Zeer ernstige rotstraal, gaat niet over! Tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:07

mickydo schreef:
Mijn paard heeft verschrikkelijke rotstraal gehad. Hij liep er stokreupel op . Heb hem goed uit laten snijden waarbij heel veel pus en bloed vrij kwam en behandeld met ctc spray in de 1e week. Iedere dag goed de straal uitborstelen en schoonhouden en paard niet meer op stal gezet maar dag en nacht in een grote zandpaddock. Hierdoor hoefde hij niet meer in zijn eigen mest te staan.
Na een week zag ik al verbetering en heb daarna zijn hoeven behandeld met wederom ctc spray en straalschuim van leovet. Beide producten om de dag . We zijn nu 4 weken verder en het is helemaal weg !

kijk dat is goed bericht, en wat nu als hij weer op stal staat,of heb je dit aangepast?

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:08

Ik gebruik ook altijd CTC spray. Volgens mijn smid zit daar antibiotica in. Het werkt in ieder geval super goed bij mijn paard. Het is na gebruik van deze spray ook nooit meer terug gekomen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:02

simodi schreef:
Ik heb op advies van een bokker mijn merrie nu op veel minder kuil staan en dit vervangen door geweekt hooi. Het kan natuurlijk toeval zijn, maar het gaat wel beter met haar hoeven.
Benieuwd of dit ook zo blijft nu het weer natter buiten wordt. Verder heb ik nog niets veranderd in de behandeling (clausan spray).

Het probleem van binnenuit aanpakken :j

Ik moet zeggen dat natter wordende ondergrond hier nooit meer voor het opleven van de rotstraal heeft gezorgd. Verandering in voer wel. Zodra de paarden een paar dagen niet op de wei kwamen en dus kuil kregen kreeg hij weer rotstraal. En als de kuilgift minder werd werd de rotstraal binnen een paar dagen ook zienderogen minder.
Sinds anderhalve week krijgt mijn paard helemaal geen kuil meer (werd de laatste paar maanden verdund dmv aanbod van gras en hooi) en sindsdien heeft hij niet eens meer diarree. Laat staan rotstraal.

simodi

Re: Zeer ernstige rotstraal, gaat niet over! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 21:35

Koper, het lijkt hier dus ook verschil te maken.

Hoe zit het met hooi voeren dat is van dit jaar, heeft dit ook een slechte werking op rotstraal, of is het net als gewoon gras wel goed en gaat het puur om gekuild gras/hooi?
Ik had een groot deel van het kuil nu namelijk vervangen door oud hooi, maar dat is nu op en ik geef dus nu nieuw hooi (wel geweekt overigens).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:41

Denk dat 't weinig uitmaakt, wij hadden van onze leverancier ook ineens hooi van dit jaar en afgezien van dat dat hooi volgens de paarden kennelijk lekker genoeg was om het gras voor te laten staan is het ook verder helemaal goed gegaan. Belangrijkste is dat 't een paar weken heeft gelegen, en verder natuurlijk wanneer het is gemaaid en hoe het gras is bemest.

simodi

Re: Zeer ernstige rotstraal, gaat niet over! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 21:52

Dat weet ik helaas niet precies, maar ik begin met laten wennen aan kleine beetjes, en nog gemengd met het oude hooi. :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:14

Je kunt ook een monster laten analyseren, ik weet alleen niet precies waar :+

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:21

BLGG in Oosterbeek kan hooimonsters analyseren, mogelijk de Gezondheidsdienst Dieren ook.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:21

_/-\o_