Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Re: Je denkt de pony te laten dekken..wordt ze bijna afgeslacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:10

jezus,.wat is ze toegetakelt zeg.. kan me voorstellen dat je moed je af en toe in je schoenen zakt als je het steeds erger ziet worden want idd de hele huis laat los.

Behandel haar naar je eigen gevoel.... en geef haar maar een extra knuffel... arme merrie..

En voor jou... heel veel sterkte... hou moed he.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:19

Ohh arm dier!! Heeeeel veel sterkte met je Merrie. Hoop toch dat ze binnekort in elk geval weer kan eten!

heeel veel sterkte en de moed erin houden he!

dahnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:25

jemig jemig jemig :(
wat een verhaal .

gelukkig dat je bent gaan kijken , het zal maar eens anders zijn gegaan |( k wil er niet aan denken!
zo een mooi diertje! :(:)

geef der maar een dikke smakkert van mij! :9

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:26

Wow wat schikken, arme merrie en natuurlijk voor jou is het ook niet niks.
Hopen dat het snel weer goed gaat, heel erg veel beterschap!!

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:34

Het arme beest |(
Het is echt heel erg naar om te zien ;(
Ik hoop dat ze er snel weer bovenop komt!
Heel erg veel sterkte er mee! :(:)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:34

Arm dier!
Wat zal dat pijn doen zeg!
Hopelijk verloopt de genezing zoals het hoort..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:42

Oh arme paardje toch, wat is die erg toegetakeld zeg, niet normaal meer die rare hengst.

Godzijdank dat je toch bent gaan kijken, en haar min of meer het leven redde.

Wat een gruwelijke wonden, ik weet echt niet wat ik zeggen moet, want de goede tips zijn hier al gegeven over hoe je het moet verzorgen en via je dierenarts heb je ook advies en medicijnen gehad.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:31

Ach heden wat ziet het eruit.

En vervelend dat ze ook niet eet.
Als ze ook niet goed op een hoogte wil eten dat de nek niet hoeft te strekken, misschien toch ook de kaak/mond nakijken op verwondingen?
Als dat natuurlijk al niet gedaan is.
Hij kan op haar getrapt hebben.

Maar ja, kan ook van de pijn zijn dat ze niet wil eten. :(:)

Sterkte met je pony.

DoubleD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:48

Ik wens jouw en je ponytje heel veel sterkte!

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:52

Super dat je je helemaal stort op het weer in orde krijgen van je meissie!! Ik hoop ook van harte dat ze weer helemaal (zowel uiterlijk als psychisch) de oude wordt!!

Heel veel sterkte!

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:57

Jeetje ik ben geschokt door deze foto's, dat een hengst dit zo kan doen bij een hengstige merrie!
Heel veel sterkte, en vertroetel je merrie maar goed, dit zal ze vast nodig hebben!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:59

marjolein88 schreef:
beterschap !

Toch is dit een goede leer, mensen denken dat je ze wel even bij elkaar kan zetten. Dit kan bij shetjes, maar bij grotere dieren is dit gewoon niet verstandig. Natuurlijk dekken aan de hand is voor beide partijen het veiligst.

Je kan wel zeggen rothengst... maar dat is niet helemaal eerlijk. Het is logisch dat zo'n hengst zo reageerd. Hij wilt dekken en haar vasthouden. Dit is niets anders dan gewoon dominant hengstengedrag.

Waarom denk je dat zelfs natuurlijk dekken aan de hand steeds minder voorkomt?? juist ja...

Niet helemaal mee eens. Ik heb een morgan hengst en een x twh merrie. Ze hebben afgelopen jaar zonder problemen bij elkaar in het land gestaan. En dat terwijl de hengst in de omheining beukt naar de ruinen als hij de kans krijgt. Hij is erg braaf en zelfs galant naar de merrie. Zo kan het dus ook. Maar wellicht heeft iemand anders ook al zoiets geschreven, ik lees net pas in dit topic.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:13

Jeetje het ziet er idd echt niet lekker uit.. Ik hoop dat ze er helemaal weer bovenop komt en ik zal voor je duimen! Je doet je best en ik weet zeker dat je haar alle liefde geeft die ze nodig hebt.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:15

Arm dier, Heel veel beterschap gewenst!
Zoals hier al vaker in het topic is geopperd: mesitran. Dat was echt mijn 2e gedachte toen ik de foto's zag.
Nu maar hopen dat ze snel opknapt en weer gauw de oude word :(:)

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:19

Dat is schrikken zeg, sterkte ermee!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:27

Heel veel sterkte :(:) .Het zal voor jou ook moeilijk je paardje zo te zien.
Ik hoop echt voor jullie dat het herstel goed verloopt.

Mesitran is een goede tip. Misschien kent je DA het wel, wordt in de dierenwereld ook steeds bekender.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 07:59

spatter schreef:
waterlelie ik snap heel goed dat je nu wat anders aan je hoofd hebt als kijken wie de kosten zou horen te betalen :(:)

En toch zou je het "moeten" doen.
NU maak je je alleen nog maar druk over het herstel van je pony, wat echt verschrikkelijk logisch is.
Maar stel over 2 maanden krijg je de rekeningen van de DA en het blijkt dat je al met al 600euro moet betalen.
Ik heb geen idee wat er allemaal is gedaan door de DA nu behalve dus leeg laten lopen en huid wegsnijden, maar zou je dat veel of weinig vinden? Stel je vind het op dat moment veel, dan ben je daar te laat mee om nog kosten te kunnen verhalen op de hengstenboer. Je hebt zelf de plicht om binnen een bepaalde tijd (zeg 2 weken ofzo, volgens mij heet dat kickplicht?!?) te reageren op dit soort gevallen, als je er zelf te lang mee wacht kun je geen aanspraak meer maken op een vergoeding.
Heeft de hengstenboer je trouwens wel het dekgeld teruggegeven aangezien er nou niet bepaald gedekt is? ;)

Mijn advies; vraag een ander zich te buigen over dit gedeelte, zodat jij je mooi kan blijven bekommeren om het welzijn en herstel van je pony. Diegene kan dan even langs de rechtswinkel gaan en een en ander voor je uit laten zoeken.
Zoals ik al zei; mocht je haar later willen verkopen zul je er vast minder geld voor krijgen als dit niet 100% wegtrekt voor het oog.
Ook vind ik dat de hengstenboer wel een beetje aangepakt mag worden eigenlijk :Y)
Hij zal dit gewoon op zijn WA kunnen verhalen, dus het kost hem financieel niets, maar je laat wel merken dat het niet correct is hoe die hengst deed EN hoe zijn reactie was.

Veel succes met je pony, het ziet er echt verschrikkelijk uit :(:)

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 08:16

sterkte ermee, je pony is je vast dankbaar dat je nog bent wezen kijken die avond. :(:)

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 09:19

Vanmorgen maar weer contact gehad met de dierenarts..het is nu zo ver open en op de foto's is het niet goed te zien maar er zitten hele diepe steekgaten in.
We zitten nog in overleg maar de kans is groot dat ze uiteindelijk toch naar een kliniek gebracht gaat worden...
Om een wondtoilet te laten uitvoeren....dat wil zeggen alle dode huid verwijderen zodat we de oppervlakte veel makkelijker kunnen behandelen.
Ik houdt jullie weer op de hoogte.
|( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |(

Niet te zien maar aan de onderkant van de wond zit en heel diep gat waar je met meerdere vingers in kan
http://www.mijnalbum.nl/Foto-L63YMLHT-D.jpg

Dezelfde kant van de hals
http://www.mijnalbum.nl/Foto-83DUF7AY-D.jpg

De linkerkant van de hals...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DDOHVTHH-D.jpg

De bovenkant is wel aan het drogen maar vanuit het gat...kun je ongeveer 25 cm rondom onder de huis manouvreren
http://www.mijnalbum.nl/Foto-A4ZUTTIP-D.jpg
Laatst bijgewerkt door gomir op 23-06-09 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto's omgezet in links

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:25

Nou ja ook zonder dat we dat kunnen zien ziet het er niet lekker uit! Wat een pech dat ze nu misschien toch naar de kliniek moet, maar wel het beste.

Tja misschien zou je toch eens moeten kijken of de hengstenhouder mee gaat betalen in de kosten. Het belangrijkste is natuurlijk dat je merrie weer helemaal in orde komt, maar dit kan nog wel eens in de papieren gaan lopen...

Heel veel sterkte en wijsheid!

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 09:35

Sorry moet het nog even kwijt...Al huilende schrijvend.
Ik heb net nogmaals contact gehad met de artsen..de arts die haar vandeweek al enkele keren gezien heeft die had natuurlijk geen dienst van het weekend, die komt maandagmorgen naar haar kijken (want die wilde haar graag zelf zien) en dan beslissen we of ze op hun eigen kliniek opgenomen gaat worden of dat ze naar de faculteit gebracht gaat worden.
Mensen ik weet het ik moet hoop houden maar de hoop vervliegt op dit moment toch wel een beetje.
Ik laat jullie weten hoe het verder gaat lopen, ik ga zo toch maar even langs bij die eigenaar van de hengst met deze fotos.
Jullie horen me weer

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:40

Ach meis toch, wat een nare situatie!! Ik blijf heel hard voor jullie duimen en stuur al mijn postieve gedachten jullie kant op voor een goed herstel van je pony!!
Dikke :(:)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:44

Ben benieuwd wat de eigenaar van de hengst zegt....

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:47

Ik kan me helemaal voorstellen dat je moet huilen.
Als je dit in het echt ziet bij je paard moet het wel echt hart verscheurdend zijn. ;(
*grote knuffel voor jou*

Ik denk dat het een goed plan is met de foto's langs die man te gaan.
Ik denk dat hij zelf niet verwacht heeft dat het zo erg zou zijn.
En dat mag hij best wel weten.
Niet alleen voor de kosten, maar ook dat hij zijn hengst nooit meer zonder toezicht bij een andere merrie laat.
1 paard zo toegetaleld is wel genoeg.

Wat zegt jou gevoel over naar de kliniek gaan?
Als je liever geen weekend wilt wachten, gewoon zelf beslissen te gaan.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:50

ik denk dat het zeker verstandig is om haar naar een kliniek te brengen, ( en ik zou er niet tot maandag mee wachten )

heel veel sterkte voor jou en je meis