Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 09:27

Even lekker uit haar panty... zeggen we dan :)

Hier toch ook weer iets harder gevroren als ik graag het zand in de paddock zie, maar ik kreeg de bonken nog kapot met lopen, dus dat zal Boon dan ook wel lukken.
De elastieken van mijn hooiroosters moesten ook weer even 'ontdooien' en de sluitingen gingen ook wat moeizamer. Daar had ik met de droge vorst weer geen problemen mee.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 10:59

Ja, gisteren avond voelde ik al dat de grond van de paddock weer aan het bevriezen was. Wat zou ik met dit weer toch ook graag warm water hebben op stal, maar helaas de waterkoker draait overuren hier.

Zijn jullie oudjes al klaar voor oud en nieuw? Die van mij blijven buiten, of ja, ze mogen kiezen binnen of buiten zoals ze altijd gewend zijn. Vanavond hou ik ze via de camera even in de gaten maar ik verwacht niets geks. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 11:18

Ik heb ze altijd op stal gehad ook zonder het wolvenprobleem. Vroeger werd er aan de overkant nogal vuurwerk afgestoken en niet zelden heb ik de volgende dag de restanten op en rond de stal gevonden. Ik hing zelfs een winddoek in de dakgoot zodat er niets per ongeluk door de open bovendeuren* zou vliegen en de boel in de fik zou gaan.
*op stal staan is geen probleem hier, maar dichte bovendeuren gaf veel onrust.

Overigens hing ik dat doek ook op als het erg sneeuwde, want dan waaide de stuifsneeuw niet de stallen in of op de grond er voor en konden de paarden veilige naar binnen zonder glijpartijen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 11:20

Oh dat zou ik ook niet prettig vinden als er resten rond de stal liggen. Ik zou ook bang zijn voor brand... Gelukkig staat die van mij niet echt in de buurt van het vuurwerk en dus ook nooit vuurwerk rondom stal/paddock/weide gevonden.

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 11:36

Hier valt het nog mee. Voornamelijk carbid nu maar daar reageren ze gelukkig niet zo op. Net de 19 jarige nog even in de bak gereden en dat ging allemaal nog rustig. En dan zometeen met Showtime en een vriendin nog even naar het bos om het jaar af te sluiten.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 11:39

Deze foto maakte mn zusje net.

Hier blijven ze wel buiten.
Maar we zullen wel om 12 ook buiten zijn.
Afbeelding

Afgelopen dagen werd al redelijk wat geknald.
En carbidschieten is natuurlijk ook een dingetje...
Je hoort sws de knallen uit Nederland.
En dan zitten er Nederlanders op 1 km afstand die ook carbidschieten schieten(en gister ook al... onze ramen trilden erover |o )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 11:43

Dat zijn idd hele harde knallen.
Hier hebben ze nu het fietstunneltje weer gevonden....
Daar wil je ook niet doorheen momenteel ;(

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-25 12:10

Sakyr blijft ook buiten op de paddock met schuilstal, al denk ik niet dat hij die vaak gebruikt.

Staleigenaar is buiten rond middernacht, vorig jaar is alles goed gegaan. Ik verwacht geen gekkigheid, alle buren hebben ook paarden, er wordt dus weinig afgestoken door de directe buren.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 12:41

Hier stonden ze net vuurwerk richting de paarden te gooien. Boos ben ik niet zo heel snel maar heb ze deze keer met stemverheffing weggestuurd. Vreselijk vind ik oud en nieuw om deze reden. Herten zijn hier ook helemaal van slag, je ziet ze af en toe in paniek over de weides rennen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 12:49

Hier is iig alles klaar voor de nacht. Om 12 uur ga ik ook altijd naar buiten om er bij te gaan staan, maar door het hooi eten zijn ze wel rustig.
Gelukkig hier weinig wandelend volk, wat langs komt heeft meestal 'wielen' :) .

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 13:39

@ Es_Ther, wat bijzonder dat jullie even oud zijn!
En DubbelFun samen 100 jaar oud, gave mijlpalen zo <3 En té fanatiek met op pad gaan is ook wel een dingetje ja. Wel goed teken als ze zich zo goed voelen!
@ Zilfstar, geen slokdarmverstopping meer gehad hoop ik? Wat bizar dat Friezen helemaal niet zo oud worden over het algemeen, dat wist ik niet. Dan doet jou oude man het super goed eigenlijk!
@ Sanet, toch wel bijzonder dus, een Fries van die leeftijd en die ook nog mee gaat op buitenrit <3 Heel waardevoil!
@ Somebitch; Wat fijn dat de astma onder controle is en de dierenarts tevreden was. Hopelijk went hij snel na de gebitsbehandeling. Een opluchting dus, hij kan wel weer even mee :(:) Snap je gedachten en angsten wel hoor, ik heb ook vaker dan eens gedacht dat het klaar zou zijn…
@ Blink8 wat een knapperd, zo parmantig dat hij staat <3
@ Queelens; wat fijn dat je weet wat de waarschijnlijke oorzaak was en fijn dat het nu beter met hem gaat!
@ Maddy, die leeft zijn boosheid er goed uit zo :))

@ Sachertorte dan vind ik je nog lief dat je ze alleen met een stemverheffing hebt weggestuurd. Gericht naar dieren gooien haalt bij mij echt het slechtste naar boven en ze zouden echt pijn hebben als ik ze te pakken had gekregen :o

Hier net al hele clubjes jongetjes met rugzakjes die door de wijk trekken. Mijn kat is niet zo heel happy. Ik was juist zo trots dat tot vanmiddag het super goed ging met hem, ook afgelopen nacht waar al veel werd afgestoken en hij toch op bed bleef liggen.

Op stal valt het wel mee, maar ze zijn al een lange tijd onrustig. Ze willen niet naar achteren in de paddock, dus alle hooibakken al naar voren gehaald. Ze staan dus eigenlijk op een 3x3 stukje voornamelijk omdat ze in hun broek poepen := (kunnen wel de hele paddock gebruiken). Ik geef ze vanaf begin december supplementen en heb vanmorgen bij mijn grote een halve Zenn Flash spuit toegediend. Ze staan nu rustig te eten zag ik. De doffe knallen wennen ze wel wat aan, maar nu al het knetter en gil spul eruit komt is het minder grappig. Afgelopen 2 jaren waren ze minder gestrest de dagen vooraf volgens mij. En rende mijn grote ook minder rondjes door stal dan de jaren ervoor. Ik hoop dat het weer zo gaat, dat ze aardig rustig blijft, maar ik ben een beetje bang voor een overload aan vuurwerk 'want de laatste keer' -O- -O-

Alles komt einde middag naar stal. Normaal staat alles 24/7 buiten, maar met oud & nieuw zetten we alles binnen met licht aan en radio. Om 11 uur gaat een stalgenoot naar stal voor een controle en om de deuren te sluiten en rond half 2 komt een andere weer checken en deuren openen. Tussentijds hebben we camera’s om ze in de gaten te houden.

Wat zal ik blij zijn als het voorbij is….

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 13:42

Zembla heeft vannacht en vanaf vanochtend tot nu nog geen proppen gemaakt *\%/*
Denk dat het toch gewoon wennen is gezien het soms wel en heel vaak geen proppen zijn! :) Ik zie hem ook sneller en meer hooi eten. :)

Ik vrees ook voor een overload aan vuurwerk gezien het vuurwerk verbod, naja vandaag het ergste, morgen wat minder en dan is het gelukkig weer klaar. Hopelijk zijn de paarden vanaf morgen ook weer een stuk minder gestresst Trancreda :)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 13:47

Gelukkig geeft Peri niet zo veel om knallen. Die gaat vanmiddag op tijd mee naar binnen en dan komt het goed. Ze staan wel aan de rand van een dorp en de buren hebben denk ik ook wat vuurwerk maar dat loopt altijd wel los.

Het jongere paard kan totaaaaal niet tegen vuurwerk. Op de vorige stal in de polder vlak bij een dorp kon ik vanaf kerst tot ergens 5 januari niks met hem omdat het weg van de kudde blinde paniek was. Die staat nu gelukkig afgelegen in het bos en daar is niks aan de hand. Daar heb ik gisteren nog mee in het bos gewandeld.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 13:52

Zo sneu dat ze zo van slag zijn he. Wel fijn dat hij nu op een rustigere plek staat!

Ik heb vorige week nog een wandeltje gedaan de ochtend vroeg, maar ze zijn al weken heel alert buiten en gaan het liefst het erf niet mee af. Gisteren en vandaag haal ik ze ook niet uit de paddock. Normaliter zet ik ze even in de losgooibak om te scharrelen, of wandelen op erf, maar daar staan ze ook alleen maar gespannen te staren, dan staan ze in hun eigen paddock met lekker hooi beter :)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 14:55

Hier gaat het opzich.
Je ziet ze wel een reactie geven op de knallen.
Maar ze zijn niet zo dramatisch als jiske(mijn hond).

Ik vind het wel extreem fijn om te zien hoe layka nu haar beste beentje voor zet en de jonkies leert dat het niet zo dramatisch is allemaal.
Normaal staan ze wel verspreid te slapen, gewoon omdat het kan....
Nu staan ze toch voornamelijk met zn 3en

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 15:32

Ik zal ook blij zijn als het over is, al vrees ik wel dat het dit jaar langer na blijft knallen omdat iedereen veel meer gekocht heeft.

Voor hoeveel zal er dit jaar verkocht worden?? Vorig jaar 118 miljoen.
Ik gok op 200 miljoen |( Hoeveel nuttigs hadden 'we' daar niet mee kunnen doen...

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 15:40

Hier is het nog vrij rustig met knallen, al heeft mijn man al wel 2 jonge jongens aangesproken omdat ze rotjes in de sloot langs de paddock aan het gooien waren. Nog maar eens uitgelegd dat ze het weg moeten houden van dieren....
Carbid begint nu wel te komen en dat zijn toch wel flinke knallen.
Vanavond gaan we iets na half 12 naar ze toe, zetten ze vinden met eten en lampen aan. Blijf net zolang bij ze tot het ergste voorbij is en ik niet meer 'nodig' ben als steuntje.
Zal toch blij zijn als het allemaal voorbij is weer, ook beetje bang dat het heftige gaat zijn vanavond dan anders. We gaan het zien

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 16:46

Hier vanochtend om half negen al even buiten geweest, en net voor twaalven nog. Toen was het carbidschieten al begonnen, maar daar was ze gelukkig niet onder de indruk van :+
Als ze gericht vuurwerk gaan gooien ben ik ook niet meer van het stemverheffen :(

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 17:18

Het was hier best glad op het pad naar de paddock vanochtend. Dus hoop gedoe. Eerst strooien, toen slepen, heel voorzichtig paarden eruit.
Er komt op oudejaarsdag hier ook altijd een hardloop wedstrijd langs. Dus rond 12uur is de boel weer naar binnen gegaan. Wel jammer, qua weer hadden ze best wat langer buiten kunnen staan. Morgen 19mm regen, begint lekker dat 2026 :D

Er zijn vieze harde knallen hier af en toe, Best wat carbid ook. Maar ik verwacht nog veel meer later op de avond. De radio staat net wat harder dan normaal en dan wachten we maar weer tot het voorbij is.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 17:36

Ja vanochtend was er hier ook een regenbui wat de grond flink glad had gemaakt..

Nou het is donker en het vuurwerk hier al echt begonnen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 19:41

Gelukkig ligt mijn stal vrij vuurwerk-arm en zijn die 2 van mij eigenlijk altijd rustig. Vooral Kato de pony. Die zou je zo tussen t vuurwerk kunnen rijden. Om 23:00 gaan er nog mensen een voerbeurt doen, deuren en luiken zijn dicht, lichten aan en om 1:00 wordt er weer gechecked. En op t erf staat ook een huis met studenten. Gelukkig heeft Jippe geen verstopping meer gehad en eet zijn slobbers weer goed. De nieuwe balen zijn inderdaad een kort gesneden hooi, tweede snede en Jippe lijkt t beter weg te krijgen dan t lange voordroog. Minder proppen gevonden in elk geval en minder ‘over’ wat naar de pony gaat. Fingers crossed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 19:59

Geen verstopping meer en mooi dat het hooi bevalt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 20:42

DubbelFun schreef:
Dat zijn idd hele harde knallen.
Hier hebben ze nu het fietstunneltje weer gevonden....
Daar wil je ook niet doorheen momenteel ;(

Ja hierook! Echt ik fiets dan wel om hoor,wat een rotzooi lag er ook in!

Paarden waren op zich rustig,heb ze bij elkaar gezet en het komt vast wel goed.
Kelly was wel wat aan het mieren met haar eten, geen idee waarom ze het niet goed wilde.
maar ik zie ze morgenvroeg wel weer,hoop dat ze dan weer normaal eet :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 09:56

Hier zijn de paarden de nacht ook goed doorgekomen al had Jasmijn duidelijk niet gelegen. Een paar knallen van de buren schuin aan de overkant die onze kant op kwamen en wat siervuurwerk wat verder weg.
Vandaag hou ik de track maar even dicht en gezien het weer zullen ze toch wel veelal in de schuiltent staan.
Jasmijn tenminste ook haar regendeken-met-liner maar aangedaan.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-26 09:59

Fijn Somebitch en Zilfstar dat jullie zorgen voorbij zijn.

Sakyr en de andere pony's waren na middernacht wel wat onrustig, maar geen vervelende dingen gebeurd gelukkig.

De beste wensen allemaal, dat we een mooi jaar met onze oudjes mogen hebben en nog lang van ze mogen genieten. <3