Zou je dit paard in laten slapen????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Zou je dit paard in laten slapen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:26

Jij kent je paard het beste, als hij graag wil maar niet meer kan is het waarschijnlijk erg frustrerend voor je paard.

Gewoon een paar nachtjes goed over slapen!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:29

En waar baseert de da dat op? Zo veel gevallen zal hij niet in z'n praktijk hebben. Anderzijds stelt hij wel een goudtherapie voor. Da's toch op z'n minst tegenstrijdig?

Wees 'ns eerlijk TS, heeft je paard nu pijn? Kan hij draven, galopperen? Hoe vaak/lang ben je bij hem en hoe vaak is hij in die tijd gevallen/gestruikeld? Geef je hem pijnstilling? En wat wil je eigenlijk echt?

Sunnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:29

het is natuurlijk een heel erg moeilijke keuze, maar je moet nu aan je paard denken en niet aan het verdriet wat je er zelf van kunt hebben. als het paard pijn heeft is het gewoon het beste om hem in te laten slapen.
Heel veel sterkte. :(:)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:30

Mixx schreef:
Ik moet wel zeggen dat de DA heeft gezegd dat zijn lichaam NOOIT meer zal verbeteren...

Maar was dat een dierenarts van een kliniek en wat voor onderzoeken zijn er dan gedaan?

Mixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 16:05

Ja was een DA van een kliniek, er hebben zelfs 3 artsen naar gekeken daar...Daarvoor ben ik ook al bij 2 andere klinieken geweest. Alle mogelijke behandelingen (rust, ingespoten, gekraakt enz) hebben niks geholpen.. Omdat zijn bekken compleet vast zit is dus de conclusie dat het niet meer goed komt...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:08

Dan denk ik dat de juiste beslissing inslapen word, hoe moeilijk ook!
Geef hem anders deze zomer nog lekker het land en laat hem voor de winter gaan.
In elk geval heel veel sterkte, het is en blijft altijd heel moeilijk om die beslissing te moeten nemen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:10

Marion71 schreef:
Niet om je aan te vallen hoor, maar hoe weet jij dat zo zeker? Jouw grasmaaier zal ook niet voor niks daartoe bevorderd zijn.

Ik voel me niet aangevallen hoor ;)
Mijn grasmaaier is grasmaaier omdat ze 27 is en ze met pensioen is. Maar kerngezond verder, op zomer exzeem na. Dit is een keer zó erg geweest dat het arme dier van gekkigheid niet wist wat ze moest doen. Toen heb ik er een homeopaat bij gehaald met het idee, laatste redmiddel, als dit niet snel werkt gaat ze naar de slacht. Dit heeft erg goed geholpen, ze staat altijd met deken om en heeft geen last meer gehad. Maar daardoor weet ik wel hoe TS zich ongeveer moet voelen.
Heel erg, maar ik had (als de nieuwe "medicijnen" niet hadden geholpen) vlot de beslissing genomen, mijn gevoel komt later wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:12

Marion71 schreef:
Hoeveel van de mensen die reageren hebben daadwerkelijk (al jaren) een grasmaaier?

*meld zich*
hoezo?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:13

Ik had overigens een jaar een grasmaaier, en die staat nu gras te maaien op een zorgboerderij

Mixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 16:15

Ja ik heb ook gedacht aan een zorgboerderij, weet alleen daarvan ook niet of dat nou de oplossing is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:16

Nee, als een dier bij jou niet pijnvrij gras kan maaien, kan 'ie het bij een ander zeker niet...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:16

Voor dit paard IMO niet. Mijn paard staat 100% pijnvrij zolang ze niet belast wordt

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:18

Kon je het maar aan hem vragen. Maar mij lijkt het misschien wel het beste om hem in te laten slapen.
Heel veel sterkte ermee.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:20

Zeg dat maar niet te hard, anders krijgt TS allemaal PBs van mensen die denken dat ze voor het paard kunnen spreken. Met readings enzo, al die onzin. En mensen die de keuze uitstellen, de feiten gaan afzwakken, het eigenlijk niet willen zien, zijn geneigd in die b*llshit te geloven.

Edit: dat laatste is niet tegenover TS bedoeld, zij weet geloof ik heel goed wat te doen.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:23

pfoe.... wat een rotbeslissing valt er weer te nemen!

toevallig heb ik vorige week gereageerd in een topic over mensen waarvan hun paard een zorgenkindje was. Misschien kan je dit ook eens opzoeken, daarin staan veel meningen... en misschien voor jou ook een beetje een idee dat je dit probleem niet alleen hebt.

Daarin heb ik mijn verhaal ook uitgelegd en uiteindelijk kwamen ik en een medebokker tot de conclusie dat iedereen een eigen keus moet maken in zo'n geval.
Een keus, waarbij je jezelf in de spiegel nog moeste kunnen aankijken en je niet schuldig hoeft te voelen over de gedane zaken. Dus eigenlijk: hoe schuldig voel jij je over dat je paard mogelijk niet helemaal pijnvrij is, wordt je paard er gelukkig van in een wei te staan en, ook al klinkt dit misschien egoistisch, hoe gelukkig wordt je zelf van een paard dat in de wei staat?

Vragen waar iedereen anders op zou kunnen antwoorden. Het is een beslissing waar je nog even tegenaan zal hikken, maar als je het goed overdenkt zal je er waarschijnlijk geen spijt van hebben.

Ik wens je heel veel succes bij je overdenkingen. Ik weet hoe rot het is over het leven van een dierbare vriend te beslissen...

groet heleen.

Alina1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:24

Als hij door zichzelf op slot te zetten geen pijn heeft (wat jij aangeeft) zou ik hem niet in laten slapen of naar de slager brengen. Paarden houden is niet alleen rijden. Ik vind dat wanneer je een paard niet meer kunt berijden maar deze nog wel pijnvrij in het land kan laten staan je voor het dier moet zorgen tot het het einde en dan kost het maar geld wanneer je een dier koopt moet je er voor staan in goede maar ook in slechte tijden.

Wanneer het paard veel pijn heeft elke dag en zelf aangeeft niet verder te willen dan kun je overwegen het dier in te laten slapen.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:25

Hoe vervelend het ook is, ik zou hem laten inslapen. 20 jaar lang pijn hebben is imo gewoon zielig.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:27

Alina1989 schreef:
Als hij door zichzelf op slot te zetten geen pijn heeft (wat jij aangeeft) zou ik hem niet in laten slapen of naar de slager brengen. Paarden houden is niet alleen rijden.

Ook als je paard daardoor geen paardwaardig leven heeft? Niet kunnen rondrennen, bokken, gek doen, met z'n "nog maar 6 jaar"? Ik denk niet dat een paard daar gelukkig van word.

Alina1989 schreef:
Wanneer het paard veel pijn heeft elke dag en zelf aangeeft niet verder te willen dan kun je overwegen het dier in te laten slapen.

Als je terugleest in het topic staat er duidelijk aangegeven waarom het grootste gedeelte van de paarden pijn verbergen, het dus moedwillig NIET laten zien. Dus mocht het zó ver komen dat een paard laat merken dat het écht niet meer verder kan, ben je al een hele tijd dierenleed verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:28

Alina1989 schreef:

Maar daar zit 'm de pest. Een paard geeft niet zo snel aan niet meer te willen. Dat is zijn natuur, als prooidier. Die zal proberen te blijven overtuigen dat het goed met 'm gaat omdat 'ie anders opgevreten zou worden door een jager. Paarden kennen geen zelfmoordgedachtes.
Als een paard het zichbaar opgeeft ben je imo al te laat met je beslissing. Véél te laat.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:30

Sonja schreef:
Marion71 schreef:
Hoeveel van de mensen die reageren hebben daadwerkelijk (al jaren) een grasmaaier?

*meld zich*
hoezo?

Uitgelegd in dezelfde post als waarin ik de vraag stelde, namelijk dat veel mensen hun 'kapotte' paard liever inruilen tegen een 'hele' versie en dan heel rap afscheid nemen. Een advies van iemand die er zo instaat is het tegenovergestelde van hoe ts het voelt. Een 'kapot' paard is imo iets heel anders dan een oud paard.

Grasmaaier zijn bij een zorgboerderij moet ook passen bij je paard. Voor de mijne zou dat absoluut geen optie zijn. Een zorgboerderij is ook gewoon een bedrijf en zij zullen echt geen honderden euro's spenderen aan zo'n paard mocht een da een keer nodig zijn. Aanbod genoeg, zeker in deze tijd.
Voor mij zou het niet goed voelen. Daar komt ook bij dat ik die verantwoordelijkheid zelf op me wil nemen. Zelf kunnen beslissen hoe lang het leven voor mijn grasmaaier lol hebben is en wanneer leven lijden wordt. En als dat laatste het geval is, kan ook ik heel goed doorpakken. Ik wil zelf niet als kasplant leven en dat vraag ik ook niet van m'n paarden.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:32

Sonja schreef:
Alina1989 schreef:

Maar daar zit 'm de pest. Een paard geeft niet zo snel aan niet meer te willen. Dat is zijn natuur, als prooidier. Die zal proberen te blijven overtuigen dat het goed met 'm gaat omdat 'ie anders opgevreten zou worden door een jager. Paarden kennen geen zelfmoordgedachtes.
Als een paard het zichbaar opgeeft ben je imo al te laat met je beslissing. Véél te laat.

Helemaal mee eens. En toch, als je er oog voor hebt en je paard goed kent, weet je het. De houding, blik in de ogen, reacties, echt als het moment daar is en dat wil je als eigenaar ook zien, dan zie je het echt aan je dier.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:32

Marion71 schreef:
. Een 'kapot' paard is imo iets heel anders dan een oud paard.

Hoezo? Staat ook alleen maar gras te vreten en geld te kosten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:33

Marion71, dat geld voor een heleboel mensen NIET. Die zien het niet. Of willen het niet zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:35

GamblersCup schreef:
Marion71, dat geld voor een heleboel mensen NIET. Die zien het niet. Of willen het niet zien.

Daar ben ik dus idd ook bang voor.
Ook bij mezelf /mijn kapotte Dikkiedik trouwens.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:38

GamblersCup schreef:
Marion71 schreef:
. Een 'kapot' paard is imo iets heel anders dan een oud paard.

Hoezo? Staat ook alleen maar gras te vreten en geld te kosten.

Allereerst heeft een oud paard voor veel mensen z'n pensioen verdiend. Nu zijn ook veel reacties 'nog maar 6' of 'nog 20 jaar op het land staan'. Alsof elk paard 26 wordt (nou, de meesten niet, hoor). In de tweede plaats de kans dat jouw paard van 27 nog 20 jaar geld staat te kosten, niet zo heel groot is. Als die van mij 27 is, heeft ze zeker 22 jaar geld gekost. Dat redt 'ie van jou niet. Ik ga van het standpunt uit dat ze altijd geld kosten, of ik er nou met m'n kont bovenop zit of niet.