Accute paniek aanvallen? of ergens pijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:33

He bah, zulke uitslagen wil niemand krijgen! Maar je weet nu gelukkig wel wat hij heeft. Ik als buitenstaander zou het risico niet nemen om hem in te laten spuiten en opnieuw te trainen denk ik, ook omdat je je wss nooit helemaal op je gemak zal voelen op zijn rug. Maar jee, wat een hele lastige beslissing! Heel erg veel sterkte!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:34

1 ding, je weet nu dat je niet gek bent en je er goed aan gedaan hebt om je gevoel te volgen.

En eerlijk gezegd denk ik dat je je keuze al gemaakt heb als ik je berichtje zo lees....

Heel veel sterkte en wijsheid gewenst!!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:11

Hè getver :(:) Hij zal wel erg veel pijn hebben en vooral met rijden,verklaart in elk geval zijn gedrag..

Lastig om de keuze te moeten maken!Ik kan me erg goed voorstellen dat je bang bent geworden om op hem te rijden..Stel dat hij bij zon rodeo ruiter komt en hij voelt onder het rijden pijn wat gebeurt er dan als hij die persoon er niet af krijgt?Ik heb geen ervaring met Kissing spines en ben ook wel benieuwd of alle paarden die dit hebben zulke reacties hebben..Niet dat ik me het niet kan voorstellen dat pijn een blinde paniek veroorzaakt bij een paard,maar het is zo ontzettend gevaarlijk..

Rumpleteaser

Re: Accute paniek aanvallen? of ergens pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:33

Jeetje Mister01, wat een rotnieuws zeg! Het is je allemaal niet gegund zeg :(:)
Zelf had ik het vermoeden van een los botfragmentje o.i.d. in zijn rug.
Heel veel sterkte met alle afwegingen de komende tijd!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 16:52

Dankjulliewel!
Heel fijn dat jullie met me meeleven!

De da vertelde me dat hij een studie had gelezen over KS, dit ging over een onderzoek bij een heel aantal verschillende paarden die allemaal GEEN rugproblemen hadden, en bleek dat 56% van die paarden KS had!
Er zijn ook veel paarden met KS en die lopen hoog in de sport, met een grotere aandoening als smoke heeft, maar ook paarden die zijn ingeslapen voor veel minder.
Het ligt allemaal aan het karakter van het paard en ook hoe ze op pijn reageren.

Het is niet gezegd dat omdat smoke zo heftig reageert dat de pijnscheut ook enorm moet zijn, maar zo staat het ook niet vast dat hij geen pijn heeft als hij gewoon vrij loopt.

Ik ben zeker heel blij dat ik nu wel een verklaring heb voor zijn gedrag, maar ben idd bang dat inslapen de beste optie voir mij zal zijn. Ik heb inmiddels al zooo veel geld en energie gestoken in dit paard (ook mijn grote angst overwonnen), maar denk niet dat ik dat nog een keer kan opbrengen, plus dat er ook geen garantie is dat die inspuitingen helpen, dus kan ik over een paar maanden (en heel veel geld armer) weer voor dezelfde keuze kom te staan.

Het is heel moeilijk! |(

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:58

Neem vooral rustig de tijd om tot een besluit te komen :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:00

Hi Mister, wat een rotbericht. Gezien zijn moeder weet je ook nog niet wat hij wellicht allemaal nog meer heeft. Aan de andere kant.... Kissing spines is ook niet het einde. Tis dat ik te ver weg woon, anders zou ik je best willen helpen. Wat je nog zou kunnen doen - in overleg met je veearts - is de spieren op te bouwen door te longeren met dubbele lijnen. Daarna de spieren verder op te bouwen met rijden en voor die periode een pijnstiller te vragen. Als het daarna nog niet lukt, tja, dan zit er niks anders op dan... maar dan heb je iig nog wat geprobeerd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:10

Mister, je had in ieder geval gelijk. Zelfs als het soms niet leuk is om gelijk te hebben.
KS hoeft inderdaad niet het einde te betekenen, maar zorgt wel voor behoorlijk wat complicaties. Ik weet idd dat er veel paarden met KS lopen en het goed doen. Daarentegen zijn er ook paarden die er wel erg op reageren. Net zoiets als mensen. Sommigen lopen een leven lang met hernia rond, zonder dat ze er veel van merken, en anderen stikken van de pijn, terwijl de aandoening maar heel erg licht is.

In dit geval denk ik dat Babootje wel een optie noemt; spieropbouw onbelast. Lijkt mij stukken beter dan een rodeoruiter of iets dergelijks. Daar zou ik iig nooit voor kiezen. Want als het paard wordt gedwongen om met pijn te lopen, komt dat niet ten goede van de visie van het paard op mensen en rijden en zal het vroeg of laat gegarandeerd extreem exploderen.
Inspuiten heeft ook lang niet altijd het gewenste resultaat.

Nee, ik geloof werkelijk dat ik hier zou kiezen voor het onbelast opbouwen van de spieren, middels grondwerk, dubbele longe en/of lange teugelwerk (misschien eens met Piet Bakker praten?)
Maar ook daar gaan natuurlijk veel werk in zitten, voordat het dier zover is dat je er op zou kunnen stappen en je hebt natuurlijk nooit zekerheid.

Sterkte met het maken van je keuze.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 17:26

Het idee van die rodeo ruiter is om hem min of meer door die muur van pijn heen te krijgen, hij is nu het rijden aan het associeren met pijn. Niet met dwang, maar dat iemand na zo'n uitbarsting hem weer gewoin door rijd zonder er echt drukte om te maken.
En dat icm die inspuiting zou voor verbetering moeten zorgen.
Alleen longeren heeft niet het gewenste effect volgens de da, dat heb ik gevraagd.

Maar dan nog, ik heb paarden om te rijden, en met hem rijden zie ik niet meer zitten denk ik, en verkopen is ook geen optie meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:31

He wat een rotnieuws zeg! Misschien is het een optie om te kijken voor een manier om het anders op te bouwen, de 'rodeomanier' lijkt me voor het paard ook niet echt optimaal heb ik het idee. Ik hoop dat je eruit komt, is grrasmaaier(evt bij iemand anders) geen optie?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:32

Mister01 schreef:
Het idee van die rodeo ruiter is om hem min of meer door die muur van pijn heen te krijgen, hij is nu het rijden aan het associeren met pijn. Niet met dwang, maar dat iemand na zo'n uitbarsting hem weer gewoin door rijd zonder er echt drukte om te maken.
En dat icm die inspuiting zou voor verbetering moeten zorgen.
Alleen longeren heeft niet het gewenste effect volgens de da, dat heb ik gevraagd.

Maar dan nog, ik heb paarden om te rijden, en met hem rijden zie ik niet meer zitten denk ik, en verkopen is ook geen optie meer...

Nee gewoon longeren niet, maar longeren aan bijzet maar liefst trainen aan dubbele lijnen wel. (Ik heb een vriendinnetje gehad met een paard met KS namelijk). In vervolg daarop kan je gaan rijden met een pijnstilling. Maar je moet je realiseren dat KS nooit weg gaat en altijd weer terugkomt als je de spieren van je paard niet onderhoudt. Dus dat moet je wel willen/kunnen.
Ik wens je een wijze beslissing.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:38

Wat een vreselijk nieuws heb je te horen gekregen.. Dat verklaard inderdaad wel zijn gedrag... Ik wil je heel veel sterkte en wijsheid toewensen... Je staat voor een vreselijk moeilijke beslissing... :(:)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:34

dit is helaas de uitslag die ik verwachte.
ik had gehoopt dat het niet zo zou zijn.

een ruiter die dit aandurft kan ik je denk ik wel aan helpen [bp] maar denk er goed over na.
ik heb helaas niet zulke goede ervaringen met KS maar er zullen vast ook mensen zijn die daar anders over denken.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:52

pfff, jeetje Mister, ontzettend ...jeweetwel... maar wel fijn dat je de moeite nam om zover te gaan al voor hem, velen hadden hem een pak rammel verkocht en verder gereden.
De rodeo ruiter is geen goed plan, hij is veel te zacht van karakter om dat aan te kunnen, en te intelligent.
Hij moet op de eoa manier zelf leren en ontdekken dat het rijden niet perse pijnlijk moet zijn.

Mijn appie is ook kleinzerig, en toont dit al heel snel, maar zal braaf blijven als je er niet naar luisteren wilt, ze zal alleen maar proberen te rennen, Smoke probeert denk ik vol te houden tot het niet meer gaat, maar toch moet je kunnen voelen wanneer het voor hem teveel aan t worden is, voordat ie t op een bokaanval zet om de pijn in zijn rug kwijt te raken, en zoiets opvangen met sterke spieren en de juiste buiging kun je volgens mij alleen proberen te creeeren aan de dubbele longe en met lange lijnen werk.
dit steeds verder uitbouwen met rijden erbij, en als je denkt dat ie niet volledig perfect los en soepel is weer een stapje terug voor die dag. hij is nog zo jong en hij is een appie met gezonde spieren, die kunnen ook enorm veel spieren opbouwen, en er zijn er genoeg met kissing spines die echt fijn door het leven gaan als rijpaard.

Je moet wel zelf beslissen of je zo'n omslag wilt kunt en durft te maken zonder de garantie dat het werken gaat zoals je zelf al zei.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:06

Poeh dat is ook &^$%$) nieuws zeg... :(:) Je gevoel is toch juist geweest, zo zie je maar weer dat het met je ruitergevoel wel goed zit.

Hoewel ik het helemaal zou begrijpen als je voor inslapen kiest wil ik je er toch graag op wijzen dat er wel meer opties zijn dan alleen het rodeo alternatief. Er zijn hele goed revalidatiestallen waar ze paarden met lichamelijke kwalen aannemen om te hertrainen. Volgens mij nemen ze bv bij 't Balingehof paarden aan als je er belangeloos afstand van doet. Zij doen dan wat mogelijk en nodig is en bij het paard wordt uiteindelijk een passende ruiter gezocht (die geen vervelend verleden er mee heeft).

Hoewel je dan zelf niets overhoudt aan alle tijd, geld en moeite die je in het paard hebt gestoken zou Smoke zelf nog wel ene lang en gelukkig leven kunnen hebben misschien. Zoiets is wellicht het overwegen waard.

hoe dan ook wordt het voor jou een afscheid, heel veel sterkte daarmee. Echt heel knap hoe je je gevoel hebt gevolgd en de oorzaak hebt weten te vinden.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 22:14

Dankjulliewel meiden!

Ik heb het er met verschillende mensen over gehad, en de reacties waren heel wisselend.
Morgenochtend ga ik in ieder geval de da bellen met de vraag in hoeverre het mogelijk is om met echt werken aan de hand of longe kan bijdragen aan het verhelpen van deze pijn, dat rodeo zie ik zelf echt niet zo zitten en heb ik ook gewoon het geld er niet voor om hem bijna een half jaar bij zo iemand te zetten.
Ik dacht dat ik dat vanmorgen had gevraagd of hem erover gehoord, maar weet het niet zeker meer, er kwam opeens zoveel op me af.

Longeren met bijzet of dubbele longe kan ik zelf wel, en anders kan mijn vriendin daar bij helpen om me dat beter aan te leren.

Dus dat ga ik eerst doen voordat ik echt de knoop door hak.
ik wil eerst goed van alle mogelijkheden op de hoogte zijn en dan een keuze maken.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:21

Wees voorzichtig met bijzetten en dubbele lijnen.
Dat is een vak apart, en niet zo maar weggelegd voor een vriendin of iemand anders.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:36

Ariebren schreef:
Dat is een vak apart, en niet zo maar weggelegd voor een vriendin of iemand anders.

daar heb je helemaal gelijk in.
Je moet weten wat je doet,het paard moet correct lopen anders breng je in dit geval meer schade aan.Of bereik je niet het gewenste resultaat.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 22:37

Ariebren schreef:

We hebben allebei veel ervaring met echt longeren en het grootste gedeelte van het inrijden van oa smoke hebben wij zelf gedaan, dus we weten wel waar we mee bezig zijn.
We hebben dit allebei van profs geleerd, ook verschillende manieren van afbinden en welke spieren je dan specifiek vraagt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:49

Het woord "afbinden" alleen maar.

Mag ik weten welke profs in jouw paarden wereldje rondlopen ??

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 22:54

Ariebren schreef:

In de westernwereld heet het gebruiken van je teugels als bijzetteugel wordt afbinden genoemd.

Even offtopic: hoe serieus wil je dat ik iemand neem die als hobby quaters heeft?

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:05

Ariebren schreef:

Ben je nu werkelijk op zoek naar een discussie? Denk je dat TS met opzet haar paard wil pijnigen, het dier waar ze al zo veel geld aan uit heeft gegeven om het te laten onderzoeken? (en waar uit is gekomen dat het niets bleek te zijn wat jij eerder beweerde dat het was). Ik weet wel zeker dat TS hier wel over nadenkt voordat ze hiermee aan de slag gaat. :j

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:09

Mij kan je afkraken.
Ben maar een amateurtje met een koppeltje gezonde paarden.

Maar die profs zijn zeker weten allemaal zaligmakend ????

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 23:15

Ariebren schreef:
Mij kan je afkraken.
Ben maar een amateurtje met een koppeltje gezonde paarden.

Maar die profs zijn zeker weten allemaal zaligmakend ????

Ik hoop dat je nu niet probeert te beweren dat het mijn schuld is dat ik 2 paarden heb waarvan de een artrose blijkt te hebben en de ander KS.

Profs zijn niet zaligmakend, maar gelukkig ben ik gezegend met een goed stel hersens die ook werken en waarmee ik zelf heel goed kan bepalen wat ik wel bereid ben om te doen en hoe ik het beste sommige dingen aan moet pakken.

Ik vind het inmiddels eigenlijk wel heel triest worden dat je nu na al mijn posts nog niet door hebt dat ik een verantwoordelijke paarden eigenaar ben en niet wat aan loop te klunzen.
Ik zeg niet dat ik alle kennis in pacht heb, maar investeer heel veel om steeds beter te worden.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 23:18

XladyX schreef:
Ariebren schreef:

Ben je nu werkelijk op zoek naar een discussie? Denk je dat TS met opzet haar paard wil pijnigen, het dier waar ze al zo veel geld aan uit heeft gegeven om het te laten onderzoeken? (en waar uit is gekomen dat het niets bleek te zijn wat jij eerder beweerde dat het was). Ik weet wel zeker dat TS hier wel over nadenkt voordat ze hiermee aan de slag gaat. :j

Dankjewel!
Ja ik spendeer elke maand bijna de helft van mijn salaris aan mijn paarden, dit allemaal om ze zo slecht mogelijk te behandelen en ze zo veel mogelijk pijn te doen >;)

Sommige mensen kunnen of willen niet goed lezen en dingen in perspectief te zien.