Mijn hengst heeft nogal wat hangen en ben ook bang dat het net de lege zak van Sinterklaas gaat worden
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Buffelo schreef:Mijn veulen is van juli 2010 en heb vanochtend de dierenarts gehad voor het jaarlijkse prikje en hem gelijk laten voelen. hij kan gecastreerd worden en aangezien hij de laatste 2 weken een transformatie heeft ondergaan van ''heel lief veulentje'' naar hengst word hij rond maart gelijk gecastreerd.
Het is maar net wat je wilt. Wil je een groter paard of wil je liever een wat kleiner paard dat wel de hengsten kenmerken heeft zoals meer bespiering en meer sokken? En hoe gedraagt hij zich en zijn uberhaupt de ballen al ingedaald? Ik zal eerst die afweging maken en dan je kun je een afspraak gaan maken bij de DA.
Barcelano schreef:Ik heb mijn 7 jarige hengst op de Lingehoeve laten castreren.
De snee in de lies zag je bijna niet zo klein.
Voordeel is zoals ik al zei dat je geen lege zak heb hangen zoals je wel eens ziet als ze gewoon de ballen weg snijden.
Ik vind het voor het gezicht dus ook netter uitzien![]()
@Kimberly: Je had toch een neef? Kan die ook zo Castreren?
Misschien over laten vliegen en erbij laten zijn als supervisor
KimberleyE schreef:Hmm.. Okee... Ik ben begin steeds meer geen! vertrouwen te krijgen in onze dierenartsen hier ! brr
Als ik zo lees hoe dat in nederland gaat, dan ben ik hier bang voor het ergste..
infecties... maar 1 bal verwijderen... vergeten de hechting af te sluiten... ik zie het al helemaal voor me!
Bah .. waarom hebben ze hier niet gewoon een goede DA! haha
. Ja laat maar iets weten...
. Het is makkelijker, minder zwaar en vaak voordeliger om te castreren als beide ballen zijn ingedaald. En meestal dalen ze wel in. Maar goed, dat gebeurd niet altijd.
. inesje15 schreef:Ja, dat kan gemakkelijk, als de bal oppervlakkig zit (dus de DA heeft dit gecontroleerd), kan hij er makkelijk aan via de liesring. Hoef je geen probleem van de maken, is een iets moeilijkere operatie, maar daarom niet meer met risico.
Over die opmerking van de ballen laten zitten. Dat zou ik niet doen, dat heten ze een vasectomie, enkel de zaadleider wordt doorgesneden en kan dus niet meer bevruchten. Hormonaal blijft je paard dus identiek = hengstenmanieren...
Ivm het casteren en het groeien. Dit is wel juist! Testosteron zorgt ervoor dat de groeiplaten sneller sluiten. Haal je de testikels en dus het testosteron weg, dan sluiten de groeiplaten later en ruinen dus meestal ook groter.
) inesje15 schreef:Inderdaad, je meot eens goed kijken bij een gecastreerd dier, dan zie je meteen dat dat niet zo erg is, dat lege zakje, valt nauwelijks op! Wie wil googlen over die niet ingedeelde teelbal in de liesring: "inguinale cryptorchidie".
Ivm jong castreren: je dier wordt groter (niet gespierder) door de reden die ik eerder al meldde 'testosteron'. Ook heeft je paard misschien nog geen merries kunnen dekken en 'weet hij niet wat het is'. Maar dat gaat niet altijd op natuurlijk... Jong castreren geeft ook minder complicaties bij het castreren ivm narcose.
inesje15 schreef:Ivm het casteren en het groeien. Dit is wel juist! Testosteron zorgt ervoor dat de groeiplaten sneller sluiten. Haal je de testikels en dus het testosteron weg, dan sluiten de groeiplaten later en ruinen dus meestal ook groter.
mylittlejoy schreef:inesje15 schreef:Ivm het casteren en het groeien. Dit is wel juist! Testosteron zorgt ervoor dat de groeiplaten sneller sluiten. Haal je de testikels en dus het testosteron weg, dan sluiten de groeiplaten later en ruinen dus meestal ook groter.
Dat geloof ik wel, maar je kunt het gewoon niet zo simpel stellen dat je als je een groot paard wilt, je moet ruinen, of een kleiner gespierder paard, je hengst moet laten. Dit hangt van de genen af. Je hebt wel kans dat je ruin iets groter wordt dan wanneer je hem hengst zou laten, maar dit staat zeker niet vast.
http://www.dierenkliniek-ridderkerk.nl/ ... engst.html
Wat ik meer probeer te zeggen is dat castreren om een groter paard te krijgen niet persé werkt. Sommige groeien inderdaad nog wat door, maar bij anderen zie je nauwelijks verschil.
Barcelano schreef:Uh over dat de ballen verschrompelen kan best hoor![]()
Heb alleen onthouden dat die van mij via de lies is geholpen![]()
Je zou natuurlijk bijv lingehoeve even kunnen bellen/mailen
dan is het een sterilisatie en geen castratie... en zoals hierboven vermeld houd het paard dan wel zijn hengstenmanieren is alleen niet meer vruchtbaar.
jes_sam schreef:Ik weet niet of iemand het al heeft gezegd, heb namelijk niet helemaal het topic doorgelezen.
Maar iedereen heeft het over dat allebei de ballen zijn ingedaald en dan castreren. Maar soms dalen allebei de ballen niet in.
Nou dan kan je lekker lang wachten. Mijn paard had dat nog op zijn 3de nog, 1 bal wel ingedaald de ander niet. Dan moet je gewoon opereren om de ballen weg te halen.
Sharon_Jims schreef:jes_sam schreef:Ik weet niet of iemand het al heeft gezegd, heb namelijk niet helemaal het topic doorgelezen.
Maar iedereen heeft het over dat allebei de ballen zijn ingedaald en dan castreren. Maar soms dalen allebei de ballen niet in.
Nou dan kan je lekker lang wachten. Mijn paard had dat nog op zijn 3de nog, 1 bal wel ingedaald de ander niet. Dan moet je gewoon opereren om de ballen weg te halen.
Was met Mooni ook zo. Heb gewacht tot ze zouden indalen is niet gebeurd. De een was nog steeds niet volledig ingedaald. Vandaag is hij geopereerd en dat is via de lies gedaan.
De operatie is goed gegaan morgen mag ik hem weer halen! Volgens de arts was hij behoorlijk brutaal voor zo een klein ventje...