Zeer erge zomerexceem... en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:03

Misschien een vreemde opmerking, maar misschien kan er toch nog wat anders meegespeeld hebben dan 'alleen' zomereczeem:
Hij heeft nu duidelijk minder last, ondanks dat hij zonder deken staat. Voorheen stond hij altijd (?) met een deken en had hij opmerkelijk veel last, ging hij ook veel schuren terwijl hij het deken nog op had. Kan het dan ook niet deels aan een gevoeligheid voor het deken of eventueel allergie voor het wasmiddel of de stof gelegen hebben?

Overigens top dat het zo goed gaat!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:28

Wij snappen het zelf eigenlijk ook niet. Dat een paard met zo'n extreme zomer eczeem zo snel verbetering laat zien.
Eigenlijk zou er nog een paard hierheen moeten om eens te kijken of het nu echt de omgeving is!
Dan zou er kunnen worden gekeken wat nu echt het verschil is met hier of ergens anders. De bomen het land/paddock? Maar aan de andere kant... ik juich misschien te vroeg! Als hij zijn manen op de grond heeft hangen dan weten we zeker dat hij er van af is :D :D :D :D !

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:28

dubbelpost!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:14

Ik heb een eczemer, je mag hem best even lenen hoor :D
Nou, ik hoop voor jullie dat het geen ZE is en dat er een andere reden voor de jeuk in het spel is. ZE wens je geen enkel paard toe. Fijn dat ie zonder jeuk staat.

@miccamaaike, veel eczemers vinden de eczeemdeken niet erg hoor, sommigen steken zelfs hun hoofd er zelf door :D Voor hen is het vaak een opluchting, ze hebben het liever te warm op zonnige dagen, dan jeuk, liever een deken op dan jeuk. Jeuk is erger dan pijn zeggen ze.

Ik stond met mijn eczeemdeken in de hand, me eigenlijk af te vragen of het al weer dekentijd was dit jaar. Mijn paard steekt zijn neus in de deken en strekt zijn hals naar voren, zodat ik de slurf over zijn hals kan trekken. Als ze een verschikkelijke hekel aan het ding hebben, is het vreselijk onhandig om aan te doen, ze moeten met veel deken hun hoofd door een slurf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:37

aerdenhout1 schreef:
Zou allemaal kunnen natuurlijk aisie, we houden het dan ook heel goed in de gaten!
Als dit warme weer aanhoud zullen we denk ik ook niet ontkomen aan de eczeem deken.
Maar elke dag zonder is meegenomen voor het paard.
Frisse lucht is voor elke vorm van wond vorming het beste en dit zijn natuurlijk ook wondjes... op zijn hoofd in elk geval.
VivaLaVida... deze heeft geen manen meer. `Maar het hoofd ziet er inderdaad hetzelfde uit.

I know, bij die van mij valt het qua manen wel mee, staart erger, maar al helemaal de buik/oksels/onderbenen/hoofd.....

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 22:07

juleke schreef:
Misschien een vreemde opmerking, maar misschien kan er toch nog wat anders meegespeeld hebben dan 'alleen' zomereczeem:
Hij heeft nu duidelijk minder last, ondanks dat hij zonder deken staat. Voorheen stond hij altijd (?) met een deken en had hij opmerkelijk veel last, ging hij ook veel schuren terwijl hij het deken nog op had. Kan het dan ook niet deels aan een gevoeligheid voor het deken of eventueel allergie voor het wasmiddel of de stof gelegen hebben?

Overigens top dat het zo goed gaat!!

Stef schuurde zonder deken een stuk erger dan met deken.. Met de deken hielden we het eerst redelijk onder controle..
We hebben heel veel verschillende ecxeemdekens gehad met verschillende stoffen.
Die dunnere dekens schuurde hij binnen 2 dagen stuk, de rambo deed het al 2 maanden "goed".
Ik vind het zelf ook heel raar!
Maar wat ben ik blij dat hij nog steeds niet schuurt *\o/*

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:04

Mindim schreef:
Ik heb een eczemer, je mag hem best even lenen hoor :D
Nou, ik hoop voor jullie dat het geen ZE is en dat er een andere reden voor de jeuk in het spel is. ZE wens je geen enkel paard toe. Fijn dat ie zonder jeuk staat.

@miccamaaike, veel eczemers vinden de eczeemdeken niet erg hoor, sommigen steken zelfs hun hoofd er zelf door :D Voor hen is het vaak een opluchting, ze hebben het liever te warm op zonnige dagen, dan jeuk, liever een deken op dan jeuk. Jeuk is erger dan pijn zeggen ze.

Ik stond met mijn eczeemdeken in de hand, me eigenlijk af te vragen of het al weer dekentijd was dit jaar. Mijn paard steekt zijn neus in de deken en strekt zijn hals naar voren, zodat ik de slurf over zijn hals kan trekken. Als ze een verschikkelijke hekel aan het ding hebben, is het vreselijk onhandig om aan te doen, ze moeten met veel deken hun hoofd door een slurf.

Ik bedoelde eigenlijk ook niet dat ze t perse erg vinden, maar dat t vast fijner voor ze is om jeukvrij zonder deken te lopen :)
En tsja jeuk is idd heel erg naar... ik heb zelf last van eczeem op mijn handen en dat kan heeeel erg jeuken! Je mag dan eigenlijk niet krabben, maar dat is juist oh zo lekker :+ dus tsja... dan is een beetje pijn fijner dan die nare jeuk! Kan me ook niet voorstellen hoe dat moet zijn als je dat over je hele lichaam hebt, word hier al gek van soms...

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:50

Ik denk ook dat er iets anders meegespeelt heeft ; mijn paard kreeg dit jaar voor het eerst zeer ernstige jeukklachten, manen deels weggeschuurd, tot bloedens aan toe.
Bleek dat hij allergisch is voor vogels(nesten, luizen, haren viezigheid), gelijk naar een vogelvrije stal verplaatst, en het schuren stopte meteen.

Allergie voor bepaalde soorten bomen, plantjes, bloemen, vogels, andere dieren?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:05

Het zou prachtig zijn als het kan worden achterhaald waar het vandaan komt.
Er zijn zoveel paarden die er last van hebben en eigenlijk geen leven hebben daardoor.
Net even een filmpje gemaakt op stal van Stef, gaan er hem zo op zetten als het lukt.
Hoofd, oren, manen alles kan je aanraken nu. De plekken op het hoofd worden al een heel stuk rustiger.Er zijn geen nieuwe plekken bij gekomen sinds hij hier staat.
Ik vind het nog steeds een wonder!
Het is alleen een behoorlijke viespeuk op stal... iemand daar nog een oplossing voor??? :D :D :D :D :D :D :D :D ?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:31

Myour

Re: Zeer erge zomerexceem... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:12

Hier een stille meelezer, vind het echt een groot gebaar van je Aerdenhout zo'n pony deze kans te bieden, echt geweldig. Super fijn dat het nu al zo verbeterd is, zomereczeem of niet gaat erom dat deze pony nu weer aan iets anders kan denken dan krabben.
Ben heel benieuwd hoe ie 't gaat doen op langer termijn :j blijf dit zeker volgen!

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 18:14

aerdenhout1 schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=x_NyeYiM3z0

Hierbij het filmpje van Stef.

Het is niet te geloven.. Echt niet te geloven, hij laat zich gewoon aaien!!! :D
Hoe kan dit nou?? Ik snap er niks meer van..

Allergie zou kunnen, maar we hebben juist extra een weide erbij gehuurd een eindje verder om dat soort dingen helemaal uit te sluiten?!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:23

Anke ik snap er ook geen donder van, maar je ziet het, het gaat geweldig met hem!
Ik ben zelf ook zo verschrikkelijk blij voor `Stef!! Dit had ik ook niet durven dromen!
Je hebt een pb trouwens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:31

Wat fijn voor Stef, hopelijk zet de stijgende lijn voort!
Je kunt met onderzoek allergien vaststellen. ZE valt helaas niet te testen, maar misschien komt er iets anders boven, zodat misschien ook TS een opplossing kan vinden voor bij haar thuis?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:53

Je zou toch denken dat er meer onderzoek moet komen naar ZE. Als ik alleen al naar al de mailtjes kijk van de mensen die paarden hebben waar ze eigenlijk geen raad meer mee weten!
ZE komt zoveel voor. testen op het paard heeft duidelijk weinig zin, waarom dan niet onderzoeken waar het vandaan komt?
Ga eens kijken naar bomen, planten, bemesting enz.
Of ben ik nu heel blond?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:14

Oei Stef zag er echt zielig uit zeg, met al die wondjes. Ik vind het van TS ontzettend mooi dat ze heeft gekozen voor welzijn van haar paard, want zo'n lief dier mis je natuurlijk enorm! En voor Aerdenhout1 een dikke pluim dat jij je zo voor dit beestje inzet. Ik hoop dat het zo blijft gaan, maar ziet er wel super uit hoor!
Aerdenhout1, jouw paarden gaan van 9 tot 16.00 naar buiten toch? als ze de rest van de tijd binnen staan heb je het de meeste vliegjes al onderschept.
Hebben jullie helemaal geen excemers op stal staan? Je zou eens heel goed voeding en alles naast elkaar moeten leggen met TS. Het is zo onvoorstelbaar dit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:29

aerdenhout1 schreef:
Je zou toch denken dat er meer onderzoek moet komen naar ZE. Als ik alleen al naar al de mailtjes kijk van de mensen die paarden hebben waar ze eigenlijk geen raad meer mee weten!
ZE komt zoveel voor. testen op het paard heeft duidelijk weinig zin, waarom dan niet onderzoeken waar het vandaan komt?
Ga eens kijken naar bomen, planten, bemesting enz.
Of ben ik nu heel blond?

Het is heel erg vervelend, diagnose wordt eigenlijk gewoon op het zicht gesteld, dus 100% garantie heb je nooit. Er wordt(kan) niet op het speeksel van de culicoide mug getest, daar ontstaat ZE door. Ik heb astma, ben erg allergisch voor mist en heftige parfum, dat is ook niet te achterhalen, het waarom ik dat heb. ZE ontstaat door de culicoide mug, dat weten ze. Maar de oplossing niet.
Zoveel mensen zitten met dit soort paarden, er wordt wel onderzoek verricht en daar komt dan wel eens wat uit, maar dat helpt bij het ene paard en bij het andere weer niet. Of het is niet te betalen, spul voor door het voer en in de manen en dat samen voor 125+ euro in de maand.
Dat valt niet voor iedereen op te brengen, nu is derfen een middel waar je veel over hoort op bokt, maar ook dat heeft verschillende uitwerkingen op de verschillende paarden. Vorig jaar schuurde mijn paard in maart al, nu begon hij halverwege juli jeuk tekenen te vertonen. Hier was de deken dus te laat en is het effect niet optimaal.
Was het maar waar dat er een vaccin bestond, dan had men er heel wat klanten voor :D

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:41

+ Dat de oorzaken voor elk paard kunnen verschillen.
Er is simpelweg niet 1 antwoord dat elk paard helpt.
Bij de mijne hebben bijvoorbeeld de zon en bepaalde voerallergiën ook een invloed. Maar dat is niet voor elk paard zo.
Die mug is maar het topje van de ijsberg. ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 08:51

de mug is de trigger, de druppel die de emmer doet overlopen. Maar vaak mankeert er van alles aan de paarden zelf, als dat opgelost wordt, is de mug ook geen trigger meer.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:06

ik sta 15 km van aerdenhout af, maar wel eczeempony en nu veel ponys en paarden in de buurt die onwijs jeuk hebben(ook die geen eczemers zijn)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:11

Mijn paarden mankeren verder helemaal niets, zijn zo gezond als wat. Ik moet er enkel voor zorgen dat ze uit de buurt van die mugjes blijven, dan hebben ze nergens last van. Ze krijgen ook geen aangepast voer of id. Gewoon gras, hooi bix en muesli. Het is dit jaar bij mijn paarden erg goed te doen. Overdag zijn ze buiten in het weiland met exceemdeken en rond 5 uur gaan ze op stal en dan gaat de deken af en ze schuren niet, dat is echt uitzonderlijk. Komt vooral door het slechte weer want we wonen hier midden in de bossen en normaal gesproken stikt het om deze tijd van die vliegjes maar nu zie je ze bijna niet. Maar zodra het weer warmer wordt wemelt het er weer van dus dan is het weer oppassen.

Dus dat er van alles mis is met een exceempaard ben ik het niet mee eens want dat is lang niet bij elk paard het geval.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:13

Maar heb jij die van jou dag en nacht buiten of stal je hem op Happytime?
Ik heb momenteel 28 paarden staan, Shetlanders, haflingers, Fjorden, Arabieren en KWPN en geen een die schuurt.
Eigenlijk zou je de pony eens een week hier moeten zetten om te kijken of het dan toch de omgeving is.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:01

Als dat zo is Aerdenhout1 kun je het nog weleens druk krijgen met aanvragen :D . Speciaal ZE pensionstalling (voor woekerprijzen) _O-
Goudmijntje :)*

Wel opmerkelijk dat er bij happytime wel excemers/jeukers rondlopen. Wat is het verschil qau omgeving van jullie? en idd staan de paarden altijd buiten?

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:41

wat een prachtig topic, van begin tot nu gelezen!
haflingertje echt een moeilijke maar goede keuze om je lieverd te verkassen!
en geweldig dat aerdenhout hem zo opvangt! echt zo mooi om te zien hoe snel er een oplossing is gekomen, zo goed dat hij nog een kans kreeg.. en met wat voor een resultaat?! het gaat nu zo goed met hem! echt geweldig om te lezen word er helemaal blij van!!

en wat betreft de deken.. ik heb zelf een andalusier van 7, 2 jaar terug uit spanje gehaald, kreeg in maart last van ZE, heb alle dekens en alle middeltjes geprobeerd..
een paar boeken erover gelezen..
het ligt heel veel aan op wat voor een land ze staan.. en wat voor een voer ze krijgen, ook komt het veel voor bij paarden die geinporteerd worden..

die van mij staat nu dag en nacht op het land tussen de slootjes waar de mugjes vandaan komen, maar met natuurlijk voer, een wereldcremetje (tea tree gel van volatile) en druppels van puur cullico heeft hij gelukkig geen last meer!!

als een deken niet nodig is lekker aflaten! die van mij voelt zich er alleen maar in opgesloten!

ooh ben zo blij voor stef! lees lekker mee!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:52

bij heel veel eczemers is wel van alles mis. Hoeft niet aan het paard zelf te liggen of zichtbaar/merkbaar te zijn (kunnen prima gezond zijn) maar heel vaak komt het van binnenuit (voeding/afvalstoffen/tekorten/overschotten) en als dat aangepast wordt is de mug soms geen trigger meer.