Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:47

Jammer dat veel mensen zo kortzichtig kunnen reageren.... als ze doorgaat met zo'n sessie DAN WORDT HET EEN KWELLING VOOR DEZE MERRIE, DIT IS HET BEGINSTADIUM...ja, dit paard heeft wel degelijk problemen die naar voren komen vanuit het volledig gaan ontspannen !

Wat je doet is natuurlijk op zich niet verkeerd maar voor deze merrie is dat dus teveel !

Je ziet prima reacties en respect tot je vanaf de heup/ staart/ hoef komt, dan komt de onrust, geeft ze duidelijk aan dat ze het wel wil maar niet kan...
Als jij in de zorg zit zouden mijn woorden jouw juist wakker moeten schudden, want mensen kunnen het andere mensen wel vertellen, omdat jullie dezelfde taal spreken...
mensen die vast zitten in hun spieren moeten ook bewegen maar dan wel rekening houden met wat wel en niet kan...pijn is altijd een indicatie van het op het randje zitten van wel en niet goed...oprekken doet pijn, maar moet wel om resultaat te krijgen....is dus wel wat dwingend...maar als er ontspanning is en dan pijn (gewrichten en/of spieren) dan moeten je alarmbellen gaan rinkelen want dat is dus nooit goed !

Balans tussen belasten en ontlasten...spieren/gewrichten...maar in dit geval de taal van het paard...lichamelijke en geestelijke reacties !
Onzeker worden...weg willen lopen...via eigen lijf aanwijzingen geven...mesten....orenspel....respecterend naar de mens en toch het vaststaan accepterend en respecterend, een super brave meisje dus !
Niet losrukken, slaan, tegen de wand drukken , de mens bijten, kopstoten enz.enz ,terwijl ze die mogelijkheid genoeg krijgt....

Dit type paard moet kracht in de achterbenen vasthouden om voor te kunnen ontspannen, want daar zit duidelijk een probleem, dus eigenlijk werken aan draagkracht met beide achterbenen goed dragend wat in draf het beste gaat zodra dit kan/mag...uitzoeken dus wat er aan de hand is...heeft ze op de voorhand gelopen...vanuit de hoeven een verkeerde stand aangenomen....achter kreupel geweest...overstrekt ....uitgegleden met de voorbenen... of gewoon niet rechtgericht...anders blijft ze dit gedrag vertonen en inderdaad spierbevangen worden !
Het kan zoveel zijn wat het veroorzaakt heeft...maar dit moet eerst weer goed los (bevestigend)
Als ze haar beweging niet kwijt kan wat voordien wel kon dan loopt ze verder vol en wordt ze al slomer maar ook bozer (in dit geval naar haarzelf!)
en verzuren is pijn en ik ben bang dat het daar dichtbij zit !
Laat haar vanuit het bewegen tot volledige ontspanning komen als ze inderdaad voor zo vast zit, stilstaan en ontspannen is voor haar (nog) niet te doen !
Heb je enig idee wanneer dit is begonnen ?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:19

Sorry dat ik je heb laten schrikken...het is soms lastig om de ander in te schatten ,geldt natuurlijk voor beide kanten maar wat voor mij normaal en vanzelfsprekend is is voor jouw misschien nieuw....jouw paarden zien er super uit en ogen blij en tevreden maar soms moeten paarden blijven werken om gezond te blijven en is grondwerk en veel stap funest wanneer er wel degelijk een kink in de kabel komt en ze dus anders moeten werken om weer los te komen vanuit vaak een blessure !
En ja verzuring is levensbedreigend ...maakt spieren dood en geeft vergiftiging in het lichaam wat zich openbaart via de huid en nieren (bijten) en geeft heel veel pijn !
Dit is zo'n kanjer en jij duidelijk ook ...zo oneerlijk en ik weet hoe duur die medische molen is ...vandaar die kort maar krachtige reactie...niet persoonlijk bedoeld dus ...excuus hiervoor !

timokyana

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 21:32

Ik heb het niet persoonlijk opgevat.
Ieder heeft zijn mening en redenen om een bepaald antwoord te geven.Waarschijnlijk heb je vanuit jouw deskundigheid en ervaring al veel (ellende) gezien.
Ik sta oprecht open voor je reactie,ook al zou deze mij aantasten in mijn ego of eigen ik.
het is mijn paard wat telt.
helaas vrees is dat ik dan nu mocht het kloppen wat je zegt, het stadium van beweging geven voorbij ben gegaan en we dan inderdaad al aan verzuring zitten.
Ik heb echter nooit geweten dat dit ook niet aantoonbaar in het bloed zou kunnen zijn.

Ik ben hard aan het terugdenken waar het 'mis 'is gegaan of wat de veroorzaker kan zijn geweest.
De merrie heeft zo'n lang verleden en reageerd overal zo extreem op bv allergische reactie op de reguliere enting, heftige reactie op verdoving etc.Het is lichamelijk qua gezondheid een heel gevoelig paard.
Staat ze met bv een hoefzweer, is direct haar gehele been opgezwollen etc.

Wat mij bij dit paard wel vanaf de dag van aankoop is duidelijk geworden is om het heel simpelweg te zeggen, het paard is gemaakt van 2 delen.De achterhand en voorhand lijken haast apart te functioneren.
Dit heeft ze altijd gehad.Hiervoor heb ik ze toen laten controleren door mijn dierenarts,die zei dat ze achter sterker moest worden.Hierna een osteopaar (icreo), steffi vd laarse, een fysiotherapeut ( vergeef me ben haar naam vergeten) etc.
Niemand kon/kan mij duidelijkheid geven waardoor dit komt.
Advies was rijden en achter sterker maken.Dit is in het begin ook gedaan.
Sinds ongeveer een 3 kwart jaar heb ik haar laten 'rijden'door een verzorgster.Misschien ben ik daar de mist mee in gegaan en heb ik zo toekomstige problemen niet aangevoeld.
Die periode is ook de beslissing gemaakt alleen te beginnen met stap werk om haar goed recht te richten.

recente controle door een osteopaat leverde niets op qua spiergebied.Ook geen schokkende dingen alleen dat ze moest bewegen, ook om afvalstoffen te verwerken en sterker te worden/blijven.

Ik kan vreselijk veel vertellen over dit paard,dus mijn excuses voor de lange posts en soms de onsamenhangende verhalen.
Ik ben blij dat ik het kwijt kan,schaam me niet voor door mij gemaakte fouten.
Echter het enigste wat ik wil op dit moment is deze lieve merrie kunnen helpen,enkel weet ik nog steeds niet hoe...

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:42

Ik ga niet via pb reageren, want dan snappen de lezers er niks meer van...ook voor hun is dit belangrijk om te weten en ik geef graag mijn ervaringen en kennis door aan een groot publiek...voor die mensen die er open voor staan en die weten dat ik er voor het paard ben en beslist niet om te beledigen of de grond in te trappen van diegene die ermee omgaat !
Ik hoop hierdoor vele paarden/pony's voortijdig te kunnen helpen ! Veel fouten worden gemaakt vanuit onwetendheid of omdat ze het niet zien...maar niet omdat ze het zo willen...dus goedbedoeld.....
Zodra prestaties meer tellen als het paard is het bij mij einde samenwerking of als een winstbelag aan de orde is...daar werk ik niet aan mee !
Zolang het hart bij het paard is mag er hard gewerkt worden aan respect en éénheid en moet iedere plaatje kloppen dan pas mag je je grenzen verleggen !

Hier zie je acceptatie en respect maar tegelijk een uitééndrijving...eigenlijk een paard die van zich af bijt en wegrent ...maar omdat ze vaststaat en het naar binnen slaat krijg je deze reactie, des te vaker dit gebeurd des te vaker zal ze als ze los is dit beeld geven wanneer ze ze eigenlijk wil bijten en vluchten ...totdat ze daadwerkelijk gaat bijten en vluchten....dan ben je haar kwijt....letterlijk en figuurlijk !

Kun je een filmpje laten zien hoe ze losstaand reageerd en wat ze verder doet of lukt dat al niet meer ?
Wat vind ze nog wel leuk om te doen ?
Zou fijn zijn als je ook de vorige vragen beantwoord....en meedenkt !
Vaak is het zoeken naar een speld in de hooiberg...maar o zo de moeite waard !

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:22

Jouw opmerkingen maken mij zoveel duidelijk zonder dat je het zelf beseft !
Dat ze uit 2 delen lijkt te bestaan is dus ook de antwoord op jouw vraag waarom ze niet tot volledige ontspanning kan/mag komen ...spierbevangen begint altijd ergens...heeft een paard géén controle over wanneer het gevorderd is en dat betekend pijn ! Bepaalde bewegingen of druk is pijn en pijn kun je verlichten door het op te vangen met andere spieren of houding...maar dan moet ze het hoofd er wel bij houden ,anders gaat het fout !
In de laatste sessie van linda Tellington als alles goed gaat zie je een ronde bovenlijn van staart tot oren maar ook een bijna slapend paard, voetje op rust en neus bijna op de grond...dat betekend ontspanning alom en dat is wat dit paard absoluut niet kan !
Dus eigenlijk geef ik je een compliment dat het je zover is gelukt maar je doet haar er absoluut géén plezier mee vanuit haar probleem/tekortkoming !
Ga op je gevoel af, neem het weer over zover als dat je zelf was voorzover mogelijk, want daar ligt de oplossing...laat haar werken om op sterkte te blijven...rust roest in haar geval ...kontwerk noem ik dat altijd !
Na het werk even tuttelen en verder niks !
Houd in alles rekening met haar gevoeligheid (eten, temperatuur/weer, welke groep je haar zet, eiwitten/suiker in gras enz. maar ook balans in weidegang werken en rust (warme stal om languit te gaan liggen) dan krijg je je lieve paard weer terug !
Ik hoop dat je nog op tijd bent....!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:29

Dit klinkt zeker als iets om te onderzoeken, hoop dat dat het is en dat ze er mee geholpen kan worden.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 00:09

Meis ik vind het echt super dat je zo reageert. Klasse.
Broadway ik begrijp je redenering deels, mbt rust roest. Maar zoals je nu zegt, bij spierbevangen moet ze bewegen maar ik begreep altijd dat ze dan juist stil moeten staan? Weet jij er meer van? Want ik wil er graag van leren.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 07:41

broadway schreef:
Ik ga niet via pb reageren, want dan snappen de lezers er niks meer van...ook voor hun is dit belangrijk om te weten en ik geef graag mijn ervaringen en kennis door aan een groot publiek...voor die mensen die er open voor staan en die weten dat ik er voor het paard ben en beslist niet om te beledigen of de grond in te trappen van diegene die ermee omgaat !
Ik hoop hierdoor vele paarden/pony's voortijdig te kunnen helpen ! Veel fouten worden gemaakt vanuit onwetendheid of omdat ze het niet zien...maar niet omdat ze het zo willen...dus goedbedoeld.....
Zodra prestaties meer tellen als het paard is het bij mij einde samenwerking of als een winstbelag aan de orde is...daar werk ik niet aan mee !
Zolang het hart bij het paard is mag er hard gewerkt worden aan respect en éénheid en moet iedere plaatje kloppen dan pas mag je je grenzen verleggen !

Hier zie je acceptatie en respect maar tegelijk een uitééndrijving...eigenlijk een paard die van zich af bijt en wegrent ...maar omdat ze vaststaat en het naar binnen slaat krijg je deze reactie, des te vaker dit gebeurd des te vaker zal ze als ze los is dit beeld geven wanneer ze ze eigenlijk wil bijten en vluchten ...totdat ze daadwerkelijk gaat bijten en vluchten....dan ben je haar kwijt....letterlijk en figuurlijk !

Kun je een filmpje laten zien hoe ze losstaand reageerd en wat ze verder doet of lukt dat al niet meer ?
Wat vind ze nog wel leuk om te doen ?
Zou fijn zijn als je ook de vorige vragen beantwoord....en meedenkt !
Vaak is het zoeken naar een speld in de hooiberg...maar o zo de moeite waard !

Na het filmpje heeft ze niet meer vastgestaan,Ze liep die periode beter,was wel wat sloom.
ze is toen nog mee gaan wandelen en een keer mee geweest aan de fiets voor een ronde.
Verder loopt ze continu buiten met nu momenteel een deken op om haar warm te houden.Door de andere paarden beweegt ze nu,zelfs staat ze volgens mij het liefst stil.
Op het zachte loopt ze niet zo belabberd als op de stenen.
Wandelen vond ze leuk,buiten echter gaat dat nu niet.
Een filmpje is mogelijk,echter niet vandaag omdat ik vanmiddag moet werken.
Ik kan wel een filmpje maken dadelijk van haar alleen.
Morgen kan ik een filmpje maken van haar reactie want dan is er iemand bij.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 07:44

broadway schreef:
Jouw opmerkingen maken mij zoveel duidelijk zonder dat je het zelf beseft !
Dat ze uit 2 delen lijkt te bestaan is dus ook de antwoord op jouw vraag waarom ze niet tot volledige ontspanning kan/mag komen ...spierbevangen begint altijd ergens...heeft een paard géén controle over wanneer het gevorderd is en dat betekend pijn ! Bepaalde bewegingen of druk is pijn en pijn kun je verlichten door het op te vangen met andere spieren of houding...maar dan moet ze het hoofd er wel bij houden ,anders gaat het fout !
In de laatste sessie van linda Tellington als alles goed gaat zie je een ronde bovenlijn van staart tot oren maar ook een bijna slapend paard, voetje op rust en neus bijna op de grond...dat betekend ontspanning alom en dat is wat dit paard absoluut niet kan !
Dus eigenlijk geef ik je een compliment dat het je zover is gelukt maar je doet haar er absoluut géén plezier mee vanuit haar probleem/tekortkoming !
Ga op je gevoel af, neem het weer over zover als dat je zelf was voorzover mogelijk, want daar ligt de oplossing...laat haar werken om op sterkte te blijven...rust roest in haar geval ...kontwerk noem ik dat altijd !
Na het werk even tuttelen en verder niks !
Houd in alles rekening met haar gevoeligheid (eten, temperatuur/weer, welke groep je haar zet, eiwitten/suiker in gras enz. maar ook balans in weidegang werken en rust (warme stal om languit te gaan liggen) dan krijg je je lieve paard weer terug !
Ik hoop dat je nog op tijd bent....!

Overigens loopt ze tijdens wandelingen deels te 'stofzuigen'. Hoofd laag en neus op de grond.
Er is overigens een keer of 3 met haar bezig geweest dmv Ttouch.Vanaf de 3e keer begon het zichzelf bijten.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 07:50

Broadway, wat zou je me nu in de stadium aanraden voor mijn paard?
oorzaak proberen te achterhalen dmv onderzoek door de dierenarts?
Maar hebben deze het besef dat dit door een spierprobleem kan komen ?
Ze krijgen beperkt hooi,gemengd met stro om langer te kunnen knabbelen.Ze worden gevoerd uit slowfeeders.
Verder krijgen ze marstall vit korrels,wat zemelen en pulp als wat buikvulling/vezels.Geen krachtvoer verder.
Ze staan niet meer op de weide alleen op de paddock.

Edit: Nog een vraag, Hoe komt het dat dit zich nu pas toont na al die jaren?
Of misschien is dit een vraag waar je ook geen antwoord op kan geven net als ik..

Ik ga nu naar ze toe,hierna gelijk langs mijn Dierenarts, bute halen en overleggen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 10:53

Vanmorgen bij haar geweest.Ze liep zichtbaar beter op het zachte,niet goed,wel beter.
Ook op het harde is het niet zo slecht als vrijdag.De pijnstiller werkt dus goed,gelukkig maar ook niet want duidelijk is nu wel dat ze pijn heeft.
Ik heb deken afgedaan om haar huid te controleren.Ik heb haar zelfs even lekker kunnen poetsen.Zonder bijtgedrag,gewoon de lieve merrie die ze voor alle problemen was.Heerlijk!Het voelde zo vertrouwd en als vanouds en heeft me weer een goede schop onder mijn kont gegeven om nog harder naar een oorzaak te zoeken.

Terwijl ik haar aan het poetsen was,belde mijn dierenarts.Hij is even langs geweest.Ze heeft aan de longe gelopen op het harde en zachte.Ze liep echt omdat ze moest.Niet soepel,maar ook niet specifiek kreupel op 1 been.
Hij twijfelde om een been uit te verdoven.Hij zou het liefst alle 4 de benen eerst op de foto hebben.ik niet :o
Zou liever beginnen met de rug omdat ik niet het idee heb dat het bij een been begint.
Ze is nu van de pijnstillers af,woensdag hebben we weer contact en komt hij eventueel langs voor een kreupelheidsonderzoek. (buigproef etc) Voor hoeverre het mogelijk zal zijn.
Stap hierna is dat ze naar hun kliniek gaat voor verder onderzoek.Wat vermoedelijk foto's van hals en rug gaat betekenen en als daar niets uit komt de benen.
alleen de link met de veranderingen naar haar huid is moeilijk te leggen.
De roze huid op haar neus is opgezet ( landkaart), verder oogt haar huid rustig nu onder de deken.
Wel is het op de borst heel dun,je ziet de huid door de vacht heen,zo ook bij haar billen op een gedeelte.

Ik heb geprobeerd ze te filmen op het harde in stap,echter moest ik voor haar lopen dus ik denk niet dat het een heel duidelijk beeld zal geven.

Overigens moeten de bloeduitslagen van de vit E en magnesium nog binnen komen.Dit duurde wat langer dus misschien kan dit ons nog iets vertellen.

Overigens denkt hij niet aan een spierprobleem,dit omdat haar bloedwaardes goed waren en er geen tekenen van spierafbraak te zien zijn.
Nu kan ik me voorstellen dat er situaties bekend zijn bij wie aan het bloed niets te zien was,maar wel degelijk spierproblemen hadden.Dus ik zelf sluit het nog niet uit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:00

weet je ook waar je hooi vandaan komt?
kan er niet iets van bepaalde planten inzitten die ze gegeten heeft waardoor haar lever niet goed werkt en de huid dus reageerd op zon?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 13:03

Het hooi is gewisseld. Andere leverancier dus dit lijkt ons sterk aangezien ze al 3 maanden bijna klachten heeft.
En de leverwaardes zijn eigenlijk wel goed.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:11

Waarom wil je de benen niet op de foto?
Ik vind het verhaal eigenlijk steeds zorgelijker worden. Opgezette neus, dunne huid, een all over gevoel van pijn en onbehagen..
Ik vraag me af of wat broadway zei over geen gezeur maar werken wel een goed plan is in deze conditie. Ik heb er nog even op zitten broeden maar het zit me niet lekker. Als je niet weet wat de oorzaak is wie weet wat je kapot maakt.
Ik zou (nog steeds) ook het hoofd op de foto laten zetten dan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:11

ja toch vreemd he.
mijn pony heeft het 3 jaar geleden gehad,ook de witte delen verbrand en opgezet.
terwijl zijn leverwaardes goed waren,bij het zou het ook komen van teveel gifstoffen in zijn lijf.
met pro/prebiotica en een drainagekuur is dat al een stuk verbeterd.

ik weet niet of je iets aan dit topic hebt:

[MD] Mycotoxine vergiftiging en verzuring spieren

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:14

grrr mijn haren komen weer overeind...subtiel denken in een veranderde situatie, dan terug naar hoe het was ,wil niet zeggen dat je het pats boem moet doen, dus ik roep echt niet van géén gezeur ,zet maar aan het werk !!!
Lees aub in samenhang met... en niet per zinnetje !

Bij dit paard is ontspannen juist adrenaline stoten...wordt dit paard vergiftigd...en natuurlijk moet je dan alles tegen elkaar afwegen en altijd vanuit een gevoelige lichaam en geest blijven beoordelen ! Dus ook in het werken adrenaline stoten vermijden !
Ze hangt tegen het spierbevangen aan, dus inderdaad sober en controleerbaar houden in het voer.
Staat ze ook op stal 's nachts ? Dan kun je ook de geur en kleur van de urine controleren....

Voor mij is in eerste instantie duidelijk dat verdoven funest is voor dit paard (is geest afsluiten van het lichaam) wat ook bij volledige ontspanning gebeurd...de bloedsomloop wordt langzamer en alles wordt trager...normaal gesproken kan dat juist helpen om favalstoffen uit de spieren te krijgen maar in dit geval dus niet !

Grote vraag is waarom dit paard ahw in 2en is verdeeld...is het een fok-foutje...een oude blessure...attact....beschadiging in het ruggemerg of de hersenen, tumor ?

Wat werd er in het verleden mee gedaan en waarom heb je haar toch gekocht ?

Zie je haar weleens staande slapen ,dus niet suffen hoor , echt slapen....? Of ligt ze dan altijd ? Hoe staat ze op rust ?
Wat gebeurd er met trailer-laden...hoe is de beenzetting...is ze weleens achterover geslagen ?
Hoe komt zij weer overeind vanuit het liggen ?
Wat zijn dingen die je echt opvallen bij haar dus wat afwijkt....
Even allerlei dingen op een rijtje zetten om een beeld te kunnen vormen...
Geef mij eens een beeld van bewegingen met angst...met verzet....

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:25

het laatste zinnetje bedoel ik met woorden hoor, niet op film, tenzij je toevallig nog iets hebt waar dat op staat...nu bij de merrie absoluut niks gaan forceren hoor !
Wees je ervan bewust dat het lichaam endorfine aanmaakt als ze echt pijn heeft en dat dat dus ook meetelt !

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:20

sorry als ik in herhaling val, maar heb alleen snel de posts van TS gelezen...

TS je zegt dat de leverwaardes ok zijn, maar in je opsomming zie ik een lichte verhoging, deze hoeft idd nog niet alarmerend te zijn aangezien deze omhoog gaan bij het minste dat een paard pijn of ongemak ervaart.
Wel kan ik zeggen dat het voldoende kan zijn om een paard zodanig te verzuren dat ze spierbevangen lijken. Ik heb dit gehad met mijn paard ondanks veel weidegang (8-12u per dag met vriendjes om te rennen) steeds stijf liep, met dressuren niet los te krijgen was en op de renbaan alleen snoei hard ging (weglopen voor pijn). Verder viel ze een klein beetje in (niet dramatisch, ze is sowieso moeilijk op gewicht te houden) en wintervacht liet iets trager los dan andere jaren.
Tijdens het borstelen was ze zeer nukkig, dreigde ook met bijten, terwijl ze er anders kan van genieten. vnl aanrakingen thv van nieren, eierstokken en singelplaats waren "verboden terrein". DA erbij en die kon alleen vast stellen dat haar spieren gespannen waren en ze bij de minste aanraking "pijn" had. Uit het bloedonderzoek kwam niks abnormaals, geen verhoogde spierwaardes die op spierbevangen wezen en geen vit E tekort dat de spierstijfheid kon verklaren.
Alleen lichtjes verhoogde leverwaarden. Toch een kuur Ecuchol gestard om de lever te ontgiften in parallel met omeprazole voor de maag (paard heeft regelmatig last van maagzweren en gezien de felle reactie bij aanraking van de singelplaats het zekere voor het onzekere genomen).
Op een week tijd was de verharing zo goed als door, kwamen er appeltjes in haar vacht en stapte ze weer normaal haar stal uit. Je kon terug in haar hals knijpen zonder dat ze je een halve kopstoot gaf of dreigde met bijten. Een wereld van verschil...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 22:41

Pauline schreef:
Waarom wil je de benen niet op de foto?
Ik vind het verhaal eigenlijk steeds zorgelijker worden. Opgezette neus, dunne huid, een all over gevoel van pijn en onbehagen..
Ik vraag me af of wat broadway zei over geen gezeur maar werken wel een goed plan is in deze conditie. Ik heb er nog even op zitten broeden maar het zit me niet lekker. Als je niet weet wat de oorzaak is wie weet wat je kapot maakt.
Ik zou (nog steeds) ook het hoofd op de foto laten zetten dan.

Ik wil best de benen op de foto,maar eerst de rug.Ze loopt niet kreupel,maar gewoon door heel haar lijf slecht en op eieren.
Haar hoofd wil ik zeker meenemen,vooral voor mijn eigen gevoel.
Ik laat ze niet bewegen,alleen tijdens eventueel onderzoek.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 23:00

broadway schreef:
grrr mijn haren komen weer overeind...subtiel denken in een veranderde situatie, dan terug naar hoe het was ,wil niet zeggen dat je het pats boem moet doen, dus ik roep echt niet van géén gezeur ,zet maar aan het werk !!!
Lees aub in samenhang met... en niet per zinnetje !

Bij dit paard is ontspannen juist adrenaline stoten...wordt dit paard vergiftigd...en natuurlijk moet je dan alles tegen elkaar afwegen en altijd vanuit een gevoelige lichaam en geest blijven beoordelen ! Dus ook in het werken adrenaline stoten vermijden !
Ze hangt tegen het spierbevangen aan, dus inderdaad sober en controleerbaar houden in het voer.
Staat ze ook op stal 's nachts ? Dan kun je ook de geur en kleur van de urine controleren....

Ze word sober gehouden.Ze staat niet op stal,urine heb ik eenmaal gezien.Was te weinig om goed te beoordelen,niet bruin,eerder wittig.

Voor mij is in eerste instantie duidelijk dat verdoven funest is voor dit paard (is geest afsluiten van het lichaam) wat ook bij volledige ontspanning gebeurd...de bloedsomloop wordt langzamer en alles wordt trager...normaal gesproken kan dat juist helpen om favalstoffen uit de spieren te krijgen maar in dit geval dus niet !

het liefst heb ik ze inderdaad liever niet uitverdoofd,omdat ik denk dat het niet in de benen zit.

Grote vraag is waarom dit paard ahw in 2en is verdeeld...is het een fok-foutje...een oude blessure...attact....beschadiging in het ruggemerg of de hersenen, tumor ?Haar dochter heeft het overigens niet.

Wat werd er in het verleden mee gedaan en waarom heb je haar toch gekocht ?

Ze is recreatief bereden voordien door een bejaarde meneer.Hij verkocht haar omdat hij medische problemen had.
Ze werd gereden met een slecht passend westernzadel.Stond daar helemaal alleen toen ik kwam kijken en werd gek van de dazen op haar weitje.Ik zocht een rijdpaard omdat mijn andere paard nog jong was.tevens een soortgenoot voor hem dus.

Zie je haar weleens staande slapen ,dus niet suffen hoor , echt slapen....? Of ligt ze dan altijd ? Hoe staat ze op rust ?
Ze slaapt vee; staand,oogjes op half elf of dicht,soms een achtervoetje op rust soms niet.Ze slaapt/suft nu meer.Liggend slapen zie ik ze niet doen,ik weet wel dat de hele groep zo tegen het einde van de ochtend liggend slaapt,ze staan vaak op als ik vroeg kom als ik aankom rijden.Rollen kan ze ook,ze rolt alleen niet om.

Wat gebeurd er met trailer-laden...hoe is de beenzetting...is ze weleens achterover geslagen ?
Hoe komt zij weer overeind vanuit het liggen ?

Ze is niet te laden,alle paarden lopen mee de trailer op behalve zij.Ze is dan erg bang en weigert/staakt.
Ze is naar mijn weten nog nooit achterover geslagen bij mij of op de trailer.Het zou me niet verbazen gezien haar angst dat er wel iets is gebeurd.
Voorvoeten gaan de klep op,achterkant niet,ze staakt dan en loopt achteruit

Wat zijn dingen die je echt opvallen bij haar dus wat afwijkt....

Moeite met een gelijkmatig tempo houden bij rijden, soms een huppeltje/galop pas tussen door.
haar lijf in 2 delen,gevoelig aan de achterkant bv met vliegensprays.Aan de voorkant heeft ze dit niet.
Achterbenen lijken wat zwabberend vanuit het sprong gewricht.
Waar de huid overigens ook opvalt is in de kootholtes,hier is de vacht ook dun en de huid erg roze.Ze heeft aan haar rechtervoorbeen in de koot een litteken/striem.

Recente dingen die nog gebeurd zijn afgelopen jaar die ik me zo snel kan herinneren is een overklaarbare bult op haar hals die inmiddels weg is.Haar rechterachterbeen is gehecht geweest omdat ze hier een wond had.
Pas geeent.
In het verleden vaak bekend met hoefzweren in de achterhoeven, afgelopen jaar gelukkig niet.
Verder het extreem reageren op een verdoving van de dierenarts, net of alle bloedvaatjes in haar lijf opgezet waren en mijn paard ter plekke neer zou vallen

Even allerlei dingen op een rijtje zetten om een beeld te kunnen vormen...
Geef mij eens een beeld van bewegingen met angst...met verzet....

Een lastige vraag, de trailer geeft verzet.
Ik merkte dat ze bij bij mijn verzorgster anders liep met rijden,drukker,meer weg vluchten in draf.
Dat 'rennen 'heeft ze altijd wel gedaan in draf.De galop is overigens een makkelijkere gang voor haar.
Draf is moeilijk een constant tempo te rijden.
Vandaag leek ze rechtsom op de volte slechter te lopen als linksom.

Bakwerk om het zo maar te noemen lijkt ze moeilijker te vinden als buiten,buiten heeft ze meer afleiding.
Eigenlijk laat ze verder weinig verzet zien of angst.Ze is dan ook ontzettend braaf en misschien juist daarom dat ze dingen niet/te laat/nauwelijks laat zien.
Waar ze ook heftig op reageerd is als haar kameraadje ( staan zo'n 5 jaar samen) uit de paddock gaat.
Ook heb ik 1 keer op haar gesprongen,dan lijkt het of ze haar achterbenen niet goed meeneemt/optilt.

Bedankt voor je tijd broadway om het zo verder uit te pluizen,ik kan natuurlijk dingen over het hoofd zien.
Wat me ook opvalt is haar opgezette/dikke ver naar achterliggende buik.Ondanks dat haar ribben/schouder etc te voelen zijn.
En het overgevoelig zijn op van alles.
Verder haar bouw, van voor heel rank,droge ledematen/schouders etc,sjieke hals.Achter een enorme bilpartij,lage staartaanzet.Nu moet ik wel vermelden dat haar dochter ook deze mega bilpartij geerfd heeft.
Laatst bijgewerkt door timokyana op 17-10-11 23:08, in het totaal 2 keer bewerkt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 23:03

petit paris, het beeld lijkt op spierbevangen,echter haar spieren/lijf voelt juis heel los.
Ik heb hier vergelijkingsmateriaal staan,een merrie die wel heel erg vast zit in haar spieren, huid is niet elastisch en haar lijf is keihard.
Heb je na die kuur nog iets anders blijven geven?Of was het probleem toen opgelost?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:10

Dat slecht zittende zadel, heb je haar rugspieren al eens goed los laten masseren? Alleen al een goede massage zal haar doorbloeding weer goed op gang brengen en de afvalstoffen afvoeren. Ook voor tegen spierbevangen aan zitten is een goede massage een goed idee.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 23:15

Dat slechtpassende zadel is zo'n 5 jaar geleden geweest.Haar rug is toen behandeld door een osteopaat en er is een aangepast/ op maat gemaakt zadel gekomen welke 2 x per jaar word nagekeken.Recent nog gebeurd.
Recent is ze dus ook behandeld door een osteopaat.
Indien ze zo bijt is massage naar mijn idee niet zo prettig voor haar.

Overigens heeft ze een hele periode stil gestaan tijdens haar zwangerschap en na bevalling.haar dochter is nu 4.De bevalling is toen goed verlopen.Alleen in eerste instantie liet ze haar dochter niet drinken.
ook is zij nooit erg beschermend geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 08:50

Is het een pismerrie?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 08:52

Nee,toont nauwelijks hengstig.Karakter is normaal altijd stabiel.een vriendelijke rustige in de groep onderdanige merrie.