Paard vermagerd ernstig in 4 dagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxsalinaxx

Re: Paard vermagerd ernstig in 4 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 10:13

Ze blijft zeker nog eten hoor! Ze krijgt het zelfde als altijd en veel extra's
Ik dacht dat er ook regendekens met fleece erin zijn?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:13

tienus63 schreef:
Maar als een paard/mens/hond/ erg ziek is, ook al weet je nog niet wat het is en ze vermageren, is het juist belangrijk om te zorgen dat ze blijven eten.
Ze moeten een achterstand in lopen en dat gebeurd niet in een paar dagen tijd.
Het vermageren gaat veel sneller dat het er weer bij krijgen.

Ik kan me indenken dat je er niet onbeperkt brok in gooit, maar hoogwaardig en onbeperkt ruwvoer zeker.
En inderdaad zorgen dat ze het niet koud krijgt.

Als je haar een regendeken opgooit, let er op dat de deken niet koud doorslaat. Dat gebeurt nog al eens met die dekens.
Imo kun je haar dan beter binnen zetten of er een fleecedekentje onder doen.

ben ik met je eens....niet voere omdat je niet weet wat er aan de hand is is erg onverstandig.
En een paard komt niet bij als je een paar maal in de week iets meer voert.
Ik hoop dat ik ongelijk heb maar ik heb het idee(als het geen wormen zijn)dat dit paard gewoon te weinig te eten krijgt.
Maar ik neem mijn woorden uiteraard terug als er wel iets uit het bloed komt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:18

@ TS, zelfs die kunnen koud doorslaan. Wel minder kans op. Maar die ongevoerde regendekens slaan geheid door bij langdurige regen.
Gewoon even in de gaten houden.
Ik vind regendekens verneukeratief :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:26

maar je rijdt er neem ik aan toch niet.

Dus lekker merriebrok gaan voeren, en als ze weer 100% kun je daarmee stoppen en gaan rijden

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 10:29

Als je vorige berichten leest staat er dat ik haar niet rijd.
Ik mag voordat ik weet wat het is niet ander voer gaan geven omdat dat misschien juist wel verkeerd is
Zei de DA en ook iemand hier in dit topic

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 10:31

Ze gaat trouwens 1 augustus een halve maand een wei op met 3 hectare gras, dus daar kan ze zich echt goed rond eten want de paarden daar zijn tonnetje rond! Haha en dan zullen we ook vast wel weten wat het is geweest!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:40

Dat was ik, die zei dat je niet bij moest gaan voeren. :+
Ik zag trouwens dat Russel adviseerde om hooi te geven van maximaal 8 weken oud. Dat moet je dus noooooit doen, hooi moet 8 weken liggen voordat je het voert, het broeit dan nog en daar kan je paard behoorlijk last van krijgen.
Wat betreft de mensen die twijfelen, een gezond paard die de hele dag in de wei loopt en nog wat brok bijgevoert krijgt, word niet in 4 dagen zo mager, daar is wat aan de hand.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 10:42

nynke55 schreef:
Dat was ik, die zei dat je niet bij moest gaan voeren. :+
Ik zag trouwens dat Russel adviseerde om hooi te geven van maximaal 8 weken oud. Dat moet je dus noooooit doen, hooi moet 8 weken liggen voordat je het voert, het broeit dan nog en daar kan je paard behoorlijk last van krijgen.
Wat betreft de mensen die twijfelen, een gezond paard die de hele dag in de wei loopt en nog wat brok bijgevoert krijgt, word niet in 4 dagen zo mager, daar is wat aan de hand.

dat dachten de DA en ik ook! bedankt voor het meedenken!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:44

xxsalinaxx schreef:
Ze gaat trouwens 1 augustus een halve maand een wei op met 3 hectare gras, dus daar kan ze zich echt goed rond eten want de paarden daar zijn tonnetje rond! Haha en dan zullen we ook vast wel weten wat het is geweest!

als ze iets mankeert zal dat haar toch ook niet helpen, ze krijgt nu toch ook onbeperkt voer.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 10:55

ja klopt. maar dat is 1 augustus, en ik ga ervan uit dat we dan wel weten wat het is. en hopelijk kunnen we dat dan ook behandelen en dan kan ze over een half maandje lekker bijkomen van wat het is geweest, als dat mag in overleg met de DA.

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:11

spannend wat er vandaag uitkomt hadden ze ook een tijd gezegt dat je meer zou weten?

En een dekentje met een fleece erin zijn er wel maar zijn niet echt dik fleece zeg maar.(of ik moet dat verkeerd hebben)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:43

nynke55 schreef:

Als je de foto's ziet kan je zien dat ze voor die 4 dagen ook al aardig schraal en onbespierd was.
Maar idd een gezond paard zou voldoende moeten hebben aan een wei waar voldoende goed gras in staat.

Een regendeken met een fleecevoering is inderdaad het beste omdat die ongevoerde weleens klam worden. Je kan ook een fleecedekentje in een ongevoerde deken plakken trouwens.

Heeft je paard voor ze bij jouw kwam ook weleens 24/7 buiten gestaan ook met slecht weer? Kan ook zijn dat het gewoon niet haar ding is en ze liever 's nachts op stal staat? Mijn eigen paard eet altijd erg slecht bij regen en voorheen toen ze dan toch 24/7 buiten stond zag je haar ook invallen.

Het paard heeft nu enorm veel energie nodig en haar lichaasreserves beginnen uitgeput te raken dus ik zou toch zeker langzaam maar zeker beginnen met hoogwaardiger voer te geven om verdere schade te voorkomen. Overigens ben ik nogal sceptisch over de kennis van goed voeren van de gemiddelde dierenarts.. Een scheutje olie door het voer kan je weinig verkeerd mee doe, niet teveel ineens natuurlijk. Slobber ipv het graan is ook geen rigoreuse verandering.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:03

xxsalinaxx schreef:
Ze heeft een allergie voor teveel eiwit. Daarom zijn we van biks naar vipagraan gegaan ;)

In Vipagraan zit eigenlijk net zoveel of zelfs iets meer eiwit dan in brok..zelfs sportbrok.

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:06

Hoi,,

Als eerste wat vreselijk voor jou en je paardje!!!
Heel veel sterkte!!

Een kleine tip: laat anders is een maag en endoscopie maken daar kunnen ze heel veel uithalen.
Mijn merrie is ernstig ziek geweest en bloeduitslagen zeiden elke keer wat verschillend.
Afgelopen jaar een maag en endoscopie laten maken en nu bleek dat ze adenomen heeft (op dit moment nog goedaardige gezwellen) en maagzweren.. pylorus is aangetast en baarmoeder vergroot.

Heel veel sterkte vandaag

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:28

Ik kan alleen meer zeggen: heel veel sterkte! :(:)

Ik heb er een puntje bij gezet, ik ben benieuwd wat er is met haar! Ik hoop niks ernstigs. ;)

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 12:37

Bedankt allemaal! En dat van haar maag hou ik in gedachten!!

Ik heb net de DA gebeld! Ze hebben het binnen er word straks naar gekeken en dan bellen ze me! Dus nog heel even afwachten!!! Hopen op niets ergs!!

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 12:39

fransje23 schreef:
xxsalinaxx schreef:
Ze heeft een allergie voor teveel eiwit. Daarom zijn we van biks naar vipagraan gegaan ;)

In Vipagraan zit eigenlijk net zoveel of zelfs iets meer eiwit dan in brok..zelfs sportbrok.

Op de zak zelf staat dat er minder in zit dan op ons biks. (Basisbrok kreeg ze eerst)
Er zitten minder eiwitten in maar wel iets waardoor ze voorwaarts blijven (staat erop)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:50

xxsalinaxx schreef:
Op de zak zelf staat dat er minder in zit dan op ons biks. (Basisbrok kreeg ze eerst)
Er zitten minder eiwitten in maar wel iets waardoor ze voorwaarts blijven (staat erop)

Staat er niet gewoon op een laag eiwitgehalte? Die is rond de 10% net las vrijwel alle krachtvoeders.
Er zit met 48% wel veel koolhydraten in en ik zou verwachten dat ze daar juist druk van worden..
Het enige waar je naar moet kijken op een zak paardenvoer zijn de gehaltes die erin zitten en niet de kreten die fabrikanten er groot opzetten. Daarmee wordt je als consument voortdurend om de tuin geleid..

Check anders even op www.voervergelijk.nl :)

Fijn dat de uitslagen binnen zijn nog maar heel even wachten dus!
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 13-07-12 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:50

ik ben aan het duimen voor je!

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:52

hier nog 1!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:54

Ik duim ook voor je, hoop dat het niet ernstigs is en het snel verholpen wordt! :(:)

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:22

Hier nog 1, Sterkte!!!!!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:39

O jeetje wat spannend. Hoop dat het meevalt. Sterkte.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:47

ik duim ook mee!!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:06

Ik voer al 15 jaar de vipagraan.
Maar doordat er geen vet in zit blijven de paarden droog op de spieren en ribben.
Ik houd ze "spekkig" op gewoon goed hooi en of de grote groene weide.

En een paard wat wat invalt op zijn bespiering, zoals mijn oude hengst, krijgt de veulenbrok erbij.
Zit wat meer eiwit in wat de spieren nodig hebben om te ontwikkelen.

TS moet maar eens gaan kijken op de wei naast de voetbal.