Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Succubi

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:18

@Barcelano: via de lies worden de zaadleiders afgeknipt toch? Blijven de ballen dan gewoon in de zak? En blijven die zo of verschrompellen die?
Mijn hengst heeft nogal wat hangen en ben ook bang dat het net de lege zak van Sinterklaas gaat worden :')

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:46

Antwoord die waarschijnlijk al is voorbijgekomen: Op 18 maand is het ideale moment.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:02

Jibbel schreef:
cheyentic schreef:
waar heb jij laten castreren?

Bij de Keerhoeve, maar deze zijn gestopt met de paardenkliniek. Een van hun artsen (Franklin) is naar de Raaphorst gegaan. Misschien kun je daar eens informeren, zij staan ook goed bekend.

oke thanx :j

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:03

Buffelo schreef:
Mijn veulen is van juli 2010 en heb vanochtend de dierenarts gehad voor het jaarlijkse prikje en hem gelijk laten voelen. hij kan gecastreerd worden en aangezien hij de laatste 2 weken een transformatie heeft ondergaan van ''heel lief veulentje'' naar hengst word hij rond maart gelijk gecastreerd.
Het is maar net wat je wilt. Wil je een groter paard of wil je liever een wat kleiner paard dat wel de hengsten kenmerken heeft zoals meer bespiering en meer sokken? En hoe gedraagt hij zich en zijn uberhaupt de ballen al ingedaald? Ik zal eerst die afweging maken en dan je kun je een afspraak gaan maken bij de DA.

Dat gaat helaas niet altijd op. Onze hengst zit nu met 2,5 al over de 1.65. Het hangt meer van de bouw/genen van het paard af dan van of hij hengst is of niet. Dus persoonlijk zou ik dat geen reden vinden om te castreren.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:11

Ik weet niet of iemand het al heeft gezegd, heb namelijk niet helemaal het topic doorgelezen.
Maar iedereen heeft het over dat allebei de ballen zijn ingedaald en dan castreren. Maar soms dalen allebei de ballen niet in.
Nou dan kan je lekker lang wachten. Mijn paard had dat nog op zijn 3de nog, 1 bal wel ingedaald de ander niet. Dan moet je gewoon opereren om de ballen weg te halen.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:21

Barcelano schreef:
Ik heb mijn 7 jarige hengst op de Lingehoeve laten castreren.
De snee in de lies zag je bijna niet zo klein.
Voordeel is zoals ik al zei dat je geen lege zak heb hangen zoals je wel eens ziet als ze gewoon de ballen weg snijden.

Ik vind het voor het gezicht dus ook netter uitzien :+

@Kimberly: Je had toch een neef? Kan die ook zo Castreren?
Misschien over laten vliegen en erbij laten zijn als supervisor :D

Ik had een vraagje, mijn hengst heeft dus nog 1 bal in het lieskanaal en de DA zegt dat hij dat zo kan castreren, hij word liggend gecastreerd. Maar is dat net zo veilig? En hoe word dat dan prescies gedaan?

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:26

Ja, dat kan gemakkelijk, als de bal oppervlakkig zit (dus de DA heeft dit gecontroleerd), kan hij er makkelijk aan via de liesring. Hoef je geen probleem van de maken, is een iets moeilijkere operatie, maar daarom niet meer met risico.

Over die opmerking van de ballen laten zitten. Dat zou ik niet doen, dat heten ze een vasectomie, enkel de zaadleider wordt doorgesneden en kan dus niet meer bevruchten. Hormonaal blijft je paard dus identiek = hengstenmanieren...

Ivm het casteren en het groeien. Dit is wel juist! Testosteron zorgt ervoor dat de groeiplaten sneller sluiten. Haal je de testikels en dus het testosteron weg, dan sluiten de groeiplaten later en ruinen dus meestal ook groter.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:29

KimberleyE schreef:
Hmm.. Okee... Ik ben begin steeds meer geen! vertrouwen te krijgen in onze dierenartsen hier ! brr

Als ik zo lees hoe dat in nederland gaat, dan ben ik hier bang voor het ergste..
infecties... maar 1 bal verwijderen... vergeten de hechting af te sluiten... ik zie het al helemaal voor me!

Bah .. waarom hebben ze hier niet gewoon een goede DA! haha

Ik kan je gerust een document doorsturen van men masterproef over hoe exact de castratie in zn werk gaat (stap per stap). Kun je als leidraad bijhouden ;-). Ja laat maar iets weten...

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:33

Volgens mij gaat Mooni vandaag onder het mes toch? Zo ja, veel sterkte vandaag!

@jes_sam: dat is idd ter sprake geweest :). Het is makkelijker, minder zwaar en vaak voordeliger om te castreren als beide ballen zijn ingedaald. En meestal dalen ze wel in. Maar goed, dat gebeurd niet altijd.
Helaas met mijn kater meegemaakt, die hebben ze bijna letterlijk opengereten :(.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:37

inesje15 schreef:
Ja, dat kan gemakkelijk, als de bal oppervlakkig zit (dus de DA heeft dit gecontroleerd), kan hij er makkelijk aan via de liesring. Hoef je geen probleem van de maken, is een iets moeilijkere operatie, maar daarom niet meer met risico.

Over die opmerking van de ballen laten zitten. Dat zou ik niet doen, dat heten ze een vasectomie, enkel de zaadleider wordt doorgesneden en kan dus niet meer bevruchten. Hormonaal blijft je paard dus identiek = hengstenmanieren...

Ivm het casteren en het groeien. Dit is wel juist! Testosteron zorgt ervoor dat de groeiplaten sneller sluiten. Haal je de testikels en dus het testosteron weg, dan sluiten de groeiplaten later en ruinen dus meestal ook groter.

Even voor de duidelijkheid: als ze via de lies castreren verwijderen ze ook de ballen?
Dan heb je toch net zo'n "leeg zakje" als gewoon castreren? Of zie ik iets verkeerds?

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:44

Oke bedankt! Ja heb de DA uiteraard laten controleren, gister kwam hij voor het jaarlijkse prikje dus heb dan gelijk even laten doen! Hij word in maart/april gecastreerd en daarna ga ik beginnen met mijn oefeningen met hem (nadat hij natuurlijk 6 a 8 weken is hersteld :) )

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:47

Oja, nu ik toch bezig ben. Wat zijn de voordelen van jong castreren? Blijft hij dan meer ''hengstenkenmerken'' hebben en blijft hij wat kleiner, of wort hij juist wat groter? Ik haal het allemaal door de war. Ik persoonlijk heb geen voorkeur aangezien hij de laatste maand een transformatie heeft ondergaan in een hengst dus ik wil voor de veiligheid van mijn andere paard en mij en hem zelf hem gewoon laten ruinen zsm

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:57

Inderdaad, je meot eens goed kijken bij een gecastreerd dier, dan zie je meteen dat dat niet zo erg is, dat lege zakje, valt nauwelijks op! Wie wil googlen over die niet ingedeelde teelbal in de liesring: "inguinale cryptorchidie".

Ivm jong castreren: je dier wordt groter (niet gespierder) door de reden die ik eerder al meldde 'testosteron'. Ook heeft je paard misschien nog geen merries kunnen dekken en 'weet hij niet wat het is'. Maar dat gaat niet altijd op natuurlijk... Jong castreren geeft ook minder complicaties bij het castreren ivm narcose.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:59

mylittlejoy schreef:
Dat gaat helaas niet altijd op. Onze hengst zit nu met 2,5 al over de 1.65. Het hangt meer van de bouw/genen van het paard af dan van of hij hengst is of niet. Dus persoonlijk zou ik dat geen reden vinden om te castreren.

Die van mij is 1.72 op 2,5jr _O-

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:04

inesje15 schreef:
Inderdaad, je meot eens goed kijken bij een gecastreerd dier, dan zie je meteen dat dat niet zo erg is, dat lege zakje, valt nauwelijks op! Wie wil googlen over die niet ingedeelde teelbal in de liesring: "inguinale cryptorchidie".

Ivm jong castreren: je dier wordt groter (niet gespierder) door de reden die ik eerder al meldde 'testosteron'. Ook heeft je paard misschien nog geen merries kunnen dekken en 'weet hij niet wat het is'. Maar dat gaat niet altijd op natuurlijk... Jong castreren geeft ook minder complicaties bij het castreren ivm narcose.

Dat klopt inderdaad, mijn hengst staat samen met mijn 20 jarige merrie. Die overigens de baas is hoor nou zegt dat natuurlijk niks. Maar ik heb mijn paarden aan huis en ik hem nog nooit zien dekken of aanstalten gemaakt er naar toe.
Daarom wil hem jong castreren zodat dat voorkomen gaat worden. Op het moment dat ik het hem wel zie doen dan word hij uiteraard apart gezet. Bedankt voor de info!

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:06

ik heb de mijne laten castreren toen hij 10 maanden was

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:46

Mijn NRPS'er (inmiddels niet meer van mij) is gecastreert toen hij ruim 4 jaar oud was. En ik moet zeggen dat het wel zichtbaar was als je keek naar zijn doen en laten. Veel mensen vroegen mij dan ook of hij laat gecastreerd was.

Ik zou zo nog een 'laat' gecastreerde ruin nemen! De mijne steigerde best veel, onder het rijden maar ook aan de hand, probeerde wat boven je te staan, happen, erg speels. Hij deed niets naar merrie's, maar is er toch één keer uit het niets bijna op gesprongen.
Verder heel vaak showen, zag hij paarden in verte, gelijk showen. Toen ik hem net had kon ik zelf niet eens met hem wandelen omdat ik hem niet hield en rijden was soms ook echt een probleem, maar toen ik ouder werd (13/14 jaar ongeveer, was totaal niet bang) kon ik hem prima zelf aan (had het steigeren enz. best onder controle). Wandelen met de hengstenketting, maar verder (buiten een martingaal om soms) was niets nodig.

Maar die streken blijven toch wel altijd denk ik.
Hij ging ook een keer steigeren toen ik en mijn vriendin hem vast hielden, waarna wij vielen en hij weg rende, een bocht maakte op het steen en onderuit ging waarna ik een maand niet kon rijden. Hij heeft een winter lang medicijnen (worden 'muisjes' genoemd) moeten hebben om rustig te blijven omdat hij gevaarlijk werd onder het rijden en hij net pas hersteld was van zijn blessure. (toen reed ik al M-dressuur met hem)

Het klinkt zo trouwens wel erger dan het was hoor. Hij was ontzettend lief en het laatste jaar dat ik hem had en hij mij mij thuis stond, rustige omgeving, was hij zo braaf dat ik zonder tuig kon rijden. Ik was gewoon te klein voor hem in het begin en daar nam hij profijt van.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:22

inesje15 schreef:

Dat geloof ik wel, maar je kunt het gewoon niet zo simpel stellen dat je als je een groot paard wilt, je moet ruinen, of een kleiner gespierder paard, je hengst moet laten. Dit hangt van de genen af. Je hebt wel kans dat je ruin iets groter wordt dan wanneer je hem hengst zou laten, maar dit staat zeker niet vast.

http://www.dierenkliniek-ridderkerk.nl/ ... engst.html

Wat ik meer probeer te zeggen is dat castreren om een groter paard te krijgen niet persé werkt. Sommige groeien inderdaad nog wat door, maar bij anderen zie je nauwelijks verschil.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:49

Uh over dat de ballen verschrompelen kan best hoor :o
Heb alleen onthouden dat die van mij via de lies is geholpen :D
Je zou natuurlijk bijv lingehoeve even kunnen bellen/mailen :)

duinmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:52

Ik vindt het zelf mooier om hem te laten castreren als ie wat ouders is.
Dan is hij al wat meer volgroeid en ik vindt dat er heel mooi uit zien!

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:03

mylittlejoy schreef:
inesje15 schreef:

Dat geloof ik wel, maar je kunt het gewoon niet zo simpel stellen dat je als je een groot paard wilt, je moet ruinen, of een kleiner gespierder paard, je hengst moet laten. Dit hangt van de genen af. Je hebt wel kans dat je ruin iets groter wordt dan wanneer je hem hengst zou laten, maar dit staat zeker niet vast.

http://www.dierenkliniek-ridderkerk.nl/ ... engst.html

Wat ik meer probeer te zeggen is dat castreren om een groter paard te krijgen niet persé werkt. Sommige groeien inderdaad nog wat door, maar bij anderen zie je nauwelijks verschil.

Het lijkt me inderdaad logisch dat je als je een shetlander ruint, dat het dan geen shire wordt... Dat is ook niet wat ik bedoel. Maar het is wel zo dat testosteron een inhibitie geeft van het sluiten van de groeiplaten. (edit; het staat zelfs in je link) Het is geen 100% sluitende reden, maar vraag maar eens na bij fokkers etc, als het plan is om er toch geen dekhengst van te maken, en de hengst is klein,..; Dan ruin je hem beter vroeg zodat de groeiplaten langer open blijven staan. Het is niet omdat 1 website zegt dat het verschil minimaal is, dat dat heilig is hoor(en zoja, dan wil ik wel eens hun onderzoeken zien...). Is praten naar je eigen stem...

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:18

Barcelano schreef:
Uh over dat de ballen verschrompelen kan best hoor :o
Heb alleen onthouden dat die van mij via de lies is geholpen :D
Je zou natuurlijk bijv lingehoeve even kunnen bellen/mailen :)

:n dan is het een sterilisatie en geen castratie... en zoals hierboven vermeld houd het paard dan wel zijn hengstenmanieren is alleen niet meer vruchtbaar.
Ook via de lies worden gewoon de ballen verwijdert :j

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:00

jes_sam schreef:
Ik weet niet of iemand het al heeft gezegd, heb namelijk niet helemaal het topic doorgelezen.
Maar iedereen heeft het over dat allebei de ballen zijn ingedaald en dan castreren. Maar soms dalen allebei de ballen niet in.
Nou dan kan je lekker lang wachten. Mijn paard had dat nog op zijn 3de nog, 1 bal wel ingedaald de ander niet. Dan moet je gewoon opereren om de ballen weg te halen.

Was met Mooni ook zo. Heb gewacht tot ze zouden indalen is niet gebeurd. De een was nog steeds niet volledig ingedaald. Vandaag is hij geopereerd en dat is via de lies gedaan.

De operatie is goed gegaan morgen mag ik hem weer halen! Volgens de arts was hij behoorlijk brutaal voor zo een klein ventje... 8-)

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:01

ik vindt een jaar of 3

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:17

Sharon_Jims schreef:
jes_sam schreef:

Was met Mooni ook zo. Heb gewacht tot ze zouden indalen is niet gebeurd. De een was nog steeds niet volledig ingedaald. Vandaag is hij geopereerd en dat is via de lies gedaan.

De operatie is goed gegaan morgen mag ik hem weer halen! Volgens de arts was hij behoorlijk brutaal voor zo een klein ventje... 8-)

Hij is operatief gecastreerd en je mag hem morgen al halen? Wat snel!!