[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:43

Neusnetje geeft verlichting, hoera! Nog een paar kleine knikjes maar geen wild zwaaien meer, neus over de grond of wat dan ook.
Maar goed, dit is symptoombestijding.... hoe nu verder?

Veel vragen spoken door mijn hoofd en de grootste vraag is natuurlijk "Wat veroorzaakt het?"

Rijtechnisch? Dan zou hij toch het hele jaar er last van moeten hebben en niet alleen maar in ja/feb/mrt en okt/nov. Daarnaast doet hij het ook als ik er niet op zit, wel minder maar dat wijd ik dan aan de slijmvliezen die door het rijden actiever worden.

Tuigage? Het maakt niet uit met wat ik rijd; westernzadel met normaal bit, met shank, met Parelli halster...geen verandering. Boomlooszadel met alle optomingen geeft ook geen verschil. Tegenwoordig train ik zonder zadel maar ook dat maakt niet uit.

Allergie? Zou kunnen, zeker ook omdat hij het alleen in bepaalde maanden doet.

Wind? Ja dat heeft wel degelijk invloed, vraag me alleen niet waarom.

Tanden? Nee, die worden 2x per jaar nagekeken.

Herpes? Zou kunnen, dat is bij hem vastgesteld en schijnt verband te kunnen hebben met HS. Maar waarom alleen in die maanden?

Zon? In de zomer heeft hij totaal geen last....

Stalstrooisel of hooi? Maakt hem niks uit; op stal heeft hij geen last en buiten wel.

Afwijking aan het skelet? Zou kunnen, heb ik nog niet laten nakijken. Maar moet hij dan ook niet het hele jaar hebben?

Zo kan ik eindeloos doorgaan met vragen stellen zonder dat ik het antwoord echt krijg.
En welke kan ga ik nu op? Antoine de Both? Osteopaath? Homeopaath? Allergietest? Acupunctuur? Andere afwijkingen laten opsporen woor reguliere geneeskunde?
Je kunt je portomonee zo leeggieten....dat begint al met een neusnetje van €49,95 (dat is altijd nog zo'n slordige Dfl. 110,-!! Voor een stukje gaas en wat klittebandjes)....

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:05

vera schreef:
Neusnetje geeft verlichting, hoera! Nog een paar kleine knikjes maar geen wild zwaaien meer, neus over de grond of wat dan ook.

Veel vragen spoken door mijn hoofd en de grootste vraag is natuurlijk "Wat veroorzaakt het?"

Rijtechnisch? Dan zou hij toch het hele jaar er last van moeten hebben en niet alleen maar in ja/feb/mrt en okt/nov. Daarnaast doet hij het ook als ik er niet op zit, wel minder maar dat wijd ik dan aan de slijmvliezen die door het rijden actiever worden.

Tuigage? Het maakt niet uit met wat ik rijd; westernzadel met normaal bit, met shank, met Parelli halster...geen verandering. Boomlooszadel met alle optomingen geeft ook geen verschil. Tegenwoordig train ik zonder zadel maar ook dat maakt niet uit.

Herpes? Zou kunnen, dat is bij hem vastgesteld en schijnt verband te kunnen hebben met HS. Maar waarom alleen in die maanden?

Stalstrooisel of hooi? Maakt hem niks uit; op stal heeft hij geen last en buiten wel.

Afwijking aan het skelet? Zou kunnen, heb ik nog niet laten nakijken. Maar moet hij dan ook niet het hele jaar hebben?

Zo kan ik eindeloos doorgaan met vragen stellen zonder dat ik het antwoord echt krijg.
En welke kan ga ik nu op? Antoine de Both? Osteopaath? Homeopaath? Allergietest? Acupunctuur? Andere afwijkingen laten opsporen woor reguliere geneeskunde?
Je kunt je portomonee zo leeggieten....dat begint al met een neusnetje van €49,95 (dat is altijd nog zo'n slordige Dfl. 110,-!! Voor een stukje gaas en wat klittebandjes)....

Ik neem aan dat je wel de oorzaak wilt weten?? En er dan ook wat geld aan uit wilt geven?? Of helemaal niet?

Ik denk dat je, om een idee te krijgen welke mogelijkheden er zijn om er achter te komen wat de oorzaak bij jouw paard is, dit hele topic te lezen!

Mijn eerste ingeving is toch een allergie omdat je paard het alleen in de 'allergie' maanden doet. Dus kun je al die andere oorzaken doorstrepen. Een 'netje' is alleen symptoombestrijding maar lost op de langere termijn niets op. Er zijn allerlei testen om er achter te komen waar je paard allergisch voor is, dus...

Mijn paard is ook allergisch voor pollen in combinatie met zonlicht. Een homeopaat heeft mij aangeraden om hem calcium bij te voeren omdat volgens hem 99% van alle allergiën een kalkgebrek is. Ik moet dit wel een heel jaar opbouwen, een paar weken een supplement geven heeft geen zin. Ik geef mijn paard Calciplex van Bloem.

Volgens voorjaar weet ik dus of dit inderdaad helpt ..... of niet.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:46

singasong schreef:
Ik neem aan dat je wel de oorzaak wilt weten?? En er dan ook wat geld aan uit wilt geven?? Of helemaal niet?

Uiteraard wil ik de oorzaak weten.
Maar ik wil niet als een dolle allerlei therapieen achterna rennen omdat het misschien zou helpen.. Het beste is inderdaad de oorzaak achterhalen en allergie staat bovenaan mijn lijst.
Ik ben erg benieuwd naar jouw allergietest want voor zover ik weet wordt er in de regulieren geneeskunde nog geen gebruik gemaakt van allergie-testen op paarden.
Geld uitgeven heb ik al heel veel gedaan; bv. een homeopathe die hem heeft "genezen" voor € 290,= ....

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 23:05

vera schreef:
singasong schreef:

Uiteraard wil ik de oorzaak weten.
Maar ik wil niet als een dolle allerlei therapieen achterna rennen omdat het misschien zou helpen.. Het beste is inderdaad de oorzaak achterhalen en allergie staat bovenaan mijn lijst.
Ik ben erg benieuwd naar jouw allergietest want voor zover ik weet wordt er in de regulieren geneeskunde nog geen gebruik gemaakt van allergie-testen op paarden.
Geld uitgeven heb ik al heel veel gedaan; bv. een homeopathe die hem heeft "genezen" voor € 290,= ....

En wat heeft die homeopate dan gedaan voor die 290 euro?

Ik heb geen allergie-test gedaan! Ik heb alleen advies gevraagd van een homeopaat. Er zijn wel mensen die hier een allergie-test hebben gedaan. Moet je even op de vorige pag. kijken in dit topic!

Eigenlijk zou ik erg verbaasd zijn als Niek volgend jaar weer gaat schudden. Ik heb namelijk een paar jaar geleden ook ongeveer een jaar lang Calciplex gegeven en hij heeft toen niet geschud. Het jaar daarop niets gegeven en hij schudde weer. Dus ben ik er van overtuigd dat het dit (voor)jaar ook weer gaat helpen!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:04

Zij is in maart geweest en toen heeft hij allerlei druppels gekregen. Hij was er toen slecht aan toe, duf, futloos en zielig maar geen aanwijsbare echte reden. Volgens haar was het de herpes en daar is hij voor behandeld. Ik moet zeggen dat hij enorm was opgeknapt daarna, hij had er weer zin in. Vervolgens hield de HS ook op maar ik wist natuurlijk niet of dat door haar behandeling kwam of omdat "zijn" pollen uit de lucht waren.
Nu schudt hij dus weer..... daar heeft het dus niet voor geholpen.
Maar jou tip over Calciplex ga ik zeker even voorleggen want dat is wel interessant.
Weet jij ook waarom kalkgebrek tot allergie leidt? Daar ben ik nl. wel benieuwd naar.

Momenteel krijgt Digger Noni Equine als supplement en dat werkt goed voro zijn algehele gestel. Het is erg duur maar toen ik er mee stopte zag ik hem minder worden. HS gaat er niet van over maar ik denk dat het ook voor hem erg belangrijk is dat hij goed in zijn vel zit.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 23:53

vera schreef:

Dit kon mijn verhaal zijn...
Nog even samengevat: Aileen begon een jaargeleden (waarschijnlijk?) met een oorontsteking, die na veel omwegen in Utrecht geen oorontsteking (meer) bleek te zijn.
In Utrecht wilden ze haar best door de molen halen, maar ze zeiden dat de kans groot was dat ze niks zouden vinden.
Na AdB, bioscan, fysio, zadel, had ik ook de beste resultaten met een netje. Er is overigens al 1 stukgeschuurd.
Ik kan je alleen maar zeggen: wees kritisch en trek je grenzen. Voor mij waren de afwegingen;
Fysio was aantoonbaar nodig, ze was echt scheef, zelfs voor mij zichtbaar, en had ook pijn. Heeft enorm geholpen en kostte weinig.
AdB-methode leek mij sowieso zinnig, ookal zou ze blijven schudden.
Zadel rechtmaken idem.

Nu las ik laatst weer dat het ook nikkel-allergie kan zijn. Dus wat nu weer? bit aan de kant en een andere kopen?
Je kan inderdaad heel wanhopig worden en kapitalen uitgeven aan alle ideeen....

N.B. ik heb vandaag weer voor het eerst een wedstrijd gereden; zonder netje! hoe gaat het met de rest hier?

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 00:01

Dat het paard het alleen in bepaalde maanden doet wil nog niet gelijk het rijtechnische gedeelte uitsluiten. Oliv schudt ook alleen in de zomer, en toch is het rijtechnisch allemaal op te lossen. (ook al heeft ze een bewezen allergie) Wat ik wil zeggen: het sluit elkaar niet uit.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:04

vera schreef:
Zij is in maart geweest en toen heeft hij allerlei druppels gekregen. Hij was er toen slecht aan toe, duf, futloos en zielig maar geen aanwijsbare echte reden. Volgens haar was het de herpes en daar is hij voor behandeld. Ik moet zeggen dat hij enorm was opgeknapt daarna, hij had er weer zin in. Vervolgens hield de HS ook op maar ik wist natuurlijk niet of dat door haar behandeling kwam of omdat "zijn" pollen uit de lucht waren.
Nu schudt hij dus weer..... daar heeft het dus niet voor geholpen.
Maar jou tip over Calciplex ga ik zeker even voorleggen want dat is wel interessant.
Weet jij ook waarom kalkgebrek tot allergie leidt? Daar ben ik nl. wel benieuwd naar.

Momenteel krijgt Digger Noni Equine als supplement en dat werkt goed voro zijn algehele gestel. Het is erg duur maar toen ik er mee stopte zag ik hem minder worden. HS gaat er niet van over maar ik denk dat het ook voor hem erg belangrijk is dat hij goed in zijn vel zit.

Eigenlijk geen flauw idee. Die homeopaat zei datdat volgens hem zo was en dat heb ik toen maar aangenomen. Ik geloofde het pas toen ik het m'n paard had gegeven en hij het voorjaar daarna dus niet schudde.

Kijk eens bij de ingrediënten van Digger Noni Equine, misschien zit daar ook wel extra kalk in.Ben eigenlijk wel benieuwd wat er nog meer in zit!

En ik ben benieuwd wat jouw homeopate zegt over de kalk!

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 09:00

Lang leve bokt.

Mijn paard schud ook met zijn hoofd. Alleen schud hij steeds "nee" , zeg maar. In de meeste gevallen die ik hier doorgelezen heb ( lang nog niet alles ) schudden de paarden "ja"

Ik was op het punt dat ik dacht , hij neemt me in de zeik. Hij doet dit om onder het werk uit te komen .
Maar als ik hem helemaal los gereden heb is dat hoofdschudden ook over. Het hoofdschudden duurt bij hem ook nooit langer dan een minuut of 20.

En daarna merk ik ook dat hij echt wel wilt werken want hij doet ontzettend zijn best.

Na het doorspitten van dit topic , merk ik dat ik mijn gevoel toch achterna moet gaan en verder moet zoeken naar een oorzaak.

Inmiddels is de DA geweest en weten we dat er een aantal tanden getrokken moet worden , hier ga ik zo snel mogelijk een afspraak voor maken. Ik hoop hiermee het probleem voor Kane opgelost te hebben.

Ik hou dit topic in de gaten en hou jullie op de hoogte

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:18

mickydo schreef:
Lang leve bokt.

Mijn paard schud ook met zijn hoofd. Alleen schud hij steeds "nee" , zeg maar. In de meeste gevallen die ik hier doorgelezen heb ( lang nog niet alles ) schudden de paarden "ja"

Ik was op het punt dat ik dacht , hij neemt me in de zeik. Hij doet dit om onder het werk uit te komen .
Maar als ik hem helemaal los gereden heb is dat hoofdschudden ook over. Het hoofdschudden duurt bij hem ook nooit langer dan een minuut of 20.

En daarna merk ik ook dat hij echt wel wilt werken want hij doet ontzettend zijn best.

Na het doorspitten van dit topic , merk ik dat ik mijn gevoel toch achterna moet gaan en verder moet zoeken naar een oorzaak.

Inmiddels is de DA geweest en weten we dat er een aantal tanden getrokken moet worden , hier ga ik zo snel mogelijk een afspraak voor maken. Ik hoop hiermee het probleem voor Kane opgelost te hebben.

Ik hou dit topic in de gaten en hou jullie op de hoogte

Een aantal tanden?????? Wat is er dan in vredesnaam aan de hand met het gebit? En heeft je dierenarts ook verstand van het paardengebit?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:46

@ singasong; misschien is het handig als je niet alles quote maar gewoon antwoord geeft want anders loopt dit topic over van de dubbele posts...

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:53

Roos was gister weer leuk bezig btw, vorig jaar had ik netje gekocht, dat hielp maar na een paar weken begon ze weer met schudden. In september stopte ze weer.
Deze zomer wel steeds met netje gereden en ze heeft eigenlijk nooit echt geschud, soms wel onrustig met dr hoofd en de teugels uit m'n handen trekken, maar niet echt neurotisch elke drafpas schudden / met voorbenen de lucht in gooien / constant briesen.
Dus ging gister maar eens zonder netje proberen, had ei'k het idee dat die er vooral voor de sier om zat, zeker omdat ze vorig jaar dus in september alweer gestopt was (en het jaar daarvoor begon ik haar in okt te rijden (daarvoor stilgestaan), toen schudde ze ook niet). Maar had me vergist: ze begon gelijk te schudden, dus terug naar de stallen, netje er weer aan, maar dat hielp niet, ze bleef schudden.. Best jammer, hopenlijk schudt ze als ik morgen gewoon met netje begin niet.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:43

Die van mij schudt ook nog steeds. Zondag wedstrijd gereden maar moest in de buitenbak inrijden. Was niet te doen. Als ik kijk naar de pollenkalender dan kan het ook kloppen. De grassen waar hij allergisch voor is hangen nog steeds in de lucht door het nog vaak "mooie weer"

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:04

Soms ben ik ook heel blij met bokt,

Die knuppel van mij schud ook en niet alleen ja of nee, draait hele rondjes, als je erop zit er naast staat, of gewoon los in de wei, maakt niet uit. Gekke is wel dat hij me met zijn swabber nog nooit heeft geraakt.
Maar goed ik heb ook netjes besteld om eens te proberen, ook is het bij ons de ene maand erger dan de andere, verder heb ik hem nu ook twee keer door de ostheopaat laten helpen en is er al twee keer een fysio bij geweest. wat ik de laatste tijd wel merk is dat hij altijd vieze kortjes in zijn neus heeft. gezien meneer er niet van gediend is dat ik dit schoonmaak met water gebruik ik olie doekjes van zwitsal. Normaal doe ik dat als ik klaar ben met rijden maar omdat zijn neus de laatse tijd erg vol zit dacht ik zal het eens eerst doen. ik moet zeggen de laatste twee weken dat ik heb gereden loopt hij zowaar eens niet te schudden, vervolgens maak ik het ook weer schoon als ik heb gereden, mogelijk dat de pollen waar hij last van heeft in de olie blijven hangen, ik weet het niet maar het werkt blijkbaar bij ons wel.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:35

twister42 schreef:
>>>knip>>> wat ik de laatste tijd wel merk is dat hij altijd vieze kortjes in zijn neus heeft. >>knip>>

Als je paard er veel bij briest is het gewoon opgedroogd slijm/snot.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:19

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 21:09

Vandaag heeft mijn paard haar eerste consult gekregen bij een Osteopathe/Dierenarts.We gaan een tamelijk lang behandeltraject in. En hoop dat mijn paard zich niet meer schurend openhaalt aan de muur.( zo werklustig als zij is , zou het leuk zijn als zij ook onder het zadel weer oke is.... maar dat is geen hoofdzaak) fijn zou zijn als zij geen pijn meer heeft in haar hoofd.Dit wilde ik even aan jullie kwijt , aangezien mijn paard in de zomer vakantie heeft omdat zij niet te rijden is.(kopschudden , jeuk aan de rechter kant van haar hoofd)
Uit het consult blijkt dat er heel wat aan de hand is.
Inzet is dat mijn toutje weer blij en pijnvrij in de wei staat.
Groetjes Ceesje

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 06:50

ben heel benieuwd wat ze er van zeggen, houd je ons op de hoogte?

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:15

singasong schreef:
twister42 schreef:
>>>knip>>> wat ik de laatste tijd wel merk is dat hij altijd vieze kortjes in zijn neus heeft. >>knip>>

Als je paard er veel bij briest is het gewoon opgedroogd slijm/snot.

Nee helaas briest hij bijna nooit, want dan zo het zeer hoogst waarschijnlijk niet in zijn neus blijven zitten. Lijkt mij. het is schudden en iets minder schudden en weer harder schudden zo hard dat ik er niemand anders op durf te laten , bang zijnde dat ze een klap van zijn hoofd krijgen. daarbij is hij de hele tijd zijn balans kwijt omdat hij loopt te schudden.

raar lijkt het mij dan ook als ik het na het rijden schoon maak er de volgende dag alweer zoveel inzit bij wijze van spreken zou hij de hele dag met een snot neus moet staan en alles moet dan maar uitdrogen, het is echt veel.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:52

Gelukkig gaat het met Aileen nu al een aantal weken goed; schudvrij. Maar als ze schudt, zie ik dat ze bij het poetsen (waar ze niet schudt overigens) al extreem dichtgeknepen neusgaten heeft, veel jeuk heeft aan haar hoofd en als ik ga rijden (en zij dus gaat schudden), heel veel briest en kreunt.

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 10:32

weet iemand of je met een netje wedstrijden mag rijden?

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:24

Volgens mij niet, maar weet het niet zeker.

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:13

twister42 schreef:
weet iemand of je met een netje wedstrijden mag rijden?

Nee, je kan vrijstelling krijgen voor het losrijden met netje, maar de wedstrijd zelf moet je zonder netje rijden.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:45

Banjer doet in het voorjaar ook met haar hoofd schudden... het is bij haar vermoedelijk een pollenallergie... onze oplossing: in de binnenbak rijden... Lachen

Het laten onderzoeken... heb ik zeer zeker aan gedacht, maar zolang het niet erger wordt laat ik het niet doen... stalgenootje heeft het ook laten doen, 400-500 euro uitgegeven aan (bloed-)testen... en er is niks uit gekomen...

CynPerfect

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:40

Maar het valt me op, als ik de reacties op dit topic zie,
hoe verschillend mensen denken waar het aan ligt.