Het (west-)Nijl-virus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het (west-)Nijl-virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:42

MIjn paard heeft vorige week zijn eerste enting gehad en ik heb nog geen bijwerkingen kunnen ontdekken, hij is ook gewoon even fris en helder als anders.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:23

Moderatoropmerking:
Bericht met speculaties verwijderd. Graag de vraag om absoluut geen speculaties te plaatsen of op andere manier paniekzaaierij. Als er bevestigde gevallen zijn is het wat anders natuurlijk.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:13

Gulpje schreef:
Zullen we eerst wachten tot er inderdaad iets officieel bevestigd wordt? Niemand wordt beter van indianenverhalen van 'een verdacht geval in Twente' of een veearts die zegt dat er gevallen in Ierland/Engeland/Duitsland zijn. dat zal dan toch ergens officieel te vinden zijn? Tot nu toe vind ik het een best geval van paniekzaaierij, niet persoonlijk bedoeld. Met paarden preventief enten is niets mis, maar om elkaar op de kast te jagen met hear say's schiet niemand veel op :)

edti: toch nog even mijn eerdere vraag; is je paard 100% beschermd als zij/hij wordt ge-ent?

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/3927761.stm

Dyonne schreef:
Bericht met speculaties verwijderd. Graag de vraag om absoluut geen speculaties te plaatsen of op andere manier paniekzaaierij. Als er bevestigde gevallen zijn is het wat anders natuurlijk.

Confirmed betekent toch echt niet speculatief.
Het was voor jou makkelijker geweest dit te checken dan mijn vorige bericht te verwijderen.

Kortom; Twee gevallen van West Nijl Virus bevestigd in Ierland.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:59

Niezel schreef:

Moet je er ook even bij zeggen dat beide paarden recent in Algarve, Portugal zijn geweest.
Dus paarden met WNV in Ierland; ja.
Maar is het WNV in Portugal of Ierland is dan nog de vraag?

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:16

Jolo schreef:
Niezel schreef:

Moet je er ook even bij zeggen dat beide paarden recent in Algarve, Portugal zijn geweest.

Aangezien mijn vorige bericht is verwijderd dan nog maar een keer;
Het is geen kwestie óf het WNV komt, het is de vraag wanneer. Ik geef liever dit jaar een paar euro uit voor de kat z'n viool dan dat ik te laat ben met enten, onze paarden worden aankomende week geent omdat wij simpelweg het risico niet willen lopen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:35

Moet zeggen dat de prijzen van vaccinatie met dit middel enorm uiteen lopen. De één rekent 40 euro terwijl de ander 50 euro rekent.... :?

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:36

Niezel schreef:
Het is geen kwestie óf het WNV komt, het is de vraag wanneer. Ik geef liever dit jaar een paar euro uit voor de kat z'n viool dan dat ik te laat ben met enten, onze paarden worden aankomende week geent omdat wij simpelweg het risico niet willen lopen.

dat spreek ik ook helemaal niet tegen

Alleen het doel van de mod-opmerking was volgens mij om te voorkomen dat (delen van) berichten een eigen leven gaan leiden.

Dat was ook jouw bedoeling denk ik niet; maar als je dan het stukje van Ierland alleen aanhaalt met 'twee gevallen van WNV in Ierland'
kun je er op wachten dat mensen het opvatten als dat het in Ierland al verspreid wordt (er in Ierland besmette muggen zijn oid)
Dat het nieuwsbericht er aan toevoegd dat beide paarden in de Algarve, Portugal zijn geweest kan nogal een belangrijk detail zijn in de stelling waar het virus zich verspreidt.
Dat kan dus Portugal en/of Ierland zijn, en meer is er nog niet bekend. Omdat er in Ierland 2 besmette paarden bevestigd zijn, maar tot op heden nog geen muggen, besmette vogels oid.

Met dit onderwerp ligt dat allemaal al extra gevoelig
That's all.... ;)
Laatst bijgewerkt door Jolo op 22-03-10 16:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:37

Citaat:

Citaat:

Sluit me eigen hier helemaal bij aan..
Mijn paard wordt eind deze week, begin volgende week ge-ent..
Ga voor die paar rotcenten geen risico nemen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:37

Jolo, wat jij zegt is inderdaad van belang! Er wordt door veeartsen en de farmacie verteld dat het virus tot nu toe de trekvogelroutes volgt en dat op die manier de besmettingshaarden steeds een stukje noordelijker komen. Er zijn trekvogelroutes van Portugal/Spanje die naar Nederland leiden en daarom is deze mogelijke dreiging voor ons vrij reeel. Reeler in elk geval dan verspreiding vanuit het oosten of het westen. Daarom is het dus van belang om te weten of de bron in Portugal of Ierland zit.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:56

Maar WNV is al járen in Spanje en meer Europese landen.
Maar nu er een geregistreerde entstof is, wordt er paniek gezaaid?
Vlogen al die vogeltjes dan eerder om Nederland heen? Worden ze nu gesponsord door Fort Dodge om naar NL te vliegen ofzo? :+

soflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:06

Niezel schreef:
Gulpje schreef:
Zullen we eerst wachten tot er inderdaad iets officieel bevestigd wordt? Niemand wordt beter van indianenverhalen van 'een verdacht geval in Twente' of een veearts die zegt dat er gevallen in Ierland/Engeland/Duitsland zijn. dat zal dan toch ergens officieel te vinden zijn? Tot nu toe vind ik het een best geval van paniekzaaierij, niet persoonlijk bedoeld. Met paarden preventief enten is niets mis, maar om elkaar op de kast te jagen met hear say's schiet niemand veel op :)

edti: toch nog even mijn eerdere vraag; is je paard 100% beschermd als zij/hij wordt ge-ent?

Dyonne schreef:

Het was voor jou makkelijker geweest dit te checken dan mijn vorige bericht te verwijderen.

he, stal genoot, is het werkelijk ,dat het zo snel dicht bij komt.
vertel er eens wat meer over.
wat staat er op jou avatar, ik kan het niet plaatsen.
laat jij jou span wel enten

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:06

Die van mij is vorige week voor de 1e keer geent. Tis zeker een tip om proberen zoveel mogelijk stalgenoten zover te krijgen om ook te laten enten, dan scheelt het aanmerkelijk in de kosten. Wij waren met 23 en per paard koste het nu 30 euro. Voor zover ik weet was er geen enkel paard die last had van bijwerkingen o.i.d.!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:59

MarijeR schreef:
Maar WNV is al járen in Spanje en meer Europese landen.
Maar nu er een geregistreerde entstof is, wordt er paniek gezaaid?
Vlogen al die vogeltjes dan eerder om Nederland heen? Worden ze nu gesponsord door Fort Dodge om naar NL te vliegen ofzo? :+

'Ja, mede door de klimaatverandering krijgen ze opeens zin in Nederlanse zaadjes :).

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:27

soflo schreef:
he, stal genoot, is het werkelijk ,dat het zo snel dicht bij komt.
vertel er eens wat meer over.
wat staat er op jou avatar, ik kan het niet plaatsen.
laat jij jou span wel enten

Heb ik weer een vriendje :+

Ik PB je wel even, als ik hier het eea neerzet wordt het verwijderd :')

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:44

Lovely schreef:
Er zijn trekvogelroutes van Portugal/Spanje die naar Nederland leiden en daarom is deze mogelijke dreiging voor ons vrij reeel. Reeler in elk geval dan verspreiding vanuit het oosten of het westen.

Volgens mij zijn de ganzen en spreeuwen hier de weg kwijt. Die vliegen al de hele winter van noord naar zuid, van zuid naar west en van west naar oost, en weer terug.... Of vliegen die geen trekvogelroutes? :? :D

Oh, zag het net op google; we hebben zomer- en winterspreeuwen. _O-

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:19

Het is niet de taak van de
mod om een bron te verifiëren, dan hebben ze een dagtaak.
Je had dus de bron direct bij je verhaal moeten plaatsen, dan was het geen speculeren geweest :)

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 21:18

Ik wacht tot er meer gevallen in Ierland komen of een paar in Duitsland, dan hebben we nog tijd zat denk ik.. hoop ik ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:28

Ik wist niet dat dit zo speelde, vind het wel spannend. Zal ook eens mijn DA bellen. Ik ga voor een aantal maanden naar het buitrenland, en pa & vriendin die mijn paarden gaan doen krijgen zo iets natuurlijk never nooit mee als dat dichtbij komt.... *gaat dit aan 'to do verzorglijst' toevoegen*. Misschien dat ik mijn DA kan vragen als het een echt issue in nederland wordt, mijn pa op de hoogte te stellen en te enten of iets. Als het al dichterbij komt?

Maar als het al een tijd lang in Spanje zit, hoe groot is de reden voor paniek dan? Vind het maar lastig.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 21:33

daarom ben ik dit topic dus ook begonnen :P

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:51

[quote="Niezel"

Kortom; Twee gevallen van West Nijl Virus bevestigd in Ierland.[/quote]

Dit zijn twee gevallen van mensen, ze hebben het daar in dat stuk neit over paarden. Mensen die in de Algarve zijn geweest en het daar hebben opgelopen.

Maar dat neemt niet weg dat het waarschijnlijk verstandig is om toch te gaan enten, ook als je op veel evenementen komt met je paard waar mensen uit zuidelijke landen ook komen, je weet nooit of die besmette muggen mee hebben. Ik denk dat dat een grote mogelijkheid is om het nu al hier te kunenn krijgen. Hoewel het dan ook wel met ander vervoer mee kan komen, vrachtvervoer, mensen met campers of caravans, noem maar op...

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:44

voor degene die hun paarden hebben laten enten wat hebben jullie betaalt? ik wil zelf mijn 2 pony's ook laten enten maar ik ben erg benieuwd naar de kosten...
alvast bedankt :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:02

41,75 pp ex voorrijdkosten. Prijzen verschillen, tussen de 35 en de 50 euro, zoals ik hier heb gelezen.
Meeste DA's hebben het vaccin niet op voorraad en moeten het bestellen. Kan dus zijn dat ze het vaccin pas over een maand geleverd krijgen. Mijn DA heeft zijn eigen paarden ook geënt, hij gaf aan dat als het hier is, het dan te laat is om te vaccineren.

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:06

Zie enkele posts hierboven. Wij hebben op stal 23 paarden laten enten en hebben daardoor een leuke korting kunnen afdingen. Geen visitekosten en enten was 30 euro per paard. Hou er wel rekening mee, dat je na max. 6 weken nog een x moet enten (het 1e jaar)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:22

BlackZelda schreef:
Hou er wel rekening mee, dat je na max. 6 weken nog een x moet enten (het 1e jaar)

3-5 weken werd mij gezegd....

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:22

Onze veearst gaf aan MAX 6 weken, eerder mag dus wel