[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

blizzart

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 18:44

Ik heb 2 x 195

In donkerblauw en Witt grijs
Met hals en buikflap

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 20:41

*Kruipt onder de meeleessteen vandaan*

De meeste van de vragen die ik heb/had worden vaak al beantwoord hier terwijl ik mee koekeloer, maar ditmaal laat ook ik toch ook een keertje wat van me horen. Ik kom er namelijk niet meer goed uit en wordt een beetje gek van de tegenstrijdige info op de verkoopwebsites.

- Voor mijn 6-jarige hengst (kruising PRE/Fries), flink gespierd en rechthoekig gebouwd, zoek ik de juiste maat. Eerder had hij een deken in de maat 185, maar nu twijfel ik of ik voor een 195 moet gaan. Hij heeft een enorm brede schouderpartij, en is een stuk gespierder geworden. Ook heeft hij een flinke hals, en bij zijn vorige deken konden de bovenste twee sluitingen bijvoorbeeld al niet dicht (die had ik toen maar gewoon afgeknipt). Of loop ik dan het gevaar dat de deken te lang gaat worden vanwege zijn relatief korte rug?

- En indien je je in het bovenstaande herkent, welk deken gebruik jij? Ik had voorheen de Rambo *nogwat* maar die ligt inmiddels in reepjes in de prullenbak.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:39

Mijn haf ik ook kort en breed. Zou qua ruglengte 175 moeten hebben maar heb standaard 185 omdat de breedte te compenseren.
Werkt hier prima.

Ik heb een Rambo Sweet Itch hoody maar die van mij heeft een korte hals waardoor het past. Als ze een wat langere hals had gehad, kan hier de deken ook niet dicht. Nu kan ik wat omhoog schuiven.

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:50

Hallo!

Ik heb een heel aantal pagina's gelezen, maar het waren er wel heeel erg veel!
Ik heb namelijk het volgende probleem nog niet voorbij zien komen!
Mijn merrie is momenteel drachtig. Staat al twee jaar stil in verband met blessures en kreeg dus weinig krachttoer wel veel weidegang en rijk ruwvoer. Dat leek naar eczeem niet te verergeren. Ze staat april-november permanent onder de deken en dan is de jeukmbeheersbaar. Ei de zomer heeft ze nog weinig manen over maar als de deken op blijft krabt ze zich niet open.

Maar nu met die kleine op komst moet ze straks wat rijker aan het krachtvoer. Wij voeren de merries dan altijd naast basisbrok mare and foal van Bonpard.
Ik zit nu nog te denken aan een detox maar wel iets wat de ontwikkeling van het veulen absoluut niet mag hinderen natuurlijk!

Zijn er meer mensen met dragende/zogende merries icm zomereczeem?

Groetjes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 22:04

Als ze in goed en veel gras staan is brok echt niet nodig.
Pas als de veulens ouder worden en de voedingswaarde van het gras sg neemt.
Mijn merrie heeft geen eczeem,wel gevoelig voor suikers en die voerden we dus pas einde weideseizoen bij.
Zou dus kijken of het allemaal wel nodig is..
Detox zou ik nu niet gaan doen.
Er veranderd zoveel als ze drachtig zijn en als ze later het veulen zogen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 22:22

Detox bij drachtige merrie wordt echt afgeraden. Niet doen dus!

Wat de merrie extra nodig heeft zijn bepaalde vit/min en eventueel eiwitten. Die eiwitten kan je wel voeren op het oog, zowel van merrie als veulen. Een fijne eiwit is gemicroniseerd lijnzaad. Maar ook bepaalde (veganistische) eiwit moeders waar sporters shakes van maken kan je prima aan je paard voeren.

Als vervanger van merriebrok is pavo podo care een optie. Rond de 75 gram per dag geven.

De behoefte van een merrie neemt in de laatste 3 maanden van de dracht toe, en vanaf dat het veulen 3 maanden is weer af. Na de geboorte verdubbelt de behoefte ongeveer.

Niets geven is echt onverstandig en behoorlijk achterhaald :o

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 22:28

cijsalover schreef:
welmoed__ schreef:
Ik heb hem en vind hem erg fijn!
Minder stug als de Rambo deken vind ik.

Goed om te horen! Is het echt stof en schuift 'ie of valt dat mee?

Bij mij niet, maar elk paar is daar verschillend in natuurlijk

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 22:42

Caily schreef:
Detox bij drachtige merrie wordt echt afgeraden. Niet doen dus!

Wat de merrie extra nodig heeft zijn bepaalde vit/min en eventueel eiwitten. Die eiwitten kan je wel voeren op het oog, zowel van merrie als veulen. Een fijne eiwit is gemicroniseerd lijnzaad. Maar ook bepaalde (veganistische) eiwit moeders waar sporters shakes van maken kan je prima aan je paard voeren.

Als vervanger van merriebrok is pavo podo care een optie. Rond de 75 gram per dag geven.

De behoefte van een merrie neemt in de laatste 3 maanden van de dracht toe, en vanaf dat het veulen 3 maanden is weer af. Na de geboorte verdubbelt de behoefte ongeveer.

Niets geven is echt onverstandig en behoorlijk achterhaald :o

Thanks !
Nee ik ben ook
Absoluut geen voorstander van niets bijvoeren bij dragende en zogende merries dat is wat mij betreft ook geen optie. Het is even afwachten hoe de jeuk zich ontwikkelen gaat. Als ze niet drachtig was had ik een detox geprobeerd dit jaar om te kijken of dat de klachten wat verminderd.
Ik zal me eens wat verdiepen in samenstellingen van merrie brok en supplementen. Voorjaar en zomer was nog zo ver weg elke keer je knippert 2 keer met je ogen en er is weer een seizoen voorbij

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 22:53

Kijk eens naar de Cavalor Nutri Grow. Dat is een vitaminen/mineralen korrel waar voor een drachtige merrie alle belangrijke stoffen inzitten en belangrijk zijn om op te nemen vanaf de laatste 5 maanden van de dracht. Dit kan je toevoegen aan je huidige voer zodat je het voer waar ze het nu goed op doet niet hoeft te veranderen. Alleen even in de gaten houden of ze extra eiwitten nodig heeft, kan je eventueel (deels) toevoegen waar nodig met bijv Probreed.

Hier de deken vandaag ook weer op gedaan. Ben heel benieuwd hoe het nu op de nieuwe stal zal gaan met onverpakt hooi ipv voordroog en minder kilo’s, maar wel meer verdeeld over de dag + altijd toegang tot stro om te knabbelen.
Afbeelding

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 00:02

Serenity350 schreef:

De meeste van de vragen die ik heb/had worden vaak al beantwoord hier terwijl ik mee koekeloer, maar ditmaal laat ook ik toch ook een keertje wat van me horen. Ik kom er namelijk niet meer goed uit en wordt een beetje gek van de tegenstrijdige info op de verkoopwebsites.

- Voor mijn 6-jarige hengst (kruising PRE/Fries), flink gespierd en rechthoekig gebouwd, zoek ik de juiste maat. Eerder had hij een deken in de maat 185, maar nu twijfel ik of ik voor een 195 moet gaan. Hij heeft een enorm brede schouderpartij, en is een stuk gespierder geworden. Ook heeft hij een flinke hals, en bij zijn vorige deken konden de bovenste twee sluitingen bijvoorbeeld al niet dicht (die had ik toen maar gewoon afgeknipt). Of loop ik dan het gevaar dat de deken te lang gaat worden vanwege zijn relatief korte rug?

- En indien je je in het bovenstaande herkent, welk deken gebruik jij? Ik had voorheen de Rambo *nogwat* maar die ligt inmiddels in reepjes in de prullenbak.

Gewoon een hoop bestellen. Verschillende merken en maten. Elke maat van een merk valt weer anders dus als je paard een lastige maat heeft weet je het nooit. Ik heb 6 dekens besteld in 2 verschillende maten en er was er maar eentje die goed past. Nu heb ik een kleine dus maakt 10cm verschil in lengte heel veel uit.
Je kan bij bv Agradi gratis bezorgen en ook weer gratis retour doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 07:42

Ik denk dat mijn bericht niet duidelijk was.
Ik heb het over brok.
als in krachtvoer..daar zou ik bij goed en veel gras niet voor kiezen.
een vitaminesupplement is voor mij wat anders.
:j

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 08:05

Bij mijn rsih wordt de hals te krap :+ ze krijgt een dikkere nek schijnbaar van de spieren haha.
Hij blijft verder gelukkig nog goed zitten maar viel me echt op zo na een winter.
Ze schuurt nog niet verder gelukkig!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 08:08

Dat vind ik niet zo netjes. Meet liever je paard goed op of kijk of je even iets kunt lenen ter referentie.
Dat lukraak maar bestellen en terugsturen is een enorm probleem.

casperzazoe schreef:
Serenity350 schreef:

Gewoon een hoop bestellen. Verschillende merken en maten. Elke maat van een merk valt weer anders dus als je paard een lastige maat heeft weet je het nooit. Ik heb 6 dekens besteld in 2 verschillende maten en er was er maar eentje die goed past. Nu heb ik een kleine dus maakt 10cm verschil in lengte heel veel uit.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 08:17

Dan moeten ze maar de afmetingen online zetten :j

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 09:32

Hier sinds 3 dagen eindelijk de deken op. Het is de Bucas geworden, helaas ook 2 keer moeten terugsturen ondanks correct opmeten van de pony zoals het op de website stond aangegeven... vervolgens was de bijgeleverde buikflap formaat postzegel. Mijn pony is buikig maar zeker niet te dik, maar die kwam zo ongeveer tot halverwege haar buik.
Dacht ik ergens een losse buikflap voor sweet itch te kunnen bestellen, krijg ik de buikflap van de BuZz off thuisgestuurd... Verkeerd gelezen door mij, maar zijn de sweet itch buikflappen nergens los te kopen?
Ik was er helemaal klaar mee en heb nu die buzz off buikflap er maar aan gezet, wilde de pony inmiddels wel eens onder de deken hebben voor het te laat was

Anyway, hij past.

Afbeelding

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 10:49

casperzazoe schreef:

Allereerst, gefeliciteerd! (Kadootje achter je naam betekend jarig toch? O:) )

Heel veel in 1 keer bestellen voelt niet zo prettig, omdat ik tot nu toe ervaren heb dat het behoorlijk lastig is ze echt gloednieuw schoon te houden en ik ze wel netjes wil inleveren als het niks is. Daarnaast heb ik maar een klein inkomen, dus een groot bedrag in 1 keer betalen is nogal een "gok". Zeker omdat ik bang ben dat ze niet schoon genoeg ingeleverd worden en je daardoor misschien je geld niet terug krijgt. Of zie ik nu teveel beren op de weg?

Ninx schreef:
Dat vind ik niet zo netjes. Meet liever je paard goed op of kijk of je even iets kunt lenen ter referentie.
Dat lukraak maar bestellen en terugsturen is een enorm probleem.

Ja, voorheen stond mijn paard nog bij de fokker, en kon ik dus inderdaad heel makkelijk van alles er even op gooien om te passen. Nu kan ik helaas niet zo makkelijk even aan een deken komen, ook ivm dat veel stallen hier om me heen met een beetje gelijkend paard op slot zitten, maar ik kan me wel vinden in je tip.

Heb mn kerel opgemeten, en hij is dus echt vierkant haha. 165 onderlengte, net als de schofthoogte. 145 bovenlengte, waardoor ik dus in de maattabellen geen passend model kan vinden.

MarliesV schreef:
Mijn haf ik ook kort en breed. Zou qua ruglengte 175 moeten hebben maar heb standaard 185 omdat de breedte te compenseren.
Werkt hier prima.

Ik heb een Rambo Sweet Itch hoody maar die van mij heeft een korte hals waardoor het past. Als ze een wat langere hals had gehad, kan hier de deken ook niet dicht. Nu kan ik wat omhoog schuiven.

Mijne heeft ook een korte hals, dus als ik het zo lees dan denk ik dat ik inderdaad gewoon voor een iets langere ga (195) zodat ik het brede op kan vangen met de extra lengte. Zoals ik al schreef, eerder had hij 185, maar omdat hij nu toch wat breder is ga ik voor de 195.

Dankjuliewel voor het meedenken, ik ga een gokje wagen. Ik zal nog even laten weten hoe de zoektocht afloopt, dan heeft iemand anders er hopelijk ook weer wat aan. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:49

Wat doen jullie als het paard met de eczeemdeken niet meer herkent wordt en door de draad gejaagd wordt :\ ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:12

stom is dat he,sommige paarden hebben dat.
bij ons nooit gezien gelukkig.
maar haal de deken er af en ga even bij alle amdere paarden langs en laat ze er aan snuffelen.
wrijf even over ze heen zodat het niet meer eng is :j

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:55

Humpiedumpie schreef:
Wat doen jullie als het paard met de eczeemdeken niet meer herkent wordt en door de draad gejaagd wordt : ?

Hier ook last van gehad, ze werd achterna gerend en zo de track op gestuurd. Was ook een nieuwe deken dus rook waarschijnlijk ook ineens heel anders.
Heb hem een dagje los op stal laten liggen. Daarna buiten terwijl ze in de groep stond de deken op gedaan. Helemaal geen problemen meer daarna.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:28

Unseen schreef:
Hier sinds 3 dagen eindelijk de deken op. Het is de Bucas geworden, helaas ook 2 keer moeten terugsturen ondanks correct opmeten van de pony zoals het op de website stond aangegeven... vervolgens was de bijgeleverde buikflap formaat postzegel. Mijn pony is buikig maar zeker niet te dik, maar die kwam zo ongeveer tot halverwege haar buik.
Dacht ik ergens een losse buikflap voor sweet itch te kunnen bestellen, krijg ik de buikflap van de BuZz off thuisgestuurd... Verkeerd gelezen door mij, maar zijn de sweet itch buikflappen nergens los te kopen?
Ik was er helemaal klaar mee en heb nu die buzz off buikflap er maar aan gezet, wilde de pony inmiddels wel eens onder de deken hebben voor het te laat was

Anyway, hij past.

[ [url=m/ztCxrb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ben benieuwd hoe deze deken bevalt.
Overweeg deze ook aan te schaffen voor mij mini heb het idee dat deze wat luchtiger is met warme dagen, dan de rsih die hij nu om heeft.
Maar vind maten idd ook lastig elk merk valt weer anders.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:57

@Serenity: Ik heb in Haren evt wel een 195 Sweet itch te passen. Ligt nu ter reparatie bij mijn moeder, maar als hij af is...

Hier heeft meneer vanaf vrijdag zijn stoffen eczeemdeken weer op. Het is niet anders. Zijn Sweet Itch was kapot, maar valt nog te repareren. Was alleen wel vies, dus wilde het mijn moeder niet aandoen om dat in huis te halen. Nu, buiten, gaat het wel :Y)

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:39

Sting schreef:
@Serenity: Ik heb in Haren evt wel een 195 Sweet itch te passen. Ligt nu ter reparatie bij mijn moeder, maar als hij af is...

Hier heeft meneer vanaf vrijdag zijn stoffen eczeemdeken weer op. Het is niet anders. Zijn Sweet Itch was kapot, maar valt nog te repareren. Was alleen wel vies, dus wilde het mijn moeder niet aandoen om dat in huis te halen. Nu, buiten, gaat het wel :Y)

Oh wow, dat zou helemaal perfect zijn. Ik woon tegen Haren aan (de Oosterhaar-zijde) dus dat is letterlijk om de hoek. Ik stuur je een PB-tje voor de details!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 17:01

Het ging een paar pagina’s geleden over Glucose Support en Gluco Balance.
Ik voer nu sinds een paar dagen Horseflex Glucose Support aan mijn Welsh merrie en sindsdien heeft zij behoorlijk diarree... hebben meer mensen dit ervaren of leg ik een verkeerde link en heeft ze de dunne mest toch van iets anders? Er is verder niks veranderd in haar voer- of leefpatroon.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 18:50

ook geen nieuw of ander pak hooi open?
niet even op het gras gestaan?

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:22

ellepel schreef:
ook geen nieuw of ander pak hooi open?
niet even op het gras gestaan?

Hmmm nee volgens mij kwam het nieuwe pak hooi toen ze al net aan de diarree was... Zeker niet op het gras gestaan, tenzij ze ontsnapt zijn maar daar had ik niks over gehoord.