Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Candeletta schreef:bij het zadelmak maken van paarden zijn er best veel paarden die achterover klappen.. dit gebeurt voornamelijk als je ze aan de gogue (?) zet en ze zelf niet denken te kunnen lopen..
mijn paardje is ook op een professionele stal zadelmak gemaakt, en ze had toen heel veel moeite om zich over te geven.. ze is toen weet ik niet hoeveel keren achterover geklapt, zelfs op het beton.. maar ze heeft er niks aan over gehouden.. dit komt mede doordat de mensen op deze stal wisten hoe je ermee moest omgaan ( als een paard steigert niet blijven trekken!)
Ik ben dus ook van mening dat je deze stal aansprakelijk kan stellen..!
Gelukkig vertrouwt jou paard jou nog! iig veel sterkte ermee!
Bomba schreef:Ik heb alles nog, van smsjes tot mailtjes. Het hoofdstel bewaar ik ook goed, en ik heb dus direct toen ze thuis kwam een DA verklaring laten schrijven.
Ik vind rijden na de tandarts nog iets anders dan longeren na de tandarts, gezien je het aan kan voelen hoe een paard reageert als je er op zit, met longeren is dat toch veel lastiger..
Sonja_vR schreef:een proffesionele stal die er maar allerlei hulpteugels aan gaan hangen bij het longeren etc , die komen sowieso niet aan mijn paard, niets proffesioneels aan , het gemiddelde paard kun je prima met een singeltje en twee longeerlijnen longeren tot en met rijden , geen gogue voor nodig...bijzetje prima, als het paard wat gewend is aan alles, maar verder
Candeletta schreef:bij het zadelmak maken van paarden zijn er best veel paarden die achterover klappen.. dit gebeurt voornamelijk als je ze aan de gogue (?) zet en ze zelf niet denken te kunnen lopen..
mijn paardje is ook op een professionele stal zadelmak gemaakt, en ze had toen heel veel moeite om zich over te geven.. ze is toen weet ik niet hoeveel keren achterover geklapt, zelfs op het beton.. maar ze heeft er niks aan over gehouden.. dit komt mede doordat de mensen op deze stal wisten hoe je ermee moest omgaan ( als een paard steigert niet blijven trekken!)
Bomba schreef:Ik heb alles nog, van smsjes tot mailtjes. Het hoofdstel bewaar ik ook goed, en ik heb dus direct toen ze thuis kwam een DA verklaring laten schrijven.
Crista schreef:Candeletta schreef:bij het zadelmak maken van paarden zijn er best veel paarden die achterover klappen.. dit gebeurt voornamelijk als je ze aan de gogue (?) zet en ze zelf niet denken te kunnen lopen..
Wat een onzin! Dat gaat echt nergens over, heb zelf op meerdere stallen gereden waar ik ook zelf met 3 jarige heb gewerkt e.d. en ik heb het zelf nog nooit meegemaakt! Jij spreekt over "over geven", dat zie ik als het breken van een paard, en ook dat is in mijn ogen niet nodig, ik werk vanuit acceptatie en vertrouwen, en gelukkig is dat op het merendeel van de stallen zo.
Om even op de TS terug te komen, wat zeg je eigen veearts ervan? Denken zij dat het weer goed komt? En heb je al contact gehad met Utrecht?
(sorry, niet alle pagina's gelezen....)
Citaat:Inderdaad. Heb er al heel heel veel zadelmak gemaakt maar nog nooit eentje gehad die achterover klapte. Waarom niet? Omdat alles rustig aan opgebouwd wordt. Nog nooit ongelukken gehad.
opisop_shop schreef:tja het is info uit de eerste hand, dus dat mag.
Suzanne F. schreef:Sonja_vR schreef:een proffesionele stal die er maar allerlei hulpteugels aan gaan hangen bij het longeren etc , die komen sowieso niet aan mijn paard, niets proffesioneels aan , het gemiddelde paard kun je prima met een singeltje en twee longeerlijnen longeren tot en met rijden , geen gogue voor nodig...bijzetje prima, als het paard wat gewend is aan alles, maar verder
Er is niks mis met een gogue of touwtjes of bijzet. Tenzij correct gebruikt.
Daarbij moet bijzetten altijd rustig opgebouwd worden.
Citaat:When a horse rears over backwards it is likely to sustain serious injuries, which can include a catastrophic fracture at the base of the skull. The brain inside is likely to be damaged too. Since there is minimal space inside the skull for it to swell, complications rapidly arise.