beeldmateriaal slokdarmverstopping?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:38

Antheman schreef:
Dank voor de filmpjes Mirgino.
Dat laat wel een heel ander beeld zien dan dat van Andor.

ik kan het eet filmpje niet vinden in photobucket denk dat ik deze al weggehaald heb
en uploaden duurt ff
maar zal hem opzoeken
daar staat hij vast en eet een Pavo koek uit de voerbak dan eet hij raar en draait zijn hoofd naar de buik en tilt 1 voorbeen op

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:50

:7 gevonden :D

Afbeelding

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:02

geerke schreef:
ik heb het nog een keer gekeken...niks neurologisch...een paard wat verschillende malen een slokdarm verstopping heeft gehad heeft vaak een verwijding in de slokdarm.
Wat hier gebeurt is dit....hij eet van de grond(helemaal fout,zie vorige post)Het voer blijft in de verwijding zitten...dat doet pijn ,paard raakt in paniek en voelt zich absoluut niet lekker...
Probeert het te ontvluchten door achteruit te lopen.

Tot dat de boel gezakt is.
Op borsthoogte voeren en vochtig voer...geen droge brok of granen...het zou me niets verbazen als dat helpt.

Daar blijf ik ook bij. Ik heb het ook al eerder gezien. Waarom laat je dat schieten als mogelijke oorzaak van zijn probleem?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:04

Zou hij die vage klachten dan nog steeds moeten hebben? Gaat dat niet ook op horten en stoten met het actief zijn en terugtrekken van die bacterie? Ik snap dat jij het ook niet weet, net als ik, maar ik vind het toch erg vreemd.
Weet je ook welke test ze doen ( Westernblot o.i.d schijnt de beste test te zijn)?
Anders moet je Anya toch nog eens pb-en, zij heeft zelf lyme en ze heeft ook een paard dat besmet is/was met Lyme. Ik weet dat ze in je andere topic gereageerd had met het feit dat er al topics over liepen maar misschien wil ze je toch wat meer info geven, ze weet er heel veel vanaf.
Maar misschien hebben de DAen wel gelijk en is het iets heel anders, ik durf neit echt iets te zeggen, ik probeer alleen maar mee te denken... Sterkte!

Als het iets met de slokdarm zou zijn was dat toch wel uit de endoscopie gekomen?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:09

Antheman schreef:
Gelukkig gebeurd het nauwelijks meer, als ik langzaam voer, gaat t goed. Maar ik wil zo graag weten wat er aan de hand is.
En ik schrik wel dat alle artsen het toch houden op een neurologische aandoening.

Maar dus nog steeds brokjes? Waarom geen halve emmer slobber zo lang niet duidelijk is wat het is?

Jet schreef:
Als het iets met de slokdarm zou zijn was dat toch wel uit de endoscopie gekomen?

Met wat geluk wel, maar niet noodzakelijk, blijft een interpretatie van een beperkt beeld..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:12

lijkt mij ook ,met een scopie zien ze alles
Gringo heeft een brochoscopie gehad en elk vezeltje/hoekje/puntje/velltje :+ zie je

en nooit geweten dat een paard wat regelmatig slokdarm verstopping heeft op borsthoogte moet eten

op mijn vorige stal was een draver die dat regelmatig [ soms 3x in 1 week ] had
maar had geen afwijking in de slokdarm,wel aan het gebit :Y) kwamen ze na jaren achter, een foute tandarts gehad jarenlang :(

maar hij at en eet nog steeds van grond,de natuurlijke houding

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:26

mirgino schreef:
en nooit geweten dat een paard wat regelmatig slokdarm verstopping heeft op borsthoogte moet eten

Doet gewoon minder pijn als ze al schade hebben van een vorige verstopping omdat de spieren rond de slokdarm minder hard moeten drukken om het eten in de maag te krijgen. De spasmen die je in het filmpje ziet komen door die pijnlijke spierbewegingen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 07:29

Jet schreef:
Zou hij die vage klachten dan nog steeds moeten hebben? Gaat dat niet ook op horten en stoten met het actief zijn en terugtrekken van die bacterie? Ik snap dat jij het ook niet weet, net als ik, maar ik vind het toch erg vreemd.
Weet je ook welke test ze doen ( Westernblot o.i.d schijnt de beste test te zijn)?
Anders moet je Anya toch nog eens pb-en, zij heeft zelf lyme en ze heeft ook een paard dat besmet is/was met Lyme. Ik weet dat ze in je andere topic gereageerd had met het feit dat er al topics over liepen maar misschien wil ze je toch wat meer info geven, ze weet er heel veel vanaf.
Maar misschien hebben de DAen wel gelijk en is het iets heel anders, ik durf neit echt iets te zeggen, ik probeer alleen maar mee te denken... Sterkte!

Zij heeft mij gePBt en van info voorzien. ;)

Voorlopig weet ik niets en bedenk me suf.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 09:05

Bandida schreef:
geerke schreef:
ik heb het nog een keer gekeken...niks neurologisch...een paard wat verschillende malen een slokdarm verstopping heeft gehad heeft vaak een verwijding in de slokdarm.
Wat hier gebeurt is dit....hij eet van de grond(helemaal fout,zie vorige post)Het voer blijft in de verwijding zitten...dat doet pijn ,paard raakt in paniek en voelt zich absoluut niet lekker...
Probeert het te ontvluchten door achteruit te lopen.

Tot dat de boel gezakt is.
Op borsthoogte voeren en vochtig voer...geen droge brok of granen...het zou me niets verbazen als dat helpt.

Daar blijf ik ook bij. Ik heb het ook al eerder gezien. Waarom laat je dat schieten als mogelijke oorzaak van zijn probleem?

Omdat ik het ook niet meer weet.
As alle artsen roepen dat het neurologisch is, plus half Bokt, dan is het erg lastig om aan je 1e eigen gedachte vast te houden. ;)
Bandida schreef:
Antheman schreef:
Gelukkig gebeurd het nauwelijks meer, als ik langzaam voer, gaat t goed. Maar ik wil zo graag weten wat er aan de hand is.
En ik schrik wel dat alle artsen het toch houden op een neurologische aandoening.

Maar dus nog steeds brokjes? Waarom geen halve emmer slobber zo lang niet duidelijk is wat het is?

Omdat het met heel voorzichtig voeren( op borsthoogte, heel weinig per keer en nu vis ik de harde stukjes eruit) het prima gaat.
Met nat maken heeft hij ook een keer een aanval gehad, hij slurpte het water eruit en de natte brei ging in een keer naar binnen met wegrennen tot gevolg.
Jet schreef:

Citaat:
Met wat geluk wel, maar niet noodzakelijk, blijft een interpretatie van een beperkt beeld..

Waarom denk je dat?
Ik vond een filmpje juist erg van de feiten zeg maar. Geen afwijking op te zien. Waarom denk jij dat er toch wat de slokdarm aan de hand is?

Bandida schreef:
mirgino schreef:

Doet gewoon minder pijn als ze al schade hebben van een vorige verstopping omdat de spieren rond de slokdarm minder hard moeten drukken om het eten in de maag te krijgen. De spasmen die je in het filmpje ziet komen door die pijnlijke spierbewegingen.

Dank Bandida, ik dacht dat de vertering makkelijker was door hem zo te voeren. Dit verklaart wel waarom het vanaf de grond gebeurd. En dan vind ik in het filmpje zijn koliekachtige happen naar zijn buik, ook wel verklaren.

Andor is ondanks zijn koude bloed, wel een uitgesproken paard. Hij is bekend met en headshake verleden en heeft mij bijv tegen een boom aangeparkeerd en we hebben een kleine aanrijding met een auto gehad in het verleden ( geen gewonden verder). Tijdens de lessen was hij ook erg van het wegrennen als hij ook maar dacht dat hij het niet kon. Hij is zwart- wit in zijn karakter, is niet van de onderhandelingen zeg maar.
Dat zou het spinnen en het de spiertrillingen kunnen verklaren, hij geeft groooots aan dat hij pijn heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:11

hoe had je dat headshaken eigenlijk opgelost bij hem?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 09:18

ellepel schreef:
hoe had je dat headshaken eigenlijk opgelost bij hem?

Dat is een heel lang verhaal, ga ik nu even niet op in als je het niet erg vind ;)

zalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:40

Ik weet niet als je er wat aan kunt hebben,

Maar mijn pony jaarling heeft ook last van slokdarmdarmverstopping, en dat is inderdaad echt verschrikkelijk om te zien!
De DA erbij gehaald, en wat is het zeer waarschijnlijk? Hij maakt te weinig speeksel aan, zodat het voer niet verder komt en blijft hangen. Ik heb het advies om in ieder geval tot zn vijfde alles te weken alvorens te voeren, maar dan ook echt alles, 2 uur van te voren !

Antheman

Re: beeldmateriaal slokdarmverstopping?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 14:55

De arts belde op over de Lyme test: er is 1 op 160 uit de titterbepaling gekomen. Het getal moet boven de 1000 zitten wil je een aanwijzing hebben voor Lyme. Kunnen we ook weer va de lijst schrappen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 15:27

nou,dat is alvast weer een ding wat het dus niet is.
maar lijkt me ook eigenlijk niet,heb het idee dat je dan veel vaker dit ziet, en hij heeft het alleen met krachtvoer toch?
dat je niet ingaat op het headshaken is prima hoor,dat begrijp ik

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 16:30

Wat een zoektocht zeg. Nou ja Lyme dus niet.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:34

roep ook maar even wat :roll: maar als hij het alleen met eten doet...kan het dan misschien een zenuw aandoening zijn
dat er een kieswortel tegen een zenuw duwt?

bij Gringo hebben ze dat ook na gekeken bij hem hebben ze ook de trigimuszenuw verdoofd

als je op de ctscan ziet wat een wirwar aan zenuwen er zitten 8)7
ik denk dan aan mezelf als ik kiespijn heb en dan iets eet...is geen prettig gevoel

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 18:21

ellepel schreef:
nou,dat is alvast weer een ding wat het dus niet is.
maar lijkt me ook eigenlijk niet,heb het idee dat je dan veel vaker dit ziet, en hij heeft het alleen met krachtvoer toch?
dat je niet ingaat op het headshaken is prima hoor,dat begrijp ik

Nou, ook weer niet.
Want de testen op Lyme zijn in NL niet betrouwbaar.
Andor laat het zien met veel krachtvoer, vanaf de grond gevoerd.

Andor's headshaken staat nog wel ergens in het headshake topic.
Dat is zo'n verhaal :o Maar Laarakker heeft hem behandeld. Poos gesukkeld, en toen ik hem goed ben gaan rechtrichten was t schudden klaar.
Dit is zeg maar de korte versie :D

Mirgino, wie weet of het een zenuw is. Dat kunnen we nu niet onderzoeken. Hij is in het paardenziekenhuis wel aan zijn tanden behandeld, omdat ze in die richting dachten. Ik had net de TA afgebeld ivm de verdoving en nu heeft de Faculteit t gedaan. Daar werd verder niets bijzonders aan zijn tanden ontdekt.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:12

Antheman schreef:
De arts belde op over de Lyme test: er is 1 op 160 uit de titterbepaling gekomen. Het getal moet boven de 1000 zitten wil je een aanwijzing hebben voor Lyme. Kunnen we ook weer va de lijst schrappen.

Ik heb het topic een klein beetje gevolgd, verder geen toevoegingen meer lees net je bericht..
Hopelijk is bekend dat in Nederland maar op 1 tekensoort getest wordt waar in Duitsland bijvoorbeeld al op 12 soorten getest wordt en de rest nog een grote vage brei is... Ben je dus net besmet met een overige soort, dan wijst een test dit dus nooit uit, helaas erkennen veel artsen dit niet, ook bij mensen nog steeds niet..

(mijn hond en paard hadden beiden lyme, hond werd er epileptisch van (zeer zware aanvallen zelfs), dierenarts kwam geen lyme uit, bij holistisch arts wel, na de behandeling was de epileptie over en liggen de medicijnen nu met stof erop in de kast.. Paard heb ik bijna in kunnen laten slapen maar na een lange behandeling is hij er weer...)

Even een toevoeging op het lyme verhaal dus..

Edit: zie nu inderdaad dat je dit zelf ook al zegt..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:20

lyme is zowiezo niet makkelijk te testen,alleen als het paard doodziek is.
Hetzelfde met piro...pas als er een flinke 'aanval' is kun je het zien in het bloedbeeld....als het 'rustig' is niets te zien.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:50

Als Laarakkers niets nuttigs kan vinden, zou ik toch met de kliniek in Hochmoor contact opnemen. Je paard daar een tijdje neerzetten, hem voeren zoals je met het filmpje deed, heeft hij die verschijnselen daar ook, gelijk bloed prikken en testen volgens hun methode op Lyme.
Maar wie weet vindt Laarakkers wel de oorzaak, ik hoop het voor je en ik hoop helemaal dat het te verhelpen is, nu is het met voeren, maar wie weet hoe het over een half jaar of een jaar is???

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:52

Antheman, kan het zijn dat hij met eten van brok veel lucht naar binnen krijgt?

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 23:17

Wat vervelend voor je dat je er nog niet achter bent wat er aan de hand is met je paardje.

Ik heb jouw berichtjes gelezen en de rest van het topic snel bekeken, dus geen idee of het al gezegd is.

Maar kan het niet zijn dat 'ie een rottende kies heeft en dat de wortel/onstekening doorloopt in een van de holtes?

(Mijn ervaring is dat niet iedereen die zich paardentandarts noemt ook echt kundig is en rotte kiezen achterin de kaak nog wel eens over het hoofd zien)

Sterkte hoor met je paardje.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 07:17

Belker schreef:
Antheman, kan het zijn dat hij met eten van brok veel lucht naar binnen krijgt?

wie weet

Rotte kies geloof ik niets van, ik heb een goede tandarts en onlangs is hij op de faculteit door de TA behandeld.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 07:18

Jet schreef:
Als Laarakkers niets nuttigs kan vinden, zou ik toch met de kliniek in Hochmoor contact opnemen. Je paard daar een tijdje neerzetten, hem voeren zoals je met het filmpje deed, heeft hij die verschijnselen daar ook, gelijk bloed prikken en testen volgens hun methode op Lyme.
Maar wie weet vindt Laarakkers wel de oorzaak, ik hoop het voor je en ik hoop helemaal dat het te verhelpen is, nu is het met voeren, maar wie weet hoe het over een half jaar of een jaar is???

Dat kan niet, dan flipt Merrit. Deze 3 dagen kon hij maar nét aan ;)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:33

Dat is wel jammer, dat hij niet langer weg kan. Kan je niet voor Merrit tijdelijk een ander maatje regelen, of werkt dat zo niet bij Merrit?