Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
BaiNar schreef:Ik snap uberhaupt niet dat deze vraag in je opkomt... Mijn oudje is 26 nu en hoop dat ie 46 wordt... ingeslapen wordt ie pas als het leven lijden wordt... eerder niet.... Hij heeft mij alles geleerd wat ik nu weet nu is het zijn tijd om te genieten, dat heeft ie verdiend.... Ik heb er vorig jaar een paardje bij genomen, puur omdat ik in de mogelijkheid was... als dat niet zo was geweest was ie toch gebleven, dan maar niet rijden... Hij was er vanaf zijn 2e voor mij en nu ik voor hem!!!
Iorrr schreef:Wanneer is dat dan? De pony van TS heeft artrose en is daar kreupel op, ts loopt iedere dag met hem om het zo soepel mogelijk te houden. Maar imo is dit lijden! Vergeet één ding niet, als zo'n beest in de natuur had geleeft, was ie al lang opgeruimt geweest. De natuur heeft zijn eigen methodes om beesten niet te laten lijden. Nu moeten wij daar voor zorgen!
Equimotion schreef:Iessie schreef:De reacties van Equimotion en KiwiKo ''ik word er naar van'' daar kan ik niets mee. Aub een beetje onderbouwen anders vind ik het meer op relschoppen lijken.
....
Maar waarom moet je een oud paard met wat kwaaltjes meteen laten hemelen. Nu zeg ik niet dat je het beestje moet laten lijden en verrekken van de pijn, maar je hoeft niet alles voor te zijn. Als je merkt dat ze harder achteruit gaat kun je nog altijd snel een beslissing nemen..
Nu nuanceer je jezelf alweer, want je oorspronkelijke quote was:Iessie schreef:Maar waarom moet je een oud paard met wat kwaaltjes meteen laten hemelen. Ik ben van mening dat een beetje pijn (helaas) bij het leven hoort. Nu zeg ik niet dat je het beestje moet laten lijden en verrekken van de pijn, maar je hoeft niet alles voor te zijn.
Het is precies het vetgedrukte deel waar ik naar van wordt, en daar is niks rellerigs aan
Waarom moet je een oud paard met kwaaltjes per se laten lopen? Omdat je de beslissing niet durft te nemen? Bij zorg voor je dieren hoort ook een waardig afscheid, en mijn definitie van waardig is dat je daar bij een oud paard, waarvan je weet dat het niet om een tijdelijke verslechtering gaat, niet te lang mee wacht. Een paard is een bewegingsdier, geen troetelcavia die het op 3 pootjes ook nog wel redt.
joyce83 schreef:Ts misschien is het beter als je aan mensen die haar kennen, die haar in het echt zien eens te vragen wat hun mening is. Hier zien de mensen het paard niet, zien niet hoe mager ze eventueel is en hoe ze loopt. Misschien zou ik schrikken als ik haar zou zien, misschien denk ik van sjezus wat loopt ze slecht. Echter kan het ook nog zijn dat ik denk ach het valt mee het is gewoon een oudje.
KiWiKo schreef:ik vind dat je een dier zonder toekomst die pijn heeft af moet laten maken....... Hoe lang wil je het rekken?????? en waarvoor wil je het rekken?????? voor het dier? dier heeft er niks aan hoor om op een landje pijn te gaan staan hebben....... "maar hij heeft nog zulke leuken momenten" is een vaak gehoorde uitspraak...... tuurlijk het is alleen jammer dat een dag uit heeeeeel veeeeel meer momenten bestaat.
Ik wordt altijd verdrietig als een paard maar aangehouden word omdat de eigenaar geen afstand kan nemen...... en ik vind dat altijd ontzettend sneu voor het paard.
TS doet er goed aan om erover na te denken.... Als TS advies bij mij ingewonnen had als bijvoorbeeld een klant zijnde, dan had ik haar geadviseerd om aan het einde van het zomerseizoen het paard in te laten slapen.........