Rhino in de buurt .....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:22

Balou_k schreef:
hier ook Rhino, |( op misschien een km afstand :O

en een meisje gaat daar nog naar de manege ook, mijn hart hou ik vast.

heb het nu via 2 lesgeefmensen te horen gekregen
maar nog niet bevestigd gekregen via een der da's ..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:54

Celiien schreef:
ik weet in ieder geval wel dat ik voorlopig hert bos niet meer inga
ookal is het onzin, vind het dood en doodeng

Dat lijkt me nou juist de plek waar je geen risico loopt ;)

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:11

Ik heb me net afgemeld en de organisator was not ammuzed.. Ze kreeg heel veel belletjes binnen en ik kreeg meteen een heel verhaal dat het geen kwaad kon, dat het een open veld is, dat er overleg is met de gezondheidszorg ed. Ik zei prima, maar ik ga voor een proefje het risico niet nemen. Beter hadden ze het een paar weken uit kunnen stellen.

Caesar schreef:
Otje schreef:
Precies en morgen is er weer een groot concours op de Berg ... je kent het wel een paar 100 trailers staan hutje mutje tegen elkaar aan, paard komt van de trailer af, kijkt wat rond, briest eens flink ... en ja hoor, de buurman zit onder het snot ;)

En dan moet iedereen zijn verantwoordelijkheid nemen. De organisatie om af te lassen, de deelnemers om niet te starten en geen toeschouwers om verspreiding te voorkomen....

Zolang dit gewoon nog doorgaat... kan men zich diep schamen als er weer een geval ontdekt is!

Otje

Re: Rhino in de buurt .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:19

Pasdedeux .. 'boven' zal je op de berg ook geen risico's lopen maar bij de trailers ... je weet toch immers hoe het gaat .... paard komt van de trailer het eerst wat hij doet is kijken en even lekker briezen .... en de trailers staan erg dicht bij elkaar natuurlijk dus dáar loop je juist de risico's

Idd zal de organisatie niet amuzed zijn, ze hebben een jubileum waarvoor Imke Bartels is uitgenodigd én kringselectie van de paarden

En de stal waar het is uitgebroken mag dan wel hermitisch afgesloten zijn, de leden zijn met hun paarden en pony's wel tot aan maandag geweest om te komen lessen op die stal.
En déze mensen komen ook naar de berg

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:27

Snap ook niet waarom mensen uberhaupt een risico nemen (hoe klein dan ook) voor een proefje. Als je goed kunt rijden rij je die paar punten ookwel een volgende keer. Oke op de berg is dan wel een selectie, maar toch, is dat zo belangrijk???

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:31

pasdedeux schreef:
Snap ook niet waarom mensen uberhaupt een risico nemen (hoe klein dan ook) voor een proefje. Als je goed kunt rijden rij je die paar punten ookwel een volgende keer. Oke op de berg is dan wel een selectie, maar toch, is dat zo belangrijk???

Dat bedoelde ik... zolang er nog mensen zijn die hun punten boven het welzijn zetten, zal het ook niet tegengewerkt kunnen worden. En wie krijsen er het hardste als het straks bij hun paard geconstateerd wordt? Juist.
En de organisatie moet ook realistisch zijn.. want wat als straks dat ook een verspreiding gaat vormen? Kan de gezondheidsdienst het nog zo mooi zeggen!

En Otje, dan hadden ze op die lessers ook een slot moeten leggen. Ik zou persoonlijk echt kwaad worden als ik zo'n persoon voorbij zag komen op wedstrijd!

lovezspekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:59

Bij de bgv gaat er niemand meer van het erf, en ook niet meer op. Als het goed is start er ook niemand van de bgv, dus als er nog een geval komt, zal het daar niet aan liggen.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:37

De lessen bij het bgv zijn vorige week dond. voor het laatst geweest maar tijdens die lessen komt er niemand in de buurt bij de manegepony's.
Op iedere wedstrijd loop je het risico dat je paard wat oploopt dat is niet te vermijden en de mensen die daar op stal staan komen sowieso nergens meer, wat moet je dan allemaal maar thuis blijven als je daar 3 weken geleden een keer bent geweest en niet eens met andere paarden in contact bent geweest? Dan mag iedereen in zuid-holland wel thuis blijven want op een andere stal in de buurt heerst droes en daar hoor je helemaal niks over, is ook geen pretje.
Nou ben benieuwd hoe dat gaat lopen op de berg, ik ben er nog niet over uit of ik ga of niet.

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:57

AronenLoutje schreef:
De lessen bij het bgv zijn vorige week dond. voor het laatst geweest maar tijdens die lessen komt er niemand in de buurt bij de manegepony's.
Op iedere wedstrijd loop je het risico dat je paard wat oploopt dat is niet te vermijden en de mensen die daar op stal staan komen sowieso nergens meer, wat moet je dan allemaal maar thuis blijven als je daar 3 weken geleden een keer bent geweest en niet eens met andere paarden in contact bent geweest? Dan mag iedereen in zuid-holland wel thuis blijven want op een andere stal in de buurt heerst droes en daar hoor je helemaal niks over, is ook geen pretje.
Nou ben benieuwd hoe dat gaat lopen op de berg, ik ben er nog niet over uit of ik ga of niet.

het is geen 3 weken geleden, het eerste geval was op 14 juni (is nog geen 2 weken terug) en het laatste geval was afgelopen dinsdag het is dus nog erg vers en in die tussentijd hebben wel degelijk clublessen plaatsgevonden terwijl de incubatietijd nog niet verstreken is

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 14:04

AronenLoutje schreef:

Ik snap jou niet. Blijkbaar heb daar de afgelopen 3 weken nog gelest en twijfel je of je naar de wedstrijd gaat?
Ook met schoeisel kun je het verplaatsen en ik neem aan dat er geen 2 aparte bakken zijn voor manegelessen en clublessen?

Maar goed, ieder zijn prioriteit. Mijn paard gaat boven alles en is er maar een geringe kans op een dergelijke ziekte dan meld ik me af. Ik ga het niet aanhalen. Vergeef het mezelf nooit als mijn paard door mijn gemakzucht zoiets oploopt als ik het had kunnen weten.

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 14:28

De stal met droes is voor 6 weken lang gesloten

dáarom hoor je daar niets over, die is gewoon dicht ;)

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:19

Hallo jongens, ik schrijf nergens dat ik daar ben geweest met mijn paarden de laatste paar weken en al helemaal niet dat ik nu maar hup overal heen ga en risico ga lopen natuurlijk niet! Maar er zijn wel veel mensen die het wel doen en die gewoon gaan starten komende dagen en die daar wel geweest zijn afgelopen weken. Daar doe je helaas niks aan ook al zegt het bestuur dat iedereen moet thuisblijven. Wat ik nog veel vreemder vind is dat er is toegestaan dat er paarden weg zijn gehaald, zo verplaats je het probleem lijkt mij.
Het is trouwens deze week pas duidelijk geworden dat het om een rhinogeval ging, de eerste pony had andere symptomen en het is niet zeker dat die ook aan rhino is overleden er is toen geen bloed geprikt helaas, al is dat wel aannemelijk natuurlijk.. Al hadden ze dat geweten was de tent al eerder gesloten. Maar ja wie verwacht nou zoiets..Maar anyway het is gewoon een rotsituatie, ik blijf na overleg met dierenarts morgen maar thuis al is die van mening dat iedereen tamelijk overdreven reageert.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:33

Caesar schreef:
AronenLoutje schreef:

Ik snap jou niet. Blijkbaar heb daar de afgelopen 3 weken nog gelest en twijfel je of je naar de wedstrijd gaat?
Ook met schoeisel kun je het verplaatsen en ik neem aan dat er geen 2 aparte bakken zijn voor manegelessen en clublessen?

Maar goed, ieder zijn prioriteit. Mijn paard gaat boven alles en is er maar een geringe kans op een dergelijke ziekte dan meld ik me af. Ik ga het niet aanhalen. Vergeef het mezelf nooit als mijn paard door mijn gemakzucht zoiets oploopt als ik het had kunnen weten.

tja ik neem ook voorlopig geen deel aan de lessen privelessen en wedstrijden hier...
en toch ben ik ook de enige, de rest van mijn stal gaan gewoon... :S en lessen ook nog steeds.. |(

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:43

@Aronenloutje; excuses dat ik jouw dan verkeerd beoordeeld heb. Maar op de manier waarop je het neergezet hebt komt het wel zo op me over.

@Cile. Tegenhouden kun je het niet. Maar als het je dan toch treft; hoef je je nergens schuldig over te voelen. Wees inderdaad de wijste en vermijd dergelijke bijeenkomsten als er al een uitbraak is. Dan kan de rest zichzelf voor de kop slaan, als hun paard wel het slachtoffer wordt.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:50

Ja kan me voorstellen dat je dat denkt als ik t nu zelf lees denk ik t ook := moet eerlijk zeggen dat ik ook ff niet meer weet wat ik nou moet denken, de een zegt dit de ander dat weet niet meer van wiens mening ik nou het beste uit kan gaan ik neem maar gewoon het zekere voor het onzekere kan er ook nooit gezegd worden dat ik ergens geweest ben waar ik beter niet had kunnen komen toch?

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 08:17

is er toevallig een site oid waar rhino gevallen op gemeld worden? Want er zijn nu allemaal wel geruchten van het heerst daar en daar, maar tot nu toe heb ik nog weinig bevestiging gehoord!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 08:25

nee , die is er niet

er is namelijk geen meldingsplicht in nederland
(weer een rede waarom chip/volksgezondheid en uitbraak ziektes nog geheel wassen neus verhaal zijn)

er is een ongeschreven wet dat je meld als er rhino of droes heerst
uit beleefdheid naar je mede paarden eigenaren

maar het moet dus niet

de meeste besproken gevallen zijn bevestigd door da en heeft zelfs in kranten gestaan
een enkel geval (nog) niet

er gaat hier via 2 lesgeefmensen het "gerucht"dat er op de manege nabij 3 gevallen zouden staan
(ondertussen dus bijna 2 weken) en dat dat stil gehouden word
maar heb nog geen da kunnen vinden die dat kan bevestigen
tot die tijd (incubatie tijd meerekenend) neem ik iig iets meer voor zorgsmaatregelen
maar verder kan je weinig doen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:22

Het punt is wel dat we in België zitten........

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:31

hoe bedoel je pharagirlke?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:40

nickyu schreef:
nee , die is er niet

er is namelijk geen meldingsplicht in nederland
(weer een rede waarom chip/volksgezondheid en uitbraak ziektes nog geheel wassen neus verhaal zijn)

We zitten in Belgie :) En de rhino waarschuwingen hier gingen over België.. (die van mij is vandaag geënt en daar was ze NIET blij om :(:) )

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:49

volgens mij is er ook geen meldingsplicht in belgie wel?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:52

Geen idee :D
Ik hoop het wel maar ik heb er geen idee van. Het zou moeten eigenlijk... Rhino is geen verkoudheidje...

Waren jullie paarden stijf van de enting tegen Rhino? Pret was net vrij stijf in haar stappen...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:16

Hier in de buurt ook Rhino (bgv), en ook al droes :\

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:19

cile205 schreef:
volgens mij is er ook geen meldingsplicht in belgie wel?

:n

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 07:20

Otje schreef:
de leden zijn met hun paarden en pony's wel tot aan maandag geweest om te komen lessen op die stal.

Kleine kanttekening: Dat je lid bent van een RV wil niet meteen zeggen dat je daar ook komt om te lessen. Je kunt ook gerust lid zijn en er verder nooit komen (maarja je moet toch ergens lid van zijn wil je een startkaart aan kunnen vragen).
Dus als je er verder nooit komt kun je gerust op concours gaan.