[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:20

Jamika: als ik je een advies mag geven, geef zo min mogelijk krachtvoer en zoveel mogelijk laagwaardig ruwvoer. Geef eerst ruwvoer en daarna krachtvoer. Zorg dat ze de hele dag door wat ruwvoer te knabbelen hebben en geef veel weidegang.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:21

@Jamika: En iedere voerfabrikant praat toch ook in zijn eigen 'straatje' . Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:25

Een goede voerfabrikant, of beter gezegd een goede woordvoerder van een fabrikant vertelt ook wat goed is voor t paard. Die tendens heerst in elk geval bij een paar fabrikanten. Pavo noemt in zijn lezingen vaak niet eens meer de Pavo producten, maar vertelt echt wat t beste is volgens de laatste resultaten. Blijkbaar doet Subli dat dus ook, Havens dan weer niet. Ik geloof dat Marstall ook wel goede adviezen geeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:28

Maar hoe verhouden die fabrikantenverhalen zich tot elkaar ??
Zit daar ook een duidelijk gelijke lijn in ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:29

Los van het type krachtvoer (muesli, brok, luzerne etc) geven ze volgens mij wel voor een groot deel aan dat er meer ruwvoer en minder krachtvoer gegeven moet worden. Logisch dat een aantal wel hun eigen krachtvoer noemen...

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:30

Ga ik Marstall ook nog even mailen Lachen Bedankt voor de tip Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:30

Probeer Mijten ook eens, dit voeren wij op stal, ben erg tevreden over deze muesli!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:31

Over Mijten hoor ik meer goede berichten, maar hier in de buurt ken ik geen verkoper ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:39

Tja...ik kan eens informeren bij Brekebeentje, of je kunt haar zelf eens vragen waar zij t vandaan haalt!

Hier een linkje naar contact in NL:http://www.mijten.be/_ln/contact_contact.php

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:03

Thanks, ik zal eens mailen Haha!

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:51

skippy1 schreef:
Jamika: als ik je een advies mag geven, geef zo min mogelijk krachtvoer en zoveel mogelijk laagwaardig ruwvoer. Geef eerst ruwvoer en daarna krachtvoer. Zorg dat ze de hele dag door wat ruwvoer te knabbelen hebben en geef veel weidegang.

Dat probeer ik nu inderdaad meer te doen. Op stal hebben ze op het moment alleen kuil (wel vrij droge kuil) en nog geen hooi helaas. Zonder krachtvoer wordt Femcke echter heel erg mat, is ze met rijden niet voorwaarts en staat ze te suffen op de spoelplaats dus ze kan niet helemaal zonder denk ik. Op het moment hapt ze meer lucht, de stal waar ik sta is net verhuisd naar een nieuwbouwlocatie en ik heb het idee dat het bij haar door stress duidelijk erger wordt.
Weidegang is hier op de klei helaas wel lastig 's winters, maar ik probeer haar wel zo veel mogelijk afleiding te geven door veel te stappen, los te laten e.d.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:16

Die stressfactor, dat herken ik wel. Als er een nieuw paard in de groep komt, toen de paarden 's nachts op stal gingen, dat soort dingen. Dan gaat Macho meer zuigen heb ik het idee. Blijkbaar heeft ie dan meer behoefte aan zijn 'kick'. Ik voer nu een kruidenslobber, met maismeel (anders wordt ie echt te mager) en dat lijkt aardig te gaan. En daarnaast krijgt ie een behoorlijke bult kuil, bij wijze van bezigheidstherapie en maagvulling. Moeilijk hoor, zo'n mager luchtzuigertje op gewicht proberen te houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:42

Ik zou sowieso stoppen met kuil voeren. Al is het nog zo 'droog' het blijft een proces wat onderbroken is, waardoor de gisting niet is 'afgemaakt' en weer op gang zodra een baal wordt opengemaakt.
Veel paardenmagen kunnen hier toch niet tegen.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:58

Tja, dat is bij mij dan weer een probleem, daar heb ik weinig keuze in. Ik kan zelf niet even een paar baaltjes hooi gaan halen op m'n scootertje. De stal bevalt verder goed, hij heeft er er naar zijn zin en ik ga niet onnodig lopen slepen met dat beest. Dat komt zijn geestelijke en daardoor zijn lichamelijke gezondheid ook niet bepaald ten goede, gevoelig ventje dat ie is. Het is trouwens kuil van eigen land en het ziet er best goed uit, niet zo heel erg 'nat'.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 11:19

Jot ik heb een soort van moddervette luchtzuiger, die niet op gewicht te houden is (maar dan andersom Haha!), maar mijn andere paard wil niet makkelijk dikker worden. Die voer ik inderdaad maismeel bij en een scheut zonnebloemolie. Dat werkt aardig goed Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:21

@JoT: het gaat niet zozeer om droog of nat. Het gaat er om dat het gistingsproces door het inbalen is onderbroken (stopgezet) en weer op gang komt als het plastic verwijderd wordt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 11:23

DD hangt beetje van de stal af.. Een groene baal is bij ons in iets van 3 dagen op. In dat geval is voordroog geven niet zo'n probleem. Dan heeft de gisting niet echt veel tijd om op gang te komen.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:24

Oh, da's goed om te horen Anya. Dat maismeel werkt dus blijkbaar wel. Ik ben nu sinds zondag bezig met de combi kruidenslobber / maismeel. Hij komt in ieder geval weer lekker levenslustig over, nu nog wat meer vet op z'n ribben, maar daar moet ik gewoon nog even geduld voor hebben.

DD, ik snap je uitleg. Bij ons gaat het op zich wel redelijk snel op, misschien scheelt dat nog wat? Maar so far so good, hij doet het aardig momenteel. Mocht ik Macho ooit gaan verhuizen, dan is het ruwvoer wel iets waar ik op zal letten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:41

De gisting start weer zodra er lucht bij komt, maar de buitentemperatuur doet ook een hoop vwb de snelheid waarmee het proces weer egint. Koud weer is voor kuil dus beter als warmer weer.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:57

Op het moment is er bij ons op stal geen hooi, hopelijk in de toekomst wel weer. Er staan echter wel veel paarden (rond de 65, 70 denk ik op het moment) dus pakken kuil gaan er snel door.
Hoe hebben jullie het met de plek in de stal? Femcke staat op een plekje vlakbij de spoelplaatsen waar aardig wat 'verkeer' langs komt. Aan de ene kant geeft dat afleiding (denk ik) aan de andere kant juist misschien weer wat stress. Hebben jullie je luchtzuiger juist op een rustige plaats of op een plek met veel afleiding staan?

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:02

Macho staat op een hele kleine stal. In zijn stalgebouwtje staan er maar zes paarden en met die groep gaat ie het land ook op. Lekker overzichtelijk en vrij rustig dus.

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:46

Mijn merrie Cassandra was echt een fanatieke luchtzuiger toen ze nog op de manege stond..
Toen ik haar toch heb ik ze direct een anti-luchtzuigband omgedaan.. en dan haar een beetje treitere door dat geluid na te doen en zij dan maar probere en het lukte niet meer eh ^^ .
Nu is ze het inmiddels al verleert en probeert ze het niet meer Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 10:22

Lithium schreef:
Mijn merrie Cassandra was echt een fanatieke luchtzuiger toen ze nog op de manege stond..
Toen ik haar toch heb ik ze direct een anti-luchtzuigband omgedaan.. en dan haar een beetje treitere door dat geluid na te doen en zij dan maar probere en het lukte niet meer eh ^^ .
Nu is ze het inmiddels al verleert en probeert ze het niet meer Haha!

Treiteren? Gatverdarrie! Walchelijk! Jij hebt je overduidelijk niet verdiept in wat je paard precies deed en waarom! Arm dier! Ik hoop voor je paard dat je inmiddels beter uitzoekt waarom ze iets doet en de luchtzuigband eraf hebt gehaald... Boos!

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:23

Lithium jammer dat je je nooit verdiept heb in het probleem van je paard.... je paard zuigt echt niet voor haar lol hoor

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:14

Ben ik ook weer eventjes....
Ben nu een maand ongeveer verhuisd naar een andere stal.. waar ik eigenlijk als enigste pensionklant sta.
Lorenzo deed op zijn vorige stal ook best flink luchtzuigen.
Sinds hij op de andere stal staat, was het de eerste week ffe flink stressen.. maar nu is hij helemaal op zijn gemak.
en voor mijn gevoel doet hij het Bijna niet meer(heb vandaag de hele dag vanaf een afstandje dat hij me niet zag gekeken.. en heb t 2 x gezien)... hij staat ook in een zeer rustige stal..