Leverbot bij paarden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 14:46

2 x behandelen met een tussenpose van twee maanden. Dit ivbm dat het jongvolwassen bot [wat bij de eerste behandeling niet gedood wordt] dat na twee maanden volwassen is ook gedood wordt.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 23:31

Beste mensen, dit is al een vrij oud topic, maar juist daarom stel ik hier mijn vraag.

Mijn vraag is namelijk of jullie paarden restklachten aan de leverbotinfectie hebben overgehouden?

Hoe ziet de toekomst er uit voor een paard met een flinke besmetting/ wat er heel ziek van is?

Alvast bedankt!

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 23:38

meiske1577 schreef:
Beste mensen, dit is al een vrij oud topic, maar juist daarom stel ik hier mijn vraag.

Mijn vraag is namelijk of jullie paarden restklachten aan de leverbotinfectie hebben overgehouden?

Hoe ziet de toekomst er uit voor een paard met een flinke besmetting/ wat er heel ziek van is?

Alvast bedankt!

Mijn paard heeft een enorme besmetting gehad. Heeft 3 maanden moeten revalideren maar de lever heeft een enorm herstel vermogen, mijn paard doet het nu precies 2 jaar later erg goed!

De toekomst, dat ligt eraan hoe erg het is en of het dier nog andere dingen mankeert (die van mij had er ook nog eens bloedarmoede bij)

Dit was mijn topic 2 jaar geleden, toen mijn paard het had , met fotos!

Rider01 @ [MD] Paard vermagerd ernstig in 4 dagen

Sientje

Re: Leverbot bij paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 23:41

Die van mij heeft er tot op heden niks aan over gehouden. Ze was kortademig wegens bloedarmoede, aan de ontzettende diarree en had gele oogleden... Is nu ondanks haar hoge leeftijd heel fris en fruitig. Eetlust goed, mest goed, alles goed.

Mag ik je vragen waarom je dit vraagt?

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 23:59

Wij hebben op dit moment een paard op stal gekregen dat erg mager is, zeer doffe vacht, zeer slechte kwaliteit hoeven.

Hij is helemaal nagekeken op de kliniek. Hij blijkt nu leverbot te hebben (waarschijnlijk al langer) en een chronische ontsteking. Waar die ontsteking zit is moeilijk te zeggen. De chronische ontsteking is al eerder aan het licht gekomen. Paard had toen ook maagzweren maar nu niet, hij is gescoopt. Dus zal de ontsteking waarschijnlijk ergens anders zitten, vaak zijn het dan de darmen.

Wij hebben zelf geen ervaring met leverbot, vandaar mijn vraag.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 08:47

Helaas heb ik de mazzel gehad dat Billy 2 keer besmet is geraakt op twee verschillende percelen.
Billy is gelukkig een heel erg sterk paard, want de eerste keer zijn we er pas na 6 maanden achter gekomen dat het om leverbot ging, maar was hij waarschijnlijk al ruim een jaar eerder besmet.
Helaas een ontwetende veearts die maar een keer behandelde waardoor hij na een half jaar weer behandeld moest worden.
Toen was ik al wijzer en heb meteen Red-Cell erbij gegeven vanwege bloedarmoede.

Op het tweede perceel had ik er inmiddels een shetje bij en ook zij is toen besmet.
Deze keer herkende ik de symptomen meteen.
Billy werd alleen kortademig en had geel oogwit en was vermoeid.
Lischia (mijn shet) kreeg accuut diarree, werd kortademig, binnen een week graatmager en haar oogwit verkleurde iets. en ook zij was vermoeid.
Deze keer heb ik beide pony`s zelf Fasinex gegeven wat prima ging en een slok op een borrel scheelde in mijn portomonee.
Ook nu weer meteen Red-Cell erbij gegeven.
Miss. is het omdat ik Red-Cell erbij gaf dat beide pony`s er zonder naweeen vanaf zijn gekomen.
Mijn shet was al in slechte conditie toen ik haar kocht.
Zij was net 3 jaar en had een veulen van 1 jaar bij haar lopen, zat onder de schurft en luis en was veel te mager.
Zij kreeg dus klap op klap.

Red-Cell is een hoogwaardig vitamine supllement wat bomvol ijzer zit.
Ik denk dus dat als je dat paard met Fasinex behandelt en Red-Cell of een ander goed ijzerhoudend vitamine supl. geeft dat het wel weer goed komt.
Die ontstekingswaardes komen van de lever en of de verstopte galgangen.
Bij Billy bleven die ook maar stijgen en begreep mijn veearts dat maar niet.

Nadat je paard behandelt is, dit moet twee keer met een tussenpose van twee maanden, dan weer een bloedje laten trekken en dan zal je zien dat die ontstekingswaardes af zijn genomen.

Laat even weten hoe het gaat?
En heel veel succes en sterkte!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:21

@Billybo.

Ik heb waarschijnlijk nog langer met een besmet paard(fjord) gezeten.
Ik ben er vorig jaar achter gekomen doordat hij verschrikkelijk sloom werd, gevoelig op de voeten en slecht herstelde. Het was soms net een dood vogeltje.
Gelukkig heb ik een DA die de verminderde leverwaardes direct met leverbot associeerde en hebben we daar als eerste voor behandelt (2e optie was jjk vergiftiging maar die viel net niet helemaal in het patroon en paste ook niet bij mijn gevoel). Ik heb 2x moeten behandelen en tot slot nog een supplement voor de spieren gehad. In de winter niet veel gereden en pas dit voorjaar kon ik zeggen dat alles weer okay was en het paard weer goed in de vel zat. Herstel heeft dus best wel even geduurt ondanks dat in Augstus de leverwaarden weer goed waren.

De pest met leverbot is dat de symptomen in het voorjaar beginnen en in het najaar weer verdwijnen. Mijn paard had , terugkijkend, waarschijnlijk in 2012 al klachten want toen had hij ook al dagen dat hij niet fit was, slecht herstelde en gevoelige hoeven had. Blijkbaar een keihard paard en het slijpt er zo in dat je het pas merkt als de klachten echt erg zijn.

Gelukkig word leverbot steeds vaker ontdekt en word er serieus op in gegaan.
Mijn stalhouder geloofde mij niet..maar gelukkig geloof ik mijzelf en de veearts wel. ;)

TypicalDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:34

Loopeenden zijn een goede preventie tegen leverbot. Ze eten namelijk kleine slakjes en dus ook de tussengastheer van de leverbot. Over het algemeen blijven loopeenden goed op het weiland, zeker als je ze af en toe wat bijvoert. Puur natuur!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:44

tja hier een lege wei over gehouden, daisy 25+ heeft het niet overleefd!

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:39

Bedankt voor de tips tot nu toe. We hopen dat hij weer opknapt van alle ellende.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 00:00

@ kwita... wat ontzettend verdrietig.. :(:)

@ Cowgirl... hoe zeker ben je hiervan? Mijn ouwetje, uit een in beslagname gekomen, had juist de verschijnselen in het najaar.

@TS en anderen: De Red-Cell die BillyBo noemt, heb ik destijds ook gegeven, vergat het in mijn eerdere post te noemen. Heeft echt in rap tempo de bloedarmoede verholpen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 10:07

Dat vertelde mijn dierenarts.
Naarmate het jaar vorderd worden de klachten erger omdat de bot dan actief is.

Wellicht zijn de klachten bij elk paard weer anders. IK heb er nu een paar meegemaakt met leverbot en ze reageerde allemaal anders. Sommige werden heel mager terwijl die van mij juist vetter leek te worden.
Hij is nu ook te zwaar maar het ziet er toch weer anders uit dan toen hij ziek was.

Verder staat leverbot bij paarden nog in een onderzoeks fase. Echt veel bekend is er nog niet over dus wie weet trekt mijn DA het verhaaltje volgend jaar wel weer in. Ik was al lang blij dat hij het opnoemde als oorzaak aangezien vele mensen maanden lopen te dokteren zonder dat er iets uitkomt.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 15:10

Klopt Cowgirl, ieder paard reageert anders, maar dat de klachten in het najaar afnemen klopt niet.
Helaas heb ik 3 paarden gehad met leverbot, waarvan twee snel vermagerde en diarree kregen.
Wat wel een symptoom is die alle paarden krijgen is dat ze futloos worden en enigszins verwijde neusgaten krijgen bij inspanning.
Vaak hoor je ook dat het paard chagerijnig wordt, maar is natuurlijk niet helemaal vreemd als ze zich niet lekker voelen.

Bij bloedwaardes moet er vooral gelet worden op verhoogde leverwaardes, Gamma GGT (verstopte galgangen) en eosinofiele( parasieten)
Als bovenstaande na gewone wormenkuur blijvend en stijgend zijn dan kan je al zeker van leverbot uitgaan.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:25

Mijn 2 jarige is de afgelopen 2 weken ook veel afgevallen. Ik dacht eerst dat het door het groeien kwam, want ze is de laatste tijd veel gegroeid. Maar nu het niet beter wordt, maak ik me wel wat zorgen.
Verder heeft ze eigenlijk helemaal geen klachten en ook een negatief mestonderzoek. Afgelopen winter heeft ze wel in het land naast schapen gestaan. Morgen komt de da voor bloedonderzoek dus ga zeker vragen naar leverbot.

Hadden jullie paarden allemaal meerdere symptomen? Die van mij is verder echt niet ziek.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:54

mijn paardje houden we momenteel ook in de gaten vwb leverbot. Mestonderzoek was goed, maar dat zegt niet veel. Verder is hij al maanden moe. Leverwaardes waren flink verhoogd bij eerste bloedonderzoek, da raadde aan even in de gaten te houden dat hij geen giftige planten at en na 6 weken weer prikken. De bloedwaardes waren toen beter maar nog niet helemaal in de normaalwaardes. Dierenarts dacht dat het wel de goede kant uit ging en liet het zo. Maar een paar weken later was hij niet vooruit te branden en vroeg ik om nog een bloedtest waarop de waardes weer te hoog waren.
Ik heb nu hippochol gekregen, maar ik twijfel nog steeds of het geen leverbot kan zijn.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 00:12

maaike2800 schreef:
mijn paardje houden we momenteel ook in de gaten vwb leverbot. Mestonderzoek was goed, maar dat zegt niet veel. Verder is hij al maanden moe. Leverwaardes waren flink verhoogd bij eerste bloedonderzoek, da raadde aan even in de gaten te houden dat hij geen giftige planten at en na 6 weken weer prikken. De bloedwaardes waren toen beter maar nog niet helemaal in de normaalwaardes. Dierenarts dacht dat het wel de goede kant uit ging en liet het zo. Maar een paar weken later was hij niet vooruit te branden en vroeg ik om nog een bloedtest waarop de waardes weer te hoog waren.
Ik heb nu hippochol gekregen, maar ik twijfel nog steeds of het geen leverbot kan zijn.

Wat weerhoudt jou en/of je DA ervan hem te behandelen met Fasinex/Tribex? Want je kunt wel de lever ondersteunen met eens een supplement, maar dat lijkt me vooral symptoombestrijding. ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:04

Ginam schreef:
Mijn 2 jarige is de afgelopen 2 weken ook veel afgevallen. Ik dacht eerst dat het door het groeien kwam, want ze is de laatste tijd veel gegroeid. Maar nu het niet beter wordt, maak ik me wel wat zorgen.
Verder heeft ze eigenlijk helemaal geen klachten en ook een negatief mestonderzoek. Afgelopen winter heeft ze wel in het land naast schapen gestaan. Morgen komt de da voor bloedonderzoek dus ga zeker vragen naar leverbot.

Hadden jullie paarden allemaal meerdere symptomen? Die van mij is verder echt niet ziek.

Leverbot vind je niet terug in een mestonderzoek die wij op dit moment kennen.
Er is sinds een zeer korte tijd wel een mestonderzoek beschikbaar die ook op leverbot test.
Verder worden rode bloedwormen ook niet altijd gevonden in de mest.

Ben benieuwd wat er bij je paardje uitkomt.

ellebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:12

Er is nu inderdaad een mestonderzoek beschikbaar waarin ze leverbot terug kunnen vinden.
Morgen wordt de mest van mijn haflinger door de DA opgestuurd. Hij is futloos, loom, snel buiten adem, plast veel (dat deed ie al wel een tijdje, maar onderzoek wees destijds niks uit), heeft een stekelige doffe vacht gekregen, zit echt niet lekker in z'n vel!

Mestonderzoek wees "gewone" wormen en veel zand uit. Dus allereerst behandeld met een reguliere wormenkuur en sand clear. Daarnaast een uitgebreid bloedonderzoek laten doen: uit het bloedonderzoek kwamen te hoge leverwaarden en reactie van de witte bloedcellen. Mijn DA dacht wel aan leverbot. Nu al Red Cell gekregen en morgen wordt de mest dus opgestuurd.

Ik vind het wel vreemd, want in onze wei hebben echt nooit runderen of schapen gestaan, en het is er niet drassig of nat. Kan besmetting ook komen door runderen of schapen in de wei ernaast? Er zit een 2 a 3 meter brede, begroeide strook tussen de weides. Of kan het komen door een kikkerpoel op zo'n 30 meter in de wei ernaast? Hoe krijg je deze leverbot weer uit je wei dan? Want stel mijn paard is besmet, en komt er weer bovenop, kan hij dan zo weer besmet raken?

Ik hoop dat dit goed komt, mijn paard voelt zich echt niet lekker!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:23

@Ellebel.

Heeft je paard altijd opdezelfde wei gestaan?
Misschien komen de slakjes door het hoge water mee en kruipen zo op jou weiland. Ze zitten ook vaak aan sloot kanten. Misschien zitten er eenden of andere watervogels die door hun eigen lichaam de slakjes meenemen.
Opruiming kan je laten doen door ganzen op de wei te zetten.

Opnieuw besmetten kan altijd. Mijn paarden lopen gewoon weer opdezelfde weides tussen het slachtvee.
Maar ik denk dat ik eind van het zomerseizoen eens bij de DA ga vragen of ontwormen met fasinex ook preventief kan. Tot nu toe geen verschijnselen van besmetting maar moet ook zeggen dat ik al een maand of 3 niks met de paarden doe...even een break van mijn kant.
Mijn stalhouder geloofde mij niet wat betreft de leverbot dus ik regel gewoon alles zelf.

ellebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:47

Mijn paard heeft de afgelopen 3 jaar op ca. 3 verschillende weides gelopen. Er lopen bij ons in de Achterhoek eigenlijk overal wel koeien en/of schapen in aangrenzende weides, maar het was nergens overdreven drassig (wel af en toe grote plassen in de wei na hevige regenval, of een kikkerpoel op bijv. 30 meter afstand, maar verder niet). Ik heb dus ook niet echt een idee waar hij het opgelopen kan hebben, het kan dus zijn dat hij het al maanden of jaren bij zich draagt (áls het leverbot is...).
Ik heb de uitslag van het mestonderzoek nog niet, daar is het wachten nu op, of het wel of geen leverbot is... Mocht dit het zijn dan hoop ik dat het goed te behandelen is!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:28

Leverbot is goed te behandelen. Ik heb Fasinex gekregen.
Bijkomend voordeel is dat de lever instaat is zichzelf te herstellen. Wel kan het zijn dat je paard wat andere klachten houd. Zo had die van mij last van spierverzuring maar dat kwam natuurlijk omdat de lever zijn werk niet goed kon doen. Ik heb hier toen ook wat voor gehad.
Wat je ook wel ziet bij leverbotpaarden is bloedarmoede en daar kun je RedCel voor geven.

Het heeft als ik nu terug kijk toch wel even geduurt voor mijn paard volledig hersteld was maar ik merk nu niks meer aan hem.

ellebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 09:01

Dankje voor je reactie Cowgirl :-)
Gisteren de DA gebeld, maar nog geen uitslag van het mestonderzoek... vanmiddag nog maar eens bellen... Uit de bloedtest kwam ook bloedarmoede, de DA had al Red Cell voorgeschreven, dat krijgt ie nu sinds 3 dagen.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 19:09

Cowgirl schreef:
Ginam schreef:

Leverbot vind je niet terug in een mestonderzoek die wij op dit moment kennen.
Er is sinds een zeer korte tijd wel een mestonderzoek beschikbaar die ook op leverbot test.
Verder worden rode bloedwormen ook niet altijd gevonden in de mest.

Ben benieuwd wat er bij je paardje uitkomt.

Mijn paard heeft geen leverbot! Zowel uit bloed- als mestonderzoek gebleken :) Het afvallen komt waarschijnlijk bij groeien (paard is net 2 jaar) in combinatie met nog niet zoveel gras. Sinds deze week staat ze gelukkig de hele dag op het gras. Verder van de da een vitaminekuur gekregen speciaal voor jonge paarden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 08:48

Gelukkig maar :)

ellebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:57

Het mestonderzoek van mijn paard was gelukkig ook negatief :-)
Maar hij is nog wel ziek :-S
Het komt nu dus waarschijnlijk van de "gewone" wormen en bloedarmoede... maar hij is nu al zo'n 2 maanden enorm futloos en sloom, hij eet en drinkt verder wel goed. Iemand dit ook meegemaakt?