Peesblessure in de rug, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoekiej

Re: Peesblessure in de rug, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:06

Jeetje wat erg Marjolein! Heel veel sterkte alvast :(:)
Fijn dat hij wat beter gaat AukeLizzy!

Met Vorstin heb ik eerlijk gezegd weinig last. Als ik jullie verhalen zo hoor, vraag ik me ook echt af of ze er wel last van heeft. Ze bokt/steigert niet, houd niet haar rug stijf ofzo, ze is alleen gevoelig op de rug en moet loskomen tijdens het rijden. Vrijdag komt er iig een osteopaat (niet via Bodegraven) om haar eens te beoordelen. Ik heb net lekker een stukje buiten gestapt met haar, en ze voelt zich hartstikke goed :)

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:18

Wij zijn vandaag een paar uur in Bodegraven geweest met de 5 jarige pony van mijn dochter.

De pony heeft een jaar geleden een aanval gehad, het leek op epilepsie daarbij heeft hij zich een keer of 4,5 achterover laten vallen. Hij is daar na nooit meer zichzelf geweest; chaggerijnig op stal, klieren met opstijgen, niet nageeflijk maar altijd maar vechten, hals in een rare kronkel maar altijd wel 100% rad. Ik heb hem door onze eigen va laten nakijken, daar kwam niets uit en vorige week was ik het zo zat dat ik Bodegraven heb gebeld.

Ik had me voorgenomen niet eerder weg te gaan dan, wanneer ik wist wat het was, Bart zag ook wel dat er iets was, maar het rijden ziet er verder best netjes uit, totdat dochter gaan doorzitten. Op de foto's was niet veel bijzonders te zien, maar uit de echo bleek dat de luchtband boven de wevels (de pees) zwaar gerirriteerd was bij de 12e, 13e en 17e wervel -O- Het advies; 3 weken niets doen alleen los in de bak en na 3 weken terug, ik vind het zo weinig wat ik zelf kan doen........................Het zadel lag trouwens helemaal goed, gelukkig.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:28

@ Fidele Beterschap voor de pony van je dochter!

Hebben jullie dat ook, dat je de eerste tijd dat je weer mocht rijden zo onzeker bent? Ik heb best een heel lastig paard en zodra ze een beetje een miepdag heeft "durf" ik haar er gewoon niet doorheen te rijden om dat ik bijmezelf dan denk zal ze toch weer last hebben. Terwijl ze nu echte helemaal niet meer gevoelig is en over de benen ook super loopt, maar toch blijft het een beetje knagen bij mij. Ik ga a.s zondag voor zes weken met haar naar van Lieren, waar ik super begeleid ga worden, dus ik hoop dat het dan ( vooral tussen mijn oren ) wat beter gaat.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:36

Even deze blessure buiten beschouwing genomen. Bij de vorige twee peesblessures (1x inscheuring check ligament en 1x collateraal banden overbelast door hoornzuil) gaf mijn paard mij juist een heel safe gevoel. Bij de eerste blessure (check ligament) heb ik na de echo van goedkeuring besloten om hem nog 4 maanden op rust te zetten. Daarna ging het voorspoedig. Bij de blessure van de collateraal banden heb ik 3 weken na 'goedkeuring' van de dierenarts mijn eerste cross al weer gereden :o Alhoewel dat een blessure was waar het maar de vraag was of het goed kwam, ging het herstel veel vlotter!!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:52

Aukelizzy schreef:
@ Fidele Beterschap voor de pony van je dochter!

Hebben jullie dat ook, dat je de eerste tijd dat je weer mocht rijden zo onzeker bent? Ik heb best een heel lastig paard en zodra ze een beetje een miepdag heeft "durf" ik haar er gewoon niet doorheen te rijden om dat ik bijmezelf dan denk zal ze toch weer last hebben. Terwijl ze nu echte helemaal niet meer gevoelig is en over de benen ook super loopt, maar toch blijft het een beetje knagen bij mij. Ik ga a.s zondag voor zes weken met haar naar van Lieren, waar ik super begeleid ga worden, dus ik hoop dat het dan ( vooral tussen mijn oren ) wat beter gaat.

Erg herkenbaar :j Ik heb zelf ook een tijd gehad dat ik te truttig reed omdat ik bang was dat hij misschien pijn zou hebben en ik er niet te veel aan durfde te rijden Het is nu al een aantal maanden geleden dat hij genezen is verklaard en nog af en toe als hij iets raars doet dan denk ik... oh zijn rug misschien!? Morgen komt de sportmasseuse hem weer lekker los masseren en nakijken. Hij is er iig gelukkig totaal niet meer gevoelig op. Het moet idd slijten tussen de oren!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:08

Ik heb dat wel gehad, maar nu ben ik alleen iets voorzichtiger dan gewoonlijk. Alleen vallen dingen nu veel meer op tijdens het rijden. Bij Vorstin is het altijd maar de vraag of ze gewoon sjaggie is of ergens last van heeft. Balen van jullie pony Fidele! Die problemen zijn niet mis zeg!

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:58

Snoekiej schreef:
Ik heb dat wel gehad, maar nu ben ik alleen iets voorzichtiger dan gewoonlijk. Alleen vallen dingen nu veel meer op tijdens het rijden. Bij Vorstin is het altijd maar de vraag of ze gewoon sjaggie is of ergens last van heeft. Balen van jullie pony Fidele! Die problemen zijn niet mis zeg!

Ja, echt erg vervelend maar hij loopt al een jaar zo te klooien, dat het wel een beetje voelt als een opluchting, het is echt een hele goede pony maar het komt er niet erg uit zo :o En die dochter groeit maar door ( net 12 en 1.70 mtr) Gelukkig heeft ze nog een pony, maar die staat met een dik been, maar dat gaat deze week wel weer lukken schat ik zo in!!

Dat is zo vervelend aan pony's en paarden iedere keer als je net lekker op weg bent is er weer iets. Ze moet nog 2 puntjes voor het Z1, maar vorig weekend moesten we weer afbellen! Ze is nog jong................

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:06

Aukelizzy ga je daar stagelopen of echt 6 weken in training??? In Rijswijk??

Ik snap dat heel goed hoor dat je onzeker bent over de blessure, dat heb ik ook met mijn eigen paard, maar ook met de pony, zeker na een peesblessure!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:11

Ik ga daar zes weken stage lopen voor school, zit daar intern. Ik zit niet in Rijswijk bij Laurens maar bij zijn vader in Schore. www.stalhexagon.nl

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:22

Leuk hoor! Wat zul je daar veel leren!! Mijn dochter lest bij Laurens vandaar! Veel plezier alvast en succes met je paard!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:52

Even een stipje om te volgen :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:52

Ja ik ben heel benieuwd hoe ik het ga vinden maar ik denk dat ik idd heel veel ga leren. :j

Ik ben blij om te lezen dat iedereen wel een beetje last heeft van dat onzekere gevoel. Het zal denk ik vanzelf overgaan als ik gewoon zeker weet dat alles ook goed blijft gaan. Gelukkig ziet het er nu allemaal heel rustig uit.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:08

Aukelizzy schreef:
Ja ik ben heel benieuwd hoe ik het ga vinden maar ik denk dat ik idd heel veel ga leren. :j

Ik ben blij om te lezen dat iedereen wel een beetje last heeft van dat onzekere gevoel. Het zal denk ik vanzelf overgaan als ik gewoon zeker weet dat alles ook goed blijft gaan. Gelukkig ziet het er nu allemaal heel rustig uit.

Hoelang heeft het geduurd uiteinelijk voor dat de echo een rustig beeld liet zien? En wat kon je er zelf aan doen? Ik wil graag actief bijdragen aan het herstel dmv supplementen of smeren met iets, wie heeft hier ervaring mee?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:19

Bij mijn paard was het een beetje een lastig verhaal omdat ze blessure op blessure kreeg. Ik kwam in eerste instantie in Bodegraven omdat ze na een glijpartij op wedstrijd kreupel was. Toen bleek dat ze een gescheurde buikspier had en wat vocht in haar rug. Ze dachten toen niet direct aan een peesblessure in de rug maar meer aan een verdraaiing dus ik moest er toen 4 weken op rust zetten en daarna terug voor controle. Alleen liep ze na 4 weken voor ineens heel kort en krabbelig en was ze erg gevoelig op haar rug. Toen is er een echo gemaakt waaruit kwam dat ze een flinke peesblessure had. Ik moest haar toen weer op rust zetten voor 6 weken en daarna weer terug. Toen ik weer terug kwam was haar rug voor 80 % genezen maar liep ze op de buigproef rechtsvoor en rechtsachter flink kreupel. Toen is ze ingespoten en moest ze nogmaals 4 weken op rust. Na die 4 weken mocht ik weer gaan opbouwen en ben nu een week of 3 bezig. Al met al heeft die van mij 4 1/2 maand compleet op rust gestaan maar dat kwam dus eigenlijk doordat ze veel meer mankeerde dan alleen haar rug. In priciepe had ik als ze alleen haar rug had na een maad of drie weer mogen gaan opbouwen. Nu moet ik er wel bijzeggen dat mijn paard wel een zware peesblessure had ( was niet geiriteerd maar echt stuk ) en wisten ze van te voren niet of ze 100 % zou genezen.

Verder heb ik op aanraden van de veearts haar rug gemasseerd met een massageapparaat om de doorbloeding te stimuleren. verder heb ik wel supplementen bijgegeven, weet niet of het gewerkt heeft maar het was het proberen waard. Ik heb gelatinaat bijgegeven, omega olie en nog iets, waar ik even niet meer van weet hoe het heet maar zal vanavond op stal even voor je kijken wat het was.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:07

Vraag van mijn dochter die ziek op de bank ligt, mogen ze nog springen na het opbouwen?

Aukelizzy, bij jou paard was het dus wel heeeel ernstig, ik denk dat onze pony heel veel geluk heeft dankzij de expertise die men in bodegraven heeft opgedaan dankzij jullie paarden. Hij werd meteen bij het 1e bezoek al gescand, dat scheelt een paar stappen.

Ik snap nu helemaal dat je onzeker bent over het opbouwen, dat inspuiten heb ik zelf geweigerd het leek mij in deze fase zinloos, ik wil eerst zien wat rust doet!! In die suppelementen ga ik me eens verdiepen, onze andere pony heeft een zeer blessure gevoelig voorbeen, na 3 peesblessures in een ver verleden, en zij krijgt glucosamine en pavo Eplus. En daar doet ze het super op.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:12

Fidele schreef:
Vraag van mijn dochter die ziek op de bank ligt, mogen ze nog springen na het opbouwen?

Aukelizzy, bij jou paard was het dus wel heeeel ernstig, ik denk dat onze pony heel veel geluk heeft dankzij de expertise die men in bodegraven heeft opgedaan dankzij jullie paarden. Hij werd meteen bij het 1e bezoek al gescand, dat scheelt een paar stappen.

Ik snap nu helemaal dat je onzeker bent over het opbouwen, dat inspuiten heb ik zelf geweigerd het leek mij in deze fase zinloos, ik wil eerst zien wat rust doet!! In die suppelementen ga ik me eens verdiepen, onze andere pony heeft een zeer blessure gevoelig voorbeen, na 3 peesblessures in een ver verleden, en zij krijgt glucosamine en pavo Eplus. En daar doet ze het super op.

Ik geef nu ook Pavo E plus bij, en daar doet ze het volgens mij wel goed op. :j
Zoals het er nu uitziet, mag mijn paard als ze helemaal opgebouwd en aangesterkt is, gewoon weer springen. Ik heb dit ook duidelijk gevraagd omdat ik ook graag het springen met haar in wil. Ik moet haar wel echt de tijd geven om zich weer sterk, soepel en op conditie te krijgen maar als het goed is kan ze het daarna weer gewoon aan.

Bij de pony van je dochter is het zeker een voordeel dat je er zo vroeg bij bent! Ik denk dat ze zich over het springen dus geen zorgen hoeft te maken hoor. ( Enne wens je dochter maar beterschap!)

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:05

@ Fidele, Vorstin heeft een zwarte plek op de echo van 1 cm, en dat duurt volgens Bodegraven 6 maanden voor het helemaal weg is. Zelf spoot ik de rug voor het werken in met Rugspray van de Paardendrogist, en na het werken smeerde ik coolinggel erop, maar voor mijn gevoel deden beiden niets. Als ik het op mijn handen had, voelde ik zelf ook niets warm of koud worden. Daar ben ik dus mee gestopt. Ik smeer nu na het werken Horse Liniment (http://www.canter-equipment.nl) en dat werkt wel. Het warmt de boel echt op. Verder geef ik ook MSM zwavel bij en Puur Pees. Geen idee nog of het werkt.
Springen ben ik ook wel benieuwd naar. Als het helemaal geheeld is, kan er volgens mij gewoon weer gecrosst en gesprongen worden. Daar is mij iig niets over verteld, terwijl ik heb verteld dat ik fanatiek cross.
Ik ben alleen benieuwd of je pas weer mag springen als het helemaal hersteld is, of ook in de opbouwfase weer mag springen. Maar ik moet over 2 weken weer naar Bodegraven, dan zal ik het wel vragen :)
Inspuiten heb ik trouwens ook niet gedaan, omdat het me van alle kanten (buiten Bodegraven) afgeraden werd.

Kellyyy11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:11

Mijn paardje had ook een rugblessuure!(wat wisten ze niet)
als je met een borstel over zijn rug ging, dan deed het al pijn!!
Dus wij hebben toen besloten hem in te laten slapen!!!

Dus neem goeie beslissingen meiden!!

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:13

Dat liniment is al enorm oud, in mijn tijd :o gebruikten we het al. En verder; na wat lees werk denk ik dat zwavel en anti-oxidanten wel iets kunnen doen. Maar dat vind ik moeilijk het dier staat stil dus imo gaat genezing dan ook een stuk langzamer, omdat afvalstoffen op deze manier niet snel het lichaam zullen verlaten.

Dus snoekiej bij jou zat er dus echt een gat in de pees/luchtband?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:18

Kellyyy11 schreef:
Mijn paardje had ook een rugblessuure!(wat wisten ze niet)
als je met een borstel over zijn rug ging, dan deed het al pijn!!
Dus wij hebben toen besloten hem in te laten slapen!!!

Dus neem goeie beslissingen meiden!!

Lekker kort door de bocht!

De ene rugblessure is de andere niet ;) Mijn paard had een lichte peesblessure in zijn rug en het verwachte herstel was 100% en is dus ook 100% genezen. Ook al had ik er een jaar naast moeten lopen dan had ik dat ook gedaan want mijn paard is mijn maatje. Als de prognose niet goed was geweest en hij de rest van zijn leven met pijn rond zou moeten lopen dan was het een ander verhaal geweest.

Ben je in een gerenomeerde kliniek geweest met je paard voor je hebt besloten hem te laten inslapen? Wat was de diagnose/prognose daar?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:21

Ik heb een homeopatisch medicijn van Steffie voor banden en pezen gehad en daarnaast op haar advies equilin basic gaan voeren (www.equilin.nl).

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:29

@ Fidele, maar het werkt wel toch :D? Ik gebruik het altijd na zwaar werk, dus crossen, crosstrainingen, springlessen etc. Vind het erg fijn spul. Bij Vorstin zit er een ontsteking van 1 cm groot in de peesband. Wat heeft jullie pony dan? Zwavel schijnt inderdaad goed te werken, anti-oxidanten weet ik niet. Die heb ik eens een periode gevoerd voor Vorstin's stalbenen (D-tox), maar dat hielp voor geen meter. Bij de Paardendrogist op de site staat dat gelatinaat ook moet werken, maar ik begrijp niet hoe. Hoe ik het lees is dat meer voor de botten en gewrichten. Mag jullie pony helemaal niets doen nu?

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:42

Nee drie weken niets, maar wel los in de bak met zijn vrienden, het zijn alledrie geen renners dus die houden zich best rustig, ze staan meestal zo'n 7 uur per dag buiten. Na 3 weken terug naar Bart Veldeman om te laten voelen een echo heeft dan nog geen zin.

Dat Linement werkt prima vind ik! En gelatinaat tja volgens mij is dat meer voor gewrichten, mijn vriendin geeft dat aan haar 28 jaar oude paardje om hem soepel te houden.

Onze pony heeft 3 geirriteerde plekken, onrustig uitziende stukken van de luchtband= de pees die over de ruggegraat loopt zeg maar bij de 12e, 13e en 17e wervel, precies op de zadelplek dus. Maar gek genoeg werd uitgesloten dat het daardoor komt. Ik denk wel dat het goed komt maar niet met rust alleen, ik denk bijv aan het gaan rijden met een gelpad onder de shabrak, zo'n platte rechthoekige ( ook van vroeger, zaten in zo'n koker)

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:47

Vorstin had naast de grootste plek ook nog wat andere onrustige plekken, ook bij het zadel. De grootste plek zat bij de achterkant van het zadel. Hoe is het uitgesloten dat het daardoor komt dan? En is jullie zadel ook bekeken? Ik had een dressuurzadel (wat ik al 4 jaar heb en 6x per week gebruik) wat niet goed lag. Waarschijnlijk heeft dat ook meegespeelt. Zolang het tussenkanaal van het zadel breed genoeg is, hebben ze er iig geen last van, omdat de ruggegraat en die pees dan vrij liggen.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:57

Hij heeft het zadel nagemeten met een ijzeren ding, had ik nog nooit gezien, maar zijn conclusie was dat het zadel erg goed lag, gelukkig maar, want ik zag de bui alweer hangen deze was al erg prijzig maar had ik op deze pony gekocht en na een jaar laten opvullen, speciaal om dit soort problemen te voorkomen.

Hij is vorig jaar dus een keer of 4, 5 achterover gestort in zijn stal, en viel daarbij ook op de voerbak enzo. in Bodegraven werd gezegd dat als daar 1 plekje is ontstaan en je besteed er verder geen aandacht aan dan kan de rest volgen als een treintje met wagonnetjes, als er 1 onstspoord................

En idd na het voorval is ze er na 2 dagen alweer opgegeaan omdat alles in orde leek, alleen werd hij nooit meer de oude. Dus eerst dachten we een hele tijd dat er iets in zijn hoofd gebeurt was, als een toeval ofzo, toen de tandarts erbij, hij was pas vier, wie weet, toen onze eigen VA, nee hij is rad er is niets komt wel, een fysio nee, ja beetje weerstand hier en daar, instructrice; aanpakken dat beest hij is stout, ander instructrice; ander bit erin. Tot vorige week toen was ik het zooooo zat en heb Bodegraven gebeld.

Deze pony heeft verdorie in de Divoza jonge dressuurpony's finale gelopen (dit jaar werd hij laatste) Hij is genomineerd door Laurens van Lieren en nu nog een schim van zichzelf. Hij MOET er bovenop komen, dat beloof ik mezelf!!!