Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ariebren schreef:Dus ??
Veulen hoefjes slijten gewoon af, mits het veulen wel veel buiten komt in de bak, paddock of weiland.
En dat smid opvoeden kan ook als het veulen al weer een jaartje ouder is.
Bij mij gaan ze pas als 2 jarige naar de smid.
Het leuke is dan, dat het paardje zijn koppie onder mijn arm stopt, als de smid bezig is.
Ze zoeken bij mij de bescherming en het werkt al tientalle jaren goed.
Ariebren schreef:Er gaan vaak heel veel dingen fout met een veulen omdat men er te veel mee doet.
Je veulen krijgt de kans om te protesteren en daar verder gebruik van te maken.
Doe je er niets mee, dan kan het veulen niet leren om er onderuit te komen.
Zijn ze rond de twee jaar dan zijn die twenters heel makkelijk in het leren van de basis dingen.
Vandaar dat er altijd met twee jaar na het weide seizoen begonnen werd met inrijden.
En dat is een hele oude gewoonte om dat te doen.
Nu komen er natuurlijk weer reacties van mensen die al heel veel paarden beleerd hebben om dat met eind, 2 jaar niet te doen.
JaBa schreef:Ben ik niet mee akkoord. Een veulen leert sneller en is veel makkelijk om aan te leren dat ze zich niet kunnen verzetten omdat ze nog minder kracht hebben. Aan twee jaar hebben ze al veel kracht en als ze zich dan willen losrukken, dan hou je ze niet meer tegen. Resultaat: paard weet dat hij sterker is dan baasje en blijft de truuk herhalen. Een veulen mist die kracht en onthoudt zo zijn hele leven dat hij niet sterker is. Niets mis mee met een veulen alles van basis beleefdheid te leren. Een groter en sterker paard laat je echt niet meer alles doen als het een beetje karakter heeft!