Stand van benen onvoorstelbaar misvormt help?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Prissey

Re: Stand van benen onvoorstelbaar misvormt help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 04:58

jaa idd avelienvd ik zie het maar zo dieren onnodig laten pijnlijden vind ik niet mogen. helaas denken de wetten van nederland hier totaal anders over.. Ik kijk vaak animal planet als je dan ziet wat ze daar allemaal doen voor die dieren echt super NL is daar echt niks bij daarin hebben wij echt een rot land met stomme regeltjes en wetten..

En ik riep net maar wat over 3jaar operatie's maar wie weet duurt het veel langer en daarbij krijg je ook nog eens eeuwig durende revalidatie's

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 05:24

Een dier dat in staat is een dierwaardig leven te leiden, zonder dat er om medische/ "weldoenende" redenen zeer drastisch ingegrepen moet worden met alle bijkomende gevolgen, verdient de volle aandacht van de mens om het een fijn plekje te geven, waar het als dier kan opgroeien. Zo'n dier, en die zijn er genoeg, verdient een reddingsactie om het paard te laten zijn.

Helaas is dit veulen gedoemd tot een leven van dokters, klinieken, operaties en revalidaties in een levensfase waarin hij juist in een kudde hoort en paardenmanieren hoort te leren! Mensen zijn in deze levensfase slechts rare wezens die af en toe eens langs komen en dan rare dingen doen. Het ontzeggen van zo'n jeugd, hoe goedbedoeld ook, is geestelijke mishandeling en in dit geval durf ik zelfs te stellen dat alle operaties die nodig zouden zijn om dit dier een paardwaardig leven te bieden ronduit fysieke mishandeling is ter meerdere eer en glorie van wie eigenlijk? Dit dier zou de belangrijkste periode van z'n leven doorbrengen in de steriele stallen van klinieken, zonder veel contact met soortgenoten en veelal noodgedwongen opgesloten in een kleine box. Met af en toe een wandelingetje aan de hand omdat ie vooral geen gekke sprongen mag maken vanwege de hechtingen en de operatiewonden. Mischien af en toe een kort drafje aan de hand. Niemand kan zeggen dat dat een paardwaardig leven is! En al helemaal geen veulenwaardig leven.

Investeren in dit diertje met als doel het einde is in dit specifieke geval een heldendaad! Waarmee gruwelijk veel verborgen leed bespaard word.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 05:42

iid mick mooi gesproken.. Phoeee het is alweer kwart voor 5 en ik zit nog te tikken, rekenen en plannen te maken voor die pony vind het wel even genoeg zo ben echt brak nu en moet morgen kwart voor 11 bij de DA zijn dus ik ga naar bed.. Morgen uitgebreid verslag

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 07:28

ts, sterkte met de situatie. Ik zou da flink aan tand voelen, melding maken, pony zou wat mij betreft ook echt niet lang meer hoeven lijden. Dat dit soort handelaars zich voor die paar rotcenten van 50 euro niet kapot schamen. Fijn dat jij wel wat gaat doen!

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 08:49

laat ons weten hoe het geweest is... ik heb juist het topic doorgelezen (ik heb ook een shet met kromme beentjes, wel 10x minder erg),
en ik vind dat je de juiste beslissing gemaakt hebt hoor...
succes ermee... en neem de tijd hem eerst nog een beetje te verwennen he...

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 09:22

mick75 schreef:
Een dier dat in staat is een dierwaardig leven te leiden, zonder dat er om medische/ "weldoenende" redenen zeer drastisch ingegrepen moet worden met alle bijkomende gevolgen, verdient de volle aandacht van de mens om het een fijn plekje te geven, waar het als dier kan opgroeien. Zo'n dier, en die zijn er genoeg, verdient een reddingsactie om het paard te laten zijn.

Helaas is dit veulen gedoemd tot een leven van dokters, klinieken, operaties en revalidaties in een levensfase waarin hij juist in een kudde hoort en paardenmanieren hoort te leren! Mensen zijn in deze levensfase slechts rare wezens die af en toe eens langs komen en dan rare dingen doen. Het ontzeggen van zo'n jeugd, hoe goedbedoeld ook, is geestelijke mishandeling en in dit geval durf ik zelfs te stellen dat alle operaties die nodig zouden zijn om dit dier een paardwaardig leven te bieden ronduit fysieke mishandeling is ter meerdere eer en glorie van wie eigenlijk? Dit dier zou de belangrijkste periode van z'n leven doorbrengen in de steriele stallen van klinieken, zonder veel contact met soortgenoten en veelal noodgedwongen opgesloten in een kleine box. Met af en toe een wandelingetje aan de hand omdat ie vooral geen gekke sprongen mag maken vanwege de hechtingen en de operatiewonden. Mischien af en toe een kort drafje aan de hand. Niemand kan zeggen dat dat een paardwaardig leven is! En al helemaal geen veulenwaardig leven.

Investeren in dit diertje met als doel het einde is in dit specifieke geval een heldendaad! Waarmee gruwelijk veel verborgen leed bespaard word.

Heel mooi verwoord, helemaal mee eens en eigenlijk niets aan toe te voegen.
Behalve 1 ding; respect voor jouw acties TS!

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 09:29

He wat toevallig, een paar maanden geleden kwamen bij ons op stal 2 vrouwen die hadden ook een klein shetlander veulen gekocht van een boer, en deze scheen ook hele rare benen te hebben. Ze wilde hem dan bij ons stallen, maar dat ging later toch niet door..

Het enige wat ik nog van dat beestje weet is dat het een hengsten veulen was. Van rond de 6 maanden geloof ik.

Het zou toch niet dezelfde zijn?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:31

Ik vind het een heel dappere beslissing die je neemt. Hier kan ik niets anders voor hebben dan respect. Ik wou dat ik een trailer en auto had, dan kwam ik je helpen. Maar helaas heb ik dat niet.
Nogmaals heel veel sterkte voor als het moment daar is, dat zal ook nog best als een klap aankomen.

Pepper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:31

Prissey, ik heb diep respect voor je!
Succes bij de DA!
Wellicht kan de DA je nog matsen... laten we wel wezen, veel mensen zullen jouw gedachte steunen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:38

inderdaad...respect!
Dit dier is beter af in de 'paardenhemel'
Gelukkig zorgen jullie ervoor dat hij niet meer hoeft te lijden...ik wil er liever niet aan denken wat er gebeurt was als jullie dit niet zouden doen....
Z'on pony had gewoon nog jaren vergeten op een weitje te staan verekken van de pijn,vreselijk!
Dankzij jullie gebeurt dit nu niet!
Echt TOP!
Alhoewel het natuurlijk altijd triest is een dier te laten inlapen...sterkte ermee!

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:41

heb het topic door gelezen en vind het echt super wat je doet!!!!!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:48

Moderatoropmerking:
Enkele reacties zijn verwijderd die erg persoonlijk/offtopic gingen. Graag de vraag ontopic en inhoudelijk te reageren en anders te wachten tot TS zelf een update geeft.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 30-12-09 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foutje eruit gehaald.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:04

En? :)
Wat zei de DA?
En natuurlijk de fokker, ben ook wel benieuwt wat hij van dit alles vind!
Hij mag zich kapot schamen, maar waarschijnlijk laat het hem mooi koud :n

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:07

om de "fokker" af te zeiken vind ik een beetje ver gaan.
Zelfs de beste topfokkers hebben er wel eens een kneusje tussen zitten.
Dat je het verkoopt is punt 2.......

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:20

als een beest geen beest meer kan zijn, kan je er idd beter een eind aan maken. in dit geval inderdaad geen paardwaardig leven in het verschiet. maar wat een moppie inderdaad! ontzettend lief koppie! vind het echt super dat jullie hem in ieder geval aan een mooi einde helpen :)

tsja, en dat je dan zulke praktijken in de hand werkt... wie een patatje koopt werkt de productie van vet voedsel in de hand, wie sigaretten koopt de tabaksindustrie, wie een plastic zakje aanvaardt de milieuvervuiling enz...

je kan de wereld nou eenmaal niet in 1x verbeteren. klein beginnen :)

de fokker had zelf ook wel kunnen zien dat het niet helemaal klopt.. komt uit de verhalen die ik lees iig over als een vreemd type, maar zeker weten doe je dat natuurlijk nooit..

heel veel succes en ik ben heel benieuwd naar de afloop van dit verhaal...

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 18:09

Zoo eindelijk thuis na een lange dag.

Gister avond hadden we alvast foto's gemailt naar de nieuwe DA en vanochtend half 12 waren we daar. Ik vroeg naar de arts die over de paarden ging en er kwam een man en ik heb rustig mijn verhaal gedaan en de man zei ik denk dat we hem het beste kunnen laten inslapen.. Toen kwam er ineens een andere arts aan rennen met de vraag of het om de pony ging van de foto's waarop wij tegelijk volmondig jaa antwoorden.. Hij zij dat het waarschijnlijk moeilijk of zelfs onmogelijk is om dit beestje te redden maar er misschien wel een kleine kans is.. Hij kan dit pas echt beoordelen als hij op de kliniek staat.

Stel dat hij toch ingeslapen wordt dan mogen we er bij blijven tot het einde ik moet even met de DA kortsluiten welke dag we hem halen ivm het rendac.. Dan kunnen we na het ophalen gelijk door naar de kliniek.

Okee dat was voor ons duidelijkheid:

In de auto gelijk de fokker gebelt en gevraagt of de pony er nog was hij zei direct jaa wil je hebben? Ik zei jaa ik wil hem hou hem vast ik ga vervoer regelen en dan kom ik hem halen. Waarop hij antwoord wanneer kom je hem halen dan? Ik weer ik kom hem halen zodra vervoer geregeld is. hij weer jaa maar is dat op kort termijn waarop ik weer zei jaa ik ga me best doen.. Oke zegt hij hij is voor jou.

De pony is nu dus in het bezit van mij en 2010 met de naam kneusje.. Niet banketstaaf bedoelt maar zo noemde we hem al

We rijden hem naar de kliniek en dan wordt er besloten wat er gedaan word.

Het inslapen gaat ons 200 euro kosten!
ook dit moeten we dus financieel nu bij elkaar krijgen.

Kort om kneusje wordt geholpen hij is van ons

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:15

Kan je niet wat regelen met die dierenarts? Vind het een hoop geld.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 18:18

het is idd een hoop geld maar nee geen DA die een regeling treft..

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 18:20

kort om weet de fokker niet van onze plannen af dit om problemen en naregeit te verkomen bijv dat hij die pony niet mee geeft ofzo

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:24

Heel goed van je dat je dit gaat doen. Ik heb hier de rekening voor mij liggen van mijn Angel die 2 weken geleden is ingeslapen. Het euthaniseren kostte 35 euro.
Kan het niet zo zijn dat er ook het onderzoek bij zit om te kijken of hij nog iets kan doen.
Stiekum duim ik toch voor kneusje, dat hij nog een kans heeft.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 18:27

wij hopen stiekum ook op een kleine kans voor kneusje.. Maar ik ben helaas bang voor niet..

Het wordt voor ons de eerste x dat we zo iets gaan mee maken het is best wel moeilijk maarja helaas hebben we geen keus

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:29

Ik ben ook iemand die graag ver gaat om dieren te helpen, mits het wel dierwaardig blijft.
En ik heb zoiets dit diertje zal heel veel pijn moeten lijden als hij operaties en alle revalidaties die daarbij horen moet ondergaan. En je weet ook niet of die achterkant goed komt.
Ik vind het dus heel goed dat jullie hem in principe kopen om in te laten slapen, soms is dat het eerlijkste wat je kan doen voor een dier. Je kan niet alles koste wat het kost proberen te genezen. Je moet een keer zeggen, nee dit gaan we het diertje niet aandoen, dat heeft ie ook niet verdient.
En gelukkig doen jullie dit ook, helemaal top meiden!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:40

wat is die DA duur zeg, als het alleen om inslapen gaat?
waarom moet de pony eerst op een kliniek staan, allemaal wel aardig, maar ik denk niet dat hij op te lappen is hoor!
dat gaat klauwen vol geld kosten, en wat heeft zo'n pony er aan.

ik denk dat het belangrijk is dat jullie goed bij jezelf te rade gaan over wat jullie precies willen,
en dan straks duidelijk kunnen zijn naar de DA's, om te voorkomen dat jullie straks in een zwak en emotioneel moment (wanneer jullie daadwerkelijk met die pony daar staan en de pony zo lief kijkt) overhalen te zijn tot experimentele opknap acties die je eigenlijk niet had gewild.

je hecht je zomaar aan zo'n diertje, mijn advies is, ga er zo nuchter mogelijk mee om, onderneem je actie, en laat naderhand de emoties en tranen pas komen.

maar goed, het is natuurlijk aan jullie wat jullie gaan doen, het is ook alleen maar als advies bedoeld.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:42

tsja dan inderdaad maar even wachten wat de da verder zegt, diep van binnen hopen dat hij een kans heeft, maar wel realistisch blijven :)

arme kneusje... is er niet een woord voor in een andere taal, dat t ff gezelliger klinkt hihi;P

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 18:45

de da bekijkt de pony om te zien of het eventueel mogelijk is.. Ik weet toch dat het inslapen wordt.. Inslapen gebeurt gewoon op de kliniek die zit aan de praktijk.

Niks erg dus het is hier helaas wat duurder.. maar we komen er wel dit paardje krijg een waardig einde