dat je goed bezig bent, je zoekt in ieder geval goed naar de oorzaak van de problemen, het is duidelijk dat je er zorgvuldig mee omgaat.