[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:25

Begin dan met een 1/8 tablet fabster, zorg er gewoon zelf voor, dat de bijwerkingen zo minimaal of zelfs helemaal niet aanwezig zullen zijn, door heel rustig te beginnen en vooral ook niet te snel te verhogen.

De bijwerkingen zijn er eigenlijk juist altijd, als er gelijk met hoge doseringen begonnen word, dus op deze wijze voorkom je het meeste..

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 16:23

Nou je bent niet de enigste , ik geef nu 8 dagen een kwart prascend , zou dus nu een halve moeten geven maar blijf toch nog even op een kwart, enigste bijwerking tot nu toe is dat na een half uur dat hij zijn pilletje heeft gehad hij in de wei alleen gaat staan en zich afzonderd van alles , maar ben er voor mezelf nog niet overuit wanneer ik een halve ga geven.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 17:37

Ik heb toen op advies van mijn da per 2 weken met 1/4 opgebouwd. Mijn paard heeft dan ook geen last van bijwerkingen gehad.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 18:54

Ik denk dan tich dat hij dan pijn in zijn buik heeft, Annick. Ik ga inderdaad maar heel rustig beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 18:57

Nee Fabster, dat hoeft niet perse pijn in de buik te zijn, paarden en pony's kunnen ook zo waus als een konijn op XTC ervan worden...

Zie je ook echt een glazige blik in hun ogen komen, had MiniMe na jaren nog last van.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:01

O jee, een stonede Leo. Hoop voor hem dat het wel een goeie trip is.... :+

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:24

Nou dat zou heel goed kunnen idd , of hij is een soort misselijk .
Hij heeft voor de rest niet veel syptome van Cushing , wel IR van vechtzucht gehad maar de waardes waren bij de laaste check helemaal goed, alleen die verdomde Tik ( headshaken) en dit is alleen als hij eet , maak niet uit wat , maar hooi is het ergste , tis echt om wanhopig van te worden :( , kort gras gaat wel goed , alles is gecheckt ook zijn tanden .maar ik lees dat Cynthiar pas met 2 weken verhoogde misschien dat ik dat ook ga doen , of ik blijf op kwart en kijk wat de test doet :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:45

Mien werd toen ik startte met 1/8e zo katswaus binnen het uur dat ik haar dat pilletje gaf, dat ik pas na 3 maanden ben gaan verhogen. Gewoon lekker doen waar je jezelf het prettigst bij voelt en nog veel belangrijker paard lief goed op gaat en vooral niet gaan overhaasten omdat een ander dat zegt.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:53

ohjajoh6 schreef:
Mien werd toen ik startte met 1/8e zo katswaus binnen het uur dat ik haar dat pilletje gaf, dat ik pas na 3 maanden ben gaan verhogen. Gewoon lekker doen waar je jezelf het prettigst bij voelt en nog veel belangrijker paard lief goed op gaat en vooral niet gaan overhaasten omdat een ander dat zegt.

Daarom ben ik ook blij met deze topic , het enigste waar ik bang voor ben is dat ik te weinig geef waardoor er geen verbeteringen optreden , maar na al het lezen begrijp ik wel dat het pas na ongeveer 6 weken merkbaar is wat de dosis doet toch ?
sorry dat ik zoveel vraag maar tis ook best eng om zomaar medicijn aan je paard te geven .
ik ken mijn paard door en door hij was 10 maanden toen hij in ons leven kwam en inmiddels 14 jaar , maar zo duidelijk te zien dat zijn gedrag anders is na half uur dat hij pilletje krijgt .
eigenlijk dachten we helemaal niet aan cushing , maar veearts zei best kans dat de cushing drukt tegen zijn zeenuw en daardoor die tik komt , na ongeveer 6 weken zou de tik dan weg moeten zijn, dan denk ik weer dus de hypofyse zouden dus slinken ? maar las hier ook ergens dat dit niet het geval is .???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 20:11

Als jij rustig aan begint en langzaam opbouwt, heb je dikke kans dat je na 6 weken nog niet aan de volledige dosis zit die voor jouw paard gaat werken. Dan kan je dus al helemaal niet verwachten dat het schudden dan ook al over is.
Hou ook minstens 2 liever nog 3 mnd volledige dosis aan voordat je iets gaat zien of kan gaan testen, daar moet je het opbouwen dus niet bij optellen , nogmaals, laat je niet opjagen door onwetende da's, elk paard is anders en reageert anders en het is aan jou als liefhebbende en zorgen makende eigenaar om te blijven kijken naar je paard.

En nu ga ik even stoppen, want zit hier weer met tranen, ik mis deze rotziekte voor geen meter, maar MiniMe des te meer...

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 07:58

Ah ohjajoh6 :(:) sterkte hoor. Dikke knuffel. Zo moedig besluit van je. Maar alles waar je voor leefde en je dagritme is weg

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 09:18

Afbeelding

Graag meld ik me ook aan bij dit topic... Mijn Dartmoor heeft al twee jaar last met verharen en ook af en toe ontsteking in de hoef (was een paar keer hoefbevangen).
Twee jaar geleden kwam er geen cushing uit het bloedonderzoek, maar nu wel (waarde is 202 en onder de 29 is normaal).

Heb al enkele bladzijden uit topic 1 en 2 gelezen, maar nog niet allemaal.... Sterkte voor alle mensen die een paard verloren zijn:-(

Eigenlijk is mijn pony altijd vrolijk en alert (nooit stress), maar vooral zijn vacht is zo raar (februari in z'n zomervacht en nu alweer dik vacht). Ik scheer hem ook altijd bij. Verder is hij glanzend, vrolijk en stout. Nu veel rustiger....na twee dagen tabletten.

Dierenarts adviseerde 1/2 tablet Prascend te geven, ook als start. Dat heb ik eergisteren ook gedaan (iets minder dan 1/2, heb er iets afgesneden), maar ik ben dankzij dit topic dan gisteren met 1/4 begonnen. Mijn pony weegt 258 kilo, dus misschien als startdosis nog te hoog?
Na de eerste inname was hij inderdaad wat afwezig. Vanmorgen dan wel alerter en hinnikte zoals altijd, maar toch nog sloom. Draaft de wei niet in of zo.
Normaliter is het altijd en vrolijke spring in t veld, dus ben er niet helemaal gerust op. Hij eet wel goed.
Adviseren jullie dan 1/8e voor 5 dagen dan 1/4e?

Zijn er ook mensen die bewust kiezen geen medicatie te geven? Kort dat de levensverwachting of de levenskwaliteit?

Hoe is de levensverwachting van deze paarden, de tumor groeit door neem ik aan..... Sterven ze dan aan die te grote tumor (hoe merk je dat) of hoefbevangheid. Kan een paard nog jaren leven met deze aandoening?
Zijn tabletten echt nodig? Wat is jullie ervaring?

Ik geef de mijne ook supplementen voor insuline resistentie, moet ik hier nu mee stoppen? Sinds een week geef ik om de drie dagen Hippo-Ex-Laminitis en daarvoor altijd dagelijks Gluco Balance.
Nu las ik dat je dan teveel van iets geef?

Zou heel blij zijn met jullie mening/advies.
Wil u 2-3 maanden de tabletten geven en kijken of de bijwerkingen dan minder worden, want een slome pony is niet mijn pony;-)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 09:53

Welkom, Dizzy. Balen dat je hier kunt aansluiten.
Wat betreft je vragen:
1 zou inderdaad met nog kleinere dosering starten, 1/8 is lastig, maar zou het bij zo'n kleintje zeker doen. Tijdje 1/8 tablet, dan tijdje 1/4 tablet en misschien daar een tijdje op houden als het goed gaat. 't Is maar een kleintje tenslotte. Verhogen naar een half tablet kan dan altijd nog (via 3/8). Haal een pillensnijder hiervoor, prutsen met een mesje is minder strak.
2 Een vriendin heeft haar paard bewust geen prascend gegeven (het paard weigerde de pillen) en paard is een jaar na diagnose overleden. Het is maar eentje, maar het geeft me wel te denken. Diagnose van dat paard was gelijk met die van mij en die van mij loopt nu nog steeds vrolijk rond en mag vanmiddag weer een les meedoen met een stalgenote.
3 Paarden met ppid kunnen aan van alles doodgaan, maar het kan zeker wel gerelateerd zijn aan de ppid, is vaak lastig te zeggen omdat ppid allerlei functies in het lichaam beinvloed. Aan de andere kant, als een paard ver in de 20 of nog ouder is, is het lastig te zeggen of een aandoening door de ppid komt of gewoon door ouderdom.
4 Supplementen voor IR kun je wel blijven geven, maar kijk goed naar je pony wat de effecten zijn. Wat ook heel goed werkt op de insuline huishouding is Coolstance copra (kokos), als mijn merrie een dikkere manenkam heeft geef ik weer een tijdje dagelijks copra en hij slinkt weer heel snel.

Succes met je pony, hopelijk knapt hij snel op van de prascend.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 10:00

Waratje, Superbedankt voor je info! Kwam je al een paar keer tegen op Cushing 1 en 2;-) veel geleerd. Loopt jouw pony ook weer de hele dag in de wei?
Ga zo even langs da voor de pillensnijder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 10:04

Welkom helaas Dizzy.

En duidelijke info van waratje, daar heb je wat aan.

Misschien is het handig om zo af en toe de OP (1e pagina van dit topic) nog eens door te lezen, daar staat namelijk ook (hoop ik toch) vrij duidelijk in uitgelegd wat PPID nou eigenlijk precies is.

En hou er rekening mee, dat het een progressieve ziekte is, die nooit beter word, maar alleen maar verslechteren zal, dus dat je eigenlijk ook nooit meer van de pillen af kan komen.

Sterkte ermee!

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 10:21

Diana sterkte.

Hier gaat het zijn gangetje met mil.

Al moet ik nu de laatste periode telkens andere truken vinden zijn pil te geven. Appel eet hij niet meer. En nu krijgt hij het afwissent met musli dan paardensnoepjes.

Als ik de bijwerkingen van andere zo lees heb ik wel mazzel daar heeft mil geen laat van. Alleen hij vind de pillen echt vies.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 10:22

Dizzy schreef:
Waratje, Superbedankt voor je info! Kwam je al een paar keer tegen op Cushing 1 en 2;-) veel geleerd. Loopt jouw pony ook weer de hele dag in de wei?
Ga zo even langs da voor de pillensnijder

Als de da geen pillensnijder voor je heeft, ga dan naar de apotheek ;)

Mijn ppid-merrie (e-pony) loopt nu inderdaad hele dagen op de wei. Altijd extra opletten als ze van wei veranderen, dan kan het zijn dat ik haar een tijdje 's nachts van de wei af houd of ook even wat vaker copra geef. Het blijft goed opletten met wat je doet, maar ze kan gelukkig heel normaal functioneren op haar halve pil. We zijn nu bijna 2 jaar "aan de pil" en ik ben er erg blij mee. Natuurlijk geeft het extra zorg en met een paard van 29 weet je sowieso dat er wat kan gebeuren, maar bij ons is het goed te doen.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 10:45

Welkom dizzy!

Fabster begin op een dosis waar jij je goed bij voelt en bouw vanaf daar op. Je kent Leo zelf het beste. Krijgt hij ergens last van dan laat hij het wel weten. En dan nog, niet ieder paard heeft last van de bijwerkingen. Kliek heb ik hier zonder opbouwen direct op een hele pil gezet en die heeft nergens last van gehad. Wist ik ook wel van hem. Daarvoor ook roos met ppid gehad en die is ook direct naar de volle dosis gegaan. Dat was bij haar een halve pil maar ook dat is niet opgebouwd en ook zij heeft geen bijwerkingen gehad. Alleen was zij al wel erg ziek en dat kwam bijna direct onder controle.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 13:38

Zeker Ohjajoh6,
Bladzijde 1 had ik heel veel aan! Zal zeker ook mijn da terugkoppelen dat opbouwen can de tabletten beter is.

Ik vind t heel erg van je pony.... Heel veel sterkte!!
Hoe lang had jouw pony PPID?

Ik geef die van mij het pilletje tussen twee stukjes Fries roggebrood. Ook al is brood niet zo goed voor ze. Hij is er dol op en t plakt. Heeft t nog niet gemerkt dat er iets tussen zit.
Misschien werkt de pil vloeibaar maken en in een spuitje van 30 ml met appelmoes?

Sterkte nogmaals Diana en iedereen die afscheid heeft moeten nemen
Laatst bijgewerkt door Dizzy op 23-07-16 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 13:42

De pillensnijder vanmorgen bij de da gehaald, apotheek was dicht.
Ik geef de tabletten bewust savonds, zodat t niet erg is als hij wat dizzy wordt en jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 14:29

Mijn lieve MiniMe kreeg op 7 jarige leeftijd PPID, ze is 11 jaar oud geworden. En dit omdat de HB simpelweg een te groot probleem werd en op gras eigenlijk al geen optie meer was. Maar had ik mijn grote paard, mijn allerliefste Lona niet in moeten laten slapen, had ik waarschijnlijk nog wel een jaar doorgetobt met haar, maar vond het oprecht geen leven, om in haar uppie in een zandpaddock te moeten blijven, zonder haar grote vriendin, dus vandaar het besluit om ze samen te laten gaan...
Daar spelen natuurlijk een heleboel zaken ook bij mee, maar dit was de eerste gedachte die in mij opkwam, toen ik voor het vreselijke besluit stond, wat te doen met MiniMe.
Want hoelang had zij nog door kunnen gaan, met altijd pijn van de chronisch hb, maar wat voor kwaliteit van leven was dit dan geweest?
En ik heb een reading laten doen bij allebei mijn schatten, na overlijden en godzijdank, bevestigden zij allebei dat ik geen betere keuze had kunnen maken dan om ze samen te laten gaan. Maar wat doet het vreselijk pijn! Ik vraag mij oprecht af of ik hier ooit nog overheen ga komen...

En zij kon echt niet zonder de pillen, want ik ben 1x 2 maanden gestopt om weer te kunnen testen zonder pergolide in het systeem, maar het was echt overduidelijk hoe rap ze verslechterde, na het stoppen en ook hoe snel dat ze opknapte met weer beginnen van de pergolide.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-07-16 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 14:35

Bij mij gaat het nog steeds perfect in een stukje boterham gevouwen. En ze weet donders goed dat die pil daar zit en dat ze hem nodig heeft, want als er iets misgaat eet ze de pil desnoods zo achter het stukje brood aan op. ;)

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 08:02

Wat erg om te horen Ohjajoh! Maar zo zou ik ook hebben besloten.
En 4-5 jaar is toch wel heel knap dat ze heeft volgehouden. 7 is wel erg jong ja...:'-(

Dacht er ook aan wat te doen als een dood gaat...of geen paarden meer, of doorgaan....

Aangezien de mijne nu wat ouder worden (nog niet zo oud), heb ik dus besloten er twee jaarlingen bij te kopen, voor wat actie en afwisseling. Ook als een van mijn oude dan overlijdt er nog twee pony's staan, zodat de achtergeblevene niet alleen over blijft. Vooral mijn palomino is erg gehecht aan de Dartmoor en moet erg wennen aan nieuwe paarden. Dus vandaar nu al wat er bij. Hij vindt ze ok, maar tis nog geen grote liefde;-)
Merk al wel dat hij nu minder/niet meer hinnikt als ik met de Dartmoor weg ben, dus het geeft hem al wel iets steun die twee nieuwelingen. Ze zijn er nu 2 maanden.

Zij eten het gras zo kort dat mijn Dizzy nu lekker in galop door de wei kan rennen en veel moet scharrelen om iets eetbaars te vinden. Vroeger op een heel klein/kaal stuk....En hij loopt inmiddels al een poos 4 uur in de wei ipv 1/2 uur.
Moet wel zeggen dat hij het prima deed zonder tabletten, alleen zijn vacht is zozo. Glanst wel, maar te lang. Moet hem steeds scheren. En dit voorjaar dus de HB waar hij lang mee bleef tobben (normaliter de ontsteking t na een week weg).

Maar nu met 1/8e doet hij het goed. Is weer mijn vlotte en brutale Dizzy, niet meer zo stil. Dank zij jullie advies (en van een vriendin).
Dit blijf ik dan een week geven en dan kijk ik of 1/4e lukt.

Moet je de dosis naarmate ze het langer hebben verhogen?
De da adviseerde 1/2e tablet, maar ik denk dat 1/4e ook wel voldoende is. Ik laat dan na 8 weken 1/4e het bloed weer testen.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 08:07

Oh, nog een vraag, Hoe vaak laten jullie het bloed dan nakijken?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 08:11

Ik laat het bloed niet weer opnieuw nakijken. Ik denk dat dat weggegooid geld is persoonlijk. Hij komt niet meer van de ziekte af, met medicijnen maak je het leven alleen aangenamer. Ik kijk gewoon naar mijn pony. Zou hij na een stabiele periode slechter worden, dan zou ik denk de medicatie een heel klein beetje opvoeren. Hij krijgt nu al maanden hetzelfde en dat gaat goed.

Maar goed, wellicht zie ik het helemaal verkeerd.