na herseninfarct in paniek rondjes lopen *update p11*

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:24

hij heeft ook een rode plek van het hout op zijn nek...heb je hem er al uitgehad..?

Ayasha
Blogger

Re: na herseninfarct in paniek rondjes lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:25

staat in haar bericht dat hij nu rustig op stal staat. :)

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:28

Is het misschien een idee om je paard wat electrolyten te geven zodat zijn vochthuishouding op pijl blijft. Ik mag aannemen dat hij al behoorlijk wat vocht is kwijtgeraakt. Ik wens je veel succes en ik hoop dat het goed komt met je paard.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:31

Daar dacht ik idd ook aan, zorg dat hij goed blijft drinken.
Evt kun je wat appelsap door het water doen.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:34

ik heb dit topic ook gevolgd en na het filmpje is me wel wat duidelijk geworden.
zo reageert mijn paard namelijk ook als ze ergens van geschrokken is of dergelijke, dan blijft ze maar lopen totdat ze eruit mag en naar dr vertrouwde stal en dan is het weer goed.
ik denk dat hij zo geschrokken is van die aanval dat hij er alleen maar vandaan wou van die plek, dat zou ook verklaren waarom hij op stal rustiger is geworden. en het zal nog wel even duren voordat hij helemaal bijgekomen is aangezien hij de hele nacht heeft lopen ijsberen.
ik hoop dat ie snel weer zichzelf is.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:37

Pff, ik heb net je hele topic doorgelezen en het lijkt me echt afschuwelijk om je paard zo te zien en zelf zo machteloos te staan.
Fijn om te horen dat ie nu wat rustiger is. Ik hoop de de oorzaak snel bekend wordt. Heel veel sterkte

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:40

Sterkte!

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 14:45

VivaLaVida schreef:
hij heeft ook een rode plek van het hout op zijn nek...heb je hem er al uitgehad..?

Die rode plek is bloed van het injecteren van pijnstiller en de dubbele dosis sedatie.

Hij heeft inderdaad vreselijk gezweet, zelfs vannacht. Nu hij op stal staat drinkt en plast hij gewoon. DA heeft hem gisteren nog een injectie gegeven omdat bij het opvoelen bleek dat de urineblaas propvol zat. Hij heeft na de injectie ook geplast. Nadat we hem vanochtend op stal hebben gezet begon hij ook meteen te plassen.

Begin van de avond gaan we hem een aantal uurtjes buiten zetten, kijken hoe hij zich gedraagt. Gaat hij weer zo aan het lopen/ijsberen dan gaat hij weer op stal.

Hij is nu rustig, maar nog steeds niet zichzelf. Je ziet nog steeds angst in zijn ogen.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:49

Heb net je fimpje bekeken, daar wordt ik zelf onrustig van.
Kan je helaas geen raad geven, maar ik hoop dat hij rustig blijft en wat meer tot zichzelf komt.

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:53

Heeft hij misschien last van zijn nieren of iets aan zijn blaas? Een overvolle blaas kan namelijk gestoord/verward gedrag opleveren. Als de nieren niet goed werken dan kan het hele lichaam vergiftigd worden omdat de afvalstoffen dan niet afgevoerd kunnen worden. Daardoor kan dan ook verward/gestoord gedrag ontstaan. Zeker als je bedenkt dat het lichaam een chemisch fabriekje is en alles in het lichaam met elkaar in verbinding staat/op elkaar inwerkt. Ik heb dat wel eens bij mensen gehoord. Volgens mij zou je dat wel met een bloedonderzoek kunnen aantonen? Maar goed, ik neem aan dat jouw dierenarts dat ook wel zal weten..
Ik weet in ieder geval niet hoe het precies zit (verhaal van de klok en de klepel ;) )

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:56

was ik nog even vergeten was om te zeggen:
het is natuurlijk al heel raar dat een paard wat zo erg gezweten heeft zo'n volle blaas heeft, je zou toch zeggen dat al het vocht er al via de zweetklieren uit zou zijn gegaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:03

freespirit schreef:
VivaLaVida schreef:

Die rode plek is bloed van het injecteren van pijnstiller en de dubbele dosis sedatie.

Hij heeft inderdaad vreselijk gezweet, zelfs vannacht. Nu hij op stal staat drinkt en plast hij gewoon. DA heeft hem gisteren nog een injectie gegeven omdat bij het opvoelen bleek dat de urineblaas propvol zat. Hij heeft na de injectie ook geplast. Nadat we hem vanochtend op stal hebben gezet begon hij ook meteen te plassen.

Begin van de avond gaan we hem een aantal uurtjes buiten zetten, kijken hoe hij zich gedraagt. Gaat hij weer zo aan het lopen/ijsberen dan gaat hij weer op stal.

Hij is nu rustig, maar nog steeds niet zichzelf. Je ziet nog steeds angst in zijn ogen.

Okee.. sorry heb vast over dingen heen zitten lezen >;)

Het blijft vreemd. Paarden kunnen zo weinig aangeven.....

Veel mensen geloven niet dat paarden een psygische klap kunnen krijgen... niets is minder waar!!
Mijn veulen moest destijds afgespeend worden. We hadden haar voor een poosje verhuisd...
Mijn merrie, een haflinger, was altijd super rustig. echt zo'n haf waar je met halstertje mee naar het bos kon.
Tot het veulen wegging, ze is nooit meer dezelfde geworden....
De eerste keer rijden bokte ze vreselijk, heel gestresst, blijven ijsberen langs de heining. Toen het veulen weer terugkwam bleef ze ook wel een beetje zo.

Die is echt nooit meer hetzelfde geworden, in het bos kan ze vreselijk uit haar dak gaan...

Een paard van vroger, was het maatje van de pony die ik toen verzorgde. Toen die pony overleed lieten ze het paard afscheid nemen. Die is daarna ook heel erg veranderd, maar dan rustiger geworden... ze hebben dingen zo goed door!!

Zo kan een paard ook genoeg psygische aandoeningen krijgen.... Laten we hopen dat die van jou snel weer opknapt!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:05

Hij loopt niet te circelen, hij wisselt van kant.
Neurologisch probleem kan best, maar zoals al hiervoor geopperd, soms komt een neurologisch probleem voort uit een probleem in bijvoorbeeld lever of nieren en aanverwante zaken. (bloedprikken kan dus wel degelijk nuttig zijn)

Wat ook nog kan is bijvoorbeeld dat hij ergens een probleem heeft wat dusdanig veel pijn veroorzaakt (ook al was het geen koliek) dat hij daarom in paniek raakt en afwijkend gedrag vertoond. (denk aan niersteen die klem zit in afvoerweg van nier naar blaas)

Niet leuk om je paardje zo te zien.
Vooral niet omdat hij zo overduidelijk zelf niet begrijpt wat er met hem gebeurt.
Hopelijk vinden ze snel wat er aan hem mankeert en kunnen ze er wat aan doen.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:12

Tjee! Wat een verhaal! Maar ik denk (zo te horen) dat het wel weer goedkomt met je grote reus, als de DA het liever blijft aanzien dan meteen af te laten maken dan is er meestal nog wel veel hoop ;)

Ik kan helaas het filmpje niet zien, dus kan ook niet echt een goed oordeel geven. Moet zeggen dat ik dit ook nog niet eerder heb gehoord bij paarden, wel bij katten en enkele honden. Deze dieren hadden een kleine hersenbloeding gehad waardoor er bepaalde delen van de hersenen zichzelf aan en uitschakelen hierdoor valt het paard eerst (uitgevallen hersendeel) om vervolgens weer op te staan (hersendeel weer aan). De hersendelen waar dat bloedinkje in is voorgekomen moeten het weer afvoeren en dat duurt een paar dagen. Ik weet natuurlijk niet hoe ernstig het met hem is en heb dit nog niet gezien bij paarden... Maar bij de meeste dieren was er niets meer van te merken na een paar dagen, je gaat inderdaad snel denken aan in laten slapen maar ik denk dat ie met een paar dagen weer helemaal de oude is ;) Alsof er nooit wat aan de hand is geweest...klink misschien heel raar en ik hoop dat ik gelijk heb ;) Laat je het me weten?

De katten en honden bleven ook geluiden maken, heeft je paard dat ook of niet?

Sterkte...

PS. Bloedprikken heeft in dit geval geen zin (als het een bloeding is dan ;))

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:18

Inderdaad een opmerkelijk filmpje. Hij loopt geen rondjes, ook geen volledig vast patroon, hij lijkt de wereld wel degelijk te zien en hij reageert ook wel. Hij kijkt naar je, richt zijn oortjes op je, wil eventjes voor je stoppen, maar om de een of andere reden heeft hij zo'n drang om door te gaan met lopen..... Hij lijkt gewoon geen enkele rust te hebben om stil te staan, en blijkbaar zelfs niet de rust om te plassen, gezien zijn volle blaas.

Ik kan me voorstellen dat het je hart breekt om je paard zo te zien lopen, ik word al triest van deze 4 minuten, en dan te bedenken dat hij dit uren achter elkaar heeft gedaan......

Hopelijk blijft het nu langzaam steeds een stukje vooruit gaan, ik blijf in elk geval voor je duimen!! Heel veel sterkte!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:22

Jeetje zeg, hopelijk wordt het snel beter.

Sterkte ermee.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:25

Onze Prudent zag er heel anders uit na de hersenbloeding. Die liep echt rond, één kant op en kon ook niet de andere kant op, bovendien was hij echt scheef in zijn gezicht.En het eten en drinken liep er zo weer uit. Bovendien was hij heel erg slap.

Dit lijkt me toch iets anders. Misschien toch meer een epileptische aanval.

Veel sterkte in elk geval, want het lijkt me geen pretje om dit zo te moeten aanzien. Hopelijk wordt het snel wat beter.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:27

@TS, ik herken het gedrag van dat"op en neer" lopen. Dat doet mijn merrie ook heel erg. ZIj doet dit vanuit nerveus zijn, en naar binnen willen. Als zij eenmaal binnenstaat of haar eten heeft dan is het weer even goed.

Ik hoop echt dat je paardje er weer helemaal bovenop komt. Probeer nu vooral de rust te vinden voor hem. En idd zijn vochtpeil goed in de gaten houden en misschien iets van magnesium bijvoeren zodat hij wat rustiger blijft. (natuurlijk wel overleggen met je DA)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:48

haboshof schreef:
Onze Prudent zag er heel anders uit na de hersenbloeding. Die liep echt rond, één kant op en kon ook niet de andere kant op, bovendien was hij echt scheef in zijn gezicht.En het eten en drinken liep er zo weer uit. Bovendien was hij heel erg slap.

Dit lijkt me toch iets anders. Misschien toch meer een epileptische aanval.

Veel sterkte in elk geval, want het lijkt me geen pretje om dit zo te moeten aanzien. Hopelijk wordt het snel wat beter.

Ik dacht dat deze ook rondjes liep? Ik kan het filmpje ook niet zien dus geen idee hoe het er uit ziet ;) Een epileptische aanval kan natuurlijk ook heel goed, dat ie er niet meer uit komt ofzo...
Maar hij at en dronk wel toch?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:49

sjee nou wat een verhaal zeg!
is niet niks hoor. :(:)

wat ik op het filmpje zie is een paard wat dolgraag uit die paddock wil.
wat er ook gebeurd is daar,infarct of wat anders..hij voelt zich er niet happy.
denk dat je vanavond niet al te geforceerd hem daarheen moet krijgen.

er kunnen tal van redenen zijn waarom hij die aanval had, het past haast ook wel weer bij een erg hoge suikerspiegel,een infarct inderdaad.
maar sommige dieren kunnen ook compleet in paniek raken bij erge pijn.

hoe dan ook ga ik ontzettend voor jullie duimen dat hij er weer helemaal bovenop komt

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:04

Dat is ook wat ik zie. Als ik het filmpje zonder enige kennis had gezien zou ik denken: jee, die wilt graag naar binnen!
Misschien wilde hij daar wel echt weg, en nu hij op stal staat is ie wellicht 'gelukkiger'.
Aan de andere kant: jij kent je paard het best, en had als geen ander kunnen inschatten als er zoiets gewoons aan de hand was van 'ik wil naar binnen'.
Hoe dan ook, heel veel succes met deze vreemde toestand, en heel veel beterschap voor je paardje!

Hopelijk gaan ze vinden wat er aan de hand is.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 16:13

Lalidan schreef:
Inderdaad een opmerkelijk filmpje. Hij loopt geen rondjes, ook geen volledig vast patroon, hij lijkt de wereld wel degelijk te zien en hij reageert ook wel. Hij kijkt naar je, richt zijn oortjes op je, wil eventjes voor je stoppen, maar om de een of andere reden heeft hij zo'n drang om door te gaan met lopen..... Hij lijkt gewoon geen enkele rust te hebben om stil te staan, en blijkbaar zelfs niet de rust om te plassen, gezien zijn volle blaas.

Ik kan me voorstellen dat het je hart breekt om je paard zo te zien lopen, ik word al triest van deze 4 minuten, en dan te bedenken dat hij dit uren achter elkaar heeft gedaan......

Hopelijk blijft het nu langzaam steeds een stukje vooruit gaan, ik blijf in elk geval voor je duimen!! Heel veel sterkte!

Hij loopt inderdaad geen volledig vast patroon, een enkele keer net even anders. Maar hij loopt wel duidelijk dezelfde route.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 16:17

Update: Wonderlijk !!! Hij is nu compleet rustig. We hebben hem zelfs in de box geborsteld.

Wanneer ik hem gister niet zo schokkend op de grond aangetroffen had en had niet had gezien dat hij de hele avond/nacht en ochtend heeft lopen ijsberen, zou ik denken dat er niets gebeurd is.

Hij gaat straks weer even de paddock in, samen met de andere twee.

O ja, wat we gisteren opmerkten en nu nog is dat hij zijn flanken bijzonder hoog heeft opgetrokken, abnormaal hoog.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:18

jeetje, hele topic doorgelezen, wat vervelend!!
ben erg benieuwd hoe en wat nu verder!!

blijf zelf ook volhouden he, verlies die hoop niet :)

Edit : superupdate!! houden zo!

zn flanken hoog kan duiden op vochttekort :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:18

kan zijn dat hij buiten weer flipt he?
dus doe je wel voorzichtig?

dat hij de buik zo optrekt is ook heel raar...heeft hij gemest?
zag dat er goed uit?