[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:29

Hebben jullie ook zo'n lekker aroma van derfen om je heen? ;-) Ik smeer t echt braaf met handschoenen, maar toch weet mijn vriend altijd precies wanneer ik weer gesmeerd heb. Volgens mij gaat 't mis met deken opdoen die dan naar derfen ruikt.. }:0

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:58

PrizTwir schreef:
Ik geloof dat ik in dit topic moet zijn!

Maandag ontdekte ik kale met ietsepietsje bloed plekjes in zijn manen. Een paar weken terug stond ik hem lekker in zijn manenkam te krabbelen, gewoon met het idee dat hij het lekker vind. Maar nu komen er dus echt plekken. Net voorbij het schoft zitten echt korstjes. En in de voorpluk zit een korst plekje. Hij staat op een stalling en ik kan dus niet zien of hij staat te schuren en de staleigenaar heeft er niet 24/7 zicht op.

Vorig jaar totaal geen last van vliegjes of eczeem gehad, maar het kan zo ineens komen.

Zou het eczeem zijn of gewoon droge manen kam? Waar de plekken zitten is de kam hard. Ik zal vandaag even foto's proberen te maken.

Die kam word hard door het schuren, toch kijken of er niet wat luis zit wat jeuk kan geven.
en anders de plekken even met iets insmeren wat tegen de jeuk werkt.
als je dier vorig jaar geen eczeem had dan zou het nu kunnen komen als ze bijvoorbeeld net in het gras staan,dat kan namelijk ook jeuk geven.
dan met gras minderen, je dier flink aan het werk zetten ,dan zweet het een boel afvalstoffen er uit.
mocht het nou allemaal niet helpen,can zou het best zomereczeem kunnen zij en moet er een eczeemdeken op :j

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:33

Farah_ schreef:
Hebben jullie ook zo'n lekker aroma van derfen om je heen? ;-) Ik smeer t echt braaf met handschoenen, maar toch weet mijn vriend altijd precies wanneer ik weer gesmeerd heb. Volgens mij gaat 't mis met deken opdoen die dan naar derfen ruikt.. }:0

Het is gewoon smerige stinkzooi, alleen al naast iemand staan die Derfen op doet maakt al dat je zelf ook doordrongen raakt van die lucht.
De enige optie, douchen en schone kleren aan....

Mijn jas, auto, alles ruikt ernaar.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:00

ellepel schreef:
PrizTwir schreef:
Ik geloof dat ik in dit topic moet zijn!

Maandag ontdekte ik kale met ietsepietsje bloed plekjes in zijn manen. Een paar weken terug stond ik hem lekker in zijn manenkam te krabbelen, gewoon met het idee dat hij het lekker vind. Maar nu komen er dus echt plekken. Net voorbij het schoft zitten echt korstjes. En in de voorpluk zit een korst plekje. Hij staat op een stalling en ik kan dus niet zien of hij staat te schuren en de staleigenaar heeft er niet 24/7 zicht op.

Vorig jaar totaal geen last van vliegjes of eczeem gehad, maar het kan zo ineens komen.

Zou het eczeem zijn of gewoon droge manen kam? Waar de plekken zitten is de kam hard. Ik zal vandaag even foto's proberen te maken.

Die kam word hard door het schuren, toch kijken of er niet wat luis zit wat jeuk kan geven.
en anders de plekken even met iets insmeren wat tegen de jeuk werkt.
als je dier vorig jaar geen eczeem had dan zou het nu kunnen komen als ze bijvoorbeeld net in het gras staan,dat kan namelijk ook jeuk geven.
dan met gras minderen, je dier flink aan het werk zetten ,dan zweet het een boel afvalstoffen er uit.
mocht het nou allemaal niet helpen,can zou het best zomereczeem kunnen zij en moet er een eczeemdeken op :j

Hij staat op weinig gras en krijgt nog hooi bijgevoerd. Ik ga straks nog even een keer kijken hoe het eruit ziet!

LadyMadonna

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:58

Voor wondjes gebruik ik de paardenzalf van equi protecta. Voor alle wondjes trouwens, niet alleen schuurwondjes. Paard van stalgenoot was gebeten, dus m'n pitje uitgeleend. Met 5 dagen kwamen er al haartjes op!
Nee, geen aandelen, gewoon zeer tevreden gebruiker ;)

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 15:06

Ik heb intussen hier een deken besteld: http://www.eczeempaarden.nl/
Ik wacht al 3,5 weken op de levering, terwijl er wordt geadverteerd met een levertijd van 14 dagen... wat een slechte service :(
Intussen zet ik mijn eczemer dagelijks op stal vanaf 19u30 tot 6u30 (voor ik naar mijn werk vertrek). Dit helpt enigszins maar hij blijft wel jeuk hebben. Hopelijk is mijn deken er snel want het was duur genoeg.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 15:09

Ben ik de enige die Derfen lekker vind ruiken?
De jeuk valt nog wel mee, geen schuurderij.
Deken is besteld de Boett. Hoe zit die bin jullie paarden?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 15:41

Farah_ schreef:

haha het hele huis hier ruikt naar Derfen!
Maar ik vind het ook lekker ruiken!

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 15:48

Ik kom dit topic ook even binnenvallen. Ik sta op het punt een merrie te kopen wat echt aan alle eisen voldoet. Behalve eczeem. Ze is 3 jaar en volgens de eigenaar ( haar ken ik en is eerlijk) begon het vorig jaar heel licht aan der manen. Geen deken opgedaan. Nu dit jaar heeft ze ongeveer een hand breedte van der manen geschuurd haar staart gisteren nog niet (stond dag en nacht in land) nu kwam ik vandaag en had ze licht aan der staart geschuurt ze stond vannacht op stal. Wat is wijsheid volgens jullie? Wel of niet kopen? Ze krijgt sowieso een deken op bij mij. Is het dan opgelost? Ze komt op een pensionstal te staan waar kuil gevoerd word. Volgens mij kan dit ook invloed hebben?

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:42

Yvank_ schreef:
Wat een werk haha dat heb je tegenwoordig ook precies zo los te koop in iets van 8 verschillende maten.

Deze is al 2 jaar oud. En 't werk valt best mee hoor :)
Maar waar hebben ze die dan? Heb je een linkje voor me toevallig?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:56

KirstenChes schreef:
Ik kom dit topic ook even binnenvallen. Ik sta op het punt een merrie te kopen wat echt aan alle eisen voldoet. Behalve eczeem. Ze is 3 jaar en volgens de eigenaar ( haar ken ik en is eerlijk) begon het vorig jaar heel licht aan der manen. Geen deken opgedaan. Nu dit jaar heeft ze ongeveer een hand breedte van der manen geschuurd haar staart gisteren nog niet (stond dag en nacht in land) nu kwam ik vandaag en had ze licht aan der staart geschuurt ze stond vannacht op stal. Wat is wijsheid volgens jullie? Wel of niet kopen? Ze krijgt sowieso een deken op bij mij. Is het dan opgelost? Ze komt op een pensionstal te staan waar kuil gevoerd word. Volgens mij kan dit ook invloed hebben?

Hoe moeilijk ook... Laten staan!
Ik heb me laten over halen en dat had ik nooit moeten doen. Super lief paard maar wat sneu om hem elke dag zo met jeuk te zien. Ik heb er ook zeker extra werk aan, even een deken op en het is opgelost dat gaat er bij ons niet in..

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:59

Ah joh, ik was ook verliefd en die van mij is prima onder controle te houden!
Eczeem paardjes hebben ook een huisje nodig.

Alleen weet wel wat je in huis haalt ;)

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:01

Als ik nog eens de keuze had om een paard te kopen, en ik wist dat hij zomereczeem had, zou ik het zeker niet doen! wat een ellende, ik raad het iedereen af. Mij doet het goed pijn als ik mijn paardje jeuk zie hebben. Dan altijd met dekens in de weer en smeren. :n

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:04

talithaa_0 schreef:
Als ik nog eens de keuze had om een paard te kopen, en ik wist dat hij zomereczeem had, zou ik het zeker niet doen! wat een ellende, ik raad het iedereen af. Mij doet het goed pijn als ik mijn paardje jeuk zie hebben. Dan altijd met dekens in de weer en smeren. :n

Ja mij ook, jeuken tot bloedens toe en niet meer weten hoe je hem kan helpen -O-

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:05

Snap jullie keuze hoor, maar wat moet er dan met die paarden? In laten slapen?

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:35

Nee, maar ik vind het een ellende, ik vind het in en in triest om ze zo te zien. Elke dag weer spannend als ik zijn deken eraf haal om te zien of hij geschuurd heeft, en hoeveel er beschadigd is. Als de deken even af is en je zie m gelijk geirriteerd trappen, of op zoek naar een plek waar hij kan gaan schuren. Ik zou het niet meer willen.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:50

Ik ook niet meer.
Zielsveel hou ik van mijn paard. Maar weer een paard dat zo jeukt.... Nooit meer.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 18:01

Wel of niet doen, dat ligt denk ik erg aan de regio waar jij woont en de manier waarop jij je paard wilt gaan houden.

Komt hij op een stal met veel open veld waar het meestal waait, gaan ze altijd 'S nachts op stal en zie jij de extra zorg niet als een probleem dan zou ik zeggen doen als het verder je droompaard is.

Staat jouw stalling aan het bos met veel stilstaand water in de buurt, dan niet aan beginnen.

Ik zou nooit willens en wetens eczeempaarden naar onze plek, Veluwe, halen, maar nu ze er zijn maken we er het beste van. En als het echt niet wil zal ik een andere oplossing moeten zoeken.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 18:01

Yinthee schreef:
Beter foto heb ik nu even niet:
http://oi62.tinypic.com/10zcnl2.jpg

Hey :)* Ziet er erg goed uit! Verdraait je pony de kap niet alsnog? Of heb je er standaard een halster omheen?
Vind dit mooi omdat je het gezicht van je paard nog ziet. Dat is voor mij altijd een minpunt van gaas voor de ogen. Wat dat betreft zou ik het liefst willen dat zo'n kapje als RSIH (maar dan met oortjes) gewoon zou blijven zitten. Helaas :P

Last van 24/7 vliegengaas heeft onze pony overigens niet. Iets elke dag op/af doen is niet practisch omdat pony het niet leuk vind om gevangen te worden. Halsters draagt ze niet nu ze in uitloop stal staat.
Voor het beeld: deze pony is met pensioen en hoewel ze echt wel gezien wordt komt ze niet dagelijks in handen :)

Maralyn + Kimmetje: hier een pony die haar deken zelf echt op wil. In de bak rollen doet ze graag als we de deken even af doen, maar dan staat ze op en komt ze terug voor de deken :') Ze weet precies dat die muggen haar jeuk geven lijkt het.

PrizTwir: ik zou zeggen eerst checken op luizen. Als het dat niet is eens wassen met iets van teatree of ZT-shampoo. Dat verzacht in iedergeval een moment. Hoe oud is je paard? (gezien eczeem vaak rond het 3e jaar begint)

Idra: naar die uitgelopen levertijd! Al contact gehad? Ben wel benieuwd hoe je de deken vind als hij er is. Heb eerder met interesse naar die dekens gekeken maar werd weerhouden door de prijzen.

KristenChes: ik zou het paard kopen. (na inmiddels 10 jaar ervaring met eczeem) Een nieuw dier is toch altijd een soort gok. Kans is wel dat de eczeem vorig jaar pas begon en dit jaar erger is dan toen. Deken scheelt (in de meeste gevallen) heel veel. Besef dat eczeem extra tijd en geld kost (dekens, smeersels, aanpassingen in voeding en stalling enz). Betaal vooral niet te veel voor het paard. Fok er niet mee. Verder heb ik de ervaring dat paarden met eczeem niet meer of minder gezond zijn als andere paarden. Succes!

Mensen die door hun ervaring nooit meer een paard met eczeem willen snap ik ook. Maar in het geval dat de eczeem zo erg is dat er helemaal niks meer helpt... zou ik over inslapen denken. In gevallen dat het te managen is ben ik ook van mening dat die paardjes ook gewoon een huisje en baasje nodig hebben. Je vriendje met jeuk zien is niet leuk. En het is iets dat nooit meer weg gaat. Maar als ik paardje dan kan helpen, bovendien elk jaar handiger daarin ben... conclusie voor mij: een tweede eczemer is hier welkom.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 18:04

Ik weet dan inslapen ook geen optie is en er zijn zat mensen die een eczeem paard kopen, net als ik! Ik dacht dat het met een deken wel opgelost zou zijn.. Mooi niet, wat in en in triest om hem elke dag zo ellendig te zien. Elke minuut van de dag jeuk.. En wat een werk en niets helpt, echt zo sneu!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 18:10

Is inslapen echt geen optie op het moment dat een paard elke minuut van de zomer jeuk heeft?

(niet perse naar jou :) Maar kon het niet laten om de knuppel in het hoenderhok te gooien)

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 18:56

Bedankt voor alle reacties. Ik ga nog een goed nadenken. Heel lastig. Ze zal snachts wel op stal komen en overdag van kwart over 7 tot uur of 5 buiten op een best grote wei met wel een sloot daarachter. Ik woon in drenthe. En het paard ook. Dus zoals ik het lees is alleen een deken geen oplossing?
Laatst bijgewerkt door KirstenChes op 08-05-15 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 18:57

talithaa_0 schreef:

herkenbaar van een ander paard, ik wenste toen echt dat de zomer zo snel mogelijk over zou zijn....
heel naar. Maar toch ben ik langzamerhand positiever gestemd geraakt over ZE. zoals iemand anders al zei, ze moeten ook een huisje hebben en met veel randvoorwaarden kán het enigszinds onder controle komen..

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:04

Yunomi schreef:
Sorry, ik kom even binnenvallen. Ik heb een vraag, wanneer rijden jullie op de dag? Ik wou zonet rijden maar paard werd helemaal gek van de vliegjes...

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:23

Safiera schreef:
Yinthee schreef:
Beter foto heb ik nu even niet:
http://oi62.tinypic.com/10zcnl2.jpg

Hey :)* Ziet er erg goed uit! Verdraait je pony de kap niet alsnog? Of heb je er standaard een halster omheen?
Vind dit mooi omdat je het gezicht van je paard nog ziet. Dat is voor mij altijd een minpunt van gaas voor de ogen. Wat dat betreft zou ik het liefst willen dat zo'n kapje als RSIH (maar dan met oortjes) gewoon zou blijven zitten. Helaas :P

Nee, ik heb nog nooit last gehad van een gedraaide hoofdkap. Ook niet zonder halster er over heen. :)

Ik wist voor de aankoop niet dat mijn paard ZE had, kende hem wel al ruim 5 jaar maar hij kwam daar nooit buiten dus zijn eczeem kwam ook niet tot uiting.. Nu heb ik hem sowieso als 'probleem'paard (qua gezondheid) gekocht dus dat ZE kon er ook nog wel bij :') Heb zo'n band met dat dier dat dat me verder ook niet uitmaakte eigenlijk.. Maar als ik een onbekend paard zou willen kopen en die heeft ZE, zou ik er toch ook wel even 2x over nadenken denk ik.. Nu heeft mijn paard onder de deken geen (zichtbare) jeuk en hoef ik niet met smeerseltjes er bij etc. aan de gang, maar toch vind ook ik het een hoop gedoe en ellende..

Yunomi. Bij voorkeur niet rond/tijdens schemer. Dan zijn de knutten meest actief.
Laatst bijgewerkt door Yinthee op 08-05-15 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt