Röntgen van rug laten maken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:34

poes schreef:
Janneke: jij drukt hier net zo hard je mening door over dat bovenlijnsyndroom als anderen hun mening?

Ja hoor, en met plezier.
Citaat:
Geen enkele DA benoemt dit.

Klopt.
Zie het verhaal van dierenarts Karin Leibbrandt.

Citaat:
Maar als een ander de mening van de DA in twijfel trekt, verdedig je weer de DA. Ik vind dat wel verwarrend.

...dat gebeurt vaker, dat ik mensen verwar.
Ik denk niet dat 'zwart - wit' is. Ik denk wat de DA gisteren schreef, wat meneer Tom zei en mijn vermoeden van het bovenlijnsyndroom - dat dat zijn stuk voor stuk "verhalen" zijn...
(twee DA 's die echt hands on gewerkt hebben en een vermoeden van bokker J)
... verhalen die 'elkaar niet bijten', zij het dat de verhalen (reuze menselijk) op details her en der wat verschillen.

poes

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:35

Sorry als je het al ergens beschreven hebt, wat is dat bovenlijnsyndroom precies?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:40

Kan me wel voorstellen dat een deken wel veel kan doen in dit weer. Hou er rekening mee dat paard net paar weken boxrust gehad heeft, en nu in bar koud weer de hele dag buitenkomt, kan best dat rugspieren daarvan verkrampen (heb hier ook eentje die echt niet zonder deken kan in de winter, was zelfs eventjes onregelmatig erdoor). Is nu ook niet het ideale seizoen om een paard te beoordelen, de lente kan ook wonderen doen.

Die opmerking van dat bekken, dat zou ik nog es navragen, nooit van gehoord. Trouwens, een scheef bekken moet ook geregeld losgemaakt en behandeld worden, hier pensionpaard die dit heeft. Paard wordt behandeld door chiropractor, en de eigenares krijgt zelf oefeningen mee om zelf te doen. Hopelijk doet je osteo dat ook.

@Janneke2, ben ook benieuwd naar dat bovenlijnsyndroom
Laatst bijgewerkt door hwn op 28-02-18 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:40

poes schreef:
Sorry als je het al ergens beschreven hebt, wat is dat bovenlijnsyndroom precies?

Ik heb dezelfde vraag...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 21:58

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 23:16

De FB pagina van Karin Leibbrandt (4 dimension dressage) geeft ook veel informatie.
Jeroen Duenk heeft als osteopaat een en ander op zijn website staan.
En dan is er de groep 'equicare plus', volgens mij ook een fb pagina als website.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-18 13:22

Iemand ook ervaring met raindrop (oliën)?

Limo staat kandidaat voor iemand die raindrop aant leren is. Volgens haar docent is limo het enige interessante aangeboden paard tot nu toe.

Misschien is dat ook het proberen waard?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:26

Ach nee joh, gewoon dat paard goed gaan trainen onder deskundige begeleiding. Hoe beter en zekerder jij ermee omgaat hoe fijner hij zal worden in de omgang.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:03

Ooit eens gedaan, gewoon om te zien of het iets deed. Niet echt verschil gemerkt. Nu ja je gaat er ook niets verkeerd mee doen maar ik zou daar mijn hoop niet op leggen. Goed trainen en goede begeleiding is veel meer waard!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:28

Samen met iemand die echt verstand van revalidatie en blessure preventie heeft een plan en schema opstellen en daar je tijd en energie in steken.
Zelf zou ik dan ook geen updates plaatsen, jullie gaan een zwaar traject in waar hoogstwaarschijnlijk eerst heel veel obstakels te overwinnen zijn, dat dier lijkt zo vast in dat bekken dat hij daar echt wel pijn aan krijgt als je dat los gaat werken en dan denkt toch iedereen er een kreupelheid in te zien, maar daar moet je doorheen voor het beter wordt.
Ik denk dat het alleen kan lukken met echt goede regelmatige hulp die jullie door die moeilijke periode heen kan helpen.
Zoek je elke keer het punt op waar hij moeite mee heeft, maar kom je er niet doorheen dan wordt het vastzitten alleen maar erger en dat zie je bij twijfel of als je niet 1 plan aanhoudt.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:19

Raindrop heb ik ooit ook eens gewonnen en laten doen bij men paard. Eerlijk gezegd merkte ik er geen verschil in en het gaf allemaal vieze plekken op mijn paard die er dan nog niet eens zo makkelijk af gingen (op een wit paard wordt dat echt snel van dat goor zwart lol)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:09

Bij de mijne hebben essentiële oliën zeker geholpen ter ondersteuning. Meer dan dat doen ze ook niet, ze ondersteunen maar genezen niet. Hij kan prima proefkonijn zijn, dan leert hij nog eens iets bij en wordt hij mss makkelijker bij andere behandelingen van vreemden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-18 20:28

Hoe meer vreemden hoe beter :')

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:45

Zeker, laat hem maar lekker bepotelen door vreemden haha

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 04:44

Ik lees al een tijdje stilletjes mee maar ik vind dat je goed bezig bent :) fijn dat je gewoon met hem aan de slag kunt, natuurlijk is het belangrijk om goede begeleiding te vinden maar ik kan je aanraden om de video's 'jack's diary' van stacey westfall eens te bekijken. Ze heeft het hele beleerproces van een van haar paarden gefilmd en legt heel goed uit wat ze doet en waarom. Het is weliswaar western maar ik vind haar manier van beleren en omgang heel fijn en ik denk dat je de meeste paarden een hele mooie basis kunt geven op deze manier. Wil niet zeggen dat het de enige manier is, in tegendeel, maar misschien kun je er wat dingen uithalen :j
Linkje naar aflevering 1:

https://youtu.be/QBiv66nAvj4?list=PL1sV ... EpRE0-jEzy

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 20:27

Kleine update over het bloedonderzoek.
Er is voornamelijk onderzocht op spierenzymen, vitamine E en selenium

Spierenzymen waren goed
Vitamine E te laag
Selenium te hoog

Dat van de twee laatste vond de dierenarts een beetje vreemd.
Ze zei dat het door de vitalbix zou kúnnen komen, maar dat is niet zeker. Kan ook zijn dat Limo iets mbt de vitamine E niet goed opneemt.

Ik moet vitamine E gaan bijvoeren.

Het verslag krijg ik ook nog per mail gestuurd.

Edit:
Dit onderzoek is ná actief zijn gedaan. (Na het longeren voor kreupelheidsonderzoek)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 23:06

Even research gedaan

- Liquihorse relax:
Selenium, E8 (natriumseleniet) 6,6mg/L
Vit. E, 3a700 (all-rac-alpha-tocopherylacetaat) 4.950 mg/L
Magnesium 92gr/L (magnesiumoxide)

- Vitalbix daily compleet
Selenium 3mg/KG
Vitamine E 2.500mg/KG
Magnesium 20gr/KG (magnesiumoxide)

- Basiskorrel aveve
Selenium 0,40mg/KG
Vitamine E 100mg/KG
Magnesium 4mg/KG

Het teveel aan selenium nan dus niet van dit voer komen gezien er hier maar zeer weinig in zit.

Heb dierenarts voorgesteld beide even te stoppen met geven en eind van de maand bij de inentingen opnieuw het bloed te testen.
Weet niet hoeveel te hoog het selenium is, maar kwam via google op een topic terecht en daarin werd gezegd dat te hoog selenium zeer slecht is (giftig).

Edit: samenstelling basiskorrel aveve toegevoegd (als dit het voer is wat stalbaas geeft, maar dacht van wel).

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 00:28

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 01:23

Esther_r20 schreef:
Ik ging even googlen op selenium uit nieuwschierigheid en kwam dit topic tegen wellicht heb je er iets aan
[MD] bloedonderzoek: selenium veel te hoog, vitamine e veel te la

Dat topic bedoelde ik ook in mijn bovenstaande berichtje :')

Maar als ik zo kijk naar wat limo krijgt lijkt me straf als het selenium te hoog is door het voer.
Dan blijft de bodem nog over van de paddock. Maar hoe kan dat getest worden?

En waar zóu het nog vandaan kunnen komen?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 01:39

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 01:46

Betwijfel ik sterk gezien de boer weet dat het voor paarden is. Maar ik Kan het wel navragen aan de stalbaas. Maar de mais ging sowieso stopgezet worden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 11:50

Ik denk een goede dierenarts gevonden te hebben :)

De analyse van het bloedonderzoek
Afbeelding

Verder stelt de dierenarts voor om een voeradvies samen te stellen specifiek op Limo afgesteld.

Als je hier interesse voor hebt wil ik je wel een voedingsadvies samenstellen. Dit houdt in dat ik specifiek voor Limo ga berekenen hoeveel van welke grondstoffen (ruwvoer en krachtvoer, eventuele supplementen indien nodig) hij per dag mag eten rekening houdende met zijn energiebehoeftes en zijn specifieke problemen (stressy, tekort aan vitamine E, ...). Ik maak je dan enkele voorstellen. Hievoor heb ik wel zeker de samenstelling nodig van het krachtvoer dat hij nu krijgt alsook de exacte hoeveelheid (in kg) per dag die hij daarvan krijgt, daarnaast ongeveer de hoeveelheid hooi die hij per dag krijgt en eventuele andere supplementen en hun samenstelling.

lochsong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:20

Om een voeradvies samen te kunnen stellen is het allerbelangrijkste de waarden van het ruwvoer (hooi of kuil). Soms kan de leverancier je de ruwvoeranalyse geven. Let wel, elke partij kuil of hooi kan een andere analyse hebben.

Daarnaast zou het mooi zijn als je het water kunt laten testen.

Tot slot dan krachtvoer en supplementen.

Maar een voeradvies dat de ruwvoeranalyse niet als basis heeft zou ik geen geld aan uitgeven. En het gaat dus niet hoeveel kg je geeft maar vooral om wat er in zit qua vitaminen, mineralen, suikers, eiwitten etc.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:53

Super van je DA, maar dat werkt alleen als je ook je ruwvoer laat analyseren. Ik heb bijv. 2 soorten hooi (voordroog) gehad dit jaar, ene had 7% suiker, ander 15%, maakt heel veel uit. Ik weet wel een voordelig adresje voor beperkte analyse, maar in jouw geval zou ik toch ook het hooi op selenium laten analyseren, dan heb je echter direct een behoorlijk prijzige uitgebreide analyse (kan morgen via mijn werk wel richtprijzen vinden)

Edit: ik zie net dat Lochsong ongeveer hetzelfde post.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 13:58

Bedankt voor jullie reacties over het hooi ook.

Stalbaas hooit zelf weides dus alle hooi is van eigen grond. Verpakt in plastic ronde balen dus vermoed voordroog?
Ik weet ook dat het van verschillende velden komt dus ook niet elke baal hetzelfde is.

Waar kan water getest worden? Vind ik wel een.goede tip.