NF-ruin absoluut niet fit, erg sloom, veel zweten. Tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:25

Ik zit met precies hetzelfde probleem. Mijn 8 jarige Welsh A hengst heeft dezelfde symptomen. Is een maand of 3 geleden begonnen en het wordt steeds erger. Hij is niet vooruit te branden, kijkt duf en is gewoon echt niet zichzelf.
Hij heeft afgelopen zomer in Limburg gedekt en hij is daar gigantisch afgevallen. Hij komt nog steeds niet goed op gewicht. Ik blijf ribben zien. Met rijden was hij al nooit heel vlot, maar nu is het echt erg.
Nu ik dit hele verhaal heb gelezen, moet ik dus ook op en heleboel dingen gaan laten testen.

YSR1971

Re: NF-ruin absoluut niet fit, erg sloom, veel zweten. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 21:33

Melanie, hoop dat er bij jouw pony wel wat uit de onderzoeken komt, bij die van ons dus nog niet. Onze pony is trouwens niet afgevallen, zoals die van jou. Er is geen gewichtsverandering geweest bij hem.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:13

Melanie: wrs heel overbodig dat ik dit vraag maar doe het toch; je weet heel zeker dat ie geen wormen heeft? Mestonderzoek is niet altijd betrouwbaar he?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:22

@YSR1971: ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik in jouw topic erbij kom, maar de symptomen van jouw pony zijn zo gelijk met de mijne.

@IMJ: Ik laat 3 maal per jaar mest onderzoek doen. Ontwormen gaat volgens de uitslag van het onderzoek. Laatste onderzoek was een week 5 geleden. Toen stonden ze net een week op stal. Uitlslag was goed.
De reden dat hij zo afgevallen is, is door het dekseizoen. Hij stond daar op zandgrond zonder bijvoeding en is daar erg van gesleten. Hij is sinds hij terug is, wel wat aangekomen, maar niet genoeg.
Hij lijkt gewoon zo mat. Hij gaapt trouwens ook overdreven veel. Daar heb ik wel eens wat over gelezen maar ik weet niet meer wat.

Ik heb alle mogelijkheden uit de topic eens bekeken en ik kom niet erg verder.
Jodium tekort lijkt me erg sterk bij mijn pony, hij krijgt precies hetzelfde als alle anderen. Onbeperkt hooi, wat kruidenmuesli, lucerne en een mineralen/zoutsteen.
IR zou kunnen, hij is vroeger (tot vorig jaar) erg dik geweest.
Lyme zou kunnen. Op zandgrond zijn meer teken dan op de klei toch?
Cushing is hij denk ik te jong voor. Of kan dat ook bij jongere ponies?

Ik zat zelf te denken aan bloedarmoede/ijzer tekort. Geen idee hoe hij daaraan zou komen, maar dat was het eerste dat in mij op kwam.
Ik heb het een tijdje aangekeken, maar aangezien er niets verbeterd (wordt ook niet erger trouwens), ga ik morgen de VA even bellen voor een bloed onderzoek.
Toch zegt iets in mij dat bij mijn pony er misschien psychisch ook iets mis is.
Hij staat sinds hij terug is van zijn dekseizoen bij mijn andere hengst. In het begin was hij de baas, maar nu is mijn jongere hengst de dominante. Zou hij daar depressief van kunnen zijn? Ik ben normaal niet zo geneigd menselijke emoties op dieren te plakken, maar zou er een mogelijkheid zijn?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:36

Hai,

Wij hadden een tijd geleden, een paard in pension. (18 jarige quarter merrie) Ik reed haar 2 keer per week een uurtje rustig aan omdat de eigenaar dit graag wou. Op een gegeven moment merkte ik op dat ze wat meer ging struikelen. Verder niet veel aandacht aan geschonken, maar op een gegeven moment kwam ze wat stijf van stal in de ochtend. Dit werd al erger tot het moment dat ze dronken leek.....de coordinatie leek een beetje zoek, alsof ze zo om kon gaan vallen.

De eigenaar natuurlijk al op de hoogte gebracht en de paardenarts erbij. Ook bloedonderzoeken waar niks uit kwam. Zij is overgezet op hoogwaardiger voer, een vitamine spuit en een soort van olie (zonnebloem achtig) door haar brok heen. Ze knapte helemaal op! Dat gezwabber is niet meer terug gekomen en onde het rijden was ze ook niet meer aan het struikelen.
Maar wat dit is geweest???

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 23:44

Melanie: ik vind het niet erg hoor.
Heb je van jouw pony de mest op zand gecontroleerd?
Onze A-Welsh (in juni dit jaar overleden) at vreselijk veel zand, waardoor hij ernstig vermagerde en lekkage in de darmwand heeft gehad. Op zijn dieptepunt kon hij zo op de voorpagina van het blaadje van Brooke Hospital. Hij heeft na dit dieptepunt overigens nog 1½ jaar bonustijd mogen hebben en hier erg van genoten.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:48

Melanie, het hoeft natuurlijk niet zo te zijn maar besmetting met bloedworm komt soms niet uit mestonderzoek!! Pas hele discussie hier op bokt over geweest! Heeft te maken met de innesteling in de darmwand! Ik heb heir zelfs de DA over geraadpleegt en die zei dat het klopte. Nou ja, een kuur met moxidectine erin kan geen kwaad. Denk gewoon hardop mee hoor. Geen idee of dit het kan zijn.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:53

TS: Ik hoop dat je erachter kunt komen wat het is. Je hebt al veel laten onderzoeken merk ik wel, maar inderdaad specifieke dingen zoals suiker/selenium etc na laten kijken kan nooit kwaad natuurlijk. Ik hoop dat het goed komt met je paardje. Ik moet zeggen dat ik het verschil qua 'gezichtsuitdrukking' wel duidelijk vind op de foto's. Op de eerste foto lijkt hij toch best triest.

Melanie: Overdadig gapen kan duiden op een maagzweer. Paarden maken steeds maagzuur aan en als hij op de andere plek niet genoeg of niet vaak genoeg heeft gegeten, kan dat een maagzweer veroorzaken. Dat zou ik toch na laten kijken als ik jou was. Ik hoop dat jij ook de oorzaak vind.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:53

heb je de haemolytan al binnen?

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 23:54

Nee, was er vanochtend nog niet. Hopelijk morgen binnen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:35

YSR:
Ik vind hem op de laatste foto gewoon een vrolijke pony om te zien hoor.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:40

de vee arts komt vanmiddag bloed prikken en nog een mest onderzoek doen. Ben benieuwd wat er uit komt.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 14:14

Dank je IMJ, fijn om te horen. Gisteren was hij helemaal jolig samen met vriendinnetje. Hij is overigens altijd wel vrolijk, oortjes er altijd op en altijd alert als je hem roept, hij is niet ziekjes/lusteloos oid. Dat maakt het juist zo raar...
Hij heeft nu een poeder gekregen (vitamine E en selenium), vanochtend de 2e keer gegeven. Kijken wat er gaat gebeuren.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:06

hier is net bloed geprikt. Hoor morgen de uitslag. Ze kon niets raars horen aan hart
en longen. Zij vindt hem ook erg loom en duf.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:58

ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:12

YSR: hij heeft zo'n echte forester-uitstraling. Hoop dat dit werkt voor hem ;-)!
Melanie: hoop dat jij erachter komt wat 'm mankeert!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:14

is hij ook mager, heb niet alles gelezen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:37

YSR1971 schreef:
Heb je van jouw pony de mest op zand gecontroleerd?

Nee er zit geen zand in zijn mest. De veearts kent mijn hengst en zij vindt hem ook erg anders dan normaal.
Moet jij ook nog uitslagen krijgen of heb je alles al binnen? Ga jij naast de vitamine E en selenium en haemolytan nog iets anders gebruiken?

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 23:25

Insuline wordt nog overgedaan, dat was niet nuchter geprikt. En ik wil nog magnesium laten controleren. Tot die tijd alleen de vitamine E/selenium en haemolytan (die er vandaag nog niet was, dus dat is nog niet begonnen).

Marleen_Usar: bedoelde je de pony van Melanie of de mijne? Die van mij is niet vermagerd, die van haar wel.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:05

Nee die van melanie, er stond een paard bij ons op de wei en die had een extreem vitamine E te kort.Maar die loopt ook erg kort.Spieren breken af zodra hij te veel loopt.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 15:04

Ik heb een aantal PB-tjes gehad met tips over alternatieve genezers. Bedankt allemaal, maar voordat ik aan andere dingen ga beginnen, wil ik eerst even afwachten wat het effect is van de vitamine E/selenium en de Haemolytan.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:55

Mijn VA sms-te mij net. Bloed en mest van mijn hengst zijn allebei helemaal goed. Morgen gaan we overleggen wat de volgende stap is.
Ik zit zelf te denken om maar eens naar Laarakker te gaan, zien wat die vindt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:53

Wie is Laarakker? Ben benieuwd wat er uitkomt. Jouw paard zou inmiddels toch al wel wat aangekomen moeten zijn.

TS merk jij al iets van verbetering?

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 17:10

IMJ, ik heb het idee dat hij wat "wakkerder" is, maar hij is nog niet echt aan het werk geweest, dus beetje lastig "testen". Hij is wel alert en reageert goed op mij, is vrolijk en speelt met de kleine merrie. Maar is dus nog niet weer onder het zadel geweest.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:30

Melanie5 schreef:
Mijn VA sms-te mij net. Bloed en mest van mijn hengst zijn allebei helemaal goed. Morgen gaan we overleggen wat de volgende stap is.
Ik zit zelf te denken om maar eens naar Laarakker te gaan, zien wat die vindt.

bij mijn dierenarts duurde de uitslag van vit E langer als de rest,dit moest ook apart aangevraagd worden,misschien is dit bij jou ook?

Succes bij laarakkers!