Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:41

ik kan er een beetje over meepraten.mijn tweede paard is nl gestorven aan koliek.
op een avond kwam ik daar en lag ie in de wij.Voor hem niks speciaals want hij was aardslui.De volgende dag lag ie eigenlijk vrijwel de hele dag.zelfs voor de baal kuilhooi en opstaan ho maar.Ik heb het aangekeken tot savonds.Ik kwam daar aan en hoorde hem rollen (zag m niet door de lichte kleur),dus meteen dierenarts gebeld en met moeite hem in de benen gekregen.(barabants trekpaard van ruim 600 kg)
zo zijn we gaan lopen ,nou ja ik trekken en hij sjokken.mijn broer er met de zweep achteraan zodat ie maar bleef lopen.Toen de dierenarts kwam,een injectie gekregen.toen weer naar buiten en proberen te lopen.Nou ja ik trekken en hij sjokken (zo ging het overigens met buitenwandelen altijd).dierenarts zag hoe we aan het klungelen waren en hij zei;zet m maar binnen want dat schiet niet op.Ja dat dacht ie,echt niet vooruit te branden.zelfs met een stroomwapen ging t niet rapper.uiteindelijk met veel duwen naar binnen gekregen.zo hebben we hem de hele dag binnen laten staan,zonder eten(om darmen weer rust te gunnen.
Die avond kwam ik daar weer en heb ik hem buiten gezet.Hij was weer mijn goeie ouwe floyd.Hij was blij om weer buiten te zijn want binnen had hij het altijd warm.
De dag erop wordt ik gebeld door m'n broer.De boer had me niet te pakken kunnen krijgen(verkeerde mobiele nummer gepakt),maar mijn paard was de hele dag al aan het rollen in de wei geweest.En nu lag hij dood in de wei.We zijn er heen gesjeesd,maar helaas bleek hij inderdaad overleden te zijn.Al het gras rond hem was weggetrapt.en in zijn ogen zag je nog de pijn.We hebben een zeil over hem heen gegooid en een dag later is hij aan de weg gelegd.
Nu heb ik sinds een maand of 10 een ander paard.geheel onverwachts kreeg ze een veulen.het was een zware bevalling geweest,maar met wat hulp was alles toch goed gegaan.twee weken na haar bevalling kwam ik daar savonds aan,Niemand was er.Zie ik dat ze net opstaat van het liggen.ik haal ze uit de wei zet ze in haar stal.vrijwel meteen gaat ze liggen en probeert te rollen.dat lukt haar niet omdat het veulen er ook staat(ze wilde niet tegen t veulen rollen).ze staat weer op maar gaat weer liggen en weer probeert ze te rollen.Zo gaat dat een paar keer door.Ik vertrouw het niet en bel de staleigenaar.Ik leg haar alles uit en zei vermoed net als ik koliek.meteen ga ik lopen en ik krijg t nummer van de veearts.Mocht t erger worden dan moet ik bellen.zo snel als ze kan zal zij ook naar de stallen komen.
uiteindelijk komt er versterking en ook de stalhouder komt.Zij weet t niet,maar ziet wel dat ze niet lekker is.Daarom geeft ze haar een oppepper.dat werkt wel.uiteindelijk ben ik naar huis gegaan omdat alles rustig wordt.
de dag erna ben ik weer naar haar toegegaan.Mijn merrie staat er goed bij.De stalhouder is er ook en ik heb het er nog even over.Ze verteld dat het geen koliek aanval is geweest,maar waarschijnlijk is ze even ingestort geweest van vermoeidheid.anders was ze niet zo fit geweest als nu.
ik ben nu ook panisch dat de te;lefoon gaat.Die heb ik altijd in mijn buurt.dat vindt ik erg vervelend.maar ik hoop dat mijn angst langzaamaan minder wordt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 16:15

Hai allemaal, gisteren is prima verlopen. Hij was 'smorgens fris toen ik zijn been wilde wassen en afspuiten. Heeft toen of in de loop van de dag zijn nieuwe ijzer rechtsvoor verschoven .. tja dat er dus 'savonds maar weer afgehaald. Temperatuur is prima en hij eet ook goed. Heb het idee dat hij soms ook wat treuzelt met de slobber, moet het van de DA ivm maagzuur wel een beetje in de gaten houden. Ben druk aan het googelen waarmee je kunt ondersteunen. Zijn zaken die ik allemaal wel vaker opgezocht heb ivm zijn luchtzuigen. Had eerder altijd lijnzaadbrok in huis, dat ga ik wel weer bestellen, geeft toch wat hulp in zijn maag en darmen.
Verder denk ik dat ik morgen de bix vervang voor een mueslie die hij altijd graag eet met olie erover. Dus 1 keer per dag. Verder staat er luzerne klaar voor als hij honger heeft dat hij dan wat handjes kan krijgen. Hij kreeg in bodegraven eerst 6 zakjes cimetidine en later 4 zakjes. Wil eigenlijk even kijken of het beter gaat als hij mueslie krijgt en de luzerne en lijnzaadbrok en morgen ook weer kg kuil extra. Lastig hoor %) %)

elliecuijk: ik zou persoonlijk een paard niet een dag in de wei laten liggen en al helemaal geen dag erna, maar goed ik ken het paard niet, misschien lag het paard zowiezo al veel. Sterkte in ieder geval met het verlies.

@Stanzie: nog even extra geduld dus, wel fijn dat ze hem er goed uit vonden zien.

@luzi mooi dat je lekker hebt kunnen rijden!

@ameli; jij zit zo te zien echt in het zelfde schuitje als ik op dit moment alleen ben ik 2 a 3 weken verder nu en doet mijn paard het op zich lang niet slecht gelukkig!! Heel veel sterkte, dit zijn zware tijden, ik hoop dat zijn dunne darm op gang komt!!

Amelii

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:20

Dankje! :)
Het gaat de goede richting uit met hem. Ben hem gisteren nog gaan bezoeken en hij was heel attent. (iedere dag krijgt hij bezoek :p) Vandaag nog telefoontje gehad dat alles relatief goed werkte, maar dat hij alleen het hooi precies niet zo graag had en ze nu ander voer gaan proberen. Hij is uit zijn negatieve spieraal geraakt (gelukkig!). Er was iets dat hij zijn vet aan het afbreken was?
Goed dat je paard het goed maakt!

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:32

@fargo;floyd was altijd een paard dat veel lag.en hij lag wel maar zijn hoofd had hij gewoon omhoog.hij lag daar gewoon te kijken.Geen gekreun van pijn te horen.Het enige dat ik vreemd vond was dat hij gewoon bij het hooi lag en niet at,Ik dacht dus dat hij gewoon geen zin had om te eten.vermoedelijk heeft hij koliek gekregen door eikels te eten die te groen waren.maar zeker is dat niet

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 23:39

@amelii Fijn dat het de goede kant op gaat zeg, wat een zorgenkindjes zijn het he? Wat jammer dat hij zijn hooi niet graag eet. Ik ben ook elke dag bij Whizz op bezoek geweest in de kliniek. Je ziet toch dat ze blij zijn met wat aandacht en hun baasje om hem heen.

Whizz is eigenlijk sinds de operatie echt dol op zijn kuil en zit er echt naar uit te kijken en probeert echt meer bij te bedelen.
Wij mogen trouwens morgen naar de 8 kg gaan. Daar zal hij ook wel tevreden over zijn ;-)
Ik ben eigenlijk vreemd genoeg door de gebeurtenissen op vrijdag (de koliekaanval van Whizz) eigenlijk nu pas echt overtuigd dat het goed gaat komen met hem :j :D Hij was zelfs tijdens de aanval zo stabiel qua darmgeluiden en zijn temperatuur, dat ik echt het gevoel heb dat hij er goed voorstaat en dat hij zich verder heel goed voelt. Hij eet ook zo graag en wordt ook echt alerter op stal, staat terwijl hij staat de rusten toch even om te kijken wie er binnenkomt via de hoofdingang van de stal etc etc. Zijn been is nog wel wat dikker maar het wordt met de dag duidelijk beter, logisch dat dat niet zo snel gaat, hij loopt ook niet veel.

@Elliecuijk Och dan kan ik me er inderdaad meer bij voorstellen, als hij gewoon alert leek en niet ziek.. Dan is het nog naarder en onverwachter als het dan fout gaat :(:) :(:) omdat je er niet op voorbereid bent dat hij niet lekker is. Veel sterkte nog, sorry dan voor mijn post, niet lelijk bedoeld!!

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:51

nee fargo,ik snap je reactie wel.In feite toen ik de v.a belde om te komen,had ik zelfs nog niet zoiets van het is koliek.Ik had wel eens koliek bij een ander paard meegemaakt maar dat was anders.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 11:38

Vraagje: Hebben jullie paarden ook stalbenen? En zo ja, doen jullie daar nog wat aan en wat dan?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:56

@Fargo, je vind vanzelf wel je 'voermethode' :) Mijne had ook stalbenen vooral de eerste weken, maar ze had ook veel oedeem op haar buik. Nu geen stalbenen meer, hoewel ze wel 24/7 op stal staat :x Wandel wel 3x met haar + 1 keer grond/longeer werk.
@Amelii, sterkte met je paardje, hopelijk komt hij er weer helemaal bovenop!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:44

@Fargo, die van mij heeft nooit stalbenen gehad tijdens die 2 maanden boxrust.

@amellii, ook sterkte met je paard. Maar zo te horen gaat het herstel naar wens.

@Ireen, wat een heftig verhaal, maar ik denk dat je ivm de overlevingskansen de juiste beslissing hebt genomen. Vorig jaar maart stond die van ons met een entrepment wat met laxeren in de kliniek niet wilde vlotten. Ik heb toen ook gezegd, geen tweede koliekoperatie. Gelukkig is na een grote zak adrenaline en daarna flink longeren de darm gelukkig weer goed teruggeschoten.

Vraag aan degene wiens kolieker nu op een dieet staat, hebben jullie nog wat gemerkt dat je paard qua gedrag anders is geworden? Die van mij is zo anders geworden. Vroeger was hij heel rustig en lag ook vaak buiten te slapen. Nu hij op dieet is heb ik gewoon een ander paard. Hij is attent, wakker (gelukkig niet stout ofzo, hij blijft natuurlijk Gelders..), fris en speelt zich helemaal de versuffing.
filmpje van hem aan het spelen en zo gaat het nu standaard iedere dag. Hij wordt eind deze maand 5 maar speelt nog iedere dag met zijn speelgoedjes.
http://www.youtube.com/watch?v=5QOuyR2wZ4A

Ik denk dus dat hij in het verleden altijd wel wat last heeft gehad van zijn buik.

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:47

Mijn verzorgpaard is vannacht geopereerd aan een koliekaanval. ;(
Ze is de nacht goed doorgekomen, nu moet ze 2 weken in Utrecht blijven. Hopen dat het herstel snel verloopt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:49

@Rochellex, dat is schrikken. Hoe is het nu met je verzorgpaard? De eerste dagen zijn altijd het spannendste. Sterkte!!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:50

ROCHELLEx schreef:
Mijn verzorgpaard is vannacht geopereerd aan een koliekaanval. ;(
Ze is de nacht goed doorgekomen, nu moet ze 2 weken in Utrecht blijven. Hopen dat het herstel snel verloopt.

Och jeetje :(:) Fijn dat ze iig de nacht goed is doorgekomen!!
Ik hoop voor je dat de komende dagen positief zullen zijn.
Als je vragen hebt of je verhaal kwijt wilt, je bent hier welkom! :)

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:51

@Damian23: Naar omstandigheden goed, het is natuurlijk nog afwachten hoe de wond zich gedraagd.

@Bojangles: Bedankt! :)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:53

damian23 schreef:
Vraag aan degene wiens kolieker nu op een dieet staat, hebben jullie nog wat gemerkt dat je paard qua gedrag anders is geworden? Die van mij is zo anders geworden. Vroeger was hij heel rustig en lag ook vaak buiten te slapen. Nu hij op dieet is heb ik gewoon een ander paard. Hij is attent, wakker (gelukkig niet stout ofzo, hij blijft natuurlijk Gelders..), fris en speelt zich helemaal de versuffing.
filmpje van hem aan het spelen en zo gaat het nu standaard iedere dag. Hij wordt eind deze maand 5 maar speelt nog iedere dag met zijn speelgoedjes.
http://www.youtube.com/watch?v=5QOuyR2wZ4A

Ik denk dus dat hij in het verleden altijd wel wat last heeft gehad van zijn buik.

Ja ik merk heel veel verandering.
Mijn paard is attenter, blijer en vrolijker.
Ook niet meer van die 'rode' ogen.

En is niet meer zo 'opgeblazen'. Ik kreeg áltijd commentaar: Je paard is te dik!!!
Ja misschien íets maar echt vet had ze niet op de manenkam e.d. en al helemaal niet bij de staartaanzet.
Het is een barok type. Ik antwoorde altijd, tja ze heeft gewoon een grote darminhoud.....
Soms stond ze ook echt stijf uit.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:17

@rochelle, nog wel spannend met het risico op buikvliesontsteking of accute hoefbevangenheid (had die van mij op 4 benen) en hopen dat de wond het goed houdt en de darmen weer op gang willen komen. Ik was enorm blij met de eerste drol...

@bojangles, herkenbaar. Die van mij was ook altijd zo vol op de flanken, leek wel een grasbuik terwijl hij helemaal niet veel kuil kreeg (denk iets van 9 kilo). En hij liet veel windjes, wat hij nu nog maar sporadisch last van heeft. Nu zit hij strak in het velletje. Hij is dit jaar ook heel donker van kleur.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:45

Mijn paardje begint eindelijk te evolueren! Weliswaar supertraag.. Eros is nogal een gevoelig ventje en we geven hem natuurlijk alle tijd! Hij heeft wel nu na een dikke week nog altijd een infuus hangen voor zijn onderhoud en hij staat ook nog altijd in een soort van quarantaine, omdat hij wat diarree had (maar dat is ook al een beetje beter). En vandaag at hij toch al iets beter.
De mensen van de dierenkliniek kennen ons ook wel al heel goed nu... 2 keer per dag kregen we meestal een telefoontje en iedere dag gingen we m dan ook nog eens bezoeken! Vandaag aan de telefoon toen we belden: 'ahja, ik dacht wel dat het voor Eros ging zijn!' :) (in het Frans dan wel)

Hoelang hebben jullie paarden een infuus aangehad?

@fargo: gaan de dikke benen niet wat weg als je wat rustig stapt?

@damian23: na hoeveel tijd heeft die van jou accute hoefbevangenheid gekregen? Daar hebben we ook wel wat bang voor.. Ze hebben nu wel iets in zijn hoeven gestoken en tape errond en dat zou een beetje daartegen moeten helpen.. Een wondermiddel is het denk ik ook niet.

@Rochelle: Hopelijk komt het allemaal goed! Nu zijn de spannendste dagen aangebroken...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 15:54

@amelli Oef het infuus is een van de duurdere dingen, was iets dat de chirurg noemde dat kosten o.a. afhingen van hoe lang een paard aan het infuus moest etc etc. Whizz heeft uiteindelijk ongeveer 1,5 dag infuus ingehad dacht ik - heb mijn aantekeningen niet hier. Dus de eerste middag/nacht tot en met de volgende avond en daarna eraf.
Super Fijn dat hij wel op gaat knappen in ieder geval!

@ hij mag nog niet zo lang stappen, een rondje rond het erf ;-)

@Rochelle och wat een stress :(:) Heel veel sterkte, de eerste 3 dagen zijn belangrijk, ze worden wel heel goed in de gaten gehouden gelukkig.

@damian: ik heb het idee dat Whizzard rustiger is, meer op zijn gemak is o.a. doordat hij nu lekker verspreid over de dag eten krijgt. En dat zijn darmen veel regelmatiger werken dan daarvoor. Hij mag nog niet spelen dus dat kan ik nog niet inschatten.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:01

@Amelli, Cil stond op de tweede dag na de operatie met hoefbevangenheid. Hadden ze daar in de kliniek niet verwacht omdat er bij hem geen darm was beschadigd/afgestorven en ze geen darm hebben hoeven verwijderen. Meestal zie je dit bij paarden met waarbij er wat darmweefsel is afgestorven. Ze hebben zijn voorhoeven toen met ijszakken gekoeld en hem medicijnen gegeven. Na 2 dagen was hij stabiel en zijn hoeven weer koud. Was wel eff spannend.

volgens mij stond die van ons 4 dagen met een infuus.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:09

Ik heb die van mij niet met een infuus gezien, maar ze had wel de naald ervoor.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:20

O ja, Bojangles. Hij heeft volgens mij alleen de eerste dag echt aan het infuus gestaan en toen hij zelf ging drinken en een beetje mocht eten is het infuus eraf gehaald, maar de naald bleef zitten. Cil heeft die naald er zelfs nog een keer afgesloopt. Zielig, want die zit dus aan de huid genaaid.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 17:24

Ah ok! Hoefbevangenheid zal dan normaal gezien geen probleem worden bij die van mij. Er was namelijk geen darm beschadigd.
Amai! Dan breekt Eros precies het record met zijn infuus! Nuja, hij is heel kritiek geweest (maag lag stil, darmen lagen stil, brak zijn vet af...) en zijn darmen zijn nog niet zo lang terug op volle toeren aan het werken. Zonder infuus was hij er lang niet meer geweest. :) Om zijn darmen op gang te krijgen hadden ze eerst een product eraan hangen, maar dat hielp niet en toen ja konden ze eens proberen met een ander goedkoop product en bingo! Dat werkte! :)
Als hij zo blijft evolueren zal dat infuus er hopelijk binnenkort wel afmogen.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 00:16

Mijn 18 jarige ruin heeft geloof ik nog geen 2 dagen infuus gehad. Mocht daarna al wel weer wat drinken. Zolang paarden een goede maaglediging hebben mogen ze drinken en kunnen ze vaak van het infuus af, maar krijgen ze nog wel via dat zelfde naaldje Antibiotica en andere medicijnen. als de maag niet op gang is doordat er nog geen doorgang is naar de darm blijven paarden vaak nog aan het infuus. Als paarden dan zouden drinken en de maag komt op spanning en vocht kan niet weg, kan de maag knappen.

mijn 2 1/2 jarige was het na 1 dag zo zat dat infuus . Dat hij zichzelf ervan bevrijdt heeft :D ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 11:47

Whizz stond eerste dag aan 2 touwtjes vast zodat ie ook niet aan het infuus kon zitten, toen mocht er een touwtje los en toen zag je hem zo kijken van "hmmmm dan ga ik me nu even met dat sliertje en die jerrycan bezig houden die me een beetje in de weg zitten" :+ :D ;)

Whizz zijn been gaat vooruit en hij wordt steeds wat alerter. Vannacht een bandage omgehad op advies van DA en dat heeft mooie resultaten op geleverd. Zijn temperatuur was weer terug naar 37,4!! Dat was het in de eerste week dat hij thuis was 4 dagen achter elkaar ofzo. Laatste week was het iets hoger steeds in de 37 en zakte langzamerhand weer af.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:30

Mijne was gassig gisteren :=
Toch teveel hooi gehad, te vlak op elkaar en het hooi keek me al zo rijk toe, maar ik dacht naief, wow! Dat lijkt toch op gras, fijn dat ze dat kan eten :roll: En hop nog 1,5e kilo als portie :x
Gelukkig geef ik niet meer 'onbeperkt', maar was wel even schrikken gister, maar gelukkig bleef het bij gas en had ze verder geen last. Vannacht rond half 4 was het redelijk weg en toen maar weer langzaam begonnen met het hooi.

Van dit hooi maar iets kleinere porties geven.... Het is wat groeniger heb ik het idee terwijl het toch dezelfde snede is :)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:08

@Amelii, hoe gaat het nu met je verzorgpaard?

Ben nu iets minder aan het voeren, maar kom vandaag dus echt niet aan die 6,6 kilo. Nu kwam ik daar al amper aan (denk max 6 kilo), maar nu helemaal niet meer.... Kom voor nu op krap aan 3 kilo en ze is nu nog weer aan het eten.
Toch iets minder rijk hooi zoeken?? Vind het lastig.

Het gaat overigens om een pony van 1.44m, barok type, 500-550 kilo.

Volgens de richtlijnen van de kliniek zou ze 6,6 kilo hooi moeten krijgen. Eventueel iets meer als ze honger kreeg.
Ze krijgt zacht weidehooi, ze mag geen harde stengels.
Daarnaast krijgt ze in totaal per dag 2 kilo Sanequi Colon. En verder af en toe een peentje.