Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
meiske1577 schreef:Beste mensen, dit is al een vrij oud topic, maar juist daarom stel ik hier mijn vraag.
Mijn vraag is namelijk of jullie paarden restklachten aan de leverbotinfectie hebben overgehouden?
Hoe ziet de toekomst er uit voor een paard met een flinke besmetting/ wat er heel ziek van is?
Alvast bedankt!
maaike2800 schreef:mijn paardje houden we momenteel ook in de gaten vwb leverbot. Mestonderzoek was goed, maar dat zegt niet veel. Verder is hij al maanden moe. Leverwaardes waren flink verhoogd bij eerste bloedonderzoek, da raadde aan even in de gaten te houden dat hij geen giftige planten at en na 6 weken weer prikken. De bloedwaardes waren toen beter maar nog niet helemaal in de normaalwaardes. Dierenarts dacht dat het wel de goede kant uit ging en liet het zo. Maar een paar weken later was hij niet vooruit te branden en vroeg ik om nog een bloedtest waarop de waardes weer te hoog waren.
Ik heb nu hippochol gekregen, maar ik twijfel nog steeds of het geen leverbot kan zijn.
Ginam schreef:Mijn 2 jarige is de afgelopen 2 weken ook veel afgevallen. Ik dacht eerst dat het door het groeien kwam, want ze is de laatste tijd veel gegroeid. Maar nu het niet beter wordt, maak ik me wel wat zorgen.
Verder heeft ze eigenlijk helemaal geen klachten en ook een negatief mestonderzoek. Afgelopen winter heeft ze wel in het land naast schapen gestaan. Morgen komt de da voor bloedonderzoek dus ga zeker vragen naar leverbot.
Hadden jullie paarden allemaal meerdere symptomen? Die van mij is verder echt niet ziek.
Cowgirl schreef:Ginam schreef:Mijn 2 jarige is de afgelopen 2 weken ook veel afgevallen. Ik dacht eerst dat het door het groeien kwam, want ze is de laatste tijd veel gegroeid. Maar nu het niet beter wordt, maak ik me wel wat zorgen.
Verder heeft ze eigenlijk helemaal geen klachten en ook een negatief mestonderzoek. Afgelopen winter heeft ze wel in het land naast schapen gestaan. Morgen komt de da voor bloedonderzoek dus ga zeker vragen naar leverbot.
Hadden jullie paarden allemaal meerdere symptomen? Die van mij is verder echt niet ziek.
Leverbot vind je niet terug in een mestonderzoek die wij op dit moment kennen.
Er is sinds een zeer korte tijd wel een mestonderzoek beschikbaar die ook op leverbot test.
Verder worden rode bloedwormen ook niet altijd gevonden in de mest.
Ben benieuwd wat er bij je paardje uitkomt.