Niezel schreef:Interessante discussie!
Bij honden (entingen) is gebleken dat je niet jaarlijks hoeft te enten. De werkzame stof in entingen is jarenlang werkzaam en bij een juist opgebouwde immuniteit aan puppyentingen is het meestal helemaal niet nodig nog weer te enten. De makers van de vaccins hebben inmiddels zelf al toegegeven dat bij honden de enting minimaal twee jaar werkzaam is en jaarlijks herhalen dus niet eens nodig is. Mensen worden toch ook niet jaarlijks geënt voor de standaard entingen die je als kind hebt gehad?
Ik heb na lang wikken en wegen van voordelen en nadelen mijn honden, op de volledige reeks van drie, als pup/jonge hond, ook niet weer laten enten. Met de paarden ben ik daar nog niet uit.
wij geven onze honden en katten ook geen entingen, zijn echter ook nooit ziek, als je ze mee neemt op vakantie me tvliegtuig ofzo dan moet het, maar dit doen wij niet.
Ikzelf haal ook nooit een enting, buiten die wat ik als kind gehad heb en heel wat jaartjes terug moesten we een enting, de enting tegen bv de mexicaanse griep heb ik nooit gehaald en ga ik ook niet halen. Ben 90% van de tijd kerngezond...
wat paarden betreft, tja ze zijn zo duur en je wilt ze natuurlijk ook gezond zien... ikzelf heb wel meegemaakt dat paarden die ingeent wel ziek werden en die niet geent worden niet ziek... dit is vaak natuurlijk gewoon toeval.. ik weet niet of het nodig is of niet, ik twijfel er echter erg aan. Een da die ik ken verzekerde me dat het echt overbodig is ze jaarlijks te enten en hierdoor juist andere dingen sneller kunnen opduiken.