Iemand ervaring met zo'n vleeswond? (let op: foto's!!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:29

Ik lees dit topic net pas, wat een verandering al! Ziet er al beter uit(buiten die bobbel om dan) Ik ben benieuwd wat de DA zegt!

sirkand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:39

Ariebren schreef:
Dus ??
Veulen hoefjes slijten gewoon af, mits het veulen wel veel buiten komt in de bak, paddock of weiland.
En dat smid opvoeden kan ook als het veulen al weer een jaartje ouder is.
Bij mij gaan ze pas als 2 jarige naar de smid.
Het leuke is dan, dat het paardje zijn koppie onder mijn arm stopt, als de smid bezig is.
Ze zoeken bij mij de bescherming en het werkt al tientalle jaren goed.

Tja misschien heb je gelijk, misschien ook niet. Je kunt je ook afvragen waarom je een veulen zo vastzetten, raken ze alleen maar van in paniek. Rustig opbouwen zou ik zeggen. Maar is dit niet allemaal een beetje mosterd na de maaltijd? Het is nou eenmaal gebeurd je kunt het niet meer terugdraaien. iedereen doet wel eens dingen dat je denk van sh... had ik anders moeten doen.....

sandycove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:23

Ik denk ook aan wild vlees. Dagelijks calendula er op smeren als het dicht is wil erg goed helpen.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:41

Hoe gaat het nu met haar en de wond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:50

Wat een nare wond, maar ik vind het ook wel vroeg hoor voor zo een veulen de smid, alleen als er duidelijke hoefstanden zijn die gecorrigeerd moeten worden, anders vind ik het pas nodig in het 2e jaar.

Ik zou nooit een veulen in de box laten bekappen, je moet ruimte hebben voor eigen veiligheid en veulen.

Maar ik kan mij zo voorstellen als je elke dag oefent dat het steeds makkelijker gaat, want aan benen en voeten zitten vinden paarden akelig. Mijn 3 jarige vind het nog steeds niks en toch gaat het nu na zoveel oefening steeds makkelijker, maar no-way dat ik hem zo vast zet met halster, dat gaat met zoveel verzet gewoon fout.....halsters, touwen alles breekt altijd en dan ondertussen kan alles fout gaan....

Gelukkig raakt jouw merrie niet in paniek als haar kind zo paniekert.

Ik zou elke dag spelender wijs met de voetjes bezig zijn...steeds een seconde langer vast houden en hoger en dat het gewoon een dagelijks ritueel wordt...dan even aan de voeten frutten en zo gaat het steeds makkelijker....zo hebben wij dat ook gedaan...mijn paard ging op zijn knieen zitten :+

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 15:27

Hee, dankjewel voor de interesse :D
Ik heb hieronder wat foto's..
De laatste foto is wat verder weg, je ziet eigenlijk alleen een richel/rand.. Als je eroverheen aait, voel je wel die richel.
Hopelijk vergroeit dat nog wat.

Wb smid of niet.. was ik al op ingegaan. De 1e keer was echt nodig en 2e keer was mee met de rest, gewoon wat vijlen.
Smid heeft haar been laatst weer opgepakt en was OK. Stonden toen buiten en Ruby stond tegen merrie Ruf aan. Tijdens bekappen stond ze er los bij en mee te bemoeien ;)
Voetjes geven was en is geen probleem. Aan touwtje meenemen ook niet meer..ze is slim.
Ik heb een paardengedragskundige io hier gehad en hebben het probleem geanalyseerd. Zodra ze buiten de stal is (Ruf in stal), begint de spanning enz. Geen voetje kunnen pakken. Met Ruf erbij wel.
Met buiten zetten Ruby voorop, als Ruf erachteraan komt, geen probleem. Binnenzetten, blijft ze gewoon buiten staan en moet haar ophalen..ook geen probleem.

28 september:

Afbeelding

10 oktober:

Afbeelding

moppielover

Re: Iemand ervaring met zo'n vleeswond? (let op: foto's!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:31

Wauw, wat is die mooi dicht gegroeid zeg :oo
Je ziet er wel iets van maar ik had verwacht dat hij veel duidelijker zichtbaar zou zijn.

Simon1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:55

Ik heb al die reacties niet gelezen, maar dit gaat goedkomen, hoor. Ik heb een paard gehad die over een traliehekwerk heen hing, met van die spijlen. Ik wist niet dat hij er neergezet zou worden en het had bij zijn halsslagader de dood kunnen betekenen. Hij was gaan trekken. Ja, je kent je eigen paard wel een beetje.

Die onwetenden op de stallig hadden het over droes. Paard was nooit ziek, maar daar ik rondom verzekerd was meteen de veearts maar laten komen. Wond schoongemaakt en toen zag het er al heel anders uit. Na genezing of door genezing wordt een litteken altijd eerst dikker. Het moet toch weer naar elkaar trekken. Ik dacht ook het ergste van straks blijf je dat zien. Niks van dit alles. Ik weet niet of jouw DA voorgeschreven om het met Betadine de wond te verzorgen, maar dit is algemeen bekend. Om dat litteken dunner te maken kan je daarna ook met zalf beginnen. Ik verwacht dat je er hierna niets meer van ziet. Was bij mijn paard ook zo. Het litteken wordt dunner en dunner, uiteraard als het goed gehecht is. Bij die van mij is het toen dichtgespoten. Ook de haren komen er weer op. Ik ben zelf vorig jaar in mijn gang gevallen. Ik gleed uit, het bloedde als een rund onder mijn kin en een gat, dat wil je niet weten. Ik ben niet eens naar een dokter geweest en wie weet heel ik goed van littekens, maar ik zie er weinig van, haha. Gelukkig! Gaat goedkomen met het veulen, hoor. Sterkte, maar maak je niet te druk

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:57

Allemachtig wat een wond! Gelukkig is het al een stuk beter nu.

Maar hoe kan het dat je veulen zo wild is met bekappen dan? Heb je wel geoefend met voetjes geven ed?

babooska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:44

Ik ben altijd gek op dit soort topics, ik heb ze tot nu toe bijna allemaal gelezen op bokt, en zeer interessant om te lezen hoe de wonden genezen met verschillende technieken. :) Fijn dat het beter gaat, als ik de OP zo las dacht ik dat dit nooit meer goed zou komen zo zie je maar weer! Ik neem het mee als er ooit wat met mijn paarden of dieren mocht gebeuren.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:55

jee dat ziet er goed uit zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:55

Ziet er prachtig uit en wellicht zie je er over een jaar niets meer van.

Kan het zijn dat het veulen nog te jong is voor dergelijke dingen, is wel spannend en intimiderend zo vreemden aan je lijf bezig zijn....

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 20:40

Simon.. nou dat was ook een flinke wond dan!
Betadine is alleen bij schoonmaken. Dit moet je erna niet meer gebruiken, dat maakt de nieuwe celletjes kapot. Dan gebruik je juist andere middelen om huid te helpen genezen.
Maarre..thanks! ;)

Hoe en wat.. weet ik ook niet. Heb al vaak eea laten passeren in gedachten, maar weet t ook niet. Misschien TE veel voor d'r geweest.
Moet zeggen dat sommige dingen nu ineens heel goed gaan. :D
Ik wacht nu ook oplossingen/aanpak af van gedragskundige io.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:53

Er gaan vaak heel veel dingen fout met een veulen omdat men er te veel mee doet.
Je veulen krijgt de kans om te protesteren en daar verder gebruik van te maken.
Doe je er niets mee, dan kan het veulen niet leren om er onderuit te komen.
Zijn ze rond de twee jaar dan zijn die twenters heel makkelijk in het leren van de basis dingen.
Vandaar dat er altijd met twee jaar na het weide seizoen begonnen werd met inrijden.
En dat is een hele oude gewoonte om dat te doen.
Nu komen er natuurlijk weer reacties van mensen die al heel veel paarden beleerd hebben om dat met eind, 2 jaar niet te doen.

:7

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:32

Ariebren schreef:
Er gaan vaak heel veel dingen fout met een veulen omdat men er te veel mee doet.
Je veulen krijgt de kans om te protesteren en daar verder gebruik van te maken.
Doe je er niets mee, dan kan het veulen niet leren om er onderuit te komen.
Zijn ze rond de twee jaar dan zijn die twenters heel makkelijk in het leren van de basis dingen.
Vandaar dat er altijd met twee jaar na het weide seizoen begonnen werd met inrijden.
En dat is een hele oude gewoonte om dat te doen.
Nu komen er natuurlijk weer reacties van mensen die al heel veel paarden beleerd hebben om dat met eind, 2 jaar niet te doen.

:7

_/-\o_ amen!

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:52

Ben ik niet mee akkoord. Een veulen leert sneller en is veel makkelijk om aan te leren dat ze zich niet kunnen verzetten omdat ze nog minder kracht hebben. Aan twee jaar hebben ze al veel kracht en als ze zich dan willen losrukken, dan hou je ze niet meer tegen. Resultaat: paard weet dat hij sterker is dan baasje en blijft de truuk herhalen. Een veulen mist die kracht en onthoudt zo zijn hele leven dat hij niet sterker is. Niets mis mee met een veulen alles van basis beleefdheid te leren. Een groter en sterker paard laat je echt niet meer alles doen als het een beetje karakter heeft!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:59

Dan weet jij niet hoe sterk een gezond een pas geboren Tinker veulen is.
Mijn veeartse, fokster van Fries en KWPN is elke keer verbaasd over de kracht van mijn veulentjes als ze de eerste prik moet geven, binnen 24 uur na geboorte.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:06

JaBa schreef:
Ben ik niet mee akkoord. Een veulen leert sneller en is veel makkelijk om aan te leren dat ze zich niet kunnen verzetten omdat ze nog minder kracht hebben. Aan twee jaar hebben ze al veel kracht en als ze zich dan willen losrukken, dan hou je ze niet meer tegen. Resultaat: paard weet dat hij sterker is dan baasje en blijft de truuk herhalen. Een veulen mist die kracht en onthoudt zo zijn hele leven dat hij niet sterker is. Niets mis mee met een veulen alles van basis beleefdheid te leren. Een groter en sterker paard laat je echt niet meer alles doen als het een beetje karakter heeft!

Dit vind ik grote onzin. Veulens kunnen zich heel best verzetten en zijn bere sterk. Ik denk dat een veulen gewoon nog te weinig begrip heeft van de wereld om zich heen om al veel aan te leren. Ze zijn veel instinctiever en schrikkeriger. Wat ze daar in tegen leren moet heel duidelijk zijn en goed gaan. Hoe minder je de eerste 2 jaar ermee doet en ervan verwacht, hoe minder kans dat het verkeerd opgevat wordt. Als ze 2 of 3 zijn, zijn ze gewoon wat snuggerder en pikken ze de zaken meer op. Als een veulen na het spenen aan een touw mee kan lopen en braaf het halster aan en af laat doen, en niet de baas speelt over jou dan is het al heel wat.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:13

Mijn idee. :7

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:17

ik denk dat dat ook erg afhankelijk is van het individu. ik zie maar zát paarden die je rustig tot een jaar of drie gewoon kunt laten lopen, op uiteraard de noodzakelijke dingen na. aan de andere kant heb ik ook de nodige veulens meegemaakt die van jongs af aan wel veel in de hand kwamen en die ook berefijne paarden zijn geworden/ aan het worden zijn.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:09

Ik geloof dat deze topic niet bedoelt is om te discusieren over wat je wel of niet kan doen met een veulen. Het gaat hier om een vleeswond waar de ts ervaringen mee wilden delen en inmiddels is die wond super genezen...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:34

Wat nodig is is nodig, klaar. Tis altijd jammer als er wat mis gaat, helaas kan dat op elke leeftijd gebeuren.
Super dat de wond zo mooi genezen is TS!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 22:58

Voor het veulen dr eigen veiligheid is het ook wel makkelijk als ie al wat dingen kan....
En idd, wat wel en niet kan met een veulen is afhankelijk van heel veel factoren. ;)

Maar ik zie het nu buiten ook.. ze loopt als ware beetje te drammen op de kleinste shet.. De grotere shet geeft dan af een beet richting haar dat ze op moet houden, hee, draait ze dr kon naar hem toe. En maar kauwen (veulengedrag) hahahahah ja ja }>

Eergisteren zag het er zo uit:

Afbeelding

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 23:33

Netjes hoor!
Loopt ze ook helemaal goed enzo?

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 23:42

Jep... niks aan te zien. Thanks.
Van begin af liep ze normaal. DA zei ook dat niets vitaal oid geraakt was. :)