Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:10

Ja dat denk ik ook.

Balada

Re: Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:31

Neen, ze hebben geen vast groepje of toch niet anders dan die normale gang van zaken.
Ik heb mijn eigen weide's en stallen en 2 paardjes. Elk paard gaat per week minstens naar de Centro Hipico of we maken een buitenrit met onze groep , elke 2 weken, en dan zijn we met 25 ruiters ong.

Wat is nu het verschil van weerstand tussen de mijne of de jouwe ?=
die ook dezelfde stal hebben of op stal staan, af en toe eens naar de manege(lees: andere paarden concentratie of wedstrijd) moeten en 2x een grote buitenrit met andere ruiters en paarden?

Leg me dat maar even uit.....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:36

Kweetniet.. die van mij zijn ook nooit ziek.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:39

@bandida: des te beter :)

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:46

Nu moet ik er toch even aan toevoegen, dat de andere paarden , van mijn kennissen dus, allemaal op stal gehouden worden en er een paar uurtjes per dag los mogen.
Ook overvoedt, te weinig lichaamsbeweging, zelfs een paar verkeerde training, Slechte hoeven en veel ijzer erop etc.......
Dus heeft niks met behandelingswijze in geval van ziekte te maken.
Ik vind eerder dat ze niet-paardvriendelijk op stal worden gehouden...... en dit creeërt stress en andere gevolgen. Bijgevolg lagere weerstand, is logisch.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:47

Klopt als je ergens geen weerstand tegen kan bieden wordt je weerstand laag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:19

Balada schreef:
Nu moet ik er toch even aan toevoegen, dat de andere paarden , van mijn kennissen dus, allemaal op stal gehouden worden en er een paar uurtjes per dag los mogen.
Ook overvoedt, te weinig lichaamsbeweging, zelfs een paar verkeerde training, Slechte hoeven en veel ijzer erop etc.......
Dus heeft niks met behandelingswijze in geval van ziekte te maken.
Ik vind eerder dat ze niet-paardvriendelijk op stal worden gehouden...... en dit creeërt stress en andere gevolgen. Bijgevolg lagere weerstand, is logisch.

Ik ben geen voorstander van homeopathie en alternatieve geneeswijzen, maar bovenstaande ben ik volledig met je eens.

Mijn paarden krijgen ook niet zomaar 4/6 p. jr een wormenspuit. Ik laat de mest wel 4/6 per jaar goed onderzoeken en aan de hand daarvan krijgen ze wel of geen behandeling (regulier welteverstaan). Ook geef ik geen chemische troep en voer ze gewoon paardenvoer. Lopen wel elke dag buiten van 6.00 tot 16.00 in de winter en daarna 24/7 op 1.5 hectare (2 paarden). De weide wordt met regelmaat gesleept en er staat gewoon ordinair Engels raai. Geen speciale kruiden of wat dan ook. Als er een plekje (wondje) of snotje aan de hand is doe ik niks(in de zin van antibiotica o.i.d.), behalve wondje schoonmaken met water en betadine.

Verder hebben ze werkelijk nooit iets. Heb voor mijn sensibele merrie heel wat homeopathische druppels geprobeerd, kruiden en meer van dat soort onzin, maar werkelijk niets hielp. Ja, gezond verstand, proberen te begrijpen hoe en waarom een paard reageert zoals het reageert en uiteindelijk zijn mijn "probleempjes" ook gewoon opgelost. En ja, ik ben fanatiek wedstrijdruiter, maar ook een groot dierenliefhebber.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:55

Balada schreef:
Maar voor mij : feit is, kruiden en homeopathie geven geen bijwerkingen.

En dat is heel gevaarlijk wat je nu beweert, er zijn wel degelijk kruiden met bijwerkingen, met een beetje pech trekken die kruiden ook wormen aan, namelijk aasworm, het kadaver wordt wel opgegeten. Er zijn massa's giftige planten, ook voor paarden en die bijwerkingen die wil je liever niet zien. Neem zelf maar een hapje digitalis, dat gaat echt niet goed.
Ook kom je bij bepaalde planten niet door een dopingcontrole, bij andere planten duurt het wat langer dat het paard in de problemen komt.
Beweren dat er geen bijwerkingen zijn gaat dwars tegen fytotoxicologie in.
Hutspot heeft bij mij ook nooit geholpen, noch tegen wormen, noch tegen nachtblindheid.

Als je echt bent geïnteresseerd in de bijwerkingen van planten is dit een mooie website http://www.thepoisongarden.co.uk/default.htm

En ja hij blogt ook over mij http://www.thepoisongarden.co.uk/blog/blog150811.htm

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:29

Ok, ik moet hier echt wel opletten wat ik schrijf blijkbaar.
@ estherhegt: kruiden geven niet ZOVEEL bijwerkingen als reguliere medicijnen.... misschien bij sommige mensen wel, die er heftiger op reageren. Dat heb ik al gepost....
Maar echte bijwerkingen , zoals in een bijsluiten van een regulier medicijn, dat heb je niet. Je hebt wel altijd een vermelding dat men rekening moet houden met bepaalde factoren alvorens met zomaar snel een kruiden-fytotherapie product koopt.
Bedankt voor die link, ga die straks eens bekijken....

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:33

dus Esther: je bent heel bekend met Sint jacobskruid... Wil je nou eens weten dat ik het hier- op de Azoren- nog nooit wild ben tegengekomen? Verbaast me eigenlijk... nog nooit over nagedacht.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:43

Balada schreef:
dus Esther: je bent heel bekend met Sint jacobskruid... Wil je nou eens weten dat ik het hier- op de Azoren- nog nooit wild ben tegengekomen? Verbaast me eigenlijk... nog nooit over nagedacht.

Op de Azoren is ook vast wel florakartering, probeer een zo'n organisatie te bereiken en ga dan eens in je weiland kijken wat er allemaal groeit. Om te beginnen is het al leuk om te kijken wat de paarden niet eten en daar al foto's van te maken. Planten die in bloei schieten worden in het algemeen niet gegeten. Let maar eens op wat je in je eigen omgeving tegen gaat komen aan planten met bijwerkingen.
Paarden eten niet voor niets geen gestoofde wortel met look, kijk maar eens wat voor soorten look er alleen al zijn. ( uien, bieslook, look zonder look etc.) In de natuur zullen paarden dat ook niet opscharrelen, zo heb je ook veel soorten wortels die ze niet opgraven in de vrije natuur .

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:01

Ik heb 2 weide's: 1 met een schaduwkant en 1 altijd volle zon. Dezelfde gras mix ingezaaid: maar wat een verschil in planten! Wat de paardjes niet eten, ofwel ruk ik uit ofwel cut ik het achter met mijn cutter. Dat doe ik zowiso altijd, dan groeit het gras beter door....
Op de schaduwweide is er 1 plant die giftig is en ze niet eten.... maar ik trek het steeds uit de grond, blijft maar terugkomen. Een wilde variant van de aardappel.... maar ze eten het niet op. Zoeken het gras ertussen en eten errond. Instinct is een ongelooflijk iets!

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:02

Balada schreef:
@ estherhegt: kruiden geven niet ZOVEEL bijwerkingen als reguliere medicijnen.... misschien bij sommige mensen wel, die er heftiger op reageren. Dat heb ik al gepost....
Maar echte bijwerkingen , zoals in een bijsluiten van een regulier medicijn, dat heb je niet. Je hebt wel altijd een vermelding dat men rekening moet houden met bepaalde factoren alvorens met zomaar snel een kruiden-fytotherapie product koopt.

Ik zit nu net een site te lezen wat toch wat anders te lezen staat.
Ik neem slechts een voorbeeld...maar er zijn er velen te vinden hoor.
Nu heb je in de alternatieve sector bijvoorbeeld erg vaak het Sint Janskruid in het product zitten.
Er zijn dus veel mensen die dit op een of andere manier binnen krijgen , al dan niet in combinatie met hun reguliere medicatie.
En daar ligt dan toch wel een probleem....wat als veilig beschouwd wordt kan wel eens heel verkeerd uitpakken....
ik citeer een stukje:

Ook de interactie met geneesmiddelen kan gevaarlijk zijn, zoals in het bekende voorbeeld van sint-janskruid (Hypericum perforatum): dit kan verlichting geven bij lichte depressie, maar verhoogt de afbraak van gangbare medicijnen zoals de pil en anti-epileptica.
Bron:
http://www.niburu.nl/index.php?option=c ... &Itemid=30

Das nou ook niet meteen een site waarvan ik de inhoud spontaan geloof, maar er zijn wel bronnen te vinden dus misschien wel controleerbaar
Je ziet daar overigens meteen op die pagina hoe de wet op die kruidenhandel is aangepast.

Balada
Ik vermoed dat je je toch behoorlijk hebt verdiept in wat je (al dan niet bewust) in je wei hebt staan en wat je ze als anti worm spul geeft.
Daar heb ik toch nog wat vragen over:
Wat is de werkzame stof tegen die wormen eigenlijk in jou mengsel ?
Hoe of waar laat je onderzoeken of er voldoende van die werkzame stof in jou look of andere toevoegingen zitten ?
Dit laatste vooral omdat de inhoudelijke hoeveelheden van diverse stofjes in plantjes van nogal wat factoren afhankelijk is en eigenlijk continu kan wisselen , zover ik begrepen heb.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:17

Balada schreef:

Ga er maar van uit dat daar ook Jacobaea's en Senecio's groeien. Denk maar even aan zilverkruiskruuid, bezemkruiskruid enz. Ik ben niet op de hoogte van de vegetatie op de Azoren. Maar nogmaals dit zijn niet de enige planten zonder een bijsluiter en zonder risico.
Misschien is het zinnig om ook eens op Pub med te kijken naar goede bronnen, dat is wel iets wat je moet leren om te doen natuurlijk,
Mooi voorbeeld is bijvoorbeeld smeerwortel, ( zoek eerst de wetenschappelijke naam op om vergissingen uit te sluiten!) dat wordt vaak aangeprijst maar als je dan op pub med op de wetenschappelijke naam gaat zoeken, je kent de inhoudstoffen dan denk je oeps, aan iedere plant zou eigenlijk wel een bijsluiter moeten.
Sommige planten zijn ongevaarlijk, maar juist de werkzame planten kunnen een risico zijn, daarbij is een paard ook nog anders als een mens. Een schaap weer anders dan een paard etc. Een schaap kan bijvoorbeeld tot op beplaade hoogte wel pyrolizidine alkaloiden afbreken, dan denk je ok, dat beest heeft een pens dus dat zal voor een koe ook gelden, dat is mis.
Nog een mooie link voor je. Kijk vooral bij de planten! http://www.vetpharm.uzh.ch/perldocs/index_x.htm Kijk voor de looksoorten maar eens bij allium soorten. Knoflook is allium sativum.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:26

Balada schreef:

Het probleem met kruiden is natuurlijk wel dat er weinig tot geen regelgeving of controle is.
Je weet dus eigenlijk niet wat je slikt of in welke hoeveelheden.

Zoals óók op bovenstaande link te lezen is:

Voor een goed begrip is het belangrijk te weten dat er een onderscheid is tussen kruidenpreparaten en kruidengeneesmiddelen.

De eerste categorie valt in Nederland onder het Warenwetbesluit Kruidenpreparaten, mits er geen farmaceutische stoffen in zitten of medische claims voor gemaakt worden.

De registratie als kruidengeneesmiddel heeft uitsluitend betrekking op traditionele kruidenproducten waarvan de werkzaamheid niet bewezen is, maar gebaseerd is op langdurige ervaring met het product.

De twaalf preparaten die nu als traditioneel kruidengeneesmiddel zijn geregistreerd, zijn aan de normen voor geneesmiddelen getoetst.

Door het verlenen van een handelsvergunning vallen deze preparaten ook onder de definitie van geneesmiddel. Bij deze categorie geneesmiddelen hoeft de effectiviteit niet bewezen te worden.

Van die eerste soort zijn er nog al wat...en er worden wel degelijk ook medische claims aan verbonden.
Maar die hoeven niet aan eisen te voldoen en worden aldus niet gecontroleerd daarop (behalve dan die paar voorwaarden waar die verkopers zich blijkbaar weinig van aantrekken)

Van die 2de benaming kom je er vast veel meer tegen dan de slechts 12 toegestane....
Bij alleen die 12 uit dat lijstje is dus enige garantie.... niet op werkzaamheid !! maar op de (constante?) kwaliteit , wat IK op zich al vreemd vind voor een benaming als geneesmiddel .
De rest van de producten wat onder de noemer op kruidenbasis gemaakte "geneesmiddel" verkocht wordt is voor de consument dan in mijn ogen maar gokken wat je slikt ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:32

Als ik mijn DA vraag, blijkt al die plantaardige ontwormers uiteindelijk niet te werken...dat er toch te veel paarden ernstige infecties hebben opgelopen..Ik vind het gevaarlijk om altijd uit te gaan van het natuurlijke en dan te denken dat dat beter is dan chemisch..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:32

Balada schreef:
Een regulier middel helpt bij iedereeen en heeft bijwerkingen. Hoofdpijn? Neem aspirine ofzo en men zoekt niet naar de oorzaak. Enkel het symptoom en de klacht van het moment.

Met veel interesse het topic gelezen.
Ik ben enorm regulier opgeleid, maar juist doordat ik zoveel mis in het reguliere, ook erg geïnteresseerd in complementair.
Bovenstaande geeft wel goed aan wat vooral het probleem is. Je ziet vaak een enorm mentaliteitsverschil tussen regulier en alternatief. Wat mij tegenstaat aan heel veel reguliere behandelaars, is precies wat hierboven beschreven staat; veel is puur symptomatisch.
In veel gevallen is dat ook prima, maar in heel vele gevallen ook niet.

Bij complementaire geneeswijzen zie je toch vaak een andere instelling, meer gericht op kwaliteit van leven, het zelfhelende vermogen van het lichaam, ook op de mogelijkheid om je levensstijl aan te passen.
Veel mensen zullen dat helemaal niet willen. Er zijn ook mensen die dat wel willen, die lopen vaak vast in het reguliere systeem omdat daar nauwelijks plek voor is.

Daarnaast vraag ik me af waar men hier precies zo fel op is? Wat is alternatief? Is chiropractie of osteopathie al alternatief (valt daar voor mij niet echt onder eigenlijk)? of hebben we het dan echt over readings, chakra's, edelstenen, handoplegging en dat soort dingen?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:33

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:35

Nog even over ontwormen op kruidenbasis; 85% van de paarden die ontwormt worden, hebben op dat moment geen eitjes in de mest en dus ook geen volwassen wormen. Je ontwormt dan sowieso voor jan l*l.
Mijn merrie is al 5 jaar niet ontwormt, want ze heeft geen wormen (behalve af en toe eens voor de zekerheid tegen lintwormen). Ik had haar met kruiden kunnen ontwormen en daar heel tevreden over kunnen zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:36

Het is jammer dat het jkk zo explosief is gezaaid, afgelopen zomer heeft het ook explosief gegroeid...het is een plant dat eigenlijk op het zand groeit, maar al zo aangepast is dat het zelfs in mijn vette klei groeit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:36

Het is een misvatting te denken dat je altijd de eitjes in de mest moet vinden.....het ene onderzoek is ook het andere niet.....

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:37

sanne83 schreef:
Daarnaast vraag ik me af waar men hier precies zo fel op is? Wat is alternatief? Is chiropractie of osteopathie al alternatief (valt daar voor mij niet echt onder eigenlijk)? of hebben we het dan echt over readings, chakra's, edelstenen, handoplegging en dat soort dingen?

Hier mag je niet om lachen , dan wordt je topic verbannen naar de huiskamer. [HK] alternatief genezen of niet? Er is wel een pol over maar nu dus onvindbaar.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:40

russel schreef:
Het is jammer dat het jkk zo explosief is gezaaid, afgelopen zomer heeft het ook explosief gegroeid...het is een plant dat eigenlijk op het zand groeit, maar al zo aangepast is dat het zelfs in mijn vette klei groeit..

Oei Russel, dat is de media die dat er van heeft gemaakt. Ik heb het onderzocht. Ik heb ook de florakaartjes gekregen van Floron die het mooi laten zien. In het verleden is het wel uitgezaaid, maar helemaal niet zoveel als wordt aangenomen. Gelukkig is er nu ook weer een afname. De toename was nooit zo groot, wat kan verschillen is dat meer mensen het herkennen, maar wat er ook veel gebeurt is dat andere planten verward worden met JKK en iets heel anders zijn.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:48

@ esther: nee, groeit er niet. Ik heb enkel op de schaduwweide een probleem met de wilde aardappel. Deze weide heb ik sinds 4 maanden terug, toen ik in Antwerpen studeerde, is die uitgeleend aan mijn landbouw-kennis. Nooit bewerkt, enkel zijn koeien erop aan een touwtje vast met een pin in de grond.
Dus dit jaar, komende weken, wordt die bewerkt en een zomer mais erop om van die wilde aardappel af te raken. Ondertussen staan ze wel op de weide en is er geen probleem want ik ruk de planten eruit bij de wortel. Ze eten het toch niet....

@ nickalthena:de ontwormingskuur volg ik uit de boeken van juliette de Levy. Daar is overingens al een topic over geweest hier op bokt. Informeer je zelf even, ik heb geen zin na een lange werkdag en op een vrijdag de gehele kuur te noteren....

Dit alles even terzijde, we gaan behoorlijk off-topic en ik ben behoorlijk wel wat info op een forum aan het zetten hoe ik alles aanpak....
Ik had opnieuw een lang antwoord geschreven, zonder internet, dus alles kwijt. Dit terzijde: of per PM hoeveel ik geef aan elk apart paard - niet zomaar dezelfde dosis.

En ook , we gaan off -topic.
Ik heb gereageerd op deze post en ben al 2 pagina's aan het beschrijven hoe ik mijn paarden hou, om eerlijk te zijn. Mijn beestjes hebben het behoorlijk goed. Ik ben jullie toch ook niet zo aan het doorgronden en analyseren?
Wie mijn paarden wil zien ,doe effen een PM en ik stuur mijn Facebook door. Het zijn geen zielige scharminkels enkel omdat ik- hun eigenaar- probeer kruiden en homeopathie toe te passen voor klachtjes.

In geval met het trauma van mijn merrie nu, dan bel ik de DA om een ontstekingsremmer en pijnstiller. Is allemaal mogelijk met homeopatie en kruiden maar ze had PIJN! Erge pijn en stond in shock te trillen. Dan bel ik mijn DA en doen we het even anders om het trauma te overbruggen.......Ik ga der niet laten lijden en een kuur geven dat langer duurt als er een pees over is of een spierscheur. UIiteindelijk na 7-8 weken blijkt het het spronggewricht te zijn. Daarvoor heb ik een expert opgezocht, een reguliere, en een reactie geplaatst bij beweging. Voor de geïnteresseerden: neen, na 8 weken (reguliere behandeling) is ze nog niet beter, integendeel: sinds vandaag meer vocht dan dervoor.
Vanaf het begin heeft we wel een Bach-bloesem kuurtje gekregen , om te relaxen. Want het is een hevig , gevoelig dingetje hoor!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:03

EstherHegt schreef:
sanne83 schreef:

Hier mag je niet om lachen , dan wordt je topic verbannen naar de huiskamer. [HK] alternatief genezen of niet? Er is wel een pol over maar nu dus onvindbaar.

Ik hoef er niet om te lachen hoor, maar voor mij zijn sommige "alternatieve" dingen wel veel alternatiever dan anderen dingen. Verder ben ik van mening dat iedereen moet doen waar hij/zij gelukkig van wordt. Als iemand zich nou helemaal tiptop voelt door een edelsteen om te hangen (en daardoor niet meer drie keer per week bij de huisarts op de stoep staat ;) ), ga vooral je gang!

Over chiro/osteo en acupunctuur wordt best wat onderzoek gedaan en daar komt ook zeker wel wat uit.
Readings en aanverwante dingen zal naar mijn idee nooit onderzoek naar gedaan kunnen worden omdat het allemaal veel vager en individueler is.
Ik heb er laatst toevallig een bizarre ervaring mee gehad en ik kan nu niet eens meer zeggen dat het allemaal totale onzin is :D