Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
broadway schreef:Ik ga niet via pb reageren, want dan snappen de lezers er niks meer van...ook voor hun is dit belangrijk om te weten en ik geef graag mijn ervaringen en kennis door aan een groot publiek...voor die mensen die er open voor staan en die weten dat ik er voor het paard ben en beslist niet om te beledigen of de grond in te trappen van diegene die ermee omgaat !
Ik hoop hierdoor vele paarden/pony's voortijdig te kunnen helpen ! Veel fouten worden gemaakt vanuit onwetendheid of omdat ze het niet zien...maar niet omdat ze het zo willen...dus goedbedoeld.....
Zodra prestaties meer tellen als het paard is het bij mij einde samenwerking of als een winstbelag aan de orde is...daar werk ik niet aan mee !
Zolang het hart bij het paard is mag er hard gewerkt worden aan respect en éénheid en moet iedere plaatje kloppen dan pas mag je je grenzen verleggen !
Hier zie je acceptatie en respect maar tegelijk een uitééndrijving...eigenlijk een paard die van zich af bijt en wegrent ...maar omdat ze vaststaat en het naar binnen slaat krijg je deze reactie, des te vaker dit gebeurd des te vaker zal ze als ze los is dit beeld geven wanneer ze ze eigenlijk wil bijten en vluchten ...totdat ze daadwerkelijk gaat bijten en vluchten....dan ben je haar kwijt....letterlijk en figuurlijk !
Kun je een filmpje laten zien hoe ze losstaand reageerd en wat ze verder doet of lukt dat al niet meer ?
Wat vind ze nog wel leuk om te doen ?
Zou fijn zijn als je ook de vorige vragen beantwoord....en meedenkt !
Vaak is het zoeken naar een speld in de hooiberg...maar o zo de moeite waard !
broadway schreef:Jouw opmerkingen maken mij zoveel duidelijk zonder dat je het zelf beseft !
Dat ze uit 2 delen lijkt te bestaan is dus ook de antwoord op jouw vraag waarom ze niet tot volledige ontspanning kan/mag komen ...spierbevangen begint altijd ergens...heeft een paard géén controle over wanneer het gevorderd is en dat betekend pijn ! Bepaalde bewegingen of druk is pijn en pijn kun je verlichten door het op te vangen met andere spieren of houding...maar dan moet ze het hoofd er wel bij houden ,anders gaat het fout !
In de laatste sessie van linda Tellington als alles goed gaat zie je een ronde bovenlijn van staart tot oren maar ook een bijna slapend paard, voetje op rust en neus bijna op de grond...dat betekend ontspanning alom en dat is wat dit paard absoluut niet kan !
Dus eigenlijk geef ik je een compliment dat het je zover is gelukt maar je doet haar er absoluut géén plezier mee vanuit haar probleem/tekortkoming !
Ga op je gevoel af, neem het weer over zover als dat je zelf was voorzover mogelijk, want daar ligt de oplossing...laat haar werken om op sterkte te blijven...rust roest in haar geval ...kontwerk noem ik dat altijd !
Na het werk even tuttelen en verder niks !
Houd in alles rekening met haar gevoeligheid (eten, temperatuur/weer, welke groep je haar zet, eiwitten/suiker in gras enz. maar ook balans in weidegang werken en rust (warme stal om languit te gaan liggen) dan krijg je je lieve paard weer terug !
Ik hoop dat je nog op tijd bent....!
Pauline schreef:Waarom wil je de benen niet op de foto?
Ik vind het verhaal eigenlijk steeds zorgelijker worden. Opgezette neus, dunne huid, een all over gevoel van pijn en onbehagen..
Ik vraag me af of wat broadway zei over geen gezeur maar werken wel een goed plan is in deze conditie. Ik heb er nog even op zitten broeden maar het zit me niet lekker. Als je niet weet wat de oorzaak is wie weet wat je kapot maakt.
Ik zou (nog steeds) ook het hoofd op de foto laten zetten dan.
broadway schreef:grrr mijn haren komen weer overeind...subtiel denken in een veranderde situatie, dan terug naar hoe het was ,wil niet zeggen dat je het pats boem moet doen, dus ik roep echt niet van géén gezeur ,zet maar aan het werk !!!
Lees aub in samenhang met... en niet per zinnetje !
Bij dit paard is ontspannen juist adrenaline stoten...wordt dit paard vergiftigd...en natuurlijk moet je dan alles tegen elkaar afwegen en altijd vanuit een gevoelige lichaam en geest blijven beoordelen ! Dus ook in het werken adrenaline stoten vermijden !
Ze hangt tegen het spierbevangen aan, dus inderdaad sober en controleerbaar houden in het voer.
Staat ze ook op stal 's nachts ? Dan kun je ook de geur en kleur van de urine controleren....
Ze word sober gehouden.Ze staat niet op stal,urine heb ik eenmaal gezien.Was te weinig om goed te beoordelen,niet bruin,eerder wittig.
Voor mij is in eerste instantie duidelijk dat verdoven funest is voor dit paard (is geest afsluiten van het lichaam) wat ook bij volledige ontspanning gebeurd...de bloedsomloop wordt langzamer en alles wordt trager...normaal gesproken kan dat juist helpen om favalstoffen uit de spieren te krijgen maar in dit geval dus niet !
het liefst heb ik ze inderdaad liever niet uitverdoofd,omdat ik denk dat het niet in de benen zit.
Grote vraag is waarom dit paard ahw in 2en is verdeeld...is het een fok-foutje...een oude blessure...attact....beschadiging in het ruggemerg of de hersenen, tumor ?Haar dochter heeft het overigens niet.
Wat werd er in het verleden mee gedaan en waarom heb je haar toch gekocht ?
Ze is recreatief bereden voordien door een bejaarde meneer.Hij verkocht haar omdat hij medische problemen had.
Ze werd gereden met een slecht passend westernzadel.Stond daar helemaal alleen toen ik kwam kijken en werd gek van de dazen op haar weitje.Ik zocht een rijdpaard omdat mijn andere paard nog jong was.tevens een soortgenoot voor hem dus.
Zie je haar weleens staande slapen ,dus niet suffen hoor , echt slapen....? Of ligt ze dan altijd ? Hoe staat ze op rust ?
Ze slaapt vee; staand,oogjes op half elf of dicht,soms een achtervoetje op rust soms niet.Ze slaapt/suft nu meer.Liggend slapen zie ik ze niet doen,ik weet wel dat de hele groep zo tegen het einde van de ochtend liggend slaapt,ze staan vaak op als ik vroeg kom als ik aankom rijden.Rollen kan ze ook,ze rolt alleen niet om.
Wat gebeurd er met trailer-laden...hoe is de beenzetting...is ze weleens achterover geslagen ?
Hoe komt zij weer overeind vanuit het liggen ?
Ze is niet te laden,alle paarden lopen mee de trailer op behalve zij.Ze is dan erg bang en weigert/staakt.
Ze is naar mijn weten nog nooit achterover geslagen bij mij of op de trailer.Het zou me niet verbazen gezien haar angst dat er wel iets is gebeurd.
Voorvoeten gaan de klep op,achterkant niet,ze staakt dan en loopt achteruit
Wat zijn dingen die je echt opvallen bij haar dus wat afwijkt....
Moeite met een gelijkmatig tempo houden bij rijden, soms een huppeltje/galop pas tussen door.
haar lijf in 2 delen,gevoelig aan de achterkant bv met vliegensprays.Aan de voorkant heeft ze dit niet.
Achterbenen lijken wat zwabberend vanuit het sprong gewricht.
Waar de huid overigens ook opvalt is in de kootholtes,hier is de vacht ook dun en de huid erg roze.Ze heeft aan haar rechtervoorbeen in de koot een litteken/striem.
Recente dingen die nog gebeurd zijn afgelopen jaar die ik me zo snel kan herinneren is een overklaarbare bult op haar hals die inmiddels weg is.Haar rechterachterbeen is gehecht geweest omdat ze hier een wond had.
Pas geeent.
In het verleden vaak bekend met hoefzweren in de achterhoeven, afgelopen jaar gelukkig niet.
Verder het extreem reageren op een verdoving van de dierenarts, net of alle bloedvaatjes in haar lijf opgezet waren en mijn paard ter plekke neer zou vallen
Even allerlei dingen op een rijtje zetten om een beeld te kunnen vormen...
Geef mij eens een beeld van bewegingen met angst...met verzet....