Merrie met groeiachterstand, slechte vacht en lusteloos

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:51

Citaat:
Mocht mijn merrie iid niet tegen fructaan te kunnen dan is 3 kilo biks wel heel slecht advies.

Dan neem je een voer dat laag in suikers zit maar wel voldoende eiwitten vit/mineralen biedt. Dat is er.
Volgens mij werd deels het voer door een olie als zonnebloemolie vervangen werd al genoemd in dit topic, dat schijnt best te werken bij paarden die snel verzuren en bij snel drukke paarden. Maar is even uitproberen.
Onze ervaring is dat paarden die prima in hun vel zitten en werk doen dat ze gewend zijn, helemaal niet zoveel krachtvoer nodig hebben.
Jonge paarden die nog groeien en ook steeds meer in het werk komen, hebben vaak veel meer nodig. Ik denk dat je nu ook niet als een gek allerlei dingen moet uitproberen, gewoon een goed basisvoer voldoet eigenlijk voor haast ieder paard.
En zeker omdat de bloedworm is vastgesteld zou ik gekookte lijnzaad bijgeven voorlopig, dat smeert de darmen (die een knauw krijgen als ingekapselde larven na het ontwormen uit de darmwand gaan kruipen) en geeft gelijk weer glans op je paard. :)

Verder is een kale wei natuurlijk gevaarlijker qua fructaan dan een goed bemeste wei met meer gras erop.... Maar dat probleem is deels te ondervangen door paardje op te stallen snachts en flink goed hooi te voeren. :)

Een worminfectie kan je idd makkelijk missen om redenen die ikke al geeft, wormen scheiden niet doorlopend eitjes uit.
Zie verhaal Fransje123, een paard moet ook weerstand opbouwen en juist jonge paarden zijn daar volop mee bezig. Persoonlijk geloof ik tot ze een jaar of 5 zijn, helemaal niet in wormeitellingen, zeker niet bij weidegang op kleinere percelen met veel (jonge!) paarden.
Ontwormen kan een paard nooit helemaal 'schoon' maken ook al door herbesmetting op de weide, maar wel de boel onder controle houden....

Als ik jou was, zou ik dit paard vanaf nu zeker de komende paar jaar gewoon preventief ontwormen, waarbij je als ze helemaal volwassen is, je weer eens kunt gaan nadenken over wormeitellingen.
Maar das mijn mening maar heh. ;)

Verder vind ik wel dat je goed bezig bent, je zoekt in ieder geval goed naar de oorzaak van de problemen, het is duidelijk dat je er zorgvuldig mee omgaat. :)

Babootje

Re: Merrie met groeiachterstand, slechte vacht en lusteloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:10

Je zou een IR test kunnen overwegen. Mijn paard zat niet goed in zijn vel, werd sloom en lusteloos. Bleek IR te zijn. Als een teveel aan suikers verzuring heeft veroorzaakt is Glucobalance een goed middel om de boel weer in balans te brengen.
En idd weidegang is niet altijd goed. Zeker als ze 24/7 op de wei gaan moet je goed opletten wat je er nog bij geeft. Paarden die (over)gevoelig zijn voor suikers hoeven er niet altijd te dik van te worden.

Voor wat betreft het laag en rond rijden: ook een neerwaarts gebouwd paard kun je laag en rond rijden als je er maar voor zorgt dat het achterbeen blijft dragen. Want voor ieder paard is het nodig de rugspieren sterk te maken. En je hoeft ook geen uur lang laag en rond te rijden, maar gewoon bij het inrijden 10-15 min en dan wat hoger zetten.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:32

Ik heb met mijn merrie ook lang lopen stobben. Ze vertoonde geen vergeljkbaar gedrag met de jouwe, maar ging juist enorm staken en deed lelijk en zuur. Uiteindelijk bleek zij ook totaal niet tegen teveel suikers en zetmelen te kunnen waardoor ze enorm verzuurde over haar hele lijf. Op aanraden van de kliniek in Moerbeke heb ik haar van de brok afgehaald en voer haar nu lucerne met een vitaminebrok (zonder suiker en granen). Ze staat wel gewoon op het gras en dat gaat goed. Het kan ook goed zijn dat ze juist door die arme weide teveel fructaan binnen krijgt, heb ik begrepen.

Over dat laag over de rug rijden. Daar knapt mijn merrie ook niet van op. Mijn paard is wat kort in de hals en ook wat neerwaarts gebouwd en als ik haar neus lager dan kniehoogte heb in het rijden of longeren, kan ze dat niet in balans bolwerken en stort ze zich op de voorhand. Is puur een kwestie van bouw en biomechanica.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:00

Het is tegenwoordig wel een soort hype om alles op suikers, en dan met name fructaan af te schuiven. Maar vrijwel niemand heeft zich verdiept in de wetenschappelijke achtergronden ervan. Dat leidt tot behoorlijk wat misverstanden en worden er zaken genoemd waarvan ik al denk aan het spreekwoord van de klok en de klepel..
Of een paard daadwerkelijk suikers niet goed verwerkt zou middels een glucose/insuline test beoordeeld kunnen worden maar het is behoorlijk onwaarschijnlijk dat een paard van 4 jaar al aan insuline resistentie lijdt.

Mijn indruk van het geheel is, de posten van de TS nog eens teruglezend, dat er andere problemen spelen.
Die zouden wel eens voornamelijk in het rijtechnische gebied kunnen liggen, in combinatie met een slecht voerbeleid en een onjuist ontwormingsprotocol.

Je spreekt over 'verzuring'... welnu, die wordt meestal veroorzaakt door verkeerde training en het ontbreken van een behoorlijke ' cooling down' .. het paard is nog erg jong maar je schreef wel dat je een startkaart wilde aanvragen. Een startkaart waarvoor? Een B-proef? Want dat is in mijn ogen het enige wat je met een 3/4 jarige zou moeten willen.
Verzuring wordt niet veroorzaakt door voeding, behalve in het geval dat een paard zwaar getraind wordt en tijdens rustperioden gewoon doorgevoerd wordt ( maandagziekte).

Het 'achter helemaal vastzitten' - ik heb je nog niet gehoord over mijn eerdere aanbeveling om dat door een deskundige chiropractor even te laten nakijken. Het kan veroorzaakt worden door verkeerde rijtechniek maar het kan net zo goed zijn dat het paard - zelfs al als veulen - een trauma heeft opgelopen ( val, schop, uitglijden) en er rondom de achterste wervels, s.i.gewricht, heiligbeen iets 'scheef' zit. Problemen in de achterhand kunnen echter ook veroorzaakt worden door wervelproblemen in de hals, vanaf de atlas! Als 'vastzitten' een probleem is kun je je rijtechniek aanpassen zoveel als je wilt, het zal je niet helpen voordat dit geconstateerd en gecorrigeerd is.

Ontwormen: geen enkel paard zal ooit helemaal zonder parasieten zijn. Dat is geen probleem - het wordt pas een probleem als er wormbesmetting boven een bepaalde hoeveelheid geconstateerd wordt, niet behandeld wordt en het paard constant in contact komt op weides waar andere paarden lopen die besmet zijn en via de mest eitjes uitscheiden. Mestonderzoek alleen heeft bepaalde risico's ( zoals parasieten die niet via wormonderzoek gevonden kunnen worden!) en daarom wordt in het protocol van het lab ook aanbevolen om in ieder geval 1/2 keer per jaar preventief te ontwormen.
Wil je zekerheid om bij een grote wormbesmetting de cyclus te doorbreken, dan moet je drie maal achter elkaar, met telkens een tussenpoos van 3 weken, ontwormen met Ivermectine.

Voeding: een jong paard, dat ook nog eens aan het werk gezet wordt, heeft veel energie nodig. Dat betekent ruim voldoende ruwvoer en voldoende vitaminen en mineralen. Je hoop vestigen dat er bij bloedonderzoek wel uitkomt waar het 't paard aan ontbreekt, is een illusie. Vanuit bloedonderzoek kan maar ten dele vastgesteld worden wat er in de voeding mist: als een paard bv gebrek aan calcium heeft, zal het lichaam dit uit de botten gaan onttrekken. Dat onttrokken calcium circuleert dan ook in het bloed en bij onderzoek kan het de indruk wekken dat het calciumgehalte voldoende is. Dat zelfde verhaal geldt ook voor een aantal essentiële sporenelementen en als er in dat gebied zaken ontbreken of uit balans zijn, vind je dat niet terug in bloedonderzoek. De enige manier om te constateren of het paard voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, is om het hooi te analyseren op mineralen, sporenelementen en energie DS. Dan weet je precies wat het paard binnenkrijgt en dat kun je afzetten tegen de standaardbehoeften. Als de cijfers van de hooianalyse bekend zijn, voeg je die toe aan de analyse van je 'krachtvoer' en samen kunnen deze afgezet worden tegen de behoeftes van het paard. Je kunt dan pas gericht gaan toevoegen wat je paard nodig heeft om te groeien en te presteren! Daar heb je een voedingsdeskundige voor nodig ( in mijn ogen is Jonas dat niet).

Vooralsnog zou ik het paard op goed ruwvoer (hooi/voordroog) zetten in de juiste hoeveelheid: 2 tot 2,5 procent van het lichaamsgewicht als hij (veel) te mager is. Als het paard beter op gewicht is, dan weer wat afbouwen.
Om de nodige vits/mins te geven een goed product dat alles bevat wat een paard standaard nodig heeft. Om het proces wat te versnellen zou je kunnen beginnen met bietenpulp ( liefst zonder melasse) dus zoiets als Quick Beet van Dodson & Horrell en daar een goede vit/min korrel aan toevoegen: D&H Daily Vits/Mins of eventueel D&H, Ultimate balancer. De hoeveelheden ervan aanhouden zoals op de verpakkingen vermeld staat.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:27

Ik lees dat het paard nauwelijks krachtvoer krijgt. Dan lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat de problemen door krachtvoer veroorzaakt worden, eerder door een gebrek daaraan...

De basis voor een goed dieet is kwalitatief goed ruwvoer. Daarnaast hebben paarden in de groei die ook nog aan het werk zijn gewoon iets extras nodig, en als de weide dat niet kan leveren (bij ons ligt er trouwens altijd een mineralenblok ;) ) is een goede basisbrok iets waar de meeste paarden prima op functioneren.

Ik ga verder een heel eind met Jannepauli mee.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:01

TS wat ik niet helemaal berijp is dat je in eerder posts het nog had over een maagzweer bij je paard en dat ze heel langzaam kauwde en lang deed over haar hooi. Hoe was haar gebit? (misschien heb je het al eerder gepost, maar heb ik er overheen gelezen). Heeft ze alleen bloedwormen en is het de lusteloosheid dat ze slecht at?

Goed dat je voedingsadvies gaat vragen bij Jonas, zou niet zelf gaan uitproberen. Ken het gevoel dat je niet weet wat je nu aanmoet met alle adviezen en niet zeker weet wat er nu daadwerkelijk mankeerd. Vind dat je het goed hebt aangepakt en het heeft misschien even geduurt maar je kan nu wel gerichter verder +:)+ .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:24

randalinpony schreef:
Ik lees dat het paard nauwelijks krachtvoer krijgt. Dan lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat de problemen door krachtvoer veroorzaakt worden, eerder door een gebrek daaraan...

De basis voor een goed dieet is kwalitatief goed ruwvoer. Daarnaast hebben paarden in de groei die ook nog aan het werk zijn gewoon iets extras nodig, en als de weide dat niet kan leveren (bij ons ligt er trouwens altijd een mineralenblok ;) ) is een goede basisbrok iets waar de meeste paarden prima op functioneren.

Ik ga verder een heel eind met Jannepauli mee.

Ik had het ook niet goed gelezen denk ik (dacht dat ie juist teveel kreeg). Bij volledige weidegang is het altijd opletten of ze voldoende binnenkrijgen met name aan vitamine/mineralen. . Een tekort aan magnesium bijvoorbeeld, kan dezelfde klachten geven (stijfheid, lusteloosheid).
Gelukkig heeft Jannepauli alles wel goed doorgelezen :D en haar advies lijkt me dan ook de juiste. Kijk wel uit als je meer gaat voeren, dat je dat rustig opvoert.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:55

De spierproblemen kunnen ook veroorzaakt worden door het feit dat het lichaam met de bloedwormbesmetting al moeite genoeg heeft om alles in balans te houden en afvalstoffen kwijt te raken. De leverwaardes zijn niet voor niets verhoogd.
Daarbij komt bij dat paard zich niet lekker voelt en misschien ook wel buikpijn had. Daardoor gaan ze ook anders staan en bewegen wat zijn weerslag heeft op de spieren.
Gewoon nu de bloedwormen behandelen en haar ruim voldoende goed ruwvoer geven en die vitamineboost zodat ze eventuele tekorten weg kan werken. herstel kost ook altijd meer vitamines dus dat supplement van die eerste DA komt toch nog van pas.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:03

Weidebloem schreef:
TS wat ik niet helemaal berijp is dat je in eerder posts het nog had over een maagzweer bij je paard en dat ze heel langzaam kauwde en lang deed over haar hooi. Hoe was haar gebit? (misschien heb je het al eerder gepost, maar heb ik er overheen gelezen). Heeft ze alleen bloedwormen en is het de lusteloosheid dat ze slecht at?

Goed dat je voedingsadvies gaat vragen bij Jonas, zou niet zelf gaan uitproberen. Ken het gevoel dat je niet weet wat je nu aanmoet met alle adviezen en niet zeker weet wat er nu daadwerkelijk mankeerd. Vind dat je het goed hebt aangepakt en het heeft misschien even geduurt maar je kan nu wel gerichter verder +:)+ .

Ze is vandaag haar gebit doen staat een aantal keer gepost.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:08

Ik ben wel van mening dat ontwormen alleen zin heeft als je dit met de hele groep die op 1 weide bij elkaar loopt tegelijk doet. Maar ja, er zijn veel meningen over, teveel is niet goed, te weinig ook niet.
Ik ben vooral benieuwd wat Jan Jonas er van vindt verder en wat zijn voedingsadviezen zijn.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 07:19

Nou verlopig laat ik Jonas even niet komen dit grapje kost toch aardig wat duiten :D
Hij komt wel maar ik verwacht pas met volgende salaris-storting.

Gebit is gedaan waren wat haken te zien, en doppen die niet los wilde laten, tevens een flinke wond van het wisselen..stukken groter dan normaal.
Snijtanden zijn bijgewerkt. En nu we dan toch bezig zijn nog maar ff foto's gemaakt van het gebit om te kijken of er nog bijzonderheden waren.

Bloedtest is bekeken..en men denkt gewoon dat ze "ziek" is van de bloedwormen. Daardoor zijn de leverwaardes verhoogd. Gewoon voldoende ruwvoer en voldoende krachtvoer.
Kuur zal ik vandaag uiterlijk morgen wel hebben.

Ze oogt wat fitter maar heeft natuurlijk geen conditie.
@ Fransje23 zat het dichtsbij met haar conclusie.

Rijtechnisch is er helemaal niks aan de hand want de merrie liep goed en boekte wekelijks vooruitgang...ze is met rijden niet langzaam achteruit gegaan maar gewoon grote stukken.
Startkaart waarom niet aanvragen voor een 4-jarige... gewoon B-proefjes rijden en km maken.

Kijk voor elke paard is het anders.... in feite moet weidegang met bijvoeren voldoende zijn en misschien was dat ook wel zo geweest. Als ze niet ziek was geworden.

We wachten af :d heb iig foto gemaakt voor de kuur en zal volgende week nog wel foto maken kijken of er verschil is.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 09:10

Vala schreef:
Ik ben wel van mening dat ontwormen alleen zin heeft als je dit met de hele groep die op 1 weide bij elkaar loopt tegelijk doet. Maar ja, er zijn veel meningen over, teveel is niet goed, te weinig ook niet.
Ik ben vooral benieuwd wat Jan Jonas er van vindt verder en wat zijn voedingsadviezen zijn.

Dat ben ik niet met je eens, mijn paarden lopen alle 4 bij elkaar en ik laat een paar keer per jaar mestonderzoek dan als er dan uit komt dat er maar 1 ontwormt hoeft te worden doe ik de anderen dus niet en alleen die ene, of bedoel je dat niet?

Tita ik denk dat je al heel veel gedaan hebt en neem aan dat je stalhouder best weet hoe ze jouw paard goed moet voeren, als de wormbesmetting onder de duim is zal ze met goed voer best opknappen. Mijn 3 jarige had ook bloedwormen en mijn andere merrie had het ook toen ze jonger was.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:10

Mestonderzoek
De tweede mogelijkheid is ontwormen op basis van mestonderzoek. Het voordeel van deze methode is dat u niet steeds hoeft te ontwormen en zo ontwikkeling van ongevoeligheid voor bepaalde ontwormingsmiddelen voorkomt. Dit mestonderzoek vindt plaats in onze kliniek. U kunt zelf wat mest inleveren van uw paard in een potje of zakje. Een kleine hoeveelheid is al voldoende om dit onderzoek uit te voeren. Belangrijk is wel dat het ‘verse’ mest is en dat het niet met de bodem in contact is geweest. Een mestbal van boven op een verse hoop is prima. Bij dit onderzoek worden het aantal eitjes per gram mest bepaald. Dit is een goede indicator of er wel of niet ontwormd dient te worden.
Om kosten te besparen kan dit ook gegroepeerd gedaan worden. Tot een groep van vijf paarden kan een betrouwbaar resultaat verkregen worden. Het is verstandig om de mestmonsters van meerdere paarden wel apart aan te leveren. Zo kan bij een uitzonderlijk hoog aantal wormeitjes in een gegroepeerd mestmonster daarna nog individueel onderzoek plaatsvinden om het paard met de hoge ei-uitscheiding op te sporen.
Belangrijk is dat u elke vier weken mestmonsters laat onderzoeken. Indien dit niet consequent gebeurt, neemt het risico op een worminfectie toe omdat het paard immers gedurende een langere periode niet meer ontwormd wordt. Paarden ontwormen op basis van mestonderzoek is een prima methode bij dieren ouder dan 5 jaar en bij vaste groepen paarden. Bij jonge paarden en paarden die in groepen worden gehouden waarbij de samenstelling van de groep regelmatig varieert is het verstandiger om volgens een strak schema te ontwormen.

Van de site van de Lingehoeve.

Ach ieder zijn eigen mening, ik ben tevreden over hoe onze stalhouder het doet, mestonderzoek per groep en dan wordt de hele groep ontwormd zonodig.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:16

Weet niet of het al gezegd geworden is maar laat de leverwaardes eens testen van haar of een bloed onderzoek. Lage leverwaardes maakt het paard lusteloos. Ook bloedworm kan het zijn. Als het van jong of aan niet goed ontwormd geworden is kan dat altijd opbreken op latere leeftijd.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:19

Eh..als je het topic had gelezen, dan had je geweten dat ts als eerste een bloedonderzoek heeft laten utvoeren en dat daar uitgekomen is dat de leverwaardes verhoogd waren. Wss hangt dit samen met de bloedworm besmetting.
Dus.

@ Tita: hopelijk knapt ze snel op na de kuur!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:28

tita schreef:
Nou verlopig laat ik Jonas even niet komen dit grapje kost toch aardig wat duiten :D
Hij komt wel maar ik verwacht pas met volgende salaris-storting.

Als ik jou was zou ik m'n centjes maar in je zak houden: het beste advies heb je hier al geheel gratis ontvangen: ontwormen, goed voeren en de rug laten kijken door een chiropractor :D

Citaat:
We wachten af :d heb iig foto gemaakt voor de kuur en zal volgende week nog wel foto maken kijken of er verschil is.

Ben benieuwd naar de vóór en ná foto maar verwacht niet dat er binnen een week al verschil te zien, dat lijkt me al te optimistisch. Zeker als je paard zo ernstig besmet is met parasieten zoals je beweert..

:wave:

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:33

Ah, tis nog vroeg heb er waarschijnlijk overheen gelezen. Hoef je niet meteen zo bot te reageren, fouten zijn menselijk.
Ik bedoelde het ook alleen maar goed voor ts.

Dus bij deze excuses, ts. Hopelijk knapt je paardje snel op.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 09:52

Humpf, wat een verhaal joh.

Ik heb er moeite mee om te accepteren dat het hele euvel kan worden toegerekend aan bloedwormen.
Tuurlijk, de verminderde conditie, de matheid, het gewichtsverlies, dat allemaal wel.

Maar het gebrek in de rug kan daar helemaal niets mee te maken hebben.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PTGLGXDA.jpg
Wat op de foto te zien is, is een het begin van een karperrug en als dat eenmaal onomkeerbaar blijkt is dat een ernstig gebrek.
Dit paard heeft een osteopaat nodig die blokkades in de rug kan verhelpen en daarnaast zal dit paard veel spiertraining moeten doen aan de longeerlijn.
Rijden onder het zadel uitsluitend lange rechte stukken, veel kilometers en vooral in stap.

Dit paard hoort niet in een rijbak en zeker niet op wedstrijd. Vooralsnog is dit paard naast het feit dat ze ziek is van bloedwormen, gewoon gehandicapt in de rug. Al je zadelmetingen ten spijt, voorlopig hoor je hier niet op te rijden. Eerst die ruggegraat weer wat dichter in de buurt van de bespiering laten zakken.

Sorry voor het slechte nieuws, Tita, ik gun je een beter paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:33

Ben bang dat je gelijk hebt Dees. (Foto in het profiel van TS eens gekeken). Advies van een goede Osteo kan zeker geen kwaad. TS heb je je paard laten keuren en heeft de DA daar niets over gezegd?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:36

Babootje schreef:
Ben bang dat je gelijk hebt Dees. (Foto in het profiel van TS eens gekeken). Advies van een goede Osteo kan zeker geen kwaad. TS heb je je paard laten keuren en heeft de DA daar niets over gezegd?

Heb je het hele topic gelezen? :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:49

Dees schreef:
Humpf, wat een verhaal joh.

Ik heb er moeite mee om te accepteren dat het hele euvel kan worden toegerekend aan bloedwormen.
Tuurlijk, de verminderde conditie, de matheid, het gewichtsverlies, dat allemaal wel.

Maar het gebrek in de rug kan daar helemaal niets mee te maken hebben.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PTGLGXDA.jpg
Wat op de foto te zien is, is een het begin van een karperrug en als dat eenmaal onomkeerbaar blijkt is dat een ernstig gebrek.
Dit paard heeft een osteopaat nodig die blokkades in de rug kan verhelpen en daarnaast zal dit paard veel spiertraining moeten doen aan de longeerlijn.
Rijden onder het zadel uitsluitend lange rechte stukken, veel kilometers en vooral in stap.

Dit paard hoort niet in een rijbak en zeker niet op wedstrijd. Vooralsnog is dit paard naast het feit dat ze ziek is van bloedwormen, gewoon gehandicapt in de rug. Al je zadelmetingen ten spijt, voorlopig hoor je hier niet op te rijden. Eerst die ruggegraat weer wat dichter in de buurt van de bespiering laten zakken.

Sorry voor het slechte nieuws, Tita, ik gun je een beter paard.

Als ik het topic goed heb gelezen dan is dit paard gekeurd en zijn er ook foto's genomen van de rug. Ik ga er hierbij dan even vanuit dat het paard gekeurd is voor hetgeen Tita ermee voor ogen heeft: sport.

Daarom vind ik dat je nogal boute uitspraken doet als je zegt dat het paard niet in een rijbak of op wedstrijd thuis hoort.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 06:24

Ik had inmiddels niet zo zin om te reageren.
Omdat mensen snel met hun oordeel klaar staan.

Ze is ggk voor de sport waarbij er kritischer werd gekeken dan normaal.
Haar rug is in ontwikkeling en de wervels die omhoog staan is niet mooi (onder zadel zie je het niet) voor oog maar het is geen karper. Ze zullen niet snel weggegaan maar met vetjes en bespiering moet het beter worden.

3 artsen zeggen dat ik nog moet wachten met haar rug te benoemen. Zij noemen het alle nog geen karperrug want daar is meer aan. En ze is nog jong.

Iig gister met grondwerken ging ze weer eens sinds lange tijd passage lopen en druk doen.
Hopelijk een teken dat de merrie iets beter in haar vel gaat zitten.
Ze verhaart goed, schijnt iets voller te worden.

Ik snap btw niet wat er mis is met foto in profiel ........ Ziet er netjes uit voor merrie van 4 maanden in training met 2x per week rijden.
Zal van de week wel foto's maken, die rug veranderd niet in korte tijd.
Maar advies van fysio, da vind toch wel iets meer toegevoegde waarden dan lieve bokkers

Volgens sportmasseur die grondwerk les geeft moet ze maar eerst bekomen van de wormen, en fitter worden en dan zullen we verder kijken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 08:29

Hoop dat het goed voor je gaat uitvallen. Blijf de voortgang maar posten hoor, want ben benieuwd.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:08

tita schreef:
Ik Ik snap btw niet wat er mis is met foto in profiel ........ Ziet er netjes uit voor merrie van 4 maanden in training met 2x per week rijden.

Ze loopt daar alleen gigantisch over het voorbeen te vallen.... bepaald niet op 4 benen of in evenwicht. Heeft niets met de rug te maken, dit is alleen wel de manier om jonge paarden kapot te rijden in de voorbenen.

Je onderschat wat er gaande is ter hoogte van de lendenwervels.
Röntgenologisch zal het probleem (nog) niet zo groot zijn. Je paard's bovenlijn zag er ooit ook beter uit dan nu, eigenlijk het bewijs dat je nu niet op de goede weg bent....
Het gebrek aan spieren maken wel dat de ruggegraat zich kan opbollen en als je het paard daar te lang in laat lopen, is dat proces onomkeerbaar. Je wilt dus in deze houding absoluut niet doortrainen. Doorgaan op deze weg eindigt in een echte karperrug.

Van die ruggegraat moet je echt werk maken. Die ruggegraat moet weer terug in de lijn zakken voordat je aan de spieren mag gaan werken. Vandaar: geen wedstrijden, geen bakwerk maar gericht werk ter bevorderen van de lendenbespiering (icm osteopatische begeleiding!) en veel lange stukken rechtdoor in stap. Eerst die rug weer goed, daarna pas weer aan sport gaan denken.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:07

Dees, dat doet ze toch ook! Ze heeft een fysio (en dat is niet zomaar een fysio) die het paard behandelt.