[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 00:22

Ja, de vraag nu is dus of het wel verstandig is met een hengst van "al" 7 jaar. En of dit zowiezo in de kliniek moet gebeuren of niet.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:18

Solleke_Noah schreef:
Ja, de vraag nu is dus of het wel verstandig is met een hengst van "al" 7 jaar. En of dit zowiezo in de kliniek moet gebeuren of niet.

bij onze vorige da moesten hengsten van 3jaar en ouder naar de kliniek omdat die al zo ontwikkeld zijn dat ht meer
risico met zich meebrengt.

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:35

Ik heb besloten mijn hengst ook te laten castreren. Ik heb de keuring afgewacht, maar gezien hij niet wordt goedgekeurd is het denk ik alleen maar 'lastig' om hem hengst te laten. Hij wordt in mei 4 jaar, dus ik denk dat het verstandiger is om hem in een kliniek te laten castreren. Of is staand thuis castreren bij een 4-jarige ook nog mogelijk? Zijn veiligheid gaat voor alles!

Ook ben ik benieuwd in welk opzicht hij zal veranderen. Hij heeft nu een behoorlijke hengstennek. Behoudt hij deze of wordt het toch minder? Kunnen ze op die leeftijd bij castratie nog een groeispurt krijgen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:39

Ik heb vorig jaar een 3 jarige thuis staand laten castreren.
Vorige week is mijn 13 jarige op de kliniek via de lies gedaan.

De eerste hengst was al heel braaf en kwa type lijkt hij erg op z'n moeder, die is nauwelijks veranderd kwa type en karakter.
Hoe Dennis het gaat doen moet nog blijken. Castratie is prima gegaan, wondje is ook mooi. Of hij z'n dikke hals houd en hoe zijn karakter word zal de toekomst moeten uitwijzen. Hij was ook altijd al erg braaf, maar heeft wel zijn hele leven gedekt, dus vind de dame's erg leuk.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:51

Even een vraagje tussendoor
Zijn er hier mensen die foto's hebben van een staande castratie?
je mag altijd contact opnemen via pb!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:55

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:29

Mijn toen 7 jarige hengst is ook gecastereerd in een kliniek. (2 jaar terug)
Zag er allemaal prachtig uit toen ik hem een dag later ophaalde.
Thuis heeft ie in de paddock gestaan, ik kreeg het advies elke dag te spoelen. Ik wist dat een andere DA die ook regelmatig bij ons op stal kwam dat niet adviseerde.
Ik wist dus niet goed wat te doen en heb het de eerste dag NIET gedaan. De dag erna was alles opgezwollen. Spoelen op stal was geen optie ivm grondwater en het zand wat daardoor zit. Gelukkig had ik de mogelijkheid om hem toen bij een stalgenootje thuis neer te zetten, elke dag gespoeld, maar het werd met de dag erger. Zo erg zelfs dat ik zijn piemel niet meer naar buiten kon doen om te plassen. Hij plaste dus letterlijk in zijn broek...heb die weken vreselijk gevonden en mezelf enorm verweten dat ik hem heb laten casteren. Hij kreeg elke dag 2x per een spuit antibiotica. Hij was 7 en had er behoorlijk wat hangen. Was verder prima handelbaar als hengst maar ik wilde hem een waardig leven geven in de wei met andere paarden. Ook moest ik longeren, en met hem wandelen, Longeren werd ie enorm boos van dus ik heb me suf gewandeld met hem. Nu achteraf..zou ik er niet meer voor kiezen om zo laat te casteren maar er zullen vast voldoende goede berichten zijn, het hoeft natuurlijk niet altijd zo te gaan.
Ik moest juist veel met hem bewegen. (lees net iets over boxrust etc.)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:39

Mijn hengst die vorig jaar staand gedaan is is meteen het land weer in gegaan. Paar uurtjes in het land naast z'n vriendje (de etterende jaarling, hij mocht ff wakker worden voor ze weer bij elkaar gingen). Verder niets aan gedaan, alleen in de gaten gehouden.

Dennis is via de lies gecastreerd. Heeft op de kliniek 1 nachtje op stal gestaan en is vrijdag ochtend meteen het land weer op gegaan. Ik heb ze altijd dag en nacht buiten en dat ene nachtje op stal vond hij al vreselijk. Het is mooi droog vriezend weer, geen blubber, geen beestjes. Perfect voor een castratie dus. Maar hier dus ook niet afspoelen oid, gewoon in de gaten houden.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:48

Ja idd het is het ideale weer momenteel.

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:30

Weet iemand in hoeverre een 4-jarige veranderd na castratie (uiterlijk)?

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:01

D_nies schreef:
Weet iemand in hoeverre een 4-jarige veranderd na castratie (uiterlijk)?

vind dit altijd zo,n aparte vraag
voor elk paard is dat verschillend natuurijk en ik vraag me dan ook altijd af
waarom het uiterlijk zo belangrijk is, zijn karakter moet toch het belangrijkste zijn.
je laat een paard toch niet hengst omdat ie dan zo mooi is?

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:42

Nee ik liet mijn paard hengst voor de keuring. Ik vind zijn uitstraling van nu echter wel een bonus!

Ik vind zijn exterieur ook niet het belangrijkste, maar ik ben wel benieuwd of hij bijv nog kan groeien (mede ook omdat ik wedstrijden bij de paarden zal gaan rijden). Dat het voor ieder paard verschilt snap ik goed, ik vraag enkel naar ervaringen van anderen. Forums zijn toch ook o.a. bedoeld voor het uitwisselen van ervaringen?

myssy_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:47

Mijn 3 jarige is gister gecastreerd, door iemand gekozen door de vorige eigenaresse waarschijnlijk een of andere castreur zonder papieren.
Hij zou half bedekt gecastreerd worden(is gewoon onbedekt gedaan) en staand.
Daarna heeft hij 2 uur op de vrachtwagen gestaan en is toen bij mij op stal gekomen(Was niet mijn idee).
Met als gevolg dat hij sinds gister enorm bloedt en waarschijnlijk vandaag nog naar de kliniek toe gaat om de boel na te laten kijken en eventueel sluiten.
Had ik het nu maar zelf laten doen...zucht....

Een waarschuwing voor iedereen, als je het niet vertrouwt laat het dan zelf doen!

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:02

myssy_88 schreef:
Mijn 3 jarige is gister gecastreerd, door iemand gekozen door de vorige eigenaresse waarschijnlijk een of andere castreur zonder papieren.
Daarna heeft hij 2 uur op de vrachtwagen gestaan en is toen bij mij op stal gekomen(Was niet mijn idee).
Met als gevolg dat hij sinds gister enorm bloedt en waarschijnlijk vandaag nog naar de kliniek toe gaat om de boel na te laten kijken en eventueel sluiten.

Een waarschuwing voor iedereen, als je het niet vertrouwt laat het dan zelf doen!

Jeetje wat balen zeg! Maar complicaties kunnen in principe bij iedereen voorkomen. Ook in de kliniek. Dus ik zou jezelf niets verwijten hoor!

Heel veel succes met je paardje bij de kliniek vandaag!

@missje: overigens begrijp ik je reactie ergens wel hoor

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:11

myssy_88 schreef:

jeetje wat een verhaal,Die van mij bloedde de eerste 2 dagen ook licht hoor, op zich is dat wel oke, dan kan de rotzooi eruit.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:29

nou nogmaals mijn ervaring dan:
onze half-tinker laten castreren op 2jarige leeftijd.
had een echte hengstuiterlijk (plus gedrag,vandaar een jaartje eerder laten doendan gepland) enis dat uiterlijk
nu kwijt. tevens ook de helft van zijn manen en staart.
en dat is heel jammer maar staat niet in verhouding tot de rust ie nu heeft en het samen buiten staan
met de andere paarden

dat is balen myssy
dachten de verkopers: ach hij is toch verkocht?
hoop dat je paard snel weer opknapt

Kellynoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:50

Ik heb mijn,nu ruin van toen bijna 3 laten castreren in de kliniek. Ze hebben het over de lies gedaan,hij heeft zo goed als geen zwelling gehad. Qua uiterlijk is hij eigenlijk niet veranderd ook niet van karakter nog steeds even showy *D . Wel loopt hij niet meer te brullen
naar ander paarden.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:44

Qua uiterlijk vind ik dat mijn ruin ook niet is veranderd, hij is wat dikker dan voorheen, maar goed je kunt je ook afvragen of dat ook niet een beetje mijn schuld is ;)

myssy_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:00

Hai,

ja er zit een heel verhaal aan vast hij is in ieder geval enorm ondervoed, zit onder de schurft en waarschijnlijk ook wormen.
Moet nu 5 dagen aan de antiobiotica en dan hopen dat het allemaal goed komt en dat hij hopelijk snel weer een beetje aangekomen is. Het is wel een super lief paard en ik denk dat hij blij is dat ie nu bij mij staat :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:25

Dag allemaal,

20 januari heb ik mijn fjord laten casteren, ging 3 weken volgens het boekje..
geen koorts, zwelling was snel weg, at goed, zag er goed uit..

Half februari vond ik pus, DA gebeld, week AB pasta en dat hielp niet.
Één zaadstreng was ontstoken en verdikt..
Afgelopen woensdag weer de DA geweest, opnieuw een roesje, leeggelepeld, AB en peneciline prikken er in en dat tot en met vandaag. DA was nog steeds niet tevreden, komende 8 dagen moet/mag ik zelf gaan prikken.

Ik pieker me echt gek van de zorgen ;(
Hij eet nog steeds goed, geen koorts maar het wil gewoon niet goed genezen blijkbaar (1 wond, de andere is wel netjes).

Ben benieuwd of er hier mensen zijn die zelf hebben geprikt en ervaring willen delen of zoiets ook hebben gehad en hoe lang ze hier mee bezig zijn geweest...

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:39

jee dat is pech hebben met hem dan.
nee ik heb geen ervaring daarmee.
succes met hem

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:19

bij ons moeten de twenters nog...
mijn welshhengstje moet nodig,die heeft teveel hormonen nu.
de 2 nw foresters van een kennis gaan ook,1 heeft nog geen balletjes uitgedaald! al een dierenarts over gesproken, maar 2 ballen niet uitgedaald was nieuw voor hem???!!!
wel 1 (klophengst)
heeft iemand daar ervaring mee? kosten kliniek voor zo"n gevalletje?
met mijn jaarling KWPNer weet ik nog niet of ik hem nu al mee castrereer hij is nog maar 8 maanden oud.
(hij staat ook nog eens te koop,dus daar denk ik nog over)

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:23

die van ons had ook de ballen nog nie thelemaal ingedaald.
maar kon ze wel soms voelen, hij moest wel in de kliniek gedaan worden want de kans
was dat er eentje zich dieper zou gaan verstoppen en dan moeten ze gaan zoeken en kon ie meteen
op de tafel getakeld worden.

denk dat je beter de da om raad kan vragen want als ze ook nooit te voelen zijn zal het een heel
ander verhaal worden en een grote operatie.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:28

suze_ schreef:
Dag allemaal,

20 januari heb ik mijn fjord laten casteren, ging 3 weken volgens het boekje..
geen koorts, zwelling was snel weg, at goed, zag er goed uit..

Half februari vond ik pus, DA gebeld, week AB pasta en dat hielp niet.
Één zaadstreng was ontstoken en verdikt..
Afgelopen woensdag weer de DA geweest, opnieuw een roesje, leeggelepeld, AB en peneciline prikken er in en dat tot en met vandaag. DA was nog steeds niet tevreden, komende 8 dagen moet/mag ik zelf gaan prikken.

Ik pieker me echt gek van de zorgen ;(
Hij eet nog steeds goed, geen koorts maar het wil gewoon niet goed genezen blijkbaar (1 wond, de andere is wel netjes).

Ben benieuwd of er hier mensen zijn die zelf hebben geprikt en ervaring willen delen of zoiets ook hebben gehad en hoe lang ze hier mee bezig zijn geweest...

Pwoeh daar schrik dan nog wel ff van. Heb ze vorige week laten castreren. Ben nu een week verder ziet er goed uit. 2 x per dag beweging geven etc. Volgende ook nog en dan mocht het na 2 weken dicht groeien.. ik ga dan dus een week op vakantie..

Maar ik begrijp uit jou post dat het daarna dus nog kan gaan ontsteken?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:32

ja dat kan...

ik heb 8 dagen zelf injecties gegeven en het is goed genoeg nu om zonder te doen, we hopen dat hij de laatste loodjes zelf kan laten genezen :)