paard van 28 jaar opvangen of niet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 20:21

jesito schreef:
Wat een leuk duo samen, hopelijk mag Hurby nog heel oud bij je worden ennnuuhhh ik denk dat jij het lot uit de loterij bent in hurby's ogen.
God weet waar die anders terecht was gekomen.

Super wat je hebt gedaan -- voor Hurby en Linda, ook. Ze zijn echt heel lief samen. Veel plezier met ze allebei! You are one in a million!

SecretLIN

Re: paard van 28 jaar opvangen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 20:33

haha dank je maar denk dat anderen het ook wel gedaan zouden hebben?
Kon hem gewoon niet laten staan, al schrok ik wel van hoe hij eruit zag

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 20:38

Ja, ik snap wat je bedoel . . . Velen zullen het wel willen doen, maar hebben ook duizend-en-een redenen waarom het niet kan. Jij wil het doen, en jij doet het, ook. Ik vind het wel bijzonder. Veel plezier met ze - het wordt een leuke zomer voor jullie allemaal!

edit: typfout

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 20:41

Ik wou het eerst niet omdat ik dacht dat mijn merrie alleen gelukkig was en genoeg aan mij had, ik hoop nu dat ze meer naar Enar toe zal trekken omdat ik gewoon niet de hele dag bij haar kan blijven staan.
Nu staan ze samen dag en nacht lekker buiten :)

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:28

Zo te zien op de foto's, hebben ze het naar hun zin samen. Ik denk dat je merrie vindt Enar leuk - zo lief dat ze probeert hem te poetsen. Straks vertrouwt ze hem meer en dan kan hij haar ook poetsen, denk je niet?

Ik duim dat de zomer wordt wat minder nat dan vorig jaar, dan kunnen alle paarden lekker genieten van het land. Mijne staat s'zomers 24/7 buiten, maar dat is niet altijd leuk als het alleen maar regent (weet je nog -vorig jaar ongeveer 3 weken gewoon iedere dag regen, regen, regen . . . .)

Nogmaals veel plezier met de paarden. Ik hoop dat jullie veel plezier hebben samen!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 21:35

Ja lindia weet het nog niet zo goed wat ze aan hem heeft denk ik...
denk inderdaad dat het tijd kost heb ze nu al best snel samen vind ik . . .

Ik hoop oiok dat het niet meer zoveel zal regenen

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:49

hier staar een 36 jarige C pony waar vrijweinig dokterskosten bij komen kijken, geen dekens en geen speciaal voer (gewoon zorgen dat die geen wortels od krijgt, waar die op moet bijten, dus alleen slobber)
Zo ook 2 28jarige GROTE kwpn paarden, od... kwam ook nooit veel bij kijken.

Als de DA zegt dat die 'gezond' is, zeker erbij pakken!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:50

ik zie je hebt m al, wat een leuke pony :j

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 23:38

Hij woont inderdaad al bij mij vanaf de 2e paasdag :)
vanmiddag even lekker lopen poetsen, kwam nu al wel veel haar vanaf :D
Even wezen wandelen maar ik vind hem erg sloom/lui.. zou slobber bijvoeren helpen?

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:54

*\o/* wat goed dat ie nu z'n oude dag bij jou mag doorbrengen!
Hij is leuk! Wat een haar zeg, ben benieuwd hoe hij er van de zomer uitziet als ie dat hoogpolige tapijt kwijt is ;)

Ik heb mijn shet met 27 "gekocht", hij is nu 34 en still going strong! Tandarts is eigenlijk de enige "kostenpost" die er bij komt, een zak seniores priores scheelt niet zoveel qua prijs met de muesli die de anderen krijgen..
Als hij afgesleten kiezen heeft of magertjes blijft, is de seniores een goede vervanging van "gewoon" voer.

Dat ie nu sloom is komt misschien ook door de verhuizing? Alle nieuwe indrukken, nieuwe routine plus het verharen, kost energie.
Slobber zou ik wel langzaam opbouwen.. weet je wat de vorige eigenaresse hem voerde?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 23:57

ja, daar kreeg hij alleen gras en een beetje hooi..
speciaal voer vond ze niet nodig en te duur ..

Afbeelding

Afbeelding

Hij hoeft natuurlijk niet aan het werk bij mij, maar zou het voor hem prettiger vinden als er wat meer '' leven '' in komt :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 00:10

Ik vind hem er niet slecht uitzien voor 28 jaar hoor, zo'n graatje ontwikkelen ze allemaal wel op die leeftijd.

Maar laat er eerst eens een tandarts bij komen, zo te horen zal die ook niet recent zijn geweest en misschien wel nooit. Laat hem dan lekker bijkomen op een goede weide en voer gewoon 2x daags een beetje basisbrok bij (2x halve kg), normaal gesproken zul je daar al snel verbetering van zien. Vergeet niet een flinke scheut zonnebloemolie voor de darmen en de vacht, je kunt rustig een kopje per dag geven mits je het over 1-2 weken opbouwt.
Evt. kun je een beetje pulp met een handje maismeel bijvoeren, maismeel werkt heel goed om ze dikker te krijgen. Wel meel nemen anders is het niet (goed) op te nemen door het paard en omdat je meel door iets nats moet mengen dus pulp, dat is bovendien een goed extra'tje.

Als hij een beetje meer vet en spieren krijgt zul je zien dat hij ook wel wat actiever wordt. Maar veel actie mag je ook niet verwachten van een 28 jarige en het ene paard is het andere niet.

Ik snap alleen niet goed dat hier ook nog op gereden werd? Heb je daar verder nog naar gevraagd?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 06:24

Je zou equifyt zupa of subli seniores priores bij kunnen geven,een slobber die goed werkt om aan te komen als paarden niet zo goed kunnen kauwen..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:24

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 08:53

ja hij werdt elke dag nog gereden in de bak, ook zoals hij er nu uitziet.
hij zou nog prima te rijden zijn.. maaaar je moest wel een zweep meenemen en gebruiken..

ik heb gister met beide paardjes gewandeld, maar hij was amper voorwaarts met lopen..

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 08:53

pleiada schreef:
Je zou equifyt zupa of subli seniores priores bij kunnen geven,een slobber die goed werkt om aan te komen als paarden niet zo goed kunnen kauwen..

Slobber heb ik wel hier, gebruik het ook al voor mijn merrie in de winter.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:56

SecretLIN schreef:
pleiada schreef:

Slobber heb ik wel hier, gebruik het ook al voor mijn merrie in de winter.

ja maar welke slobber? Er zijn er zoveel maar je moet er wel 1 hebben die specifiek geschikt is voor oudere paarden.

Als je voor senior priores gaat zou je er wat veulenkorrel bij kunnen doen voor wat extra energie, die tip kreeg ik van de paardenkamp in Soest en daar werd ze idd veel energieker van.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 11:54

die van de welkoop dat is ook senior priores :) mijn merrie is namelijk ook al 21

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:47

yvonnedv schreef:
ja maar welke slobber? Er zijn er zoveel maar je moet er wel 1 hebben die specifiek geschikt is voor oudere paarden.

Dat maakt helemaal niets uit hoor, je moet kijken naar wat erin zit, wat de energie en eiwitgehalte's zijn.
Je kunt net zo goed een sportbrok of muesli nemen, daar halen ze ook veel uit en zelf een mengsel maken kan ook en is veel goedkoper.
Er wordt veel te veel waarde gehecht aan wat er op zo'n etiket staat.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:02

Het maag/darmstelsel van een ouder paard heeft vaak veel meer moeite om de voedingstoffen op te nemen en daar zijn de senioren voeders op aangepast. Veulenkorrel is ook lichter verteerbaar als een sportbrok.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 13:33

maar ik denk dat de foto wel een vertekend beeld geeft, hij is namelijk echt heel ingevallen en mager.. vind hem hier op de foto's er ook niet eens zo gek uitzien :P

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:38

Persoonlijk zou ik beginnen met twee maal daags 1/2 schep senior priores en een 1/2 schep veulenkorrel (ook van subli) en dan kijken of je de SP op moet hogen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:06

SecretLIN schreef:
maar ik denk dat de foto wel een vertekend beeld geeft, hij is namelijk echt heel ingevallen en mager.. vind hem hier op de foto's er ook niet eens zo gek uitzien :P

Dan zou ik zeker maismeel geven, dat werkte bij ons op het rusthuis (dus ook oudjes) ook goed.
Als ze moeilijk de winter door kwamen kregen ze 2x daags halve schep pulp, halve basisbrok, halve schep maismeel en dat week je in 2-2,5 liter water. Dan heb je een heerlijk slobbertje en je ziet ze daar echt van aankomen.
Maismeel moet je wellicht even naar zoeken (kijk bij de pluimvee-afdeling) of bestellen maar zeker de moeite waard en een stuk goedkoper dan die speciale slobbertjes.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:07

Hier krijgt ons zeer gelijkende oudje 2,5 kilo seniores priorer (wel opgebouwd naar die kilo's, begonnen met 1/5 kilo pd) en swinters ook grasmix van Hartog erbij.
Dit omdat zij geen kiezen heeft en geen ruwvoer weg kan krijgen..heb daar toen een oproep over gedaan hier op bokt en daar kwam dat advies uit! Ben de mensen nog dankbaar, een wereld van verschil in 2 maanden tijd.
Wel is het zo dat zij 2 a 3 maal pj naar de tandarst gaat, zij heeft nl nog maar 1 kies en dat geeft wat ellende en moet goed bijgehouden worden.

Veel succes..ennuh, met zon vacht krijg je idd een vertekenend beeld..gelukkig ergens maar, want 144 is er snel bij tegenwoordig :P

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 16:37

ik zal eens proberen met de slobber en dan opbouwen

haha 144 wij hebben gelukkig zelf een dierenopvang dus :) komt goed :P