Mijn pony is broodmager en komt niet aan. HELP

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: Mijn pony is broodmager en komt niet aan. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:03

TS dus ik kan niet de slobber naar je toe sturen?
Heb het pakket [emmertje met 3 kilo] al klaar staan om vanavond naar het postkantoor te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:04

Daar zit ik dus over te twijfelen. Volgens de DA moet ik het niet doen vanwege de voedingsstoffen en ze wil ook niet dat ik bijv slobber met boks geef...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:13

Nou hier zitten álle vitaminen en mineralen in en zelfs ruwvoer,dus alles wat een magere pony nodig heeft.
Het maakt mij niet uit hoor,jij mag het zeggen.En ik word echt net boos ofso hoor,als je de slobber niet wil hebben.Ik begrijp je dan best wel.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:23

Ik heb hier (jammer genoeg) ook ervaring mee.
Het is goed dat je je laat bijstaan door een DA en niet zelf aan het uitproberen slaat met voer en supplementen ! +:)+
Ik zou het voeradvies van de DA volgen. Je mag een paard ook niet teveel krachtvoer geven, of zelf aan het dokteren gaan. 2 kg brok lijkt mij meer dan genoeg voor dit paard. En voldoende ruwvoer, uiteraard.
Bij mijn merrie was het probleem een verminderde eiwitopname. Uit het bloedonderzoek bleek niets verontrustends, ook geen tekenen van wormen. Enkel licht eiwittekort.
Omdat de symptomen bleven hebben we besloten haar in de diergeneeskundige kliniek van Merelbeke te laten opnemen voor volledig onderzoek. Daar heeft men ontdekt dat ze last hand van ingekapselde larven van de kleine strongyliden in de dikke darmwand. Deze larven hebben de darmwand aangetast (kan men zien via echo + glucose tolerantie test), waardoor deze niet meer naar behoren werkt.
We hebben toen specifiek hierop ontwormd + haar een langdurige kuur corticosteroïden gegeven.
Daardoor is haar darmwand quasi volledig hersteld. Er is een beetje permanente beschadiging, wat zich uit in slappe mest als ze nat gras eet. Voor de rest is ze volledig hersteld.
Reken er wel op dat een paard terug in volle conditie brengen (dat de ribben "gedekt" zijn, zeg maar) zeker een jaar duurt. Panikeer dus niet te snel, het komt wel goed !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:17

Gohja ik weet het even niet.. kan ik hier nog later op terug komen?

Sevke: Mijn DA dacht idd ook aan eiwit tekort maar dat moeten de bloeduitslagen uitwijzen..

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:20

Flappie30 schreef:
@ coutnrygirl: als je zegt dat het ook nog ontstekingsremmend is, is het dan wel iets dat dopingvrij gegeven kan worden ? Is nu niet voor dit paard van toepassing, maar vraag het mij in het algemeen af. Want duivelsklauw staat nl wel op de lijst van dopingmiddelen...

Ik zou je hier geen antwoord op kunnen geven, Curcuma is familie van de gemberwortel.
Gember is ook bekend als pijnstillend..

Ik weet dat Curcuma, door de rode kleurstof (curcumine), ook is toegestaan als levensmiddelen kleurstof, E100.
Dit lijkt me dus al helemaal geen doping-achtig iets.

http://www.vitamins.nl/curcuma.htm

http://blog.seniorennet.be/kruidenhoekj ... php?ID=249

Even naar het midden scrollen... is wel een aardig stukje met informatie over de vele toepassingen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:34

_Chanel_ schreef:
Gohja ik weet het even niet.. kan ik hier nog later op terug komen?

Sevke: Mijn DA dacht idd ook aan eiwit tekort maar dat moeten de bloeduitslagen uitwijzen..

Tuurlijk kan je er later op terug komen.
Ik heb het emmertje nog ingepakt staan,dus wanneer jij het alsnog wil hebben hoor ik het wel en gaat het op de post.
Ik zag in de papieren van jou KWPNer dat er ook Ladykiller in zit.In de mijne zit die ook,grappig,miss. zijn ze dan een beetje famillie van elkaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 23:38

Dan zijn ze idd een beetje familie van elkaar leuk hoor!

steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:17

Ik heb een zak besteld ben erg benieuwd kan het vrijdag ophalen (ze hadden het niet op voorraad)

Weet iemand trouwens of ze er niet boven je hoofd van uit gaan springen?

Wil het trouwens bij mijn gewone voer gaan geven. Hoeveel zou ik hem dan moeten geven? (is een paard van 163.)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:31

Ik heb ook een paardje dat extreem veel eet om niet dun zeg maar broodmager te worden. Merriebrok is wat vetter en dat wil wel eens goed helpen. Zelf heb ik heb op 5 kg krachtvoer staan en dubbel hooi. Iedereen die over de deur kijkt zie nog eens naar het voerbordje kijken. Maar sinds de verhoging van het voer ziet hij er weer normaal uit. Als ze verder gezond is gewoon meer voeren. Een slap paard heeft weinig kracht en energie en dat geeft alleen maar kans op blessures. Ook zou ik je aanraden om wat te beginnen met wandelen, grondwerk, beetje longeren e.d. zodat ze wat spieren kan gaan opbouwen. Vaak knappen ze van de extra aandacht ook wat op. sucses eermee

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:40

*ik heb reakties gelezen t/m blad 4*

is er toevallig ook aan gedacht dat als een paard niet 100% op de darmen is hij zijn ontworming niet meer goed verwerkt?
dit zie je ook nog wel eens bij de hele oudjes....
enige alternatief is dan een keer ontwormen via de bloedbaan.

succes,valt niet mee allemaal.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:36

steffie schreef:
Ik heb een zak besteld ben erg benieuwd kan het vrijdag ophalen (ze hadden het niet op voorraad)

Weet iemand trouwens of ze er niet boven je hoofd van uit gaan springen?

Wil het trouwens bij mijn gewone voer gaan geven. Hoeveel zou ik hem dan moeten geven? (is een paard van 163.)

Wat voor zak heb je besteld?

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:55

mariska32 schreef:

is er toevallig ook aan gedacht dat als een paard niet 100% op de darmen is hij zijn ontworming niet meer goed verwerkt?

En dat ontwormen via de bloedbaan daar valt 1 op 100 dood bij neer en is bewezen dat het (niet veel) tot geen verschil uitmaakt dan ontwormen via de mond. Dus waarom het risico nemen ??? Je zal hoelanger, hoe minder dierenartsen vinden die het nog riskeren...

steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:30

dat master senior slobber

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:54

Flappie30 schreef:
mariska32 schreef:

En dat ontwormen via de bloedbaan daar valt 1 op 100 dood bij neer en is bewezen dat het (niet veel) tot geen verschil uitmaakt dan ontwormen via de mond. Dus waarom het risico nemen ??? Je zal hoelanger, hoe minder dierenartsen vinden die het nog riskeren...

je loopt achter...... :o
dat middel is aangepast en er gaat geen paard meer aan dood,vroeger wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:58

Ik wacht nog even af op het telefoontje van de DA wat er precies in haar bloed is gevonden... Vind die verhalen over in het bloed ontwormen wel heel erg eng...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:08

_Chanel_ schreef:
Ik wacht nog even af op het telefoontje van de DA wat er precies in haar bloed is gevonden... Vind die verhalen over in het bloed ontwormen wel heel erg eng...

ontwormen in de bloedbaan blijft eng...ik heb geen idee welk middel daar nu voor gebruikt wordt.
Je hebt gelijk...even wachten op de uitslagen.
Heb je het idee dat ze iets bijkomt nu je haar s'nachts op stal zet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:20

Geerke: Sinds ze snachts op stal staat ( nu een maand) is ze wel weer wat aangekomen maar niet voldoende. De DA zei zelf al: Je bent een beetje vastgelopen met haar. Ze komt nu niks meer aan maar valt gelukkig ook niet meer af. Dat vond de DA zelf wel een positief teken...

Mensen op stal ( die zelf weleens zo'n paard hebben gehad en veel ervaring hebben) zeggen ook dat het gewoon haar bouw kan zijn maar het kan toch niet normaal zijn als je alle ribben ziet?

Ik wacht in elk geval nog met spanning af op het telefoontje van de DA. Ze zei dat ze de uitslagen donderdag uiterlijk vrijdag zou hebben...

Zelf vond ze leverbot een mogelijkheid maar ze valt dus niet af.. En een eiwittekort vond ze goed mogelijk.

Heb haar gister toch nog eventjes gebelt om toch over het voer te praten en ze zegt dat ik echt nog niet van voer moet veranderen en de uitslagen af moet wachten en als daar wat uitkomt gaan we samen een voerplan opstellen.

suzanne_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:31

hee sas,
Wel balen voor je hoor, dat het zo langzaam en moeizaam gaat.
zal voor je duimen voor de uitslag, Perla op stal heeft toch leverbot?(weet ik niet zeker)
als ik wat weet zal ik het melden..

xx Suzanne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:29

Hmmm ik wist niet dat Perla leverbot had... Wel dat ze "iets" aan der lever had.. Zal het vanavond wel ff navragen als ik haar zie. Hoop dat je een zadel heb gevonden vandaag!

XX Sas

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:47

@ Mariska32: dan hoor ik graag van jou de naam van dat product, want tot een jaar geleden durfde nog ik, nog mijn collega's een paard in de bloedbaan inspuiten. Moet zeggen dat ik sinds een jaar geen praktiserend dierenarts meer ben dus misschien is er wat nieuws op de markt... Dus ben wel benieuwd wat dé oplossing is geworden ! Hoor het graag van je...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:56

Ik ben het met je DA eens, niet te vaak van voer veranderen, zeker niet bij een paard dat gevoelig is voor koliek.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:51

steffie schreef:
dat master senior slobber

Als je die slobber voert,hoef je er geen ander voer bij te doen.Je zou er muesly doorheen kunnen mengen en wat biks.Ik gaf mijn KWPNer [1.65m] 1x per dag 1kilo slobber vermengd met 1kilo muesly.
Je kan beginnen met een halve kilo slobber en daarnaast ook nog je eigen voer erbij?
LEES goed de beschrijving die op de zak staat,bij 1 kilo slobberbrokjes gaat 3 liter water bij.Het word dan een dikke pap,te dun is niet goed,dat eten ze moeilijker.Succes.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 22:47

*vroeger werd er met imavec geent en daar ging het idd nogal eens mis.
tegenwoordig is er een vervanging voor op sesam basis en die is wel veilig*

mijn excusses en nu graag weer ontopic. ;)
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 01-10-10 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic reacties en quote verwijderd.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 23:09

Ik heb gezocht naar Masters Senioren Slobber maar vind ik alleen de slobber(niet speciaal voor senioren) OF de senioren brok:

Senior
Masters Senior is een compleet voer voor paarden
die ouderdomsverschijnselen vertonen en
daardoor problemen hebben met de opname van het
gebruikelijke rantsoen. Masters Senior bevat een
speciaal toegevoegde bioregulator voor een gezonde
darmflora en een hoog gehalte aan plantaardige
oliën om de kans op koliek te minimaliseren.

Slobber
Masters Slobber is een uitgebalanceerd gemalen
product van ontsloten granen, tarwezemelen
en oliën, speciaal geschikt voor paarden
die spijsverteringsproblemen hebben en/of
koliekgevoelig zijn. Door de meelvorm is Masters
Slobber gemakkelijk oplosbaar.