Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tantesam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 08:10

Hallo allemaal; lees al een tijdje mee. Mijn paard heeft een week gastrogard gekregen. Hij is hier goed van opgeknapt.(zelf het luchtzuigen is over) Hij heeft tijdens zijn kuur nog een virusje gehad en heeft nu een enorme jas uitgetrokken want hij was in complete hongerstaking. Gelukkig eet hij nu weer goed hooi, verder lust hij z'n brok en muesli weer. Sinds 2 dagen zijn we begonnen met maagcomp. maar ik krijg het er bijna niet in, hij is enorm kieskeurig. Op de site van de paardendrogist heb ik gekeken naar iets vloeibaars om in z'n mond te spuiten, maar niks... hebben jullie suggesties?

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 08:23

petitparis schreef:
in een spuitje met water en zo de mond in }>
dan heeft ze het ineens apart en een half uur voor de "maaltijd" en dan afwachten of de "zin" in krachtvoer terug komt...

Lezen is ook een vak... Ik ga dus gewoon de poeder in een spuitje doen, ben benieuwd of het een beetje oplost.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:07

Haha, veel succes tantesam! Als dat niet wil lukken, kan je het altijd ook nog proberen door slobber te draaien ..

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:37

Spuitje ging goed. Slobber ook geprobeerd, maar daar is de man te kieskeurig voor. Jammer, want dan had ik het nog is klaar kunnen zetten zodat iemand het kan geven. Van de maagcomp is het de bedoeling dat peerd 2x dgs 2 schepjes krijgt. Kan je in geval van nood 4 schepjes in één geven? (heeeeel af en toe) of is het dan beter het voor dien dag bij één gift van 2 schepjes te houden?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:13

het lost dus niet op hé in water, ik denk als je 4 schepjes in 1x gaat geven dat je 1 een dikke brei krijgt die je paard terug kan uitspuwen (heeft de mijne een keer gedaan) en dat je je de pH te sterk verandert...

ik zou het die ene keer dat je niet kan toch door het voer doen. M'n merrie at het in het begin ook niet, maar als ze het door haar avond maal kreeg was het tegen de morgen meestal wel op...

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:27

Er in krijgen gaat wel lukken, desnoods een paar spuitjes. Maar als het niet goed voor hem is door oa de ph dan doe ik het niet natuurlijk.

uapostara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:35

hallo ...ik heb ook een paard die geregeld een maag zweer heeft.
dit kun je eigenlijk alleen door een maag onderzoek ontdekken.
maar soms geven paarden zoveel onduidelijke klachten dat het lastig is om dit te constateren.
in mijn geval begon het met een paard dat overstrekt ging staan en flammen en lucht happen in de lucht.(neigt naar lucht zuigen)
dit werd gevolgd door happen naar de buik en koliek verschijnselen.
na dit 3 dagen als koliek te hebben behandeld ben ik door gestuurd naar utrecht.
toen ik daar binnen kwam zat er idd een verstopping. deze kwam omdat het paard , door te proberen het nare maag gevoel weg te krijgen (zuur slokdarm) had ze vlas gegeten en dit verstopt.
het eerste wat de arts zei was dat dit een proto type paard was voor een maag zweer.
nadat de koliek weer over was paard weer naar huis gehaald en na 4 dagen weer de zelfde problemen .
weer de da gebeld en overlegd wat utrecht had gezegd.
mijn da zei dan moet je eerst een maag onderzoek doen en daar moet je voor naar utrecht , emmeloord, of de lingehoeve.
of om het uit te proberen of het de maag is , gastro card gebruiken. dit is wel erg duur 7 spuiten voor 290 euro en word niet zo maar vergoed door de verzekering (moet maag onderzoek doen.)
verzekering gebeld en gevraagd of dit vergoed werd . naar overleg kreeg ik het vergoed als de dierenarts na gebruik duidelijk kon zien dat het werkte.
toch de gastro card geprobeerd daar even naar de kliniek gaan ook het nodige kost.
na het geven van 1 spuit werd mijn paard al rustiger (het werkt het zelfde als voor ons graviscon)
ik heb 7 dagen een hele spuit gegeven en daar na nog 4 dagen een halve spuit.
daarna overgestapt op promutin (dit krijg je niet vergoed)
erg belangrijk is .....
meerdere keren per dag voeren . veel ruw voer . liever granen mueslie dan biks of een mengsel hier van.
ik zelf geen tussen door slobber en geeft daar zelf gekookte lijnzaadolie doorheen daar dit goed voor de maag is.
let wel eenmaal last BLIJF OPLETTEN WANT EENS LAST VAN DE MAAG DAN BLIJFT HET EEN GEVOELIGE PLEK.

symtonen:
lucht zuigen
overstrekt staan
lucht happen, flammen
niet eten is een combie hier van
koliek verschijnselen en uiteindelijk koliek
slecht in conditie zijn (dof van vacht en slecht in het haar)
en in ons geval problemen met rijden. (hangen, loom, traag)
let wel de laatste 2 komen ook bij andere dingen voor.
ik heb het geluk gehad een alerte dieren arts die gelijk door stuurde dus is voor mijn paard snel geholpen.
ze heeft het nu weer maar was er nog sneller bij omdat ik de symtonen sneller herkende.
heb nu wel door dat ik een onderhouds middel moet gebruiken om het paard haar maag rustig tehouden.
ik hoop dat jullie hier ook wat aan hebben.
sterkte.

ze zeggen wel eens als je naar je paard kijk, dan kijk je in een spiegel.
nou ik zit voor mijn leven aan de omeprasol tegen een maag zweer.....
en wat gebruikt mijn paard.......
HETZELFDE :o

(onder tussen paard wel van de vlas afgehaald.)

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:38

Voordat ik mijn ervaringen vertel vergeet dan niet dan 50% van de paarden een maagzweer heeft en 50% hier ook last van krijgt. 80% van alle paarden die het hebben zijn vaak de paarden in de draf en rensport.

Hier mijn ervaringen:
Mijn merrie heeft op 11 september koliek gekregen. Dit keerde steeds terug na het voeren. In overleg met mijn DA haar naar slootdorp gebracht voor een endoscopie. Ze was op dat moment meer dood dan levend, stond met een 400 grams deken en stond nog te rillen. Ze lag alleen maar plat in de bak, zat geen leven meer in.

Het vreemde is dat het steeds na het voeren terug keerde de koliek, vandaar de verdenking van een maagzweer. Op de kliniek bleek dat ze 2 kleine zweertjes had, echter mnr knoop dacht niet dat dit de oorzaak was zo klein als het was.

Ze is toen heel rustig in voer opgebouwd, en heeft 2 weken gastro gold gehad. Dit is echter een hele dure grap, wordt wel vergoed door de verzekering. Hierna ben ik over gegaan op gastri comp van phytonics ( erik laarakker ) dit is ook een maag zuurremmer, geheel natuurlijk en werkt net zo goed.

Ik kan je aanraden om bij verdenking van dat eens te proberen www.holistischdierenarts.nl

Mijn merrie is er geheel weer bovenop gekomen, het heeft wel lang geduurd voordat ze weer op gewicht was.

Ze krijgt nu onbeperkt ruwvoer, verder muesli op basis van oli ( energie ), pavo sportfit, zetmeel bevordert de maagzuurproductie en bij elke schep muesli ook een schep lucerne om het kauwen te bevorderen en de aanmaak van speeksel.

dit maken paarden namelijk niet continu aan, alleen bij kauwende bewegingen.

Als je nog vragen hebt, pb me maar dan.

liefs bonny

jaquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:32

Ook ik kom me melden.... Mijn paard heeft een gastroscopie gehad een heeft een flinke maagzweer die ook
Vind die gastrogard wel een dure grap, 48 euro per dag 14 dagen lang. Bij Dochorse verkopen ze ook U-gard, dit heb ik besteld straks ter ondersteuning.

De oorzaak; vasten en stress na een opname vanwege gaskoliek......
Hij heeft nooit maag/darmklachten dus vind dit best vreemd allemaal.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 08:17

Bij mijn verzekering ligt een aanvraag voor scopie klaar.
Mijn paard doet z'n hele leven al kribbenbijten en de laatste 1,5 week extreem (7 happen uit de bakrand in 1 dag)

In overleg met de DA de verzekering gebeld voor een scopie.

Het lastige met mijn paard is dat hij ten alle tijden zal blijven eten. Toen hij droes had en 41,7 graden koorts at hij ook nog vrolijk door.

Ik wil het puur omdat het kribbebijten zo extreem is omgeslagen.
Wat denken jullie?

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 08:32

Verder echt helemaal geen symptonen? Die van mij ging in eerste instantie ook meer zuigen, zo'n week of 2. Wat ik wel merkte voor die tijd is dat hij nijdig werd met singelen. Toen hij ook nog eens z'n eten liet staan was het een abctje. Hoop dat je paard snel de scopie krijgt, is fijn als je weet wat er aan de hand is.... mijn paard heeft geen scopie gehad. Hij zuigt nul, nul lucht na de behandeling met gastrogard *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:24

luxket: ik heb ook die gasti comp gebruikt. Dat werkte erg goed vond ik. Ben trouwens bij de zelfde DA als jij geweest :)

@Don_Zhivago: de mijne deed dat ook. Alleen hij is verhuist en nu kan hij dat niet meer doen(iig niet op hout) heeft die van jou verder geen symptomen? want kribbebijten is vaak ook een stukje verveling.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:31

alleen op basis van kribbebijten zou ik toch ook niet direct aan een maagzweer denken tenzij je kan zeggen dat je paard het alleen na het eten van krachtvoer doet...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:30

Hij doet alleen kribbebijten.

Verveling kan het haast niet zijn. Hij staat de hele dag buiten met andere paarden. Er ligt een pion en nu zelfs een skippybal in de bak zodat hij kan spelen.
Het gekke is juist dat hij het alleen in de bak doet. Als hij 's avonds en 's nachts op stal staat doet hij niet. (heeft hij wel gedaan)

Komt ook bij kijken dat hij verschrikkelijke voernijd heeft. Eten is z'n leven en daarom zal ik qua eten niks aan hem kunnen merken.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:18

Hoe gaat het nu met de paarden die het hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:28

Noble doet het heel goed, hij krijgt op dit moment ook geen gastri comp meer. Hij heeft nu iig nergens last van :)

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:31

da's wel fijn. Die van mij krijgt hetook niet meer bij hoor, 1 zo'n bus opgevoerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:33

luxket schreef:
da's wel fijn. Die van mij krijgt hetook niet meer bij hoor, 1 zo'n bus opgevoerd

Ik heb een bodempje bewaard, voor het geval dat hij weer ineens last heeft. Dan kan ik gelijk beginnen met voeren. En een nieuwe bus bestellen.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:08

Hoe lang heben jullie rustig aan gedaan met jullie paarden na de diagnose/behandeling. Mijn paard heeft een enorme jas uitgetrokken en mijn gevoel zegt voorlopig even rustig aan. Tot vandaag heeft hij 2 weken niks gedaan(wel hele dag buiten) vandaag heb ik 'm 20 minuutjes in de molen gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:56

tantesam schreef:
Hoe lang heben jullie rustig aan gedaan met jullie paarden na de diagnose/behandeling. Mijn paard heeft een enorme jas uitgetrokken en mijn gevoel zegt voorlopig even rustig aan. Tot vandaag heeft hij 2 weken niks gedaan(wel hele dag buiten) vandaag heb ik 'm 20 minuutjes in de molen gezet.

Noble heeft 5 maanden stil gestaan. Echter had dat een andere reden. Maar wanneer je gevoel zegt, dat je nog even moet wachten zou ik gewoon nog even wachten. Maar na 1 a 2 weken hebben de "medicijnen" meestal wel hun werk gedaan.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:30

Voordat je paard redelijk terug is op gewicht zou ik rustig aan doen. Ik heb veel gewandeld, rustig gelongeerd, lekker gepoetst. Na anderhalve maand ben ik rustig aan weer wat conditie onder het zadel op gaan bouwen. Hierna begon het helaas te sneeuwen, eind november, Zat er begin november voor het eerst weer op, 11 september stond ze voor het eerst met koliek

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:05

Dank jullie voor de antwoorden, ik doe nog even rustig aan.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:12

Hier een paar foto's van hoe mijn merrie er uit zag na dat ze zo'n beetje 100 kilo was afgevallen

Afbeelding
hier staat ze de 1e dag op de kliniek

Afbeelding
13 dagen na de 1e koliek aanval en weer 5 dagen thuis

Afbeelding
Ongeveer 5 weken nadat ze thuis kwam, Hier nog lang niet terug op gewicht maar een stuk verbeterd.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:14

Och jeetje was was die magertjes ;(

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:27

jah ze zat op het randje van de afgrond, maar is er totaal boven op gekomen, helaas loopt ze nu met een tussenpeesblessure waarschijnlijk.. Over 4 weken wordt ze op nieuw gescand, was nu nog te vol met vocht. Ook foto's gemaakt, maar die waren allemaal goed, rest van de echo en pezen zag er ook goed uit.