Slappe mest....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Slappe mest....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:10

Ik ben sinds afgelopen zaterdag de grasbrokken van Hartog aan het bijvoeren, deze hoef je niet nat te maken...en dat gaat goed...nog een droge bips....hierdoor krijgt hij extra voeding binnen....

cornalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:16

probeer anders een live yeast. maakt de darmflora beter te koop bij dierendrogist

Prijs: € 40.28
Kortingprijs: € 33.92

Chevital Live Yeast is een aanvullend diervoeder voor paarden ter verbetering van de darmgezondheid.

Chevital Live Yeast bevat Yea-Sacc®1026 levende gisten. Deze levende gisten van Yea-Sacc®1026 hebben een positieve invloed op de spijsvertering.

Door de levende gisten van Yea-Sacc®1026 bereikt men een optimale en stabiele pH in de dikke en blinde darm. Doordat Yea-Sacc®1026 specifieke bacteriën stimuleert, en andere -ongewenste- bacteriën juist afremt in hun groei, ontstaat een betere celstofvertering. Dit heeft een betere darmgezondheid tot gevolg en helpt darmgerelateerde problemen als koliek en hoefbevangenheid te voorkomen. De levende gisten van Yea-Sacc®1026 zorgen voor een betere voederbenutting door een verhoogde opname van mineralen en voedingsmiddelen.

Zogende merries zullen meer melk produceren voor het pasgeboren veulen. Chevital Live Yeast bevordert een snel herstel na ziekte.

Adviesdosering:
Paard (ca. 550-600 kg): 2x daags 40 ml (= ca. 50 gram per dier per dag).
Over het voer verstrekken.
Pony (ca. 300-350 kg): 2x daags 25 ml (= ca. 30 gram per dier per dag).
Over het voer verstrekken.

Verpakking: 5 kg.

ik heb hier goede resultaten mee!

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:48

die van mij kreeg op aanraden van de DA droge zemelen door zijn eten, ging paar weken heel goed, maar nou zag ik afgelopenweek weer nattigheid. Maar was ook de temperatuur in een week naar 20 graden verschil, misschien dat dat meespeelt in zijn ontlasting, want mest was ook niet alles..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 19:35

Nou even een update dan:

Sinds een week of 4 voer ik voordroog uit pakken van eigen land.
Natte winden en écht natte mest is over. Mest is nu wel heel donker en nog steeds geen mooi ballen.
Het is een beetje samengeplakt zeg maar...

Voer inmiddel NAf Thrive maar zie geen verschil.
Wanneer de NAF Thrive op s en uirgewerkt ga ik de NAf Haylage proberen.
Beide soorten supplement zijn niet écht wat i zoek maar ik probeer gewoon iets.

Verder rij ik weer elke dag, dus het bewegingsverhaal ligt het ook niet aan.
De smid heeft hem weer op ijzers gezet ivm slechter lopen buiten dus rondom weer beslag.
Hij loopt duideljk beter, de artrose heeft ws ook opgespeeld deze winter, en daar geen beweging bij ( wel 24/7 buiten maar niet rijden) doet daar ook geen goed aan. Maar de mest verandert niet....

Kies is niet getrokken, paard is vol, rond, eet goed, geen proppen etc dus loop het risico van een infectie oid liever niet.

Al met al, nog steeds geen mooie ronde mestballen!!!!
Geen diarree, geen natte winden maar niet zoals het hoort!
DA weet het niet meer, ik ook niet.... zolang paard happy is vind ik het best....hopelijk knapt het op met het voorjaar???

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 19:00

De NAF Thrive is inmiddels op, geen noemenswaardig verschil wat betreft de mest.
Even afbouwen en volgende week gaan we de NAF Haylage proberen.
nmiddels een baal kuil opgevoerd, paard blijft blij, geen dikke koker meer van het kuil en mest ziet er iets beter uit: afwisslend van geen vaste ronde losse ballen maar aan elkaar geplakte ballen naar natte ballen. Geen natte winden meer en geen vieze billen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:15

Geen natte winden en geen vieze billen met dito staart is het belangrijkste toch?
Hier ook geen winden en natte billen/benen/staart meer...goed uitziende mest ook weer niet....

maar nog even en ze kunnen op het gras, hou mijn hart vast.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 23:25

Klopt, ben er ook blij mee. van mij mag het zo blijven.
Moet er vrede mee hebben denk ik.

Maar ik wil tóch die aantal supplementen nog uitproberen met tussenpozen. Ben gewoon benieuwd of er íets van werkt en zin heeft, en misschien hebben mensen er dan ook nog wat aan.
Straks bij ontwormen laat ik voor de zekerheid nóg een keer bloedonderzoek doen. Ben benieuwd.

En ik twijfel nu al wanneer en hoelang ze de wei op kunnen straks...mijn weilanden kun je nog in zwemmen... meestal gaan ze pas na 1e keer hooi erop maar wil nu een klein stukje afzetten en vast langzaam op gaan bouwen straks...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:58

Ik ga binnenkort een bloedonderzoek laten doen en een zand check, want mij lukt dat niet...

Hier is het wel droog, maar je kan er niet op lopen, dan versmeur je de klei.
Ik merk wel dat door de grasbrokken, hij de voedingsmiddelen in de brokken wel kan verwerken..is van Engels Raaigras. Maar straks komen natuurlijk de grove vezels en het water...zijn mest is nl wel met vorm, maar niet stevig...lijkt ook wel of hij meer vezels in de mest heeft dan de anderen...alsof hij het niet goed verteerd.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 10:32

Ik ga morgen beginnen met de Haylage...ben benieuwd.
Verder een nieuw pak kuil opengmaakt en deze is top!!!! bijna gewoon hooi wat erin zit, lijkt me prima spul.
hoewel die viezerds dat nattere lekkerder vinden.

Chico heeft ook meer vezels in zijn mest dan Cody. Hij verteerd het idd niet goed volgens de DA. Daarom ook gebit laten doen, maar goed, het blijft zo.

En het wisselt ook enorm....van de drollen in de bak is de helft klein, rond en losse balletjes = Cody
En dat van Chico is 50% gewone ballen, iets klef en 50% wat nattere ballen die aan elkaar geplakt blijven zitten.

Denk dat ik ze maar eens op de foto ga zetten een tijdje....kan ik verschil / verloop zien in de mest.
Lijkt me niet eens een slecht plan, poep-foto's...haha...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:59

Sinds 2 dagen hier allemaal kleffe mest....is het het weer??? Moet ik gaan ontwormen, worden ze wakker?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 18:14

Het is idd weer aardig warmer aan het worden....maar i vroeg me als ik terugdenk in het begin af of het niet dooer de kou kwam....dan zou het gewoon de weeromslag op zich moeten zijn.
En hij schiet verschrikkelijk in de verharing ook.
De temperatuurverschillen op zich dan misschien ???? maar, daar heeft hij nooit last van gehad in de ruim 17 jaar dat ik hem heb.
Vorig jaar was het een korte periode, nu de hele winter....blijft vreemd....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:17

Ik heb het idee dat ze raar door de winter zijn gekomen met het hooi van vorige zomer..Die van mij is ook erg in de rui en mager geworden.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 19:18

hmmm....vandaag weer ouderwets natte kont, staart en aan de rees.....billen weer gewassen en met grote vraagtekens mijn paard aangekeken??????? Hij keek gewoon terug en draaide zich om...wandelde weg ondertussen een flinke natte wind latend.....Ik voer mijn 2e baal kuil nu, nou ja...het is meer hooi, écht voordroog en ik vond het prachtig, de heren eten het echter met lange tanden en vinden er duidelijk niks aan. Denk dat hij het van deze baal heeft.....stom hoor, komen van dezelfde wei af...

Ik had foto's van de wisselende mesthopen maar nu heeft dat geen zin denk ik, nu hij weer zo aan de dunne mest is.
De NAF Haylage balancer doet ook niks by the way....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:51

Yes :+ , ook weer hier, alle 3 dus.......

heb net mestonderzoek laten doen...wormen worden wakker en ik wilde even weten hoe ze er bij staan...1tje nl papmest....

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:06

Ik begin niet weer aan kuil (droog of niet) Noodgedwongen een baal mooie droge kuil gaan voeren (zoonlief heeft 5 van de 9 balen opengesneden) maar na 1 .5 dag weer spuitpoep.. nee geen kuil meer voor mijn princess. terug op drooge zooi gezet en het gaat weer goed. En die andere 2 .. nergens last van,nat droog, maakt niks uit!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 10:03

Hier lijkt het dus net andersom....kuil gaat beter, droog is ruk....
Moet ook weer mestonderzoek half maart, ga toch ook naast mestonderzoek ook even bloed laten checken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:54

Goed idee. En dan laat ik weer even een zandcheck doen...ik vertrouw het niet...hij wordt schraal.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:14

Schraal worden kan natuurlijk ook door de diarree komen.

Hier zijn de problemen gelukkig voorbij, gras begint weer te groeien en dan is de diarree ook weer voorbij. Dit jaar is mijn paardje er goed door gekomen. In november of december ben ik begonnen met een potje puur probitica. De rest van de winter was de ontlating voor een diarre paard goed te noemen. Het is wel de hele winter nog wat breiig geweest met af en toe mooie mestballen en af en toe een stuk dunner. Maar gelukkig geen diarree meer.
Wat mij ook is opgevallen. Ik had 2 verschillende soorten kuil, komen van hetzelfde weiland en zijn tegelijk gekuild. Maar er zit verschil in gras. Het ene pak is praktisch echt hooi, heel grof en stengelig. Een aantal pakken is het kuil wat zachter, niet zo stengelig en geen hooi. Kuil is wel heel droog zit absoluut geen zurige lucht aan maar is iets vochtiger. Op de pakken die niet zo stengelig en droog zijn doet mijn paard het beter op.
Zou het kunnen dat het harde stengelige hooi/kuil de darmwand teveel prikkeld?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 11:24

Odi, dat denk ik dus ook!
Hoewel Chico er vroeger geen last van had en kon hij werkelijk alleseten wat darmfunctie betreft merkte ik dit jaar dat de slappe mest begon met hooi.... overgang kuil, iets natter ging beter, nu mijn 2e pak, zelfde wei óók stengelig en gortdroog mooi voordroog imo. Helaas denkt de darm van Chico er anders over en is de mest weer slapper.
Zal toch eens foto's van de mest maken en plaatsen, het verschil is echt groot van dag tot dag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:25

Een tip van een kennis, een druppeltje eterische citroenolie bij de brok elke dag...doe er een paar sinds een paar dagen..droge bips....voer ook nu bij zijn grasbrokken wat basisbrok....nog steeds droge bips....mest wordt iets beter....

Zag dat sinaasappelolie ook de antiseptische werking heeft...citroenolie, of citroengras/limoenolie hebben ook nog een eigenschap om zuren te neutraliseren....probeer het eens..

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:19

Eterische olie mag je nooit zo over het voer doen. Altijd met een emulgator gebruiken en maximaal 10 dagen achtereen gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:23

vertel... als ik google bevat elk paardenvoer etherische olie..

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:56

Ik weet te weinig over etherische olie in voer om daar iets over te kunnen zeggen. Hoe etheriche olie in voer werkt snap ik eigenlijk ook niet, de olie is namelijk zeer vluchtig.
De olie die je in een klein flesje koopt kun je zelf thuis testen. Kopje water en er een druppel in laten vallen, de druppel blijft aaneen. Druppel met melk of honing vermengen en de druppel scheidt zich. Puur (zonder emulgator) kan het de slijmvliezen en/of huid beschadigen. Zo heb ik het een hele tijd geleden op school geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 17:48

Het zou kunnen hoor, maar als je het op het voer gooit, dan blijft er niet veel van over...in een glas water, blijft het denk ik wel drijven...

Ik heb zitten lezen, maar je kan het ook in een beetje honing doen...en ach dat doe ik dat.
Maar dan weet ik nog niet waarom het maar 10 dagen gevoerd mag worden.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:42

Ik weet ook niet meer waarom 10 dagen, school is te lang geleden. Maar dat zijn een aantal richtlijnen die ik wel onthouden heb, inwendig gebruik je het natuurlijk wel als medicijn. Anders moet je er een boek op naslaan, specifiek over inwendig gebruik bij dieren.