laten inslapen nu ze nog goed is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:18

Voor mij zou de grens zijn het leven te beeindigen als zij echt behoorlijk pijn zou lijden waar je niets tegen kunt doen.
Maar ik heb mijn paarden bij huis waardoor de kosten heel anders zijn en inderdaad ook een paard waar ik mee kan rijden.

Maar goed ik dwaal af. Is het niet mogelijk een bijrijpaard te zoeken als je zo graag weer zou willen rijden?

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:31

zo lang ze het goed doet zou ik haar lekker bij je houden.
ik snap je wel. maar als een DA ook zegt dat het zonde is
zouik zeker op zijn advies ingaan. mijn pony MOEST ik laten inslapen
en ik mis hem nog iedere dag ik had hem graag bij me willen houden..

Beauloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:32

kun je haar nier ergens neer zetten die haar een fijn pension geeft?
dat zou dan geweldig voor haar zijn!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:35

Waarom lezen jullie zo slecht! De TS wil de pony absoluut niet ergens anders stallen, omdat de pony daar niet gelukkig van word en het gaat niet om het nieuwe paard, want de TS kan nu ook rijden! LEZEN AUB!

BaiNar

Re: laten inslapen nu ze nog goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:39

Ik snap uberhaupt niet dat deze vraag in je opkomt... Mijn oudje is 26 nu en hoop dat ie 46 wordt... ingeslapen wordt ie pas als het leven lijden wordt... eerder niet.... Hij heeft mij alles geleerd wat ik nu weet nu is het zijn tijd om te genieten, dat heeft ie verdiend.... Ik heb er vorig jaar een paardje bij genomen, puur omdat ik in de mogelijkheid was... als dat niet zo was geweest was ie toch gebleven, dan maar niet rijden... Hij was er vanaf zijn 2e voor mij en nu ik voor hem!!!

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:40

Zal ik mijn pony nu laten inslapen, want heb de kans om een nieuw rijpaard tekoop staat mij niet zo aan.. :(
En ook als de DA zegt dat het zonde is zou ik aan inslapen echt nog even niet denken hoor.

Als je Pony nou heel erg ziek is kan ik het wel een klein beetje begrijpen maar zoals ik je verhaal lees heeft ze wat ouderdomkwaaltjes maarja mag dat op die leeftijd!!!!
Kun je haar niet ergens plaatsen waar ze een mooie oude dag kan hebben???
Dat zou voor haar natuurlijk ook geweldig zijn!!!!
En als jij zo graag wilt rijden kun je dan geen verzorgpaard zoeken of een paardje om te leasen??

In iedergeval sterkte ermee!!!!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:42

BaiNar schreef:
Ik snap uberhaupt niet dat deze vraag in je opkomt... Mijn oudje is 26 nu en hoop dat ie 46 wordt... ingeslapen wordt ie pas als het leven lijden wordt... eerder niet.... Hij heeft mij alles geleerd wat ik nu weet nu is het zijn tijd om te genieten, dat heeft ie verdiend.... Ik heb er vorig jaar een paardje bij genomen, puur omdat ik in de mogelijkheid was... als dat niet zo was geweest was ie toch gebleven, dan maar niet rijden... Hij was er vanaf zijn 2e voor mij en nu ik voor hem!!!

Wanneer is dat dan? De pony van TS heeft artrose en is daar kreupel op, ts loopt iedere dag met hem om het zo soepel mogelijk te houden. Maar imo is dit lijden! Vergeet één ding niet, als zo'n beest in de natuur had geleeft, was ie al lang opgeruimt geweest. De natuur heeft zijn eigen methodes om beesten niet te laten lijden. Nu moeten wij daar voor zorgen!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:44

Heej,
Ik had gisteren je topic al gelezen. En dacht vanmorgen even aan mijn Nijn die 3 jaar terug heb in laten slapen.
Me Konijn was nog best levendig hij was 6 en ging echt al wel achteruit allemaal ouderdoms dingen etc.
Op een morgen bedacht ik mij dat ik hem niet wou laten lijden hij had wat kwalen waar die later miss aan zou overlijden.
Ik dacht "ik ga dat beest geen onnodig lijden laten leiden" dus heb de DA gebeld. Het konijn nog lekker voor een dagje in de grote ren gezet. En smiddags naar de DA gegaan. Die vond hem nog wel levendig etc. Maar voor mij was de keuze al gemaakt.
Hij zou per week of maand achteruit gaan. EN dan gunde ik hem niet.
Ik heb hem toen inlaten slapen en heb er geen traan om gelaten ik vond het beter zo.
Me hond heeft ook nog afscheid kunnen nemen ging allemaal zo fijn en mooi.
Je moet de keuze zelf maken maar ik snap best waarom je de keuze overweegt

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:47

zeker, met het oog op de aankomende winter kan ik je vraag heel goed voorstellen, en vind het ook zeer moedig dat je hem hier hebt gesteld. gezien het feit dat er altijd mensen zijn die vreselijk gaan afgeven op dit soort dingen.
Ik snap je dilemma, maar zolang je paardje nog happy is en geen ondragelijke pijn heeft elke dag, zou ik hem nog lekker laten genieten. Zolang het ook echt genieten is. Geniet zelf ook nog van je paardje, nu het nog kan.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:02

Iorrr schreef:
Wanneer is dat dan? De pony van TS heeft artrose en is daar kreupel op, ts loopt iedere dag met hem om het zo soepel mogelijk te houden. Maar imo is dit lijden! Vergeet één ding niet, als zo'n beest in de natuur had geleeft, was ie al lang opgeruimt geweest. De natuur heeft zijn eigen methodes om beesten niet te laten lijden. Nu moeten wij daar voor zorgen!

Tja... als we het over natuur gaan hebben moet je er ook niet op gaan zitten.... ik vind dat geen vergelijking...

Ik denk dat mijn standpunt hierboven duidelijk is... zolang leven geen lijden wordt...

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:09

En deze kreupele pony lijdt niet?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:18

ik vind dat je een dier zonder toekomst die pijn heeft af moet laten maken....... Hoe lang wil je het rekken?????? en waarvoor wil je het rekken?????? voor het dier? dier heeft er niks aan hoor om op een landje pijn te gaan staan hebben....... "maar hij heeft nog zulke leuken momenten" is een vaak gehoorde uitspraak...... tuurlijk het is alleen jammer dat een dag uit heeeeeel veeeeel meer momenten bestaat.

Ik wordt altijd verdrietig als een paard maar aangehouden word omdat de eigenaar geen afstand kan nemen...... en ik vind dat altijd ontzettend sneu voor het paard.

TS doet er goed aan om erover na te denken.... Als TS advies bij mij ingewonnen had als bijvoorbeeld een klant zijnde, dan had ik haar geadviseerd om aan het einde van het zomerseizoen het paard in te laten slapen.........

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:42

Ts misschien is het beter als je aan mensen die haar kennen, die haar in het echt zien eens te vragen wat hun mening is. Hier zien de mensen het paard niet, zien niet hoe mager ze eventueel is en hoe ze loopt. Misschien zou ik schrikken als ik haar zou zien, misschien denk ik van sjezus wat loopt ze slecht. Echter kan het ook nog zijn dat ik denk ach het valt mee het is gewoon een oudje.

Stel je voor dat dit een 5 jarig paard was, die had dus ook nog jaren mee kunnen gaan. Echter zal menigeen bij een 5 jarige gezegd hebben van nee dat zou ik niet meer doen want stel je voor die gaat 30 jaar worden dan zit je 25 jaar met een paard waar je niks mee kunt en die dus met "pijn" op de wei staat. Tuurlijk je kunt er pijnstillers ingooien dan hebben ze geen pijn.. Moet een leven gerekt worden omdat ze al op leeftijd is? Je weet nooit wat de winter je brengt, misschien is het wel een zachte winter, misschien een strenge winter wie zal het zeggen. Wel vind ik dat je echt achter je eigen keuze moet staan en niet moet doen als je twijfelt. Misschien gaat ze op deze manier nog 5 jaar mee, je weet het gewoon niet.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:40

Equimotion schreef:
Iessie schreef:
De reacties van Equimotion en KiwiKo ''ik word er naar van'' daar kan ik niets mee. Aub een beetje onderbouwen anders vind ik het meer op relschoppen lijken. :)*
....

Maar waarom moet je een oud paard met wat kwaaltjes meteen laten hemelen. Nu zeg ik niet dat je het beestje moet laten lijden en verrekken van de pijn, maar je hoeft niet alles voor te zijn. Als je merkt dat ze harder achteruit gaat kun je nog altijd snel een beslissing nemen..

Nu nuanceer je jezelf alweer, want je oorspronkelijke quote was:

Iessie schreef:
Maar waarom moet je een oud paard met wat kwaaltjes meteen laten hemelen. Ik ben van mening dat een beetje pijn (helaas) bij het leven hoort. Nu zeg ik niet dat je het beestje moet laten lijden en verrekken van de pijn, maar je hoeft niet alles voor te zijn.

Het is precies het vetgedrukte deel waar ik naar van wordt, en daar is niks rellerigs aan :n

Waarom moet je een oud paard met kwaaltjes per se laten lopen? Omdat je de beslissing niet durft te nemen? Bij zorg voor je dieren hoort ook een waardig afscheid, en mijn definitie van waardig is dat je daar bij een oud paard, waarvan je weet dat het niet om een tijdelijke verslechtering gaat, niet te lang mee wacht. Een paard is een bewegingsdier, geen troetelcavia die het op 3 pootjes ook nog wel redt.

Jeetje lezen is ook een kunst begrijp ik... 8-)
Ik nuanceer het nu niet, het bovenste stuk tekst hoort bij het onderste, het staat namelijk in 1 bericht getypt. :)
Dat jij de hele tijd dat ene zinnetje vet drukt en quote daar kan ik niks aan doen. :D

En over de mensen die het hebben over de natuur en paarden in het wild. Ik vind die vergelijking niet opgaan. Paarden in Nederland zijn gezelschapsdieren geworden en er is genoeg medische zorg. Als TS merkt dat haar pony meer last krijgt dan kan ze meteen de dierenarts bellen en die staat waarschijnlijk dezelfde dag nog op de stoep.
Moeten we anders ook maar alle paarden met koliek laten inslapen? Die redden het in het wild immers ook niet. En dan vind een een zware koliek operatie ingrijpender voor een paard dan een pony met een constante stabiele artrose die in de winter een beetje stram is (en dus misschien wat hinder ervan ondervind).
Overigens vind ik een cavia met 3 poten ook heel zielig. Geen enkel dier hoort namelijk te lijden.

KiWiko wat ik niet helemaal snap is dat jij van mijn steeds herhaalde zinnetje ''helemaal naar'' wordt....terwijl je zelf je kapotte dikkiedik (zo noem je hem zelf) gewoon door laat lopen terwijl hij pijn heeft aan zijn been. Dat vind ik erg tegenstrijdig.

Ik ben bang dat TS nu overhaaste beslissingen gaat nemen omdat ze zich opgejaagd voelt door het leuke jonge paard. Bovendien geeft ze aan dat ze twijfelt.
Mijn advies zou zijn het paardje nog lekker laten lopen maar kritisch blijven kijken naar zijn kwaliteit van leven, zoals je nu ook al doet.
Als het diertje meer pijn krijgt dan is de beslissing snel genoeg gemaakt. :)

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:50

joyce83 schreef:
Ts misschien is het beter als je aan mensen die haar kennen, die haar in het echt zien eens te vragen wat hun mening is. Hier zien de mensen het paard niet, zien niet hoe mager ze eventueel is en hoe ze loopt. Misschien zou ik schrikken als ik haar zou zien, misschien denk ik van sjezus wat loopt ze slecht. Echter kan het ook nog zijn dat ik denk ach het valt mee het is gewoon een oudje.

even een reactie hierop.
ik zie pepper elke dag,
gisteren stond ze lekker buiten terwijl ze gepoetst en getut werdt door TS
ze stond 1000% te genieten
en ze ziet er dan echt zo goed uit voor een paardje van die leeftijd.
op het moment oogt ze ook gewoon helemaal lekker,
ok ze is bottig aan t worden maar ze oogt echt happy.
maar het idee dat ze deze winter rillend onder haar dubbele dekentjes staat is geen fijn idee.
en misschien komt er wel weer een mooie zomer erna
maar we hebben nou eenmaal geen programma boekje over hoe het leven zal gaan.
dus de keuze blijft hoe dan ook moeilijk.

nogmaals voor mensen die roepen "breng haar ergens waar ze haar oude dag wel mag slijten"
wat denken jullie dat ze bij ons aan het doen is.....
Pepper gaat niet weg bij ons om ergens anders te gaan staan wegkwijnen.
het is niet dat er geen plek of geld of wat dan ook voor haar is.
de vraag is wanneer is iets niet meer paardwaardig.

ik als persoon die haar elke dag ziet vind het ontzettend moeilijk om hier een oordeel over te geven.
in mijn ogen lijdt Pepper nu niet, maar als ze haar sparkels verliest zal ik de eerste zijn om daar wel eerlijk in te zijn naar TS toe.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:54

fluffyfox dat is heel fijn dat jij in elk geval TS bij kan staan als je ziet dat pepper pijn heeft ja dat in elk geval ook kan aangeven zodat TS zich niet alleen zal voelen in het zien van pijn.

Ik zou in elk geval wel voor jezelf een afspraak maken dat je niet meer gaat dokteren, of pijnbestrijding moet gaan verhogen. Mijn idee is om te wachten, nu wel ervoor te zorgen dat je alles bij de hand hebt qua telefoonnummers van de dierenarts, rendact of crematie wat jij maar wilt. Dat je precies weet wat je wilt zodra je de sprankeling uit haar ogen ziet wegtrekken. Dan zou ik ook wel snel het besluit nemen en niet denken misschien heeft ze morgen wel weer een goede dag. Ik denk dat je als baasje echt ziet als het moment gekomen is.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 11:06

Ik geloof niet dat pepper van de 1 op de andere dag de sparkle verliest.. dat is juist het probleem. ALs ik zou weten dat ik op 1 dag zou kunnen zeggen: ok, pepper geeft aan.. dit doen we niet meer, dan zou ik niet bang zijn en dit moment afwachten. Maar pep heeft bloed,, heeft zóveel power dat ze die sparkle nooit gaat verliezen.. altijd door blijft lopen. Ze is letterlijk een doodloper.
Daarbij.. als ik dan opeens een beslissing moet nemen en de DA bel.. dan gaat het zó snel.. misschien ego,, maar ik wil toch minimaal 1 week volledig afscheid kunnen nemen en haar 7 dagen lang volproppen met bananen en slobbers..

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:10

zo hebben wij een fokmerrie 21 nu, haar laatste veulen gehad, dat ging allemaal erg goed. weer drachtig, maar helaas veulen verworpen ergens na 18 dagen. ze ziet er op dit niet moment zo uit, en gezien haar leeftijd om haar niet weer te insemineren (dit zou haar 16e veulen worden) ze heeft ook behoorlijk wat kwaaltjes, slokdarmverwijding, is nu mager, en sinds kort schopt ze zichzelf met de hoef tegen de kogel van het andere been aan... heel vaag en raar, gelukkig in draf niet zo.
Maar als ze in t land staat met haar dochter en beste vriendin en ze is happy, en ze paradeert nog door t land, want ze is de baas over alles en iedereen daar, dan denk je ja, maar t is altijd afwachten hoe ze door de winter komt. zeker nu ze gust is (was ze wel vaker, en dan is t echt een sneu dier, als ze drachtig is, staat ze er in volle glorie voor)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:12

Dan denk ik dat je in je hart de keuze al hebt gemaakt. Jij kent je paardje het beste, als jij denkt dat ze een winter niet meer overleeft (of paardwaardig kan doorbrengen) dan is het misschien het beste om idd voor deze winter haar een waardig afscheid te geven.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:16

Das idd moeilijk, maar ik zou niet kunnen beslissen nu het dier nog eigenlijk goed kan.
Ik zou zo'n beslissing dan ook zonde vinden.
Je moet denken, dat spuitje is snel gezet als het niet meer gaat, maar ik zou nooit een oudje in kunnen laten slapen terwijl die nog plezier heeft.
Maar kan me van de ene kant ook voorstellen dat je vooruit wil met een nieuw paard.
Is er geen oplossing zodat je beide dingen kunt.
Mijn mening is dus dat ik de oude pony nog niet in zou laten slapen.

En geloof me ik zit met ook zo'n pony niet zo oud maar wel al jaren slecht van artrose en bronchites en veel last van hoefbevangenheid.
Zolang zij plezier lijkt te hebben blijft ze en ik betaal er evengoed 175 euro per maand stalgeld voor.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:28

meid, je moet doen waar je jezelf het beste bij voelt! Van laten inslapen merken ze doorgaans niks en het dier heeft een mooie tijd gehad. Waarom zou je wachten tot het leven voor het dier géén kwaliteit meer zou hebben!? Als ik mag kiezen wil ik zelf geen 80 worden als zielig hoopje in een bejaarden huis. Dan liever op mn 70e zomaar het hoekie om terwijl ik nog lekker heb kunnen genieten. Maar goed, dat is mijn mening. En hoe weet je nu of een dier met allemaal ongemakken nog wel zo geniet? Een dier laat niet snel merken dat ie het niet trekt want dat zou in de natuur zn doodvonnis zijn namelijk!

danootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:33

KiWiKo schreef:
ik vind dat je een dier zonder toekomst die pijn heeft af moet laten maken....... Hoe lang wil je het rekken?????? en waarvoor wil je het rekken?????? voor het dier? dier heeft er niks aan hoor om op een landje pijn te gaan staan hebben....... "maar hij heeft nog zulke leuken momenten" is een vaak gehoorde uitspraak...... tuurlijk het is alleen jammer dat een dag uit heeeeeel veeeeel meer momenten bestaat.

Ik wordt altijd verdrietig als een paard maar aangehouden word omdat de eigenaar geen afstand kan nemen...... en ik vind dat altijd ontzettend sneu voor het paard.

TS doet er goed aan om erover na te denken.... Als TS advies bij mij ingewonnen had als bijvoorbeeld een klant zijnde, dan had ik haar geadviseerd om aan het einde van het zomerseizoen het paard in te laten slapen.........

Ik vind ook dat als een paard pijn heeft en er niks meer tegen helpt, inslapen de beste optie is. Maar als het dier nog zonder al te veel pijn kan leven en gelukkig kan zijn dan vind ik dat je dat het paard de kans moet krijgen. ;)

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:59

En wij maar denken dat we echt kunnen zien of een paard pijn heeft...
Kom op vaak is het te laat.
En een paard laten leven omdat ik het niet kan missen... NOOIT! ik zou de ogen uit mijn kop schamen.
Ik weet wat het is om een echt gezond dier te laten gaan (zie reactie Pauline) en ik zou het zo weer doen.
Dit dier was geestelijk kapot en iedereen zou haar wel even recht zetten en even laten bekappen. Geen respect maar het dier alleen maar ego. Ze is nu vrij in de zin van.. het is over en het is goed.
Onze buurman heeft ook flink bot problemen en als hij pijn heeft en dan is onze herder idd ook stijf en stram maar echt laat hij het niet zien.. want hij is een herder en hij moet ons beschermen dat hebben wij mensen er namelijk in gefokt.
Zo zijn er ook paarden die gefokt zijn op trotsheid en zo'n dier zal vaak niks laten zien. Ze leven van moment op moment accepteren de pijn en gaan door en door.
Zie die paarden in amerika ze staan er nog steeds worden gered en zullen waarschijnlijk opknappen maar wat is de schade van binnen? Wat heeft het op de gewrichten gedaan? Dat zal tijd leren en misschien pas na 4 nieuwe huizen waar ze moeten wennen en weer hun plaatsje in een kudde bemachtigen (als ze het geluk hebben om in een kudde te mogen leven)
Een oud dier verhuizen? Waarom? Vvoor je ego om maar niet die beslissing te hoeven nemen? laf hoor
TS ik denk dat ik al weet wat je gaat doen en ik geef je groot gelijk. Gezien de reacties van mensen die Pepper ook kennen heb je al veel gewonnen en waarom pas laten gaan als het echt niet meer kan. Dan ben je te laat.
Mensen wake up!!!!!!
Liefde is beschermen ook tegen pijn die je vaak niet ziet.
Moet eigenlijk ook wel lachen want laatst in het topic over het kleine paardje wat al veel geld gekost heeft vraagt vaak iedereen zich weer af waarom laten leven? Omdat dit dier nog een heel leven kan hebben. Pepper heeft al een heel leven gehad en het is genoeg.
Sterkte want je maatje in laten slapen is pijnlijk maar wel het beste wat je voor je grote liefde kan doen. Ik lees niet dat je haar wil vervangen voor een nieuw paard. Ik lees dat je haar een waardig einde wil geven. Petje af.
En dat nieuwe paard wat er dan komt die mag op zijn blote knieën god, allah, jehova etc. bedanken dat hij bij zo'n vrouwtje als jij komt.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:01

Iorrr schreef:
En deze kreupele pony lijdt niet?

Heb ik dat gezegd???? :n :O

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:03

ik vind het soms zo heftig, zomaar beslissen over leven en dood.
maar ze leven niet meer in de natuur en dan regelt zij het. en ik geloof ook doordat mensen paarden houden er allemaal kwalen bij zijn gekomen die ze in vrijheid misschien wel niet hadden. vraag me wel eens af of er vroeger ook paarden waren met maneneczeem... dit is wel offtopic.

gezien de naderende winter, denk ik dat ts een goede en eerlijke beslissing maakt