[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Verafjord

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 00:41

Desiree schreef:
Paarden schijnen brood niet zo goed te kunnen verteren. Daarnaast hebben ze ruwvoer nodig om lang op te kunnen kauwen. Dit omwille van hun maag, maar ook om hun darmen voldoende te prikkelen. Dus i.p.v. brood zou hij er beter aan doen het paard hooi te geven.

Hooi krijgen ze ook, maar ik ben het dus niet eens met het kunstmatig bemesten en dat brood. Ik moet Vera al elke dag 1 boterham geven om haar de Bachbloesemdruppels te geven, maar ik hoorde van mijn vriendin dat er een behoorlijke berg in de wei lag. Ik weet dat hij het uit goedheid doet, maarja daar schieten we natuurlijk niets mee op.

Ik laat haar voorlopig even bij mijn vriendin in de wei staan, ben benieuwd hoe ze nou gaat reageren

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 08:53

Verafjord schreef:
misschien een rare vraag, maar mijn fjord schuurt momenteel weer heel erg en heeft op haar hoofd allemaal zwarte bultjes. Dit heeft ze gekregen nadat ze op de wei is gegaan, die de staleigenaar heeft bemest met kunstmest.

Als ze op de paddock staat heeft ze nergens last van en schuurt ze totaal niet, bestaat er ook zoiets als een allergie voor die kunstmest?

Hoi Verafjord,

Bij zomereczemers is er vaak sprake van een stofwisselingsstoornis.
Lever en nieren hebben het dan meestal zwaar te verduren.
Als een weide met kunstmest wordt bewerkt krijgt het gras een groeispurt maar bevat meestal ook oa. meer eiwitten.
Ook de stoffen die in kunstmest zitten zijn vaak niet bepaald gezond.
Ik zie geregeld dat er kunstmest gestrooid wordt en de paarden gewoon in die wei mogen blijven lopen.
In elk geval zal de kunstmest een extra belasting zijn voor de lever en nieren van jouw paard. Extra afvalstoffen dus.
Daarom denk ik dat jouw paard zo reageert.

Ik heb 4 jaar terug de laatste kunstmest in de weilanden gestrooid.
Mijn zomereczemers konden nauwelijks in het gras zomers. Ze vergingen van de jeuk en de manenkam zwol enorm op.
Nu kunnen ze er gewoon een paar uur per dag in zonder problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 10:03

In een ander interessant topic op western wordt nu gesproken over lucerne via sebeco almelo. Is melassevrij maar met olie verrijkt. Mooie toevoeging op het ruwvoer. Ook in hun advertentie spreken ze al over melasse allergie. Het dringt door in de paardenvoeder wereld. YES.

Brabanders in dit topic die interesse hebben in de lucerne moeten mij maar even pb-en. Ik ga iets regelen en wellicht kan ik dan wat laten komen voor meerderen.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:48

henny_w schreef:
Verafjord schreef:
misschien een rare vraag, maar mijn fjord schuurt momenteel weer heel erg en heeft op haar hoofd allemaal zwarte bultjes. Dit heeft ze gekregen nadat ze op de wei is gegaan, die de staleigenaar heeft bemest met kunstmest.

Als ze op de paddock staat heeft ze nergens last van en schuurt ze totaal niet, bestaat er ook zoiets als een allergie voor die kunstmest?

Hoi Verafjord,

Bij zomereczemers is er vaak sprake van een stofwisselingsstoornis.
Lever en nieren hebben het dan meestal zwaar te verduren.
Als een weide met kunstmest wordt bewerkt krijgt het gras een groeispurt maar bevat meestal ook oa. meer eiwitten.
Ook de stoffen die in kunstmest zitten zijn vaak niet bepaald gezond.
Ik zie geregeld dat er kunstmest gestrooid wordt en de paarden gewoon in die wei mogen blijven lopen.
In elk geval zal de kunstmest een extra belasting zijn voor de lever en nieren van jouw paard. Extra afvalstoffen dus.
Daarom denk ik dat jouw paard zo reageert.

Ik heb 4 jaar terug de laatste kunstmest in de weilanden gestrooid.
Mijn zomereczemers konden nauwelijks in het gras zomers. Ze vergingen van de jeuk en de manenkam zwol enorm op.
Nu kunnen ze er gewoon een paar uur per dag in zonder problemen.

Ik heb niet het vermoeden dat ze zomereczeem heeft, maar wel reageert op die kunstmest en dat brood, vandaar dat ze nu bij een vriendin in de wei staat waar nooit extra bemest wordt en waar ze dus ook geen brood krijgt. Ik ben benieuwd hoe ze hierop reageert, want als ze zomereczeem zou hebben zou ze nu kaal zijn en dat is ze dus niet. Ik heb een fjord met eczeem verzorgt en dat was echt verschrikkelijk hoe die zich open kon schuren Verdrietig

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:04

Mijn pony kan dr ook wat van, met dat schuren. Nu gaat het dit jaar (zonder deken!) heel goed Lachen Nog maar een stuk of 10 wondjes gehad, de grootste met een diameter van drie cm? De boett was dit jaar niet op omdat zijn weidegenootjes het leuk vonden er overmatig in te bijten en aan te trekken. Daarom was zijn deken 1 keer helemaal doormidden gescheurd, en op een ander gedeelte driekwart. Je kan je denk ik wel voorstellen hoe ik schrok toen ik de wei in kwam lopen! Ik heb 'm nu gemaakt met een lijmpistool, en sinds gisteren heeft ie m weer om. Donnie helemaal gelukkig, en verbaasd (waar zijn die vliegen nou? Wow! ). Kheb een van zijn weigenootjes flink op zijn flikker gegeven, omdat ie weer begon te trekken aan die deken. Ik hoop dat ie t nu niet meer in zijn hoofd haalt, anders weet ik het ook niet meer.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:10

ik weet niet of het mag, maar ik zal even een foto van Vera zetten, dan zien jullie dat ze alleen een plek op haar voorhoofd heeft en haar manen en staart nog intact zijn

net onder haar kolletje zie je een plekje, dat is van het schuren aan de waterbak
Afbeelding

Hier nog een foto waar haar manen en staart op te zien zijn, dat het wit van de manen minder is, is niet van het schuren, maar van het knabbelen van een ander paard

Afbeelding

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:37

Ziet er idd niet uit als zomereczeem, is de manenkam opgezet? ribbels in de manenkam?

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:39

een heel klein beetje, maar ze heeft geen korstjes of schilfers

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:41

Over de lever en de nieren: bij Ivanka is een maand geleden een bloedonderzoek gedaan, maar er was helemaal niets mis met de lever en de nieren. En toch heeft ze zomereczeem...

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:23

Dat de jeuk bij mij van het gras komt is nu wel bewezen!

Zoals laatst uitgebreid beschreven krijgen mijn paarden 2 keer per dag een strookje onbemest hoog gras erbij, de rest van de wei is kaal.Op deze manier gaat het zo goed dat de dames al 2 maanden geen jeuk meer hebben, alle 3 niet.
Sinds een week laat ik ze af en toe een kwartiertje op een stuk lopen waar net nieuwe sprieten opkomen. Stuk voor stuk wordt er weer gerold, geschuurd en wordt mij een achterwerk toegedraaid: "Ah toe nou, krab daar even!!"

Voor mijn paarden alleen nog maar oud gras dus!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:24

Weet je wat ik bij Ivanka zo opmerkelijk vind. Zij heeft nooit een dikke manenkam, maar voor de rest wel duidelijk de symptomen van zomereczeem.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:31

Bij mij heeft de ene shet veel jeuk en het opstaand haar op haar kruis van het eczeem, de andere heeft wel een dikke manenkam en géén jeuk.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 15:18

skessa schreef:
Dat de jeuk bij mij van het gras komt is nu wel bewezen!

Zoals laatst uitgebreid beschreven krijgen mijn paarden 2 keer per dag een strookje onbemest hoog gras erbij, de rest van de wei is kaal.Op deze manier gaat het zo goed dat de dames al 2 maanden geen jeuk meer hebben, alle 3 niet.
Sinds een week laat ik ze af en toe een kwartiertje op een stuk lopen waar net nieuwe sprieten opkomen. Stuk voor stuk wordt er weer gerold, geschuurd en wordt mij een achterwerk toegedraaid: "Ah toe nou, krab daar even!!"

Voor mijn paarden alleen nog maar oud gras dus!

Hoi Skessa,

hier idem.
Ik heb de paarden in het voorjaar uit de wei gelaten en ze pas vanaf half juni er eventjes ingezet toen het gras volop bloeide.
Datzelfde stuk hebben we niet gehooid dus liepen ze op een gegeven moment in buikhoog gras.
Afijn nergens last van.
Ook hier komen ze vanaf het voorjaar tot najaar niet meer in kort of jong gras, want dan reageren ze direkt met jeuk. Althans tot vorig jaar.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 15:27

Jónas staat momenteel ook op oud gras (24/7) en de jeuk en plekken zijn inderdaad minder. Eind deze week verhuizen ze weer naar een nieuw stuk waar niet gemaaid is, dus het gras is kniehoog, maar door de hitte en droogte wel geel en dus heel stengelig. Hoop dat hij daar niet ineens veel meer jeuk van krijgt.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 15:28

Verafjord schreef:
Ik heb niet het vermoeden dat ze zomereczeem heeft, maar wel reageert op die kunstmest en dat brood, vandaar dat ze nu bij een vriendin in de wei staat waar nooit extra bemest wordt en waar ze dus ook geen brood krijgt. Ik ben benieuwd hoe ze hierop reageert, want als ze zomereczeem zou hebben zou ze nu kaal zijn en dat is ze dus niet. Ik heb een fjord met eczeem verzorgt en dat was echt verschrikkelijk hoe die zich open kon schuren Verdrietig

Oke, ik begrijp het Knipoog

Ik nam eigenlijk automatisch aan dat je op zomereczeem doelde omdat je schreef. Mijn fjord schuurt momenteel weer heel erg.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 15:31

Wind schreef:
Jónas staat momenteel ook op oud gras (24/7) en de jeuk en plekken zijn inderdaad minder. Eind deze week verhuizen ze weer naar een nieuw stuk waar niet gemaaid is, dus het gras is kniehoog, maar door de hitte en droogte wel geel en dus heel stengelig. Hoop dat hij daar niet ineens veel meer jeuk van krijgt.

Ik denk dat dat juist heel goed uitpakt. Hoop het althans voor je Knipoog Oud, lang en stengelig gras werkt bij onze ex-eczemers perfect.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 15:43

Daar hoop ik ook op ja. Uiteindelijk gaan ze natuurlijk wel terug naar het oude stuk waar het gras weer begint te groeien, maar het is al augustus, dus dat gras is natuurlijk niet zo eiwitrijk meer. Lachen

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 16:16

Nu de temp 's nachts lager is dan 15 graden, durfen jullie de deken dan af te doen?
Ik heb het tot nu toe nog niet durfen doen. Die van mij staat nog 24/7 onder deken, ook op stal.
Ik ben benieuwd!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 16:33

henny_w schreef:
Verafjord schreef:

Oke, ik begrijp het Knipoog

Ik nam eigenlijk automatisch aan dat je op zomereczeem doelde omdat je schreef. Mijn fjord schuurt momenteel weer heel erg.

ik heb er een poos aan getwijfeld, maar dan had ze er toch niet zo uitgezien?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:15

ik ken een fjord die alleen zijn manen schuurt,zijn staart en verdere lichaam zijn gewoon normaal.
nu zag ik laatst een pony met alleen een vliegengedeelte over de hals heen zitten,dus een soort eczeem deken,alleen over de hals.het zat ook achter de voorbenen vast,zodat het goed bleef zitten.
weet iemand waar je dat kopen kan en welke goed zijn?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:19

Ik ga morgen een stukje wei afzetten zodat Ivy daarin kan.
dan heeft ze minder gras, waardoor ze dus de hele dag buiten kan.
en dan ga ik dus kijken of ze niet of nauwelijks nog schuurt (omdat ze dan dus minder verveling heeft)

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:24

Hier gaat het nu heel goed, ik denk ook door het weer, lekker veel regen, ik heb haar deken nu afgelaten, en haar graaskorf ook. Maantjes lijken weer te gaan groeien, en de plekjes onder haar ogen waar ik steeds zinkzalf op smeerde zijn genezen. Ik hoop dat het even zo blijft, ze staan nu op een stuk afgegraasd land, ik hoop dat ze daar even blijven staan zodat haar graaskorf even af kan blijven.
Even kijken of ik een foto kan plaatsen
http://www.mijnalbum.nl/Album=ES3PPCKE

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:41

paarden met zomerexceem zijn zeer gevoelig voor het speeksel van het Colicoïdes mugje en beginnen dan te scheuren met de staart,manen en andere lichaamsdelen.
Een teveel aan eiwitten en andere stoffen in de voeding kan de symptomen verergeren.
zie deze link voor meer info over zomerexceem http://www.dierennieuws.nl/nw/art/200407/nw20941.htm

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:45

Ook ik heb de deken nog niet af durven doen. Ben bang dat als het even lekker weer is ze meteen weer gaat schuren. Die regen van nu is nog wel ergens goed voor, kan ik me deken vandaag eens wassen.

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:56

Hier staat ook een uitgebreid verhaal over oorzaken en mogelijke behandelingen van zomereczeem