Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:31

Idd.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 15:32

Maargoed, de twee stallen die nu in het nieuwsbericht zijn genoemd waren gisteren ook al bekend, mede door dit topic. Dat hebben we misschien uit derde hand gehoord, maar we hadden het uiteindelijk wel bij het juiste eind. Wist ik hier niks van was ik gisteren gewoon naar de ponyclub gegaan, met eventueel alle gevolgen van dien.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:39

Lees meerdere keren dat er geen medicatie is tegen de verlammingsvarriant.
Dit klopt maar gedeeltelijk!!!!

Wij hebben ong. 2 jaar geleden de verlammingsvar. op stal gehad.
En hebben in samenwerking met de universiteit Gent de paarden experimenteel behandeld met acyclovir
(ik zal vanavond kijken of ik de naam goed heb)

Binnen een week waren ze allemaal genezen.

Helaas was 1 paard voor de medicatie al overleden.
en kwam voor 1 paard de medicatioe te laat.

DUS JA ER BESTAAT EEN MEDICIJN!!!!!!

cjb

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:44

Als aanvulling

Jonge paarden lees onder het jaar hebben maar een kleine kans dat ze het krijgen.
Deze hebben genoeg afweer meegekregen uit de moedermelk.

De ervaring leert dat het vaccineren ten alle tijden helpt. Dit betekend niet dat ze het niet kunnen krijgen maar de ernst ervan afneemt. En alle paarden krijgen rhino alleen is dit vaak de verkoudheidsvariant en is het over voor men er erg in heeft.

Voor de rest veel sterkte voor de mensen die dit nu meemaken.
Het valt heel zwaar als je je paarden voor je neus ziet lijden.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:46

Je hebt de naam goed, je kan het ook schrijven als aciclovir. Ter aanvulling: mensen krijgen het ook bij ernstige herpesaanvallen. Het geeft geen 100% garantie op genezing, maar lijkt wel positief effect te hebben. Als je googled kan je het proefschrift uit Gent vinden en ook een aantal onderzoeken uit de VS naar Rhino en Acyclovir. Zoek dan op Equine Herpes Virus.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:58

Ik zit momenteel ook aan de Aciclovir :') Maar ernstig,... kheb gewoon regelmatig een koortslip :+

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:01

Cyntje schreef:
Ik zit momenteel ook aan de Aciclovir :') Maar ernstig,... kheb gewoon regelmatig een koortslip :+

Sorry, verkeerhd uitgelegd, ik heb het zelf nu ook, aciclovir zalf voor mijn oog. Maar ik bedoelde dat je het voor mensen ook in pilvorm hebt. Is wat heftiger.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:22

Visitor schreef:
Cyntje schreef:

Sorry, verkeerhd uitgelegd, ik heb het zelf nu ook, aciclovir zalf voor mijn oog. Maar ik bedoelde dat je het voor mensen ook in pilvorm hebt. Is wat heftiger.

Voor paarden is dit in poedervorm.
Dan noemt men het een paardenmiddel. :+

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:43

WhySoWhite schreef:
Zeeland zijn ook al stallen besmet. Bij Tiel ook hoorde ik, zit allemaal naast de deur nu!

Zit te twijfelen mijn drachtige merrie ( half april) nu te laten fascineren of juist niet.. Aangezien ze wel gevoelig is nu, en vorig jaar ook een miskraam gehad heeft. O wat lastig dit.. Andere paard staat ergens anders in pension dus moet naar 2 verschillende stallen, Ook rond om die andere stal heerst het er komen ook paarden van buitenaf :(

:D Ja, erg fascinerend, dat Rhinovirus!

Maar, zonder dollen, dit is echt niet het tijdstip om te vaccineren, daarmee creeer je juist een dip in de weerstand, en dat is wat ze gevoelig maakt voor het virus. Misschien is jouw merrie al drager, je weet het niet, maar het is iets waar ze nooit vanaf komen. Ze kunnen er alleen jarenlang geen klachten van hebben.

Zeeland en Tiel zijn zeker in de buurt, maar het is niet zo'n sterk virus dat het spontaan via de lucht verspreidt en dus dichterbij komt. Het kan wel via transport van paarden en misschien mensen overgebracht worden.

Aciclovir is een virusremmer, remt de vermenigvuldiging en dus de effecten. Een ziek paard raakt nooit meer virusvrij! Geneesmiddel is het dus niet helemaal.

Rianne_Tuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:58

WhySoWhite schreef:
Zeeland zijn ook al stallen besmet. Bij Tiel ook hoorde ik, zit allemaal naast de deur nu!

Zit te twijfelen mijn drachtige merrie ( half april) nu te laten fascineren of juist niet.. Aangezien ze wel gevoelig is nu, en vorig jaar ook een miskraam gehad heeft. O wat lastig dit.. Andere paard staat ergens anders in pension dus moet naar 2 verschillende stallen, Ook rond om die andere stal heerst het er komen ook paarden van buitenaf :(

Heb je het nu over het plaatsje Zeeland of ver weg over de provincie?

Rianne_Tuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:02

wittepit schreef:
WhySoWhite schreef:

Maar, zonder dollen, dit is echt niet het tijdstip om te vaccineren, daarmee creeer je juist een dip in de weerstand, en dat is wat ze gevoelig maakt voor het virus. Misschien is jouw merrie al drager, je weet het niet, maar het is iets waar ze nooit vanaf komen. Ze kunnen er alleen jarenlang geen klachten van hebben.

Wij hebben net met onze dierenarts overlegd en die zegt dat je zeker drachtige paarden in moet enten omdat die erg gevoelig zijn ervoor...

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:03

ik ga het hier ook even volgen, komt wel heel dichtbij allemaal nu.
Voor de directe betrokkenen op besmette stal(len) heel veel sterkte daar!

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:04

Dat vind ik raar want volgens mij zijn ze dan juist gevoelig. Maar goed ik ben geen veearts.

Rianne_Tuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:08

liempje schreef:
Dat vind ik raar want volgens mij zijn ze dan juist gevoelig. Maar goed ik ben geen veearts.

Ik ook niet, weet ook niet hoe het nu precies zit, maar ben in ieder geval voorzichtig nu met de paarden...

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:10

Voor enten ben je echt te laat hoor, tuurlijk zegt die arts dat! Lekker geld eruit kloppen. En tegen deze soort van rhino helpt enten nooit. Maar als je het topic doorleest had je dat al geweten.

Rianne_Tuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:15

Naomi_Star schreef:
Voor enten ben je echt te laat hoor, tuurlijk zegt die arts dat! Lekker geld eruit kloppen. En tegen deze soort van rhino helpt enten nooit. Maar als je het topic doorleest had je dat al geweten.

Ik heb het doorgelezen en heb natuurlijk ook mijn twijfels, ik zeg alleen dat onze dierenarts dat zei...

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:16

Anders bel je toch een 2e arts op....

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:21

Daar zijn de meningen over verdeeld Naomi-Star, maar je hebt gelijk, áls men wil enten had daar veel eerder mee begonnen moeten worden. Volgens mij drachtige merries zelfs 3 keer tijdens de dracht, andere paarden minstens 2x per jaar, en dan nog is het alleen zinvol als de hele stal ent.

De aandacht die er nu voor is is denk ik te verklaren door de huidige pensionstallen: grote aantallen paarden onder één dak, van veel verschillende eigenaren. De emotionele waarde ligt per paard veel hoger dan bij bijvoorbeeld een grote fokker met alleen eigen paarden op zijn terrein. Een rhino-uitbraak kost 'm een een paar veulens, slecht jaar heet het dan, en misschien een paar paarden, tsja, pech, maar niemand die hysterisch probeert te voorkomen dat zijn eigen beestje het krijgt. Hoe hard je je best ook doet, het is niet te voorkomen. En als er één ziek paard is, wil dat niet eens automatisch zeggen dat de anderen ook ziek worden. Geeft een russisch roulette gevoel, en dus paniek.

Eigenaren op de getroffen stallen: heel, heel veel sterkte.

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:23

Preventie
Er bestaat een vaccin tegen Rhinopneunomie. Dit vaccin werkt vooral goed tegen de verkoudheidsvorm, mits hij minimaal twee keer per jaar wordt gegeven. Het vaccin tegen de abortusvorm is stukken minder betrouwbaar en dient minstens vier keer per jaar te worden gegeven. De vaccinatie biedt bovendien geen volledige bescherming tegen abortus. Tegen de neurologische vorm van Rhinopneunomie is waarschijnlijk geen vaccin effectief genoeg. Wat wel nuttig kan zijn is een hele stal laten vaccineren tegen Rhinopneunomie, zo wordt het rondgaan van het virus vaak verminderd.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:28

Daarnaast kan niet geënt worden tegen de abortus vorm.
Ik begrijp dat het om de neurologische variant gaat? Is meteen ook de vervelendste. Het virus trekt zich namelijk terug in het ruggenmerg nadat de paarden besmet en ziek zijn geweest. Bij verminderde weerstand steekt het virus dan toch weer in mindere of meerder mate de kop op. Zelfs ataxie kan een blijvend gevolg zijn van besmetting.

Ik vind het heel erg vervelend voor iedereen die er mee te maken heeft of in de gevarenzone zit. Vooral de onzekerheid en angst lijken me verschrikkelijk. Ik wil iedereen die het nodig heeft dan ook veel succes toewensen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:45

Welk Zeeland wordt er bedoeld? En waarom is er geen meldingsplicht? Dat je moet wachten tot iemand het officieel maakt vind ik eigenlijk niet kunnen (vooral omdat sommige mensen het blijkbaar niet vrijwillig meteen melden), het gaat hier wel over de gezondheid van een hele hoop paarden.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:50

ik sta zelf ook in wijcen/alverna
en ik hoorde dat een derde stal het ookal had..
deuren blijven daar op slot en niemand mag erin of eruit
bos van hatersevenne.. voor informatie pb maar!

vanmiddag zou ik me paardje laten enten ervoor maar het is afgeraden bij mij omdat het een neorologishe variant is.. ben zelf best bang dat het bij ons op stal komt! toch allemaal dichtbij!

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:51

robeer schreef:
Daarnaast kan niet geënt worden tegen de abortus vorm.
Ik begrijp dat het om de neurologische variant gaat? Is meteen ook de vervelendste. Het virus trekt zich namelijk terug in het ruggenmerg nadat de paarden besmet en ziek zijn geweest. Bij verminderde weerstand steekt het virus dan toch weer in mindere of meerder mate de kop op. Zelfs ataxie kan een blijvend gevolg zijn van besmetting.

Ik vind het heel erg vervelend voor iedereen die er mee te maken heeft of in de gevarenzone zit. Vooral de onzekerheid en angst lijken me verschrikkelijk. Ik wil iedereen die het nodig heeft dan ook veel succes toewensen.

dankje wel! ben inderdaad heel onzeker
het is allemaal heel dicht bij ons in de buurt
hoop dat het niet jullie kant opkomt!! ;)

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:54

Ik heb net het topic door gelezen en hoorde het hier al van verschillende mensen dat het hier in de buurt uitgebroken is.
Ook op stallen waar klanten van mij stonden.

Hoe doen jullie hoefsmeden dat nu eigenlijk met de afspraken of met het ontsmetten van de spullen?
Ik wil de paarden van mijn klanten natuurlijk niet onnodig extra in gevaar brengen (en die van mezelf natuurlijk ook niet) maar ben er zo in de buurt nog niet eerder mee in aanraking geweest.
En dat er op de besmette stallen nu geen bezoeken komen van buiten af (instructeurs en smeden en dergelijke) lijkt me wel zo verstandig.
Maar toch blijft het 'spannend' omdat je niet weet of je op (nog niet bekende) besmette stallen komt.

cthyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:00

JNY024 schreef:
ik hoorde dat een derde stal het ookal had..

Mag ik per PB weten welke stal dat is?