Hoeveel KG brok geef jij je paard per dag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:57

bij mij alleen als ze zwaar gewerkt heeft 2,3 of 4 uur , krijgt ze brokken,
bij 2 uurtjes 1/2 kilo en bij 4 uurtjes werken krijgt ze 1,2 kilo ( vole schep )
we doen langeafstandsritten ( niet op wedstrijd ) , dus nee ponylief hoeft géén 4 uur ''saai''
bakwerk te doen :P

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:57

mijn ruin van 1.70 die de laatste maanden stilstaat i.v.m. slecht weer krijgt een halve kilo in het totaal.
's ochtends een kwart en 's avonds een kwart.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:15

0 kg brok maar 's avonds bij het op stal gaan 2-3 handjes muesli. Ene wordt 4-5 maal per week gereden/gelongeerd (L niveau), de anderen ook 4-5 maal per week gereden/gelongeerd (B niveau).
Verder veel ruw voer en in de zomer 24/7 weidegang (maar dan geen muesli meer).

Sharona95

Re: Hoeveel KG brok geef jij je paard per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:22

Mijn paard krijgt inmiddels anderhalve kilo sportbrok op een dag, 2 keer een schep lucerne, extra veel kuil en als hij heeft gewerkt nog een schep maismeel. De enige manier om hem op gewicht te houden!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:25

o0melis0o schreef:
mijn friese ruin van 11 krijgt 2x daags 3/4e schep muesli van Marstall (eczem-muesli) (dus geen brokken meer(brok wat hij kreeg was basisbrok) en dit bevalt echt Super, dit nu sinds bijna 1,5 jaar) en tussendoor eens een appeltje/worteltje/mandarijn/etc.. En 2x daags hooi (smorgens en 's avonds voor de nacht ook) als ze overdag de hele dag op de wei staan. Staan ze wat meer binnen, krijgen ze ook meer hooi. (in ieder geval nooit te kort aan hooi :) )
Hij wordt 3-4 in de week zo'n 45min intensiever gereden en daarnaast nog eens gelongeerd op eventuele andere dagen en in de zomermaanden buitenritten erbij (maar dan is het intensieve bakwerk wel iets minder). In de zomermaanden krijgt hij overigens minder muesli ivm dat hij dan echt Genoeg heeft aan gras/hooi en een beetje muesli (dan krijgt hij een kwart tot een halve schep ongeveer)

Appels e.d. Werden mij door de DA afgeraden ivm de vele suikers die erin zitten.. Ik kan t wiebe gelukkig weer voeren omdat hij hier in t kustgebied geen last meer heeft van zijn ZE..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:08

nine1987 schreef:
o0melis0o schreef:
mijn friese ruin van 11 krijgt 2x daags 3/4e schep muesli van Marstall (eczem-muesli) (dus geen brokken meer(brok wat hij kreeg was basisbrok) en dit bevalt echt Super, dit nu sinds bijna 1,5 jaar) en tussendoor eens een appeltje/worteltje/mandarijn/etc.. En 2x daags hooi (smorgens en 's avonds voor de nacht ook) als ze overdag de hele dag op de wei staan. Staan ze wat meer binnen, krijgen ze ook meer hooi. (in ieder geval nooit te kort aan hooi :) )
Hij wordt 3-4 in de week zo'n 45min intensiever gereden en daarnaast nog eens gelongeerd op eventuele andere dagen en in de zomermaanden buitenritten erbij (maar dan is het intensieve bakwerk wel iets minder). In de zomermaanden krijgt hij overigens minder muesli ivm dat hij dan echt Genoeg heeft aan gras/hooi en een beetje muesli (dan krijgt hij een kwart tot een halve schep ongeveer)

Appels e.d. Werden mij door de DA afgeraden ivm de vele suikers die erin zitten.. Ik kan t wiebe gelukkig weer voeren omdat hij hier in t kustgebied geen last meer heeft van zijn ZE..

Ja, ik weet dat dat voor eczeempaarden inderdaad ook niet iets is wat goed is voor ze.
Helmer is gelukkig geen zware eczemer en op de Marstall muesli doet hij het zoveel beter, brokken waren voor hem vooral de boosdoeners. Dus hier komen echt geen brokken meer voor Helmer :). De muesli is wel een stuk duurder, maar heeft veel verbetering getoond dus da's het belangrijkste.
En wat bij hem goed werkt is ook het opstallen voor de schemer en 's morgens ruim na zonsopgang pas naar buiten(als de mugjes dus het actiefst zijn), dus ook het 24/7 was voor hem ook niet ideaal.
Maar hij krijgt hier ook echt niet dagelijks een hoop van. Maar af en toe gewoon eens een appeltje of wat worteltjes, en daar merk je ook niets van als dat kleine beetjes zijn :) Sinds hij die Marstall muesli krijgt en de deken opheeft(en nu ook een deken heeft waar niet zo snel gaten in komen hihi :P) in het seizoen is het goed onder controle te houden gelukkig.
En is ook echt heel afhankelijk per paard natuurlijk en in welke mate ze ergens op reageren. Zo zijn er ontzettend veel eczemers die bijvoorbeeld van Pavo producten heel snel gaan jeuken. Is gewoon even goed kijken per paard. Voor Helmer heb ik in ieder geval wel de manier gevonden om het zo goed mogelijk onder controle te houden :) Zolang dat goed blijft gaan, ben ik tevreden :) En ik ben begonnen met bloedonderzoek laten doen telkens in het seizoen, om te kijken of dat in orde blijft aangezien daar vaker afwijkingen te zien zijn bij eczemers. Maar dat was bij hem goed afgelopen zomer, kwam niks geks naar boven.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 09:06

Voederschema van mijn paarden en pony is als volgt:
- KWPN merrie 8 jr, Dressuur L-niveau: 18u halve Pavo koek + 1 schep lucerne + 700 gram Pavo C4L, daarnaast 4 dd goede voordroog (totaal ca 6-7 kg/dag) en onbeperkt tarwestro. Na het werk halve kg sportbrok.
- Friese merrie 15 jr, pensioen ivm rugbandblessure, heeft ZE en snel overgewicht: 18u halve Pavo koek + 1 schep lucerne + 700 gram Pavo C4L. 4 dd 1kg goede voordroog en onbeperkt tarwestro.
- Arabofriese merrie 4 jr, net zadelmak: 18u halve Pavo koek + 1 schep lucerne + 700 gram pavo C4L. Daarnaast onbeperkt voordroog.
- D-pony merrie 19 jr, dressuur B-L niveau, nu herstellende van peesblessure: 18u halve pavo koek + 1 schep lucerne + 350 gram pavo C4L. Daarnaast 4 dd goede voordroog, ca 5 kg per dag in totaal en onbeperkt tarwestro. Als ze weer aan het werk kan krijgt ze na het werk een halve kg sportbrok.

Ze gaan nu dagelijks ca 4 uur naar buiten en krijgen daarbij 1 voederbeurt voordroog in de wei/paddock.

Ik voerde eerst de paarden een hele Pavo koek. Ik was daarbij tevreden over de conditie van de vacht en de hoeven, maar ze hadden allemaal wel eens last van jeuk aan de staart (mn 's zomers). De KWPN merrie had daarbij, sinds ze weer meer voordroog krijgt ook wat slappe mest en een vieze staart (vorig jaar ook, dit verdween toen ze weer meer gras kon eten in de wei). Ben daarom kort geleden overgeschakeld op de C4L van Pavo. De mest van de KWPNer was binnen een week weer normaal. Heb verder ook nog geen nadelen gezien.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:01

Mijn paarden hebben beide een heel andere bouw en de een werkt op het moment veel meer dan de ander. Als eerst Ostra 16 bijna 17 wordt recreatief mee gereden en gement ook lange afstanden. Hij krijgt twee keer een halfje biks en in de zomer 1/4 biks hij eet veel gras en heeft al snel een buikje in de winter krijgt hij ook wortels en slobber met medicijnen krijgt hij elke dag van ons (ongeveer een mok).
Mijn andere paard is mijn wedstrijdpaard hij krijgt 2x 1 1/2 biks 3 in totaal per dag. Ook krijgt hij nog muesli met haver een bak en grote winterpenen dus dat is best veel hij is ook 1.70. Beide paarden staan op stro en krijgen onbeperkt hooi.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:02

Momenteel;

- volle schep Safe & Sound (v. Dodson & Horrell). Lijkt veel, maar dat is maar een paar 100 gram.
- Kwart tot halve schep Leisure mix (v. Dodson & Horrell)
- Omega 369 (300 ml volgens mij, halve maatschep die erbij zit).
- lijnzaadolie scheutje
- Magnesium (1 schepje)

En soms wat slobber, dan hou ik de leisure mix weg.

Ze krijgt maar 1x per dag 'krachtvoer'.
Ik zit te kijken om het leisure mix te vervangen door een merk van Marstall.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:05

Sharona95 schreef:
Mijn paard krijgt inmiddels anderhalve kilo sportbrok op een dag, 2 keer een schep lucerne, extra veel kuil en als hij heeft gewerkt nog een schep maismeel. De enige manier om hem op gewicht te houden!

Ik ken dat..
Mijn paard krijgt sochtends 1 1/2 schep sportbrok
Smiddag 1 schep
Savonds hetzelfde als sochtends
En veel kuil

Daarbij voert de amazone hem nog bij
Krijgt hij nog een schep extra brok na het rijden + halve schep mueslie + luzerne

Tja hij heeft het gewoon altijd al nodig gehad..
Hij wordt trouwens 6 dagen in de week getraind om M niveau (loopt M1) maar doet ook al Z oefeningen

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:06

Ow en de poedertjes begin ik nog niet over :')
Knoflook, magnesium en (ik kan even niet op de naam komen) een poeder voor spieren in de vorm van kleine zwarte balletjes ..

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:09

Mijn paard wordt dit jaar 8 en is 168cm. Rijden 4 keer per week en 1 dag aan de longe. Staat buiten van half 9 tot 4.
Hij krijgt in de ochtend kuil en een handje/kwart brok en als hij binnen komt een kilo muesli en dan nog een handje/kwartje brok en voor de nacht nog een keer kuil.
Hij doet het hier echt heel goed op.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:11

Ben aan het opbouwen tot 2/3 schep basis brok :)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:14

Mijn pony is ongeveer 1m53. Ze is 8 jaar. Ik rijd recreatief. Buitenritjes vooral, wekelijks een Dressuurles en afentoe een sprongetje. Enigste wat ze aan brok krijgt is een handje na t werk. Ze doet het hier goed op.
Hiervoor een 19 jarige kwpner op bruikleen gehad. 1m74. Liep afentoe een uurtje met me in de bak. Had bijna 3 kg per dag nodig.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:37

Grappig eigenlijk om te lezen..
Dat het net als bij mensen is :D

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:37

Susyb schreef:
Knoflook, magnesium en (ik kan even niet op de naam komen) een poeder voor spieren in de vorm van kleine zwarte balletjes ..

Myoplast? ;)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:16

Kim_Evendi schreef:
Susyb schreef:

Myoplast? ;)

DAT ! Haha ik kon er niet opkomen .. :') En ik zit 700km van mijn paard af dus kon ik niet even kijken haha
Vroeger kreeg hij ook nog Glucosamine Sulfaat maar dat is gestopt nadat mijn nieuwe stalling (waar ik toen naar verhuisde) geen poeders meer wougeven

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:22

Geen brok .
Onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit . Smorgens dubbele hand optiform met 2 handjes mijten herbamix .
Sinds kort een super compleet vit/spoorelementen supplement erdoor .
En nog nooit heeft ze het werk zo goed aangekund.
Brok en muesli zijn fastfood producten qua energie kunnen ze er weinig uithalen .
Vandaar mijn keuze om zoals bovenstaande te gaan doen .
Heb een 8 jarige van 173 een 2, 5 jarige van ca 168 een C pony en een mini paard .

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 10:16

Wie van jullie kan mij helpen/advies geven. Heb een 15 jarige haflinger die recreatief gereden wordt.
Ze krijgt meerdere dagen per dag hooi en geef haar een kwart brok bij per dag met marstall force.
Nu staat er op de emmer van force dat een pony 20-50 gram per dag moet hebben.
Wat adviseren of geven jullie? Ze krijgt dus echt maar een klein beetje brok zodat ze de force beter en makkelijker op eet. Heb Marstall zelf al gemaild een tijd terug maar hier helaas niks op terug gehoord.
Misschien dat een van jullie mij kan helpen met het kiezen van de juiste hoeveelheid!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 10:27

Mijn fries van 7 jaar (drachtig) krijgt 1,5 kg merriebrok, 1 kg slobber, 1 kg seniores priores en summerfit. Alles in water geweekt vanwege slokdarmprobleem.

Ze krijgt ong. 1/2 uur per dag beweging, veel stap aan de hand beetje draf en staat 24.7 op de wei met beetje gras en onbeperkt hooi.
Ze is eerder aan de dunne dan aan de dikke kant.
Is dit genoeg?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:00

Vanaf 8/9 maanden dracht hebben ze extra voeding nodig voor het ongeboren veulen .
Ik zou zelf de summer fit koek niet geven . Suiker bommetjes en in mijn optiek nergens goed voor .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:08

Voor mijn quarter horse. 3 tot 4 KG draversbrok per dag. Verder volle schep slobber (slobbersoort met lijnzaadolie erin en maismeel).
Verder onbeperkt hooi en hartog Compactgras.

Wel in tijden van training, anders krijgt ie iets minder krachtvoer. Ruwvoer moet er altijd zijn.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:09

Wat is het alternatief voor summerfit? Waar wel alle mineralen etc inzitten?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:54

Marstall hééft ook koeken stal of weide rieggel .
Ik zelf voer een all round supplement wat ik bestel bij horse food 4 thought .
Kun je via haar online bestellen ...

Amanda_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:59

Ik geef gewoon elke dag hetzelfde , een volle blik met kop, Maar ze rijdt wel elke dag en niet tien minutjes ofzo. Ik doe wel echt dressuurwerk of springen. Maar mijnes is wel wat aan de magere kant, ze is dus NIET mager, maar wat vetjes erbiij zouden mooier zijn. Ik geef ook nog heel wat lucerne en 3/4 wortels. Ze krijgt sochtends en savonds voer.