Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:50

Bries schreef:
Ja, joh, ik weet het. Maar ik doel op het proces van controle op naleving; daar moet veel aandacht voor zijn... Het lastige is dat de prijs van certificeren oploopt als die controle een dure aangelegenheid wordt. Voor kleine boeren kan dit lastig zijn. Nou ja, het blijven lastige kwesties maar één ding is zéker; gecertificeerd hooi kan zéker bijdragen tot veiligheid. Uiteindelijk gaat het om voeding van dieren die van ons afhankelijk zijn.

Ik kan in ieder geval nu al verklappen dat het niet echt veel duurder wordt en dat de controle is gewaarborgd.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:51

Mooi zo!! Krijgen we nog inzicht in die procedures of toets je het nog bij andere paardenbezitters???
Enne... ik ben benieuwd hoe zij die prijs zo laag houden; certificeren is per definitie duur voor de instantie die gecertificeerd worden. Voor niets gaat de zon namelijk op.
Ellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 00:02

Bries schreef:
Mooi zo!! Krijgen we nog inzicht in die procedures of toets je het nog bij andere paardenbezitters???
Enne... ik ben benieuwd hoe zij die prijs zo laag houden; certificeren is per definitie duur voor de instantie die gecertificeerd worden. Voor niets gaat de zon namelijk op.
Ellen

Ja inzichtelijk zal dat zeker worden gemaakt. Certificieren moet transparant en controleerbaar zijn.
De bedoeling is, ik vat het kort samen ; is percelen te controleren en te certificeren. De balen kunnen gemerkt worden met een barcode of loodje. Iedere aardappel in Nederland die in de winkel komt is ook gecertificeerd. Natuurlijk zijn we er nog niet, er is ook een landbouwhogeschool bij betrokken en er moet natuurlijk ook nog veel werk verricht worden. Maar belangrijkste is, stoppen met klagen en roepen dat de wereld vergaat, maar gewoon oplossingsgericht wat doen. Ik vind bijv ook erg leuk dat er nu wordt meegdacht door bijv. vragen voor te gaan leggen aan de wetenschapswinkel, dat zet zoden aan de dijk en zal bij kunnen dragen aan oplossingen.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 00:09

Mooi zo. En wordt elk perceel jaarlijks of meermaal per jaar gecontroleerd?

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 00:14

@ Anjette: ga je nog voorstellen aan de wetenschapswinkel om onderzoek te doen en zo ja, met welke vraag???? Ik vind het namelijk heel slim van je ... Slim

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 00:20

Bries schreef:
Mooi zo. En wordt elk perceel jaarlijks of meermaal per jaar gecontroleerd?

Het certificeren doen de verantwoordelijke professionals, ik help mee omdat ik het heb aangedragen en vind het meedenken en de vragen die er zijn heel prettig omdat ik de 'tussenpersoon' ben.
Dus vragen staat vrij en ik kan ze weer doorspelen. Ik houd van mensen die mee willen denken naar oplossingen!!

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 00:35

Hahaha
goed zo!!
Hier houdt men wel van meedenken; zeker als het gaat om gezondheid van dieren. Misschien kun je uiteenzetten hoe de ideeen zij gevorderd en of er al kwaliteitseisen geformuleerd zijn??? Ik doel dus op de normen.
Ellrn

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 00:45

Bries schreef:
Hahaha
goed zo!!
Hier houdt men wel van meedenken; zeker als het gaat om gezondheid van dieren. Misschien kun je uiteenzetten hoe de ideeen zij gevorderd en of er al kwaliteitseisen geformuleerd zijn??? Ik doel dus op de normen.
Ellrn

Nee zover zijn we nog net niet, we zijn bezig om te formuleren, daarom meedenkers heel erg welkom. Het formuleren doen de professionals die weten hoe certificeren precies gaat. Wel een leuk idee om er als het zover is een webpagina aan te wijden .
De ideeen zijn er wel, dat is dus dat het hooi traceerbaar en vrij van giftige planten moet zijn. Ook is duidelijk dat het niet veel duurder wordt. Over de controle zelf weet ik niet erg veel, wel is het zo dat bij bijv aardappelen etc het controleerbaar is van de boer tot aan de klant. Hoe ze dat nu exact doen weet ik niet, daar bestaan wel protocollen voor.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 01:25

Die extra webpagina vind ik een heel goed idee; wellicht het proces on the fly verslagleggen in een logboek??? Dan kan iedereen instappen met meedenken.
Die controleprotocollen zijn bere-interessant natuurlijk. De omschrijving van kwaliteitsnormen zijn natuurlijk van groot belang voor de afnemers van hooi.
Ellen

Aldira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 02:19

@ Bries, Jaja maar vinden jullie dat goed dat ik dat morgen nog maar niet doe. Ik ben jarig namelijk hihi.. Vork
Ik wachtte ook stiekem nog op een antwoord van Esther. Dat heb ik nu. Maar ik zou lang moeten wachten op een bepaald onderzoek. Aan de andere kant vond ik het ook een beetje onnuttig en naief om meteen zo'n soort onderzoek aan te vragen terwijl Esther er toch wel degelijk veel meer vanaf weet dan ik.

Ik heb vandaag even snel tussen de visite door gezocht in een database van school naar wetenschappelijke stukken. Ik heb er wel wat gevonden, ook grappig om te zien dat ze veelal Engels waren. Daar is jkk volgens mij nog een bigger issue dan hier in nederland. Maar echt veel wijzer werd ik er nog niet van. Daarom ga ik toch deze week maar even informeren. Al was het alleen al voor mijn eigen gemoedsrust, en nieuwsgierigheid Haha! Weer een goed excuus om niets aan mijn eigen studie te doen Clown

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 09:58

Van harte gefeliciteerd!!!!!!
En ja, natuurlijk heel verstandig eerst uit te zoeken wat er al bestaat. Wat betreft de vragen die er waren daar maakt het niet zo uit of het Engeland of Nederland betreft. En tuurlijk eff Esther raadplegen Knipoog

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 11:10

anjette schreef:
Ik heb vandaag even snel tussen de visite door gezocht in een database van school naar wetenschappelijke stukken. Ik heb er wel wat gevonden, ook grappig om te zien dat ze veelal Engels waren. Daar is jkk volgens mij nog een bigger issue dan hier in nederland. Maar echt veel wijzer werd ik er nog niet van. Daarom ga ik toch deze week maar even informeren. Al was het alleen al voor mijn eigen gemoedsrust, en nieuwsgierigheid Haha! Weer een goed excuus om niets aan mijn eigen studie te doen Clown

Gefeliciteerd met je verjaardag. De meeste wetenschappelijke literatuur is in het Engels. Het rare is dat het in Engeland ook een groot issue is maar er is daar geen toename van JKK, alleen soms lokaal. In Nederland is er in sommige gebieden wel toename met name in het Noorden. Als je wat literatuur wilt hebben mail je me maar even.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 11:29

Even over die kwaliteitsnormen: wát vinden we hier van belang? Zo maar even een voorzetje.
- geen giftige planten
- per levering een vermelding van het soort hooi (bemest, onbemest, natuurhooi of monocultuur bespoten en zo ja met wat etc)
- afkomst van hooi
- niet ouder dan......
- ..
- ...
Ik ben benieuwd wat anderen hierover denken

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 11:30

O ja, misschien handig er een apart topic van te maken?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 13:21

Taxus, vingerhoedskruid, e.d. komen niet in een weiland voor. Heb het althans nog nooit gezien.
Andere planten komen ook niet veel voor in de bermen. JKK daarentegen wel. Het is niet alleen een probleem van noord-Nederland. Voorzover ik zie als ik in het vroege voorjaar door Nederland rijdt, is het juist een probleem van Limburg en Oostelijk Noord Brabant, waar het werkelijk compleet geel ziet van die plant.
De enige groene veldjes zijn tot op heden de hooilanden.
Ik hoop dat de boeren dat hier zo kunnen houden; met of zonder certificering.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:32

Wat te denken van de Veluwe !! Dankzij het inzaaien en het vrije groeien op de hei zijn hier dus zo goed als alle weilanden besmet, mits daar niet behoorlijk kalkrijk gemest wordt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 13:35

Ja ook. Eigenlijk had ik het idee dat Noord Nederland juist de enige plek van Nederland is waar JKK nauwelijks voorkomt.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:38

DubbelDun schreef:
Wat te denken van de Veluwe !! Dankzij het inzaaien en het vrije groeien op de hei zijn hier dus zo goed als alle weilanden besmet, mits daar niet behoorlijk kalkrijk gemest wordt.

Op de florakaarten is ook duidelijk te zien dat Kruiskruid altijd een algemene plant was, met name voorbij de grote rivieren ( zuiden dus) en langs de kust. In het Noorden echter kwam de plant niet zo veel voor en als je de verspreidingskaarten bekijkt is dat eigenlijk ook nog erg weinig. Als je dan kijkt naar de geschiedenis over heel de vorige eeuw heen dan is er in het Noorden een duidelijke toename vergeleken met de andere provincies. Ik beweer dus niet dat het in het zuiden geen probleem is, er is daar alleen veel minder toename in km hokken dan in het Noorden. Als je dan naar het algehele beeld kijkt is er maar weinig in het Noorden, maar wel dus een grote toename vergeleken met de vorige eeuw. In de Zuidelijke provincies was het altijd veel algemener.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 00:55

Lang leve "mijn album" en de wintermaanden.
Eindelijk eens tijd gezien mijn JKK foto's te ordenen en daarmee mijn foto-website ook aan te vullen (meer ruimte dankzij mijnalbum).
Resultaat:
http://home.versatel.nl/remcodo/jkk-hoofdmenu.html

Let wel; het gaat om een fotobijdrage van diverse groei/bloei stadia van de plant, de standplaats en de insecten op de plant.
Algemene informatie is tenslotte al genoeg te vinden op internet Haha!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:17

Symposium over jakobskruiskruid

Het jakobskruiskruid is vaak in het nieuws vanwege de giftigheid voor dieren. De Provincie organiseert in samenwerking met ZLTO op 13 februari 2008 een symposium over een mogelijke aanpak van jakobskruiskruid in Noord-Brabant. De doelstelling ervan is om alle betrokken partijen een platform te bieden voor informatie uitwisseling over de problematiek rond het jakobskruiskruid. De Provincie hoopt, dat belanghebbenden met elkaar verschillende oplossingen verkennen en wellicht tot een oplossing komen.

Vindt u dat jakobskruiskruid actief bestreden moet worden in Brabant?
Vindt u dat de eigenaar van dieren zelf verantwoordelijk is voor wat hij zijn dieren te eten geeft?
Wilt u weten hoe giftig de plant eigenlijk is?
Wilt u weten met welke beheersmaatregelen u invloed uit kunt oefenen op de verspreiding van jakobskruiskruid?

Hier staat het hele bericht en de sprekers.
http://www.brabant.nl/Werken/Land_%20en ... kruid.aspx

Aldira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 00:19

Hai allemaal, ik ben weer bijna door de tentamens heen (gelukkig) en ik ben vandaag even langs de wetenschapswinkel gefietst en zij waren eigenlijk erg enthousiast.
De mevrouw die ik heb gesproken gaat op zoek naar onderzoek wat al gedaan is en stuurt het naar mij op. Als zij niets kan vinden gaat ze waarschijnlijk een bioloog vragen verder onderzoek te doen.
Leuk he! Ik ben benieuwd. Esther heb jij ondertussen nog iets kunnen vinden?
(trouwens de ponies staan er erg tevreden bij worden bijgevoerd en binnenkort staan we met zn drieen Pling )

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 11:36

EstherHegt schreef:
Symposium over jakobskruiskruid

Fijn dat ze er aandacht aan gaan besteden. Ik had er al over gehoord van Landschapsbeheer waar we pas een nieuwsjaarsborrel hadden. Heb daar nog met diverse mensen over de problematiek gesproken. Ook zij willen graag antwoorden over wel of niet bestrijding in de door hen te beheren landschapsgebieden (met grazende pony's en/of gebieden met hooi/graanwinning voor verkoop).

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:13

anjette schreef:
Esther heb jij ondertussen nog iets kunnen vinden?
(trouwens de ponies staan er erg tevreden bij worden bijgevoerd en binnenkort staan we met zn drieen Pling )

Ik ben er helemaal niet aan toegekomen om te zoeken naar zo'n omslagpunt, ik heb het veel te druk met de presentatie voor symposium voor te bereiden etc. Ik heb wel heel veel wetenschappelijk onderzoek liggen, er is er geen een tussen die hier iets over beschrijft. Ik ben benieuwd of de wetenschapswinkel er iets over vind. Ik denk zelf dat de giftigheid pas verdwijnt als de plant is 'opgelost' dus echt geen plant meer is. Zolang er nog plant is zullen er nog PA's aanwezig zijn denk ik. Wetenschappelijk is mijn mening dus niet onderbouwd, ik ben benieuwd of de wetenschapswinkel daar wel wat meer mee kan en er iets over te vinden is.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:45

Isapaardje schreef:
Ook zij willen graag antwoorden over wel of niet bestrijding in de door hen te beheren landschapsgebieden (met grazende pony's en/of gebieden met hooi/graanwinning voor verkoop).

Bij mijn weten mag er in natuurgebieden niet worden bestreden. (flora en fauawet) Misschien is Landschapsgebied wat anders en mag het daar wel? Gebied waar hooi/graanwinning plaats vindt is doodgewoon niet geschikt om diervoeder van te winnen. Jakobskruiskruid is een lastig te bestrijden onkruid en de meeste maatregelen om van de plant af te komen kunnen juist averechts werken. Alle bestrijdingsmethoden hebben hun nadelen en ze zorgen hooguit voor een korte termijn oplossing. Zolang bodemverstoring door bijv. de aanleg van infrastructuur en woningen of te intensief begraasde (paarden) weitjes plaats blijft vinden, zal Jakobskruiskruid plaatselijk zeer algemeen blijven. De oplossing ligt in goede regelgeving hooi, goede voorlichting over de risico 's en goede voorlichting over weide-onderhoud om overlast te voorkomen, ook investering door professionele belangenorganisaties in onderzoek naar de schaal van het probleem zal kunnen bijdragen aan een haalbare en reeele oplossing. In Engeland bijv is er ook geen verplichting om Kruiskruid uit te roeien, wel in gebieden waar er een risico is dat het in de diervoedselketen terecht komt, zeg maar hetzelfde als in Nederland met de afgesloten convenanten is.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 01:02

EstherHegt schreef:
Bij mijn weten mag er in natuurgebieden niet worden bestreden. (flora en fauawet) Misschien is Landschapsgebied wat anders en mag het daar wel? Gebied waar hooi/graanwinning plaats vindt is doodgewoon niet geschikt om diervoeder van te winnen.

Dat is dus juist hun vraag ... mogen we het toch gaan bestrijden en zo ja hoe dan. Daar hopen ze antwoord op te krijgen. Misschien ga ik zelf ook wel naar het symposium. Lijkt me erg interessant en leerzaam.