Spierbevangenheid, oorzaak foliehooi?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

Re: Spierbevangenheid, oorzaak foliehooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:30

Oef, dat is wel even schrikken zeg......gelukkig dat je nu naar een kliniek kon dan anders was het nog verder gegaan. Begint wel steeds meer te lijken op IR nu.......dus daar als ze pijnvrij is ook nog maar op laten testen dan denk ik.
Je beseft hopelijk wel dat dit niet jouw schuld is toch ? Ze zal er aanleg voor gehad hebben helaas....
En wat denk je van Zam ? Lijkt het er op dat hij hetzelfde heeft ? Ook verdikking bij de manenkam ?

Ik kreeg wel de bibbers bij dat filmpje ( is wel heel interessant Russel ) omdat die randjes in de hoeven zoveel paarden hebben al is het maar van het wisselen van voer of van de paddock naar de wei maar ook paarden die het hele jaar op het gras staan. Het ontlasten van 1 voorbeen doet 1 van de friesen hier ook vanaf het begin dat ze hier staan, is hier minder geworden maar toch zie ik het nog wel eens...Ze zijn hiervoor dan ook erg rijkelijk gevoerd en in de winter hier wat afgevallen en nu komt het er weer bij zie ik al. Ze staan nu een week of twee drie op de wei. Dus eigenlijk is dat nog steeds teveel van het goede voor veel paarden....

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 21:42

Zam heeft geen verdikkingen, maar wel een harde manenkam. Heeft natuurlijk ook nog eens ZE, dus... Zam worden morgen ook onderzocht hier bij huis. Mocht het noodzaak zijn om daar foto's van te laten maken dan gebeurt dat natuurlijk. Maar hij heeft nog niet 1 x zijn voorbenen ontlast. Zit bij hem van achteren. Maar daar kan ik morgen misschien wat meer over zeggen.
Tor heeft dus geen ringen aan haar hoeven. Wel altijd pulsatie in de koten en gevoeligheid na bekappen en dan op stenen lopen. Heeft volgens mijn hoefsmid als jonkie eens bevangen geweest, omdat de witte lijn iets te breed is bij haar. Er zijn 2,5 jaar terug nog foto's van haar rechtervoorbeen gemaakt, vanwege ook onduidelijke kreupelheid. Toen was alles goed, niks verkeerds op te zien... Is dus nu acuut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:43

Maar door de ZE worden ze weer eerder hoefbevangen heb ik begrepen. Misschien dat daardoor je het niet had verwacht.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 21:46

Tor heeft geen ZE. Zam wel. Daarom begrijp ik het ook niet. Ik heb altijd zo ontzettend goed opgepast en nu ook weer. Zal toch iets verkeerd hebben gedaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:47

Verkeerd is een groot woord, je kan niet zien wat ze eten, je weet ook niet wat het op dat moment bevat en dat is gewoon dikke pech.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:47

Zammie schreef:
Zal toch iets verkeerd hebben gedaan...

Kul Zammie, maak jezelf alsjeblieft niks wijs! :(

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 21:49

Mika7 schreef:
Zammie schreef:
Zal toch iets verkeerd hebben gedaan...

Kul Zammie, maak jezelf alsjeblieft niks wijs! :(

Ze staat met grote pijn nu. Al een hele week en dat is toch mijn verantwoording. Ik heb haar te rijk hooi gegeven en ook op het gras gezet....Ben echt wel verantwoordlijk voor wat er bij mijn paard naar binnen gaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:16

Als je het wist en het dan toch deed, dan mag je nu spijt hebben. Jij hebt alles te goeder trouw gedaan. Nu doe je alles te goeder trouw om haar weer zo snel mogelijk beter te maken. Heel vervelend, kan ons allemaal gebeuren. ;(

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:28

Helemaal met russel eens!
Ga je zelf geen dingen aan praten waar je niets aan kunt doen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:03

Nee Zammie dat is NIET jouw schuld geweest. Je bent altijd heel secuur en kritisch met alles geweest en nu nog. Iedereen zet zn paarden nu op het gras, te rijk hooi, hoe kun je dat weten ? dat ligt aan de boer die het maait en bemest en droogt. Ik heb ook stripbegrazing gedaan, steeds ietsje langer er op en toch gebeurt het, wat had je dan meer kunnen doen ?
Het kan mij en iedereen ook iedere dag gebeuren en dat terwijl je je uiterste best hebt gedaan. In het filmpje word ook gezegd, sommige paarden zijn er gevoelig voor en sommigen hebben er aanleg voor. Tot het gebeurt kun jij het niet weten. En je doet er alles aan om ze nu te helpen. En je behoort ook niet tot de groep die hun paarden overvoeren of er achteloos mee omgaan. Meer kan geen mens doen Zammie.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 07:38

paarden met zomereczeem hebben geen groter risico op insuline resistentie of hoefbevangenheid, de enige overeenkomsten die te vinden zijn is dat paarden die veel buiten lopen a. meer kans hebben om met de culicoidesmug in aanraking te komen en daardoor ook klachten laat zien en b. veel paarden die veel buiten lopen zijn permanent te vet en daar ligt het werkelijke risico op insuline resistentie. maar op stal kan het ook ontstaan.

er is al veel onderzoek gedaan naar bijkomende aandoeningen, leeftijden, rassen of geslacht bij zomereczeem, daar is tot dusver nooit een extra risico op hoefbevangenheid vermeld, waargenomen of vastgesteld, voor je zoiets beweerd is het handig als je je bron eerst controleerd.

zoals in de prensentatie van dr,. Nicolas Frank te horen is lijkt er inderdaad een grote kans op erfelijke factoren die bij insuline resistentie een rol spelen, maar ook jarenlang te veel voeren is op dit moment een zeer grote risicofactor. er is een kleine groep die of nooit te dik geweest is of dit is onbekend uit het verleden van het paard en die toch insuline resistent is of wordt.

hoefbevangenheid is geen zelfstandige aandoening maar een complicatie van een andere oorzaak, er zijn heel veel oorzaken naast de meestal wel bekende van te veel enerieopname en ook daar is het een gevolg van de processen die dat opgang brengt. ieder proces dat op 1 of andere manier gifstoffen in de bloedbaan van je paard doet terechtkomen kan als complicatie hoefbevangenheid opleveren. er is een groot individueel verschil tussen paarden en ook nog binnen de aandoening zelf.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:20

Ik ken Zammie nu een poosje en haar man ook en ik geloof niet dat ik mensen ken die zorgzamer, liefdevoller en respectvoller met hun paard om gaan dan zij!

Zammie, ik heb 2 kinderen waar ik ontzettend veel van hou en voor door het vuur zou gaan. (Zoals jij voor je paarden.)
Toch heeft de jongste een keer voedselvergiftiging gehad. Komt dat omdat ik iets in het eten heb gestopt, komt dat
omdat het niet vers meer was, komt dat omdat ik het niet goed bereid heb?

Waarom kreeg zij voedselvergiftiging en wij en de oudste niet?

Kortom; dikke pech. Destijds voor mijn jongste en nu voor jou paard.

Jij ziet niet wat er over het gras is gegaan, jij ziet niet wat er in het hooi zit.

Dikke vette pech

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:42

het is natuurlijk wel zo dat baasjes uiteindelijk verantwoordelijk zijn voor wat een paard binnen krijgt....het paard kan zelf immers niet het voerhok in en de lekkerste muslie uitzoeken...

dit is absoluut geen beschuldiging hoor zammie!
Ik betrap mezelf er ook steeds op...ik zie dieren graag eten...
waarschijnlijk omdat ik zelf probeer zo min mogelijk te eten omdat ik anders te vet word...

Het gevolg is dat al mijn honden nu al een tijdje op dieet zijn,en dat is heel makkelijk,gewoon minder geven......gelukkig weten ze niet hoe de koelkast open gaat!

Maak je niet te druk over een lichte kanteling van het hoefbeen,met een goede smid hoeft het paard daar geen last van te hebben....misschien wat korter lopen,maar als dat het ergste is...

Wat veel lastiger is, is de rest van hun leven echt heel erg uitkijken wat ze naar binnen krijgen,dat blijft een zorg,en zodra ze een voorbeen ontlasten schiet je in de stress....rotziekte!!

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:19

Het is echt niet jouw schuld Zammie. Hoe moest je nu weten dat het te rijk hooi was.
Mijn paarden zijn nu ook al moddervet en die staan ook nog maar sinds 2 dagen 24/7 op gras. Maar zet ze nu voor alle zekerheid dus weer eerst weer in de bak en mogen ze morgen weer even op het gras.

Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:16

Die harde manenkam, zit die vlak achter de oren? of halverwege de hals?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:43

russel schreef:
Die harde manenkam, zit die vlak achter de oren? of halverwege de hals?

Bij mijn weten, bij eczeem voelt die harde manenkam vaak over de hele lengte van de hals 'geribbeld'. Een paard hier die erg ziek was ( was geen IR) over de hele manenkam echt gezwollen, dus echt vanaf de oren tot de schoft.
@Zammie, rot voor je dat je je schuldig voelt, ik denk niet dat je dat moet doen, maar het is herkenbaar als een paard ziek is je altijd denkt, had ik maar dit, of had ik maar dat.....en het is nog helemaal niet zeker of het IR is. Het paard hier dat zo'n harde manenkam had mocht geen gras, dat kon ze niet omzetten ( tenminste de onverzadigde vetzuren niet) Ik heb toen ook gedacht, had ik haar nou maar nooit op het gras gelaten. Je kunt gewoon nooit alles van te voren weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:37

Ik vraag dit nl omdat mijn paard nu dus een flinke kap op zijn hals heeft en dat is niet van het rijden, maar van het gras. Voelt ook best hard aan, is geen ZE.

In het kader van dit onderwerp dacht ik hem morgen maar een dagje van het gras af te houden, hij staat er per dag 4 uur op en dat is meer dan genoeg voor hem.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 19:40

Lieve mensen.
We hebben Tormanda vandaag laten inslapen. Ze was helemaal op en kon echt niet meer. Ze wilde niet meer drinken en had teveel pijn, zelfs met nog zwaardere pijnstillers.
Het was een erg moeilijke en emotionele beslissing die we hebben genomen, maar het kon niet meer.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:42

Meid wat is dit verschrikkelijk, wat ontzettend verdrietig nieuws. Heel veel sterkte :(:) , wat een moedige beslissing..

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:46

Zammie het is goed zo....ik wist het al maar, afscheid nemen doet altijd pijn!

Ze heeft haar rust, is naar de eeuwige groene weides en kijkt op ons neer.

Voor jou, je man en Tor

Afbeelding

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:54

Ben nu even uit het lood geslagen....wat vreselijk Zammie.....ik wens je heel veel sterkte. :(:)

Ook van Jan en mij een kaarsje voor jullie en Tormanda.

Afbeelding

Ik moet dit nu even laten bezinken verder want ik schrik hier enorm van....

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:04

:(:) och jeetje ik schrik ervan zeg :(:)

moeilijk he om je paard zo te zien,en hem/haar dan uit z`n lijden te verlossen.

heel veel sterkte meid, ik voel met je mee :(:)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 20:11

Dank jullie voor de lieve woorden....

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:54

Wat schrik ik hier nu van ;(
Heel erg veel sterkte meid :(:)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:02

Wat vreselijk!

Dit is echt niet jouw schuld!

Dappere beslissing . Ik wens je enorm veel sterkte.