Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 09:32

Petrea: de Greenguard (http://www.paardendrogist.nl) krijgen ze echt niet kapot. Je kunt de Greenguard ook eerst een week uitproberen, kost maar een paar euro maar dan weet je ook meteen of het werkt en je loopt geen risico. Niet tevreden? Dan stuur je de Greenguard gewoon terug.
Mijn merrie sloopte de goedkopere nylon versies ook altijd.

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:27

nadita schreef:
petrea schreef:
Expiriment mislukt ? Er zit na een dag al een scheur in de onderkant , moet ik doorzetten of stoppen , wat vinden jullie ?

Voor de gezondheid van je pony: doorzetten!!!

Ik heb geen pony maar een paard , :+

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:30

CarovdG schreef:
Petrea: de Greenguard (http://www.paardendrogist.nl) krijgen ze echt niet kapot. Je kunt de Greenguard ook eerst een week uitproberen, kost maar een paar euro maar dan weet je ook meteen of het werkt en je loopt geen risico. Niet tevreden? Dan stuur je de Greenguard gewoon terug.
Mijn merrie sloopte de goedkopere nylon versies ook altijd.

Ik geef haar vandaag nog een kans , en zal jouw tip goed onthouden , dank je .

deedee19

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:43

welk merk heb je dan petrea? Mijn IR gaat nu al een paar maanden mee. Ik heb wel een nieuwe gekocht zodat ik nooit zonder zit, maar schat dat je er toch niet meer dan 1 per jaar nodig hebt.

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:45

deedee19 schreef:
welk merk heb je dan petrea? Mijn IR gaat nu al een paar maanden mee. Ik heb wel een nieuwe gekocht zodat ik nooit zonder zit, maar schat dat je er toch niet meer dan 1 per jaar nodig hebt.

merk weet ik niet , maar het is dezelfde als die met bont voorbij al is gekomen , alleen dan zonder bont ;)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:47

Ja ze lijken wdb allemaal op elkaar. Maar ik vind die van Imperial Riding echt de beste.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:25

deedee19 schreef:
Ja ze lijken wdb allemaal op elkaar. Maar ik vind die van Imperial Riding echt de beste.

Je hebt ze van Best Friend (de duurste), Harry Horse, Shires, Imperial Riding, USG en vast nog wel meer merken.
Allemaal verschillen ze per merk in grootte.
Gemiddelde prijs is ongeveer 20 euro, dat is toch geen geld tov de gezondheid van je pony/paard.
Dan mogen ze er van mij best eentje slopen per jaar.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:47

Nou da vind ik nou ook nadita :D Ik hou er gewoon rekening mee in de kosten dat ik er ieder jaar eentje nodig zal hebben.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:00

Ik heb er eentje van Imperial Riding besteld en meteen een singelbontje om er bont in te maken tegen de schuurplekken. Ben heel benieuwd hoe ze erop gaat reageren!

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:04

Zou zoiets ook kunnen om bont in een graasmasker te maken? (die bontjes zijn een set)
Afbeelding

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:20

Lanita schreef:
Zou zoiets ook kunnen om bont in een graasmasker te maken? (die bontjes zijn een set)
Afbeelding

Dat lukt volgens mij niet, behalve aan het kopstuk.
In ieder geval niet aan de binnenkant van de korf, want je hebt niets om het aan vast te maken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:39

Ik vind het toch apart te lezen dat er zoveel paarden zo'n zwart ding krijgen, en het daar ook nog eens goed op doen! Ik vind dat echt absoluut niet paardvriendelijk eruit zien :o Maar blijkbaar doen ze het er wel gewoon ook goed op op die dingen. Ik had er eentje voor mn shet, maar die heb ik nooit omgedaan omdat ik het super zielig vond, lijtk mij zo benauwend.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:49

Ik vind het apart dat mijn merrie van normale weidegang op een niet intensief begraasde en bemeste weide moddervet wordt en hoefbevangen raakt...
Als dat niet zou gebeuren hoeft ze van mij zo'n graasmasker niet op!

Snap echt niet waarom (steeds meer?) paarden er niet (meer?) tegen kunnen...
Kwam het minder vaak voor doordat ze harder moesten werken, of brachten mensen hun hoefbevangen paarden vroeger gewoon gelijk naar de slager?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:53

Ja dat vraag ik mij ook af, watn het lijkt meer en meer voor te komen. Misschien wordt er nu intensiever bemest, iig toch wel bij ons (boer) wordt toch wel op een andere manier dan vroeger bemest volgens mij.... maar is dat bij iedereen zo? Deden paarden vroeger meer idd?

Overigens ben ik blij dat ik mijn merrie voor het eerst sinds jaren juist redelijk slank kan houden ondanks 24/7 weidegang. Maar bij mijn shetje valt daar niet tegen op te boksen, die is al moddervet met maskertje :=

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:58

"Zou zoiets ook kunnen om bont in een graasmasker te maken? (die bontjes zijn een set)
Afbeelding"

Ja, dat kan! Ik heb heb ze gebruikt in de greenguard (je kan ze nl. in stukjes knippen en als het met het klitteband niet lukt, gewoon met een naald en draad er aan vast naaien...)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:13

Ik heb ook de greenguard van de paardendrogist. Geld echt dubbel en dwars waard!
Mijn merrie is nog niet eerder in zo'n goede conditie geweest in de zomer, en zo.. slank!! Zij hoeft alleen maar naar gras te kijken en ze groeit al dicht.
Ik heb de greenguard eerst een week uitgeprobeerd.
De 1e keer dat ze hem omhad was ook heel zielig om te zien, ze snapte er NIKS van.
Maar op aanraden van een (ex)stalgenootje ben ik weggelopen, en na een uur weer gaan kijken.
En toen stond ze er gewoon mee te grazen.

Okee, het ZIET er niet uit, maar nou èn? Gezondheid van mijn paard gaat me voor alles! :)

Hier had ze hem de 1e keer om:

Na een uurtje:

:D

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:19

Zou het kunnen liggen aan het feit dat vroeger de paarden minder buiten kwamen? Het hele 'je moet een paard zo natuurlijk mogelijk houden' is nog niet zo heel oud (wel heel goed natuurlijk!) en daarvoor kwamen ze gewoon niet zoveel buiten. Met de verdwijnende boeren, worden veel weilanden ook opeens beschikbaar voor paarden en daar staat nog steeds fijn koeiengras op. Goed voor koeien, slecht voor paarden... Onze geliefde viervoeters eten van nature nou eenmaal droog gras en scrubs en niet dat vette koeienvoer en kunnen er ook helemaal niet tegen...

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:21

Tancreda4 schreef:
Ik vind het toch apart te lezen dat er zoveel paarden zo'n zwart ding krijgen, en het daar ook nog eens goed op doen! Ik vind dat echt absoluut niet paardvriendelijk eruit zien :o Maar blijkbaar doen ze het er wel gewoon ook goed op op die dingen. Ik had er eentje voor mn shet, maar die heb ik nooit omgedaan omdat ik het super zielig vond, lijtk mij zo benauwend.

Weet je wat nog zieliger is: een pony zonder zo'n zwart ding die HBV raakt, binnen een paar dagen gaat ontschoenen en nog een dag later dood aan de weg ligt om door de Rendac opgehaald te worden!!!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:48

Uiteraard, dat zeg ik toch ook niet. Ik zeg alelen dat die dingen in mijn ogen niet konden werken en veelte benauwd zouden zijn, maar blijkbaar valt dat mee als er zoveel paarden normaal mee kunnen lopen en het er goed mee doen. Maar bedoel ook; er zijn meerdere mogelijkheden qua graaskorven, en toch wordt snel zo'n zwarte gekozen. Maar ik denk dat als de greenguard toegankelijker was qua prijs dat die er dan meer aan had gehangen lijkt mij.

En als ze daar idd minder mee kunnen eten en benauwd van zouden worden, dan vind ik dat zieliger ja. Dan maar op zand met wat hooi :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:54

Mijn pony heeft zijn graasmasker van IR binnen 15 minuten gesloopt :=
Maar het was sowieso geen succes... hij was alleen maar in paniek aan het rennen helaas. Dus ik heb toch maar voor strookbegrazing gekozen, is wel minder goed voor het land maar ach: zo blijft hij ook op gewicht :)
Graasmasker zou ik nooit weer aangschaffen, meneer heeft er écht een hekel aan en hem kennende... went het ook niet :+ Hij vindt het vreselijk om iets op zijn neus te hebben... dus een greenguard is ook geen optie. Gelukkig zijn er ook andere manieren om paarden slank te houden zonder graasmasker!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 16-08-11 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:57

@ Tancreda4: Wat dat benauwde betreft heb je wel gelijk, ik zou mijn paard ook niet snel zo'n krappe omdoen. en het is inderdaad erg jammer dat die van de paardendrogist zo duur zijn maar... je hebt er wel wat voor! Paard kan er zelfs gewoon mee gapen. Kijk maar naar mijn filmpjes, genoeg bewegingsruimte. Ze drinkt er ook gewoon mee. (niet dat ze gaapt op een van de filmpjes, maar je kunt wel duidelijk zien dat ze genoeg ruimte heeft)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:02

Ik heb zelf een greenguard voor mijn paard... In eerste instantie werkte hij prima en is ze behoorlijk wat kilootjes kwijt geraakt, maar nu heb ik het idee dat ze een dipje heeft en zelf weer bijkomt :(:)
Maar goed het gras heeft de laatste tijd ook een flinke oppepper gehad dankzij de regen dus daar kan het natuurlijk ook door komen!

Mijn paard heeft nog steeds genoeg sociaal contact (kriebelen bij elkaar gaat ook met het bakje :D ) en het eten staat gewoon op een lager pitje :) Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik persoonlijk geen andere als de greenguard aan zou schaffen :o Die vind ik nog het meest vriendelijk...

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:39

Mijn insulineresistente merrie heeft hem dus ook al een paar jaar, zoals een paar paginas terug vermeld.

Eerdere jaren vond ik het toch best zielig en deed ik heb af zodra het enigszins kon.
Ik gaf haar toen GlucoBalance bij, als ondersteuning.

Dit jaar heb ik stugger volgehouden met het masker, ook wanneer het leek alsof ie wel af kon. De GlucoBalance was op en ik zat krap bij kas, dus ik heb haar echt een poos niets anders gegeven dan weidegang met de greenguard.
En nu ik terug ben van vakantie zie ik het verschil pas goed. Ze is echt al haar vetjes kwijt!! Ook de cellulitis-bulten bij haar staartaanzet. Verder ziet ze er prima uit, is goed op conditie, is blij. En er is niet eens meer aan haar te zien dat ze IR heeft of ooit erg veel te dik is geweest. De laatste 6 weken zonder supplement of iets anders, en alleen maar het masker hebben hun werk goed gedaan!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:30

@vuurneon, ik doe al jaren aan strookbegrazing, maar ze eten gewoon van het gemilimeterde gras door tot ze moddervet zijn.

Ik heb dus ook de greenguard voor mijn merrie en die moest even wennen maar ze heeft er nu geen problemen mee, kan er goed mee eten en drinken, zelfs hooi komt er door als het echt moet, alleen kan ze niet meer schrokken. Ze staat nog te kort op de wei om er van af te kunnen slanken (krijgt op paddock hooi en voordroog) maar hoop dat ze in de toekomst langer op de wei kan en het ding zijn afslankende effect kan bewijzen.

De pensionpony die overgewicht heeft was te slim voor de greenguard, die schuurde zodat ze haar neus er langs kreeg en dan had ze hem half in haar mond en kon er langs eten. Daar is dus zo'n dichte korf voor gekomen, maar dat frustreert het dier zo dat ze van ellende maar weer in de paddock komt staan...
Die mag 1x per dag grazen zonder korf, en als ze langer in de wei mag, dan het 2e deel met korf.

Ik heb mijn paard liever de hele dag met graasmasker op de wei, dan op de paddock met porties hooi. Met grazen beweegt ze namelijk meer dan met hooi in de paddock en ze verveelt zich minder en heeft minder snel weer honger/staat minder lang zonder eten.
Nu durf ik dat niet omdat ze net herstellende is van hoefbevangenheid, maar hopelijk kan ze over een tijdje weer 2 of 3x per dag een uurtje op de wei en dan opbouwen naar halve dagen. Op het moment is het maar een half uurtje tot uurtje met graasmasker.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 07:50

wordt de greenguard ook zo vies van binnen? Ik heb nu model bloempot, maar pak hem elke dag een uurtje of wat af om hem schoon te maken en omdat ik vind dat ie zo over de neus zit e.d.
Heb bekeken om er stukjes uit te snijden, maar de neus komt dan evengoed niet vrij

Hij doet het verder goed met het grasmasker en heeft het ook nodig ivm vorig jaar bevangenheid (en vlgs mij toch ook wel IR), maar ik vind het sneu dat er iedere dag een berg zand en gras in plakt. Lijkt me nu niet zo lekker voor hem
Ik overweeg dus een greenguard voor vlgd jaar.