Jaarlijkse enting waarom wel of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je paarden jaarlijks enten? Graag nadere uitleg in het topic.

Ja
210 (80%)
Nee
50 (19%)

Totaal aantal stemmen: 260

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:29

Niezel schreef:
Interessante discussie!
Bij honden (entingen) is gebleken dat je niet jaarlijks hoeft te enten. De werkzame stof in entingen is jarenlang werkzaam en bij een juist opgebouwde immuniteit aan puppyentingen is het meestal helemaal niet nodig nog weer te enten. De makers van de vaccins hebben inmiddels zelf al toegegeven dat bij honden de enting minimaal twee jaar werkzaam is en jaarlijks herhalen dus niet eens nodig is. Mensen worden toch ook niet jaarlijks geënt voor de standaard entingen die je als kind hebt gehad?
Ik heb na lang wikken en wegen van voordelen en nadelen mijn honden, op de volledige reeks van drie, als pup/jonge hond, ook niet weer laten enten. Met de paarden ben ik daar nog niet uit.

wij geven onze honden en katten ook geen entingen, zijn echter ook nooit ziek, als je ze mee neemt op vakantie me tvliegtuig ofzo dan moet het, maar dit doen wij niet.
Ikzelf haal ook nooit een enting, buiten die wat ik als kind gehad heb en heel wat jaartjes terug moesten we een enting, de enting tegen bv de mexicaanse griep heb ik nooit gehaald en ga ik ook niet halen. Ben 90% van de tijd kerngezond...

wat paarden betreft, tja ze zijn zo duur en je wilt ze natuurlijk ook gezond zien... ikzelf heb wel meegemaakt dat paarden die ingeent wel ziek werden en die niet geent worden niet ziek... dit is vaak natuurlijk gewoon toeval.. ik weet niet of het nodig is of niet, ik twijfel er echter erg aan. Een da die ik ken verzekerde me dat het echt overbodig is ze jaarlijks te enten en hierdoor juist andere dingen sneller kunnen opduiken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:34

JaBa schreef:
Ik zou je dringend vragen om eens wat onderzoek te gaan doen. Het is één virus, het is niet gemuteerd naar drie verschillende vormen. Het is een DNA virus, en is één virus, niks mutatie. Het virus begint altijd in de neus, daar vermenigvuldigt het zich (daardoor ademhalingsproblemen en spreiding van het virus naar andere paarden). Daarna komt het in het bloed terecht, in witte bloedcellen en kan zo verspreiden in het lichaam. Dan komt het bij ALLE paarden in verschillende organen terecht, waaronder dus een drachtige baarmoeder en het zenuwstelsel. Daar vreet het bloedvaten kapot, wat dus in de baarmoeder leidt tot een abortus en in het zenuwstelsel tot zenuwstoornissen. Zenuwstoornissen is afhankelijk van hoe groot de schade daar is. Dus dit is allemaal één en hetzelfde virus, dat al deze dingen tegelijk doet in een paard. Geen verschillende vormen, geen mutaties.

Dit virus zit in het vaccin en beschermt je paard tegen al deze symptomen, met volledig succes voor de ademhlaingsproblemen, gedeeltelijk effect voor de abortus en een niet bewezen, maar wel waargenomen effect op de zenuwstoornissen.

ik zou jou eerder vragen dringend onderzoek te gaan doen ;)
aangezien ik het niet zo maar uit een boekje heb oid ;)

storrum

Re: Jaarlijkse enting waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:37

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:49

Maar wat ik me dan afvraag... mensen die voor het enten zijn, laten jullie je hond ook elk jaar voor hondsdolheid inenten?

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:51

M_D_H schreef:
JaBa schreef:
Ik zou je dringend vragen om eens wat onderzoek te gaan doen. Het is één virus, het is niet gemuteerd naar drie verschillende vormen. Het is een DNA virus, en is één virus, niks mutatie. Het virus begint altijd in de neus, daar vermenigvuldigt het zich (daardoor ademhalingsproblemen en spreiding van het virus naar andere paarden). Daarna komt het in het bloed terecht, in witte bloedcellen en kan zo verspreiden in het lichaam. Dan komt het bij ALLE paarden in verschillende organen terecht, waaronder dus een drachtige baarmoeder en het zenuwstelsel. Daar vreet het bloedvaten kapot, wat dus in de baarmoeder leidt tot een abortus en in het zenuwstelsel tot zenuwstoornissen. Zenuwstoornissen is afhankelijk van hoe groot de schade daar is. Dus dit is allemaal één en hetzelfde virus, dat al deze dingen tegelijk doet in een paard. Geen verschillende vormen, geen mutaties.

Dit virus zit in het vaccin en beschermt je paard tegen al deze symptomen, met volledig succes voor de ademhlaingsproblemen, gedeeltelijk effect voor de abortus en een niet bewezen, maar wel waargenomen effect op de zenuwstoornissen.

ik zou jou eerder vragen dringend onderzoek te gaan doen ;)
aangezien ik het niet zo maar uit een boekje heb oid ;)

Ik ook niet ;-) en niet om op te scheppen, maar ik denk niet dat jij het uit een betere bron of kennis kan hebben... Er bestaat namelijk geen hogere en meer rechtstreekse kennis.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:58

vertel...

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:02

Je hebt pb! Mijn bron wordt niet meer zo graag openbaar gemaakt op dergelijke fora ;-)

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:02

Interressante topic, ik laat mijn paard elk jaar in enten! Van de zomer gaat hij op wei met een paard wat niet geent wordt vanwege het geloof van de eigenaar! Wat mij bezig houdt is het wel zo slim om mijn paard daarbij op de wei te laten staan?? Kan het kwaad dat ik me paard bij dat niet geent paard zet??

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:05

Jouw paard heeft een even grote bescherming als hij gevaccineerd wordt. Of hij nu bij een wel of niet gevaccineerd paard staat. Het is enkel zo dat infectiedruk veel hoger is als er veel niet-gevaccineerde paarden in de buurt zijn, zodat de kans op een besmetting groter wordt.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:52

[quote="JaBa"]En mag ik je vragen wat je exacte reden is om niet te enten tegen influenza? Want ik vind het bijvoorbeeld niet passen in een welzijnsconcept om je paard een bescherming tegen een bepaalde ziekte te ontzeggen. Wat zijn dan jouw argumenten om influenza niet te geven?

1) Influenza vaccinatie werkt niet 100%, evenmin als de griepprik.
2) De kans dat je paard het krijgt is vooralsnog erg gering. Talloze mensen vaccineren al jaren niet meer, maar tot nu toe valt het reuze mee met de influenza paarden. Wat we daarentegen wel lezen is dat veel paarden met gezondheidsproblemen beter lijken te functioneren zonder die vaccinaties. Gemiddeld genomen gaat het paard er dus op vooruit.
3) Influenza vaccinatie werkt maar 8 maanden. Als je je paard maar 1 keer per jaar inent hou je jezelf voor de gek, dan loopt hij nog steeds voor een groot deel van het jaar onbeschermd rond.
4) Een vaccinatie is een zware belasting voor het lichaam. De focus wordt gericht op het opruimen van de ingespoten ziektekiemen, en ondertussen kunnen anderen hun gang gaan. Het zal niet voor het eerst zijn dat het paard een ziekte oploopt vlak na een vaccinatie.
5) Vaccinaties bestaan voor het grootste deel uit iets anders dan de werkzame stof. Al deze hulpstoffen kunnen allerlei reacties veroorzaken, het immuunsysteem op hol brengen, allergieen veroorzaken, etc.

Daarom ent ik niet tegen influenza.

Voor de wel enters:
Je gaat dus je paard twee keer per jaar inenten voor een ziekte die niet dodelijk is en maar sporadisch voorkomt, met een middel dat maar half werkt en ondertussen wel allerlei nare bijwerkingen kan hebben.

hmmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:56

nombrado schreef:
Lusitana schreef:
Een paard is geen mens en je kunt nog steeds gewoon dood gaan aan influenza (net als aan tetanus), dus het lijkt me niet meer dan logisch dat als je paard in contact komt met vreemde paarden, en dat is ook op een pensionstal waar wisseling van klanten is, je het wilt beschermen.

een mens heeft een lichaam....., en een paard/dier ook
lever, nieren, milt, afweersysteem werkt op dezelfde wijze
Mensen kúnnen ook dood gaan aan griep

Tja...dan heb ik toch wat anders geleerd tijdens mijn studie diergeneeskunde. Jammer want blijkbaar had ik net zo goed even op internet kunnen kijken, had ik die 6 jaar kunnen besparen. ;)

elstro01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:56

Leuke discussie!
Mijn paard wordt ieder jaar geënt, net zoals de rest van de paarden op stal. Omdat we met meerdere zijn is het is van 25-35 euro ofzo.
Vind het wel een veilig gevoel dat ze ieder jaar weer beschermd is!

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:57

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:00

de ziekte komt alleen maar sporadisch voor omdat mensen enten... :n
ik snap niet dat je je paard voor zijn welzijn, onnodig pijn wil laten lijden...
die bijwerkingen zijn zo'n onzin...
ik heb nog nooit gezien dat een paard er bij werkingen van had :n

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:01

Hier staan de 2 paarden apart van andere paarden. Er wordt jaarlijks tetanus/influenza geënt. Rhino niet, want ze staan goed apart (geldt eigenlijk ook voor influenza maargoed, dat zit bij de tetanus en is ook verplicht voor concoursen... wie weet op termijn...). Als een merrie drachtig zou zijn zou ik wel het schema voor rhino volgen - ok, het geeft geen 100% bescherming, maar de kans kleiner maken is ook al erg fijn.

En niet enten tegen tetanus vind ik inderdaad ook not done :n . Ik zie er genoeg die het krijgen en geloof me, dat is geen pretje :n . Als mens word je toch ook ingeënt tegen tetanus?

Epidemiologisch gezien is het nog steeds erg interessant om te enten tegen influenza. Volledige bescherming of niet.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:06

Ik ent influenza en tetanus en vorig jaar ook westnijl. Ik ga op concour dus zowiezo T+I verplicht. Ik heb geen bijwerkingen bij mijn paard gezien, en ik weet niet of jullie het ziekte verloop van tetanus kennen? Nou dat is geen pretje en ik wil dat risico niet lopen. Bovendien, het kost mij €20 euro, dus daar hoef je het niet om te laten. Ik zie dus geen reden om niet te enten.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:10

Het is een feit dat sommige paarden last kunnen hebben van de enting (pijnlijke spier, stijfheid, zelfs koorts). Deze bijwerkingen zijn echter normaal, onschuldig en altijd van voorbijgaande aard. Ze zijn de reden waarom men aanraadt om een dag of twee niet te werken na de vaccinatie. De meeste paarden hebben echter nooit last. Ikzelf persoonlijk heb altijd last van entingen, maar het alternatief vind ik veel erger. Dus ik ent mijn paarden altijd, heb er ook ééntje dat reageert, maar dan geef ik haar gewoon wat langer rust. VInd dat ook geen argument eigenlijk. Mijn dochter is ook ziek van haar prikjes, maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om haar niet te enten tegen gevaarlijke kinderziektes!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:07

Ik lees trouwens een paar keer doorheen het topic dat mensen het voldoende vinden om 'even' een serum en vaccin te geven bij een wonde, of helemaal niets, ipv een enting tegen tetanus preventief toe te dienen (een quote van Arabesk oa). Ik kan je verzekeren dat ook een kleine, niet bloedende, onopgemerkte wonde dodelijk kan zijn. En dat gebeurt niet ooit een keer per jaar, maar meerdere keren :-) .
Ik vind het werkelijk ongelofelijk dat er nog mensen bestaan die hun paarden niet inenten tegen tetanus. Die mogen allemaal weleens zo'n paard zien. Dan zal hun mening wel veranderen. Het is vreselijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:20

Toch hebben mijn paarden heus wel eens wondjes, 1 heeft veel last van mok (ook een wondje), staan ze in de winter zowel op stal als buiten, zomers 24/7 buiten maar ze leven allemaal nog steeds!

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:24

Ik laat mijn paarden ook elke jaar enten. ( normaal elke 10 mnd omdat dan de werking wat achteruit gaan , zo is mij verteld )
Zowel gewoon de standaard enting als de Rhino enting, ongeacht wat een veearts of andere er van vinden.

Bij geregeld op wedstrijd laat ik zelfs 2x per jaar enten.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:30

Shanna schreef:
Toch hebben mijn paarden heus wel eens wondjes, 1 heeft veel last van mok (ook een wondje), staan ze in de winter zowel op stal als buiten, zomers 24/7 buiten maar ze leven allemaal nog steeds!
Dus je wilt ontmoedigen dat mensen tetanus enten, ook al zie ik jaarlijks verschillende paarden op een vreselijke manier sterven aan de gevolgen ervan omdat bepaalde eigenaars denken slimmer te zijn dan de wetenschap en dus hun paarden niet enten? Proficiat, en ik hoop dat je inderdaad het geluk mag hebben nooit een paard met tetanus te bezitten - want die zijn er inderdaad, het is een kansspel. Maar zo'n grote gevolgen van dat risico, en een zo gemakkelijke preventie (met 100% bescherming), het is niet paardwaardig dat je hen dat niet biedt.
Dat zou voor mij hetzelfde zijn als iemand die haar kind niet laat inenten tegen tetanus. Paarden zijn nog gevoeliger dan mensen.

Als jij de basis-entingen hebt gegeven aan je paarden, zijn die doorgaans jarenlang beschermd tegen tetanus, dus dan zit je wel veilig. Hoelang, dat is echter nog niet aangetoond. En dus is het veiliger om het eens in de zoveel jaar alleszins te herhalen. Over influenza, rhino... kan je discussiëren maar over tetanus absoluut niet. Dodelijk, verschrikkelijk pijnlijk en puur afzien voor die paarden, en dat allemaal voor die enkele euro's die je uitspaart (voor tetanus is gewoon geen andere reden te verzinnen).
Ik had er nog van gehoord ja, mensen die voor tientallen paarden instaan in de opfok en niet laten enten. De kosten van het verlies van een paar veulens wegen voor hen niet op tegen de kosten van het enten. Maar ik wist niet dat ze ook particulier bestonden en zelfs op bokt zaten :D

Alsjeblieft, en dit is absoluut geen overdreven video. Daarom moet je enten. Zowat elk paard die geïnfecteerd wordt met C. tetani, en die zit overal in de bodem, maakt dit door, tenzij de eigenaar een vroeger een eind aan maakt.
http://www.youtube.com/watch?v=D-o5PHVUYuA

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:48

Shanna schreef:
Ik zelf ent mijn paarden niet. Al jaren niet.
Gelukkig lees ik hier dat ze ooit wel geënt zijn en vermoedelijk wel een paar keer tegen tetanus. Gelukkig maar. Waarschijnlijk, maar niet zeker, zijn jouw paarden ondanks je ondoordachte en totaal onverantwoorde entingspolitiek alsnog een tijdlang beschermd, maar hoelang weet niemand.
Ik vind het ronduit schandalig dat je met dit topic en je eigen posts verderop insinueert dat paarden niet geënt hoeven worden tegen tetanus. Verdiep je er even in, zoek wat dingen op en leer bij in plaats van dingen te verkondigen die, als mensen naar je zouden luisteren, gewoonweg het leven van hun paard kunnen kosten.
Ik zou jou zo graag eens een paar uur naast zo'n langzaam stervend paard zetten! Over veel entingen kan je discussiëren, maar niet over tetanus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:53

Mijn bijna 3 jarige is nog nooit geënt. Mijn shet ga ik ook vanuit dat hij nooit geënt is, gezien het soort mensen waarbij hij weg kwam. 2 van de 3 zijn dus ooit wel geënt. Ik raad echt niemand aan of af om wel of niet te enten, ik ben gewoon benieuwd wie wat waarom doet. Valt me toch veel op, dat velen alleen maar enten omdat het verplicht is op wedstrijden, of omdat alle paarden gelijktijdig geent worden op (grotere) stallen. Particulieren die net als ik niet aan wedstrijden doen, enten minder.. Wellicht toch doordat het niet verplicht is..

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:11

.

Citaat:
Als jij de basis-entingen hebt gegeven aan je paarden, zijn die doorgaans jarenlang beschermd tegen tetanus, dus dan zit je wel veilig. Hoelang, dat is echter nog niet aangetoond. En dus is het veiliger om het eens in de zoveel jaar alleszins te herhalen. Over influenza, rhino... kan je discussiëren maar over tetanus absoluut niet. Dodelijk, verschrikkelijk pijnlijk en puur afzien voor die paarden

Wat hier geschreven wordt over tetanus klopt helemaal!
Maar wat een moeite moet je doen om voor je paarden alleen een herhaling tetanusenting te kunnen krijgen. Daar zijn de meeste DA praktijken niet op ingespeeld. En dat is wel heel jammer.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:48

M_D_H schreef:
dan ligt het er nog aan voor welke vorm je je paard wilt beschermen ;)
aangezien het vaccin absoluut niet tegen de verlammingsvorm werkt ;)
wel tegen de abortus en de verkoudsheidsvorm...
maar niet tegen die van verlamming...
aan de verkoudsheidsvorm gaan ze niet door...
de abortus is vervelend, maar alleen als je een drachtige merrie hebt ;)
de verlamming is het vervelends... maar daar helpt hat vaccin niet tegene ;)
blijf ik dus toch bij mijn mening dat ik alleen zou vaccineren tegen rhino als ik een drachtige merrie heb ;)

De atactische vorm is een complicatie van een van de 2 stammen, geen aparte vorm.

En mensen, nogmaals, het is al vele keren gezegd: je kunt het immuumssyteem van een paard niet vergelijken met het humaan immuumsysteem OF van andere dieren, ze hebben allemaal hun specifieke eigenschappen. Lees dan aub het hele topic met de links naar de wetenschappelijke onderzoeken voordat er iets geroepen gaat worden (niet voor jou bedoeld MDH!)